ADV dagen niet toegekend.

Heel simpel. Je hebt een 38h contract met je werkgever. De werkgever heeft een contract met de klant voor 40h per week voor je diensten.
Je hebt dus recht op 2h per week oftewel 1 dag per maand = 12 ADV dagen op een jaar.

Geen discussie mogelijk.

Ik herinner me van bij een vorige werkgever dat "het systeem" enkel toeliet een ADV dag op te nemen nadat de uren gepresteerd waren. Elke maand kwam er dan 1 extra ADV dag beschikbaar die je kon opnemen. Misschien heeft de topic starter een dergelijk "probleem"?

Voor zover ik weet is dat trouwens niet wettelijk en moeten de dagen vanaf januari direct kunnen opgenomen worden.

Da's normaal hé, dat je ADV-dagen niet voor de eigenlijke prestatie die de ADV-uren genereert kunt opnemen. De werkgever kan ook andere beperkende maatregelen in het arbeidsreglement zetten (bvb de onze moeten verplicht binnen de 6 maanden na prestatie opgenomen zijn, of ze zijn onherroepelijk verloren (niet uitbetaald, geen uitstel).

Gelukkig is het niet overal (kom)kommer en kwel. Ik zit contractueel op 40 uur, en heb een verbod op overuren (lees: het AR zegt dat overuren op geen enkele manier worden gecompenseerd). Gelukkig is het bureau waar ik als consultant/gedetacheerde zit daar wel coulanter in, en hebben ze een regeling dat de overuren die mochten voorvallen ifv een deadline wel rechtstreeks aan mij gecompenseerd worden.

Was 't maar waar.
Het is ook waar... Dat het bij uw werk "de norm" is om 40u te presteren en geen ADV-dagen te krijgen, tjah... Dan zijn ze aan het foefelen en kunnen ze je niks maken als je ook "maar" je 38u doet...

Als je daar dan een mindere evaluatie voor krijgt is het ook zeer simpel, elders beter. Ik zou sowieso niet graag een werkgever hebben die je scheef bekijkt als je ze niet laat foefelen ten jouw koste?

Ik herinner me van bij een vorige werkgever dat "het systeem" enkel toeliet een ADV dag op te nemen nadat de uren gepresteerd waren. Elke maand kwam er dan 1 extra ADV dag beschikbaar die je kon opnemen. Misschien heeft de topic starter een dergelijk "probleem"?

Voor zover ik weet is dat trouwens niet wettelijk en moeten de dagen vanaf januari direct kunnen opgenomen worden.
ik zie niet in waarom dit niet wettelijk zou zijn.

ik zie niet in waarom dit niet wettelijk zou zijn.
Tja wat ik zeg hè. Er zijn dus werkgevers die afdwingen dat je eerst de uren presteert voor je ze kan recupereren. Voor zover ik heb kunnen vinden bestaat er geen wettelijk kader over het verbieden of verplichten van deze werkwijze.

Tja wat ik zeg hè. Er zijn dus werkgevers die afdwingen dat je eerst de uren presteert voor je ze kan recupereren. Voor zover ik heb kunnen vinden bestaat er geen wettelijk kader over het verbieden of verplichten van deze werkwijze.
En als het niet verboden of verplicht is, dan kan de werkgever dat in het arbeidsreglement bepalen...

Daar zou ik een simpel antwoord op hebben: "dat extra geld gaat naar uw loon he, waarom denkt gij anders dat uw loon zo hoog is vergeleken met andere 38u contracten elders? voor dat loon verwachten wij dat je wat overwerkt anders krijgen wij u niet betaald hoor!".

Dat gelooft toch niemand? Het is vrij simpel, wat de werkgever jou wil betalen en de specifieke redenen daarvoor zijn een werkgever-only issue (men zal nl. zelden uit de doeken doen waarom jij net 100 euro meer of minder dan je collega krijgt).

Als men een contract wil geven voor Xu, dan is het loon dat je hiervoor krijgt voor de prestatie van die Xu, tenzij je in specifieke managementfuncties zit. Indien men verwacht dat je standaard meer gaat presteren dan kan men het evengoed meteen in het contract gieten of er uitleg aan geven om discussie te voorkomen.

Waarom is dat bullshit? Bij ons moeten mensen ook goedkeuring krijgen van hun hiërarchie alvorens ze overuren mogen presteren (en die vergoed kijgen)
Klopt, maar hier was het dat overuren nooit betaald worden. Er stond niet met of zonder toestemming van de overste.

Terug
Bovenaan