Airco (multi unit)

Volgens mij heb je gewoon nog recht op 6% BTW? Deze maatregel werd verlengd en is ook geldig voor lucht-lucht warmtepompen.

Los daarvan lijkt de offerte mij ook aan de dure kant.
Wij hebben vorig jaar 8.600 incl BTW betaald voor Fujitsu: 1 buitenunit en 4 binnenunits met vrij veel leidingwerk.

Bedankt voor de tip, maar vrees ervoor... :

456078044_1711636409652196_7363609025463907681_n.jpg

We verwarmen momenteel al met een gasketel...

Bedankt voor de tip, maar vrees ervoor... :

We verwarmen momenteel al met een gasketel...
Neen, dat is alleen voor hybride warmtepompen die eigenlijk een undercover gasketel zijn.

Mijn gasketel en airco werd ook samen geplaatst in mijn nieuwbouw in 2022, en de airco hebben we aan 6% BTW, de gasketel aan 21% BTW.

Neen, dat is alleen voor hybride warmtepompen die eigenlijk een undercover gasketel zijn.

Mijn gasketel en airco werd ook samen geplaatst in mijn nieuwbouw in 2022, en de airco hebben we aan 6% BTW, de gasketel aan 21% BTW.
Zou je graag geloven want scheelt wel enorm, maar 't is m'n installateur zelf die zegt dat die regel enkel telt als dit de enige verwarming is.

Swat, zal eens een mail sturen naar de FOD om zeker te zijn, is alleszins wel een belangrijk punt :)

Lees gewoon punt 3 van de FAQ volledig door, dan wordt het duidelijk.
Enkel warmtepompen die bestemd zijn om de woning te verwarmen en/of van warm sanitair water te voorzien, kunnen beoogd zijn. Warmtepompen die uitsluitend dienen als koeling zijn niet beoogd.
Lees: een klassieke airco die geen verwarmingsfunctie heeft, mag niet.
Lucht/lucht warmtepompen die zowel warmte als koeling kunnen produceren zijn dus bedoeld voor zover de warmtefunctie niet definitief uitgeschakeld kan worden. Het is evenwel niet vereist dat de (actieve) koelfunctie (definitief) uitgeschakeld wordt.
Lees: ze willen wel dat je ermee verwarmt, maar je mag er ook mee koelen. Dat je het in praktijk enkel gaat gebruiken om mee te koelen, is niet erg.

Nergens staat dat de warmtepomp uw primair verwarmingssysteem moet worden. Hoe gaan ze dat anders controleren denk je? Ze kunnen bij bestaande woningen toch moeilijk eisen dat mensen hun houtkachel en schouw gaan uitbreken als bewijs dat ze die warmtepomp gebruiken?

Feit is ook dat je de 6% BTW enkel kan genieten indien uw installateur de facturen uitschrijft in 2024, en dat strijkt mij eerlijk gezegd al tegen de haren als hij pas in 2025 tijd heeft voor de plaatsing. Vandaar misschien zijn veilige keuze voor 21% BTW zodat het zijn probleem niet is?

Bij nader inzien zou ik toch aanraden om elders offerte te vragen, o.a. met Daikin bijvoorbeeld.

Lees gewoon punt 3 van de FAQ volledig door, dan wordt het duidelijk.

Lees: een klassieke airco die geen verwarmingsfunctie heeft, mag niet.

Lees: ze willen wel dat je ermee verwarmt, maar je mag er ook mee koelen. Dat je het in praktijk enkel gaat gebruiken om mee te koelen, is niet erg.

Nergens staat dat de warmtepomp uw primair verwarmingssysteem moet worden. Hoe gaan ze dat anders controleren denk je? Ze kunnen bij bestaande woningen toch moeilijk eisen dat mensen hun houtkachel en schouw gaan uitbreken als bewijs dat ze die warmtepomp gebruiken?

Feit is ook dat je de 6% BTW enkel kan genieten indien uw installateur de facturen uitschrijft in 2024, en dat strijkt mij eerlijk gezegd al tegen de haren als hij pas in 2025 tijd heeft voor de plaatsing. Vandaar misschien zijn veilige keuze voor 21% BTW zodat het zijn probleem niet is?

Bij nader inzien zou ik toch aanraden om elders offerte te vragen, o.a. met Daikin bijvoorbeeld.
Je hebt zeker een punt, maar 't is alleszins niet helemaal duidelijk :)

In ieder geval, heb een andere installateur gecontacteerd die Daikin doet - volgend week komen ze eens langs.

