D
Deleted member 451
Guest
Ik heb er een nacht over geslapen eer dit hier te posten, omdat ik wat bang ben voor het eventuele leed vermaak van sommigen. Maar ik ga het toch posten, en hoop dat er objectief kan gesproken worden hierover.
Tegelijk wil ik anderen waarschuwen hiervoor. Want dit is geen pretje.
Al jaren tevreden klant van booking.com . Al mijn hotels boek ik bij hen.
2 maand terug gebeurde iets nieuws: Ik had hotel bij Dorint keten geboekt vanop booking.com in duitsland.
Dit is al een redelijk gekende naam, en het verwonderde mij dat ik een mail kreeg van hen, om mijn creditcard gegevens in te geven, op hun eigen platform.
Ik dacht meteen aan scam: Gemaild én gebeld naar Dorint, daar legden ze uit dat ietwat bekendere ketens op die manier werkten (ook hier op het forum heb ik die vraag gesteld, en dit klopte). Dus goed, dat dan maar gedaan, via hun eigen link op een eigen platform. En inderdaad: Geen vuiltje aan de lucht.
Nu komt het:
Volgende maand gaan wij naar Thailand.
Van één van de chiquere hotels (4 sterren) kreeg ik gisteren een bericht via hun booking.com systeem. (dus via de APP afkomstig van hun booking + een mail van [email protected]). Ook weer om mijn creditcard gegevens op hun apart platform te "confirmen". Dus kaartnummer +cvc. Dus exact hetzelfde eigenlijk als bij Dorint. Aangezien alles via het officiële [email protected] mail en app systeem kwam, leek dan ook alles perfect legit (geen spellingsfouten en dergelijke...)
Echter als ik mijn gegevens in gaf, bleef de site hangen. Ik dacht, ik probeer het binnen 2 uur opnieuw.
Zo gezegd, zo gedaan. Opnieuw geprobeerd. Zelfde probleem. Dus ik stuur bericht naar booking.com & naar het hotel. Krijg na een uurtje antwoord van beiden: Hotel zegt dat ik niets mag aanklikken die via PM komt van hen (huh? waarom niet, geen verdere uitleg).
Booking.com zei het dan maar zelf: Dat hotel werd gehacked.
Onmiddellijk kaart geblokkeerd dan maar. Maar dat duurt toch wel een dag of 3 eer je ziet of er effectief geld is afgegaan, dus nu is het bang afwachten tot woensdag avond ongeveer.
Booking.com verzekerde me wel telefonisch dat als er geld zou worden afgeschreven, zij alles zouden terugbetalen. (lijkt me wel dat zij daar voor verzekerd zijn, of het hotel die via hen is aangesloten. Want het is tenslotte niet ik die ben gehacked, maar het booking.com account van het hotel).
Bovendien had ik ook wel een premium card ook met bescherming (tegen internet fraude), dus dat helpt ook wel. Zit wel met een limiet van 2500 euro. Ik hoop maar dat ze niet het volledige bedrag zouden hebben ontvreemd. (2500 limiet hebben wij ook gewoon nodig, als wij een maand ver weg zitten. Bovendien als wij straks 2 vliegticketten kopen voor volgende reis hebben we ook zoiets nodig).
Verder , wat doe ik nu best? Ik ga straks langs bij bank kantoor ook? of heeft dit weinig zin?
Bij politie aangifte doen lijkt me momenteel weinig zin te hebben, er is nog niets ontvreemd, en misschien is er ook niets ontvreemd?
CARDSTOP zei me trouwens, enkel bij diefstal of verlies aangifte te doen.
Als laatste wil ik toch nogmaals zeggen dat dit écht wel vreet aan je. Je denkt altijd : dit overkomt mij niet. Want ja, ik check telkens de afkomst van de berichten etc etc.... Ik heb er nog met niemand van mijn vrienden over gesproken, en wellicht gaat dit zo blijven ook. Geen oog dicht gedaan deze nacht.
Tegelijk wil ik anderen waarschuwen hiervoor. Want dit is geen pretje.
Al jaren tevreden klant van booking.com . Al mijn hotels boek ik bij hen.
2 maand terug gebeurde iets nieuws: Ik had hotel bij Dorint keten geboekt vanop booking.com in duitsland.
Dit is al een redelijk gekende naam, en het verwonderde mij dat ik een mail kreeg van hen, om mijn creditcard gegevens in te geven, op hun eigen platform.
Ik dacht meteen aan scam: Gemaild én gebeld naar Dorint, daar legden ze uit dat ietwat bekendere ketens op die manier werkten (ook hier op het forum heb ik die vraag gesteld, en dit klopte). Dus goed, dat dan maar gedaan, via hun eigen link op een eigen platform. En inderdaad: Geen vuiltje aan de lucht.
Nu komt het:
Volgende maand gaan wij naar Thailand.
Van één van de chiquere hotels (4 sterren) kreeg ik gisteren een bericht via hun booking.com systeem. (dus via de APP afkomstig van hun booking + een mail van [email protected]). Ook weer om mijn creditcard gegevens op hun apart platform te "confirmen". Dus kaartnummer +cvc. Dus exact hetzelfde eigenlijk als bij Dorint. Aangezien alles via het officiële [email protected] mail en app systeem kwam, leek dan ook alles perfect legit (geen spellingsfouten en dergelijke...)
Echter als ik mijn gegevens in gaf, bleef de site hangen. Ik dacht, ik probeer het binnen 2 uur opnieuw.
Zo gezegd, zo gedaan. Opnieuw geprobeerd. Zelfde probleem. Dus ik stuur bericht naar booking.com & naar het hotel. Krijg na een uurtje antwoord van beiden: Hotel zegt dat ik niets mag aanklikken die via PM komt van hen (huh? waarom niet, geen verdere uitleg).
Booking.com zei het dan maar zelf: Dat hotel werd gehacked.
Onmiddellijk kaart geblokkeerd dan maar. Maar dat duurt toch wel een dag of 3 eer je ziet of er effectief geld is afgegaan, dus nu is het bang afwachten tot woensdag avond ongeveer.
Booking.com verzekerde me wel telefonisch dat als er geld zou worden afgeschreven, zij alles zouden terugbetalen. (lijkt me wel dat zij daar voor verzekerd zijn, of het hotel die via hen is aangesloten. Want het is tenslotte niet ik die ben gehacked, maar het booking.com account van het hotel).
Bovendien had ik ook wel een premium card ook met bescherming (tegen internet fraude), dus dat helpt ook wel. Zit wel met een limiet van 2500 euro. Ik hoop maar dat ze niet het volledige bedrag zouden hebben ontvreemd. (2500 limiet hebben wij ook gewoon nodig, als wij een maand ver weg zitten. Bovendien als wij straks 2 vliegticketten kopen voor volgende reis hebben we ook zoiets nodig).
Verder , wat doe ik nu best? Ik ga straks langs bij bank kantoor ook? of heeft dit weinig zin?
Bij politie aangifte doen lijkt me momenteel weinig zin te hebben, er is nog niets ontvreemd, en misschien is er ook niets ontvreemd?
CARDSTOP zei me trouwens, enkel bij diefstal of verlies aangifte te doen.
Als laatste wil ik toch nogmaals zeggen dat dit écht wel vreet aan je. Je denkt altijd : dit overkomt mij niet. Want ja, ik check telkens de afkomst van de berichten etc etc.... Ik heb er nog met niemand van mijn vrienden over gesproken, en wellicht gaat dit zo blijven ook. Geen oog dicht gedaan deze nacht.