Deze kon alleszins bevestigen dat in mijn situatie ik zeker recht heb op 6% en ze kunnen sowieso voor einde van het jaar plaatsen.

Hopelijk valt de prijs ook nog wat mee :cheer:

Je hebt zeker een punt, maar 't is alleszins niet helemaal duidelijk :)

In ieder geval, heb een andere installateur gecontacteerd die Daikin doet - volgend week komen ze eens langs.

Deze kon alleszins bevestigen dat in mijn situatie ik zeker recht heb op 6% en ze kunnen sowieso voor einde van het jaar plaatsen.

Hopelijk valt de prijs ook nog wat mee :cheer:
Je kan dan gerust nog eens speken met uw kennis of ze toch niet dit jaar nog kunnen komen. Als hij dan zegt van neen, dan zeg je dat het afgesprongen is omdat je die 6% BTW niet wilde laten schieten, terwijl het bij hem voorlopig 21% was.

Hier vorig jaar geplaatst, primaire verwarming is gasketel. We hebben 5 offertes gevraagd en overal werd 6% toegepast.

21% is idd enkel voor hybride warmtepompen.

Ook een offerte gekregen voor Daikin. Installateur leek ne goeie en goed gesprek gehad, maar kreeg dan de offerte via mail. Viel efkes van mijne stoel, dat is er toch echt los over ? Er zit wel een foutje in zijn offerte, heeft 2 maal airco voor slaapkamer gerekend, dus is eigenlijk 13341€ incl. Btw, maar das toch nog altijd veel te veel.

Ik had eerder op 11K-12K max gerekend. Nu goed, ik moet nog offertes bij een aantal andere installateurs vragen en heb ook nog maar de offerte gekregen dus er moet nog onderhandeld worden. Maar 12K incl. Btw zal toch niet teveel gevraagd zijn, zeker aangezien het geen installatieke is van 1 airco'tje.

Als er iemand een gelijkaardige offerte heeft voor 5 airco's op 1 multisplit mag je mij altijd laten weten ;)

Laatst bewerkt:
Ik heb in Q1 2023 € 3692 excl. BTW betaald voor die 5MXM90 (installateur gaf daarop 400 euro korting), maar de andere Daikin FTXA* componenten hebben wel een marktconforme prijs. Vergeet niet dat je in 3 van de 5 ruimtes met de Daikin Stylish reeks werkt, wat bij de duurste op de markt hoort vanwege het mooie ontwerp. Als je twijfelt aan de prijzen, kan je de prijslijst altijd downloaden op de website van Daikin zelf: https://www.daikin.be/nl_be/particulier/campagnes/download-daikin-prijslijst.html#request-pricelist

Als je de prijs te hoog vindt, kan je de installateur eens bellen of er aan de prijs iets gedaan kan worden. Misschien kan die een inspanning doen of voorstellen om ergens een goedkoper toestel te plaatsen. Als je een heel goed gevoel had bij die mens, zou ik er eigenlijk niet veel aan twijfelen.

Het is de miserie echt niet waard de goedkoopste kloefkapper te laten komen; hier wat verder hangt er een buitenunit scheef omdat ze te lui waren om de muurbeugel waterpas op de muur te hangen. :laugh:

Ook een offerte gekregen voor Daikin. Installateur leek ne goeie en goed gesprek gehad, maar kreeg dan de offerte via mail. Viel efkes van mijne stoel, dat is er toch echt los over ? Er zit wel een foutje in zijn offerte, heeft 2 maal airco voor slaapkamer gerekend, dus is eigenlijk 13341€ incl. Btw, maar das toch nog altijd veel te veel.

Ik had eerder op 11K-12K max gerekend. Nu goed, ik moet nog offertes bij een aantal andere installateurs vragen en heb ook nog maar de offerte gekregen dus er moet nog onderhandeld worden. Maar 12K incl. Btw zal toch niet teveel gevraagd zijn, zeker aangezien het geen installatieke is van 1 airco'tje.

Als er iemand een gelijkaardige offerte heeft voor 5 airco's op 1 multisplit mag je mij altijd laten weten ;)
Eenheidsprijzen lijken mij aanvaardbaar en marktconform.

Gewoon geen echte grote kortingen voorzien in de prijszetting van het materiaal. Doe een korting van 30% op het materiaal en uw offerte gaat in de richting van 10.500€. (vb van uw buitenunit is die online verkrijgbaar voor 3100€ - https://www.comfycool.be/daikin-multisplit-buitenunit-5mxm90a/ - al is dit wel geen 30% korting maar eerder 26... al is deze prijs wel inclusief 21% BTW). Die binnenunit op de zolder : https://www.comfycool.be/daikin-vloermodel-perfera-35-kw-binnenunit/ 950€ BTW inclusief.
Er zou dus wel wat marge kunnen zijn. Maar alles hangt af van hoe volzet die is, hoe goed die werkt, etc... en dat zijn ook belangrijke zaken die de prijszetting bepalen. Al wil het ook niet zeggen dat die persoon dergelijke grote kortingen kan krijgen. Uiteindelijk zit daar prijsverschil op de prijzen die je online terugvindt. Al blijf ik er wel bij dat er toch wel iets vanaf kan aangezien die prijzen meestal inclusief 21% BTW is, en de prijzen van de offerte kwam er nog 6% bij...

Ik heb in Q1 2023 € 3692 excl. BTW betaald voor die 5MXM90 (installateur gaf daarop 400 euro korting), maar de andere Daikin FTXA* componenten hebben wel een marktconforme prijs. Vergeet niet dat je in 3 van de 5 ruimtes met de Daikin Stylish reeks werkt, wat bij de duurste op de markt hoort vanwege het mooie ontwerp. Als je twijfelt aan de prijzen, kan je de prijslijst altijd downloaden op de website van Daikin zelf: https://www.daikin.be/nl_be/particulier/campagnes/download-daikin-prijslijst.html#request-pricelist

Als je de prijs te hoog vindt, kan je de installateur eens bellen of er aan de prijs iets gedaan kan worden. Misschien kan die een inspanning doen of voorstellen om ergens een goedkoper toestel te plaatsen. Als je een heel goed gevoel had bij die mens, zou ik er eigenlijk niet veel aan twijfelen.

Het is de miserie echt niet waard de goedkoopste kloefkapper te laten komen; hier wat verder hangt er een buitenunit scheef omdat ze te lui waren om de muurbeugel waterpas op de muur te hangen. :laugh:
Als ik naar Coldvinc zijn offerte kijk dan heeft hij toch een mooie korting van 1100€ gekregen en zijn prijzen zijn zowiezo al lager (meerprijs voor Stylish staat onderaan erbij). Dus ik heb de indruk dat er bij mij helemaal niks gegeven is en alles de volle pot is. En ja, ik ga hem maandag zeker bellen, want het mag dan een goeie zijn, 13,5K vind ik veel te veel. Als er niks af kan zal het rap gedaan zijn, dan kijk ik wel verder.

Die Sauerman is wel een heel oude type, kan je vervangen door de SI30.

Om hier even op terug te komen. Momentele hebben wij een Si-10 hangen in onze slaapkamer. Met regelmaat van de klok, schiet die dus in gang met bijhorend geluid. Zou een duurdere Si-30 dan stiller zijn omdat deze hogere pompcapaciteiten heeft of heeft dat daar niets mee te maken?

Si-10:

Si-30:

Om hier even op terug te komen. Momentele hebben wij een Si-10 hangen in onze slaapkamer. Met regelmaat van de klok, schiet die dus in gang met bijhorend geluid. Zou een duurdere Si-30 dan stiller zijn omdat deze hogere pompcapaciteiten heeft of heeft dat daar niets mee te maken?

Si-10:

Si-30:
Gaat weinig verschil maken, die pompen maken bijna altijd een storend geluid.

Ik plaats dikwijls een Aspen Mini aqua. Deze zijn wel stiller dan de Sauerman modellen

Gaat weinig verschil maken, die pompen maken bijna altijd een storend geluid.

Ik plaats dikwijls een Aspen Mini aqua. Deze zijn wel stiller dan de Sauerman modellen

Bedankt voor de snelle feedback.

Niet dat het ons gigantisch hard stoort maar stiller is altijd beter natuurlijk, vroeg mij af of het de kost waard was. Ander merk zou ik niet durven steken want geen idee naar aansluitingen enzo :tongue:

Bedankt voor de snelle feedback.

Niet dat het ons gigantisch hard stoort maar stiller is altijd beter natuurlijk, vroeg mij af of het de kost waard was. Ander merk zou ik niet durven steken want geen idee naar aansluitingen enzo :tongue:
Aansluitingen zijn meestal uniform. Alleen is de ene pomp groter dan de andere en vergt het dikwijls een kunst om deze weg te werken in de muur, achter de unit, kabelgoot of dergelijke.

Ik heb zelf 1 binnentoestel in onze slaapkamer waar ik ook niet weg kon met het water. Daar heb ik een mini blue pomp gezet zonder vlotter maar met voelers. Maar voor het geluid moet je het niet doen want deze maakt ook redelijk veel lawaai. Ik zet dat toestel ook af als ik ga slapen. Al mijn andere toestellen zijn natuurlijke afloop. Dat is het beste. Die pompen gaan ook regelmatig stuk. Als installateur ben ik daar oprecht geen fan van. Daar moeten doorheen het jaar veel herstellingen op gebeuren. Maar je kan nu eenmaal niet anders in sommige situaties

Aansluitingen zijn meestal uniform. Alleen is de ene pomp groter dan de andere en vergt het dikwijls een kunst om deze weg te werken in de muur, achter de unit, kabelgoot of dergelijke.

Ik heb zelf 1 binnentoestel in onze slaapkamer waar ik ook niet weg kon met het water. Daar heb ik een mini blue pomp gezet zonder vlotter maar met voelers. Maar voor het geluid moet je het niet doen want deze maakt ook redelijk veel lawaai. Ik zet dat toestel ook af als ik ga slapen. Al mijn andere toestellen zijn natuurlijke afloop. Dat is het beste. Die pompen gaan ook regelmatig stuk. Als installateur ben ik daar oprecht geen fan van. Daar moeten doorheen het jaar veel herstellingen op gebeuren. Maar je kan nu eenmaal niet anders in sommige situaties

Ben ook geen fan ervan maar bij ons kan niet helaas niet anders. Onze eerste Sauermann pomp werkte inderdaad niet meer goed na (4 jaar?) gebruik, gelukkig wel eenvoudig te vervangen en daarmee was het probleem opgelost.

In onze living nog steeds bezig aan onze eerste Sauermann pomp, nog nooit onderhoud aan gegeven en blijft maar werken itt diegene in de slaapkamer. Naar het einde van het jaar wel eens deftig uitkuisen want toch behoorlijke vuiligheid in dat opvangreservoir maar if it ain't broken... :p

Mijn eerste offerte is binnen:

Fujitsu wandmodelen asyg 07 kmcf 2.0/2.5kw : 412 x 3 = totaal 1236 euro. 5 jaar garantie

Fujitsu inverter buitenunit 3 kamer Multi oayg 24 kbta3, 6.8/8.0 kw : 2334 euro (5 j garantie)

Plaatsing : 2100 euro
Materiaal: 1400 euro

Korting: 200 euro

Totaal. 6870 euro
+ btw: 7282.2

Buitenunit plaats ik op t plat dak van de garage.
De leidingen zullen via de zolder naar de 3 kamers gebracht worden. (Gat boven in de vloer van de zolder om zo uit te komen in de kamers)

Als ik wat de prijzen vergelijk met deze die ik op t forum vind, vind ik deze offerte vrij kostelijk (komt wellicht door een kosten die ze aanrekenen voor Plaatsing en materiaal).

Of is het zo veel duurder (meer werk?) doordat het via de zolder gaat?

Om hier even op terug te komen, heb zonet de offerte ontvangen:

456363118_1228156295052104_1812827558000361549_n.png

Correcte prijs? Is toch wel even slikken, had het toch net iets minder verwacht
Zonet offerte van Daikin gekregen:

461742181_2259353581105941_9171007499280360662_n.png

Dit was de offerte van Mitsubishi die blijkbaar niet meer beschikbaar is in vorige post:

461863716_1088066822848793_2890909480948084337_n.png

Beide leveranciers willen sowieso nu toch aan 6% factureren, de installateur van Mitsubishi is een kennis van me...

Is er een kwaliteitsverschil tussen Daikin en Mitsu of beide ok?

Nu nog de knoop doorhakken...

1) ben je zeker van dat vloermodel bij Daikin ? Dat je dat wil.
2) uitklaren dat die geschatte prijs enkel kan verminderen maar niet vermeerderen bij Mitsu.

Beiden zijn in mijn ogen ok. Heb zelf een Mitsu. Maar ben geen expert in kwaliteit.
Dacht dat je gezegd had dat die kennis van u pas kon plaatsen volgend jaar of zo? Ik weet ook niet met die regeling van de vlaamse regering die men van plan was om te veranderen of die 6% dan 9% wordt als je te lang wacht ?

Beide leveranciers willen sowieso nu toch aan 6% factureren, de installateur van Mitsubishi is een kennis van me...

Is er een kwaliteitsverschil tussen Daikin en Mitsu of beide ok?

Nu nog de knoop doorhakken...
Daikins worden gemaakt met stukken van Mitsubishi dus dat zijn eigenlijk bijna dezelfde toestellen.
Allebei een goede keuze :)

Terug
Bovenaan