Aanpak van de gas- en energiecrisis

En ik ga op zoek naar brandhout om deze winter de houtkachel aan te steken die ik nog nooit gebruikt heb sinds ik hier woon :p (11 jaar)

Dan ga ik u moeten teleurstellen want daar ga je amper tot geen winst mee halen.
De prijzen voor hout zijn ook al gestegen, toch zeker voor goed hout. Ja je kan ook hout opstoken dat in principe er niet voor geschikt is. Maar of je daar vrolijk van wordt is een andere zaak.

Dan ga ik u moeten teleurstellen want daar ga je amper tot geen winst mee halen.
De prijzen voor hout zijn ook al gestegen, toch zeker voor goed hout. Ja je kan ook hout opstoken dat in principe er niet voor geschikt is. Maar of je daar vrolijk van wordt is een andere zaak.
Via mijn schoonbroer dikke houten kepers die men gebruikt om lading vast te zetten.

Dat is zuiver onbewerkt hout

Kost me nix, heb al 2kuub gekregen en er komt nog

Via mijn schoonbroer dikke houten kepers die men gebruikt om lading vast te zetten.

Dat is zuiver onbewerkt hout

Kost me nix, heb al 2kuub gekregen en er komt nog
Erm....Ik zou daar toch wat mee oppassen, dat is 9/10 nauwelijks gedroogd dennenhout... ook verre van ideaal als brandhout (wel voor schouwbranden, dat dan weer wel).
En zeker dat dat zuiver onbewerkt is? Heel veel van dat hout (paletten, ladingzekering, stootblokken,....) is vaak toch geïmpregneerd tegen insecten en schimmels, zeker als het voor internationaal transport was (en intercontinentaal al helemaal).

Nu, het kan zijn he maar (duur) kwaliteitshout wordt daar niet rap voor gebruikt.

Om het niet te doen: vooral politiek (cfr. bedrijfswagen x Calvo)

Sterke politiek. Dan stem ik voor afschaffen belastingen !

Valt inderdaad perfect toe te passen op particulieren ook (zal ongetwijfeld een argument tegen zijn)

Volg uw opmerkingen volledig, toont nogmaals aan dat de politiek een totaal gebrek aan realisme / intelligentie vertoont.
Ik zie het niet inplementeerbaar. Wat met particulieren, wat met coöperatieven, wat met anything in between. Luminus heeft een windmolen coöperatieve...

Je kunt die "particulieren stroom" toch niet isoleren van de rest.

Wat met export en import? Als we een ander plafond hebben dan hiernaast, gaat leuk worden.

Erm....Ik zou daar toch wat mee oppassen, dat is 9/10 nauwelijks gedroogd dennenhout... ook verre van ideaal als brandhout (wel voor schouwbranden, dat dan weer wel).
En zeker dat dat zuiver onbewerkt is? Heel veel van dat hout (paletten, ladingzekering, stootblokken,....) is vaak toch geïmpregneerd tegen insecten en schimmels, zeker als het voor internationaal transport was (en intercontinentaal al helemaal).

Nu, het kan zijn he maar (duur) kwaliteitshout wordt daar niet rap voor gebruikt.

Mijn schoonouders stoken al heel hun leven overschotten. Paletten, eigen snoei, houten kistjes, bouwoverschotten,...

Ze hebben nu na 30y een nieuwe kachel, ondertussen 5y oud. Niks aan de hand met kachel of schouw. Is het sop de kolen waard? Je kunt proper hout stoken en elk jaar 1000 euro betalen of gratis hout stoken en om de zoveel jaar eens een schouwveger laten komen en je kachel 2y eerder mogen wegsmijten.

Ik zag zowaar dit artikel passeren zonet op de Humo,

Wat denken jullie van volgende uitspraak?
«In het verleden heeft Rusland veel moeite gedaan om een betrouwbare handelspartner te zijn. Toen Oekraïne in 2006 en 2009 bij een conflict met Rusland over de gasprijs de doorvoer van gas naar Europa afsloot, deden de Russen veel moeite om hun verplichtingen na te komen. Dat is ook de aanleiding geweest voor de investeringen in de Nordstream pijpleidingen. Dat imago van betrouwbare leverancier is Rusland nu natuurlijk volledig kwijtgespeeld. Als het nog gas aan de EU wil leveren, zal dat dus aan soldenprijzen moeten gebeuren. Dan kan de gasprijs zelfs lager worden dan vóór de coronacrisis.»

Mijn schoonouders stoken al heel hun leven overschotten. Paletten, eigen snoei, houten kistjes, bouwoverschotten,...

Ze hebben nu na 30y een nieuwe kachel, ondertussen 5y oud. Niks aan de hand met kachel of schouw. Is het sop de kolen waard? Je kunt proper hout stoken en elk jaar 1000 euro betalen of gratis hout stoken en om de zoveel jaar eens een schouwveger laten komen en je kachel 2y eerder mogen wegsmijten.
BG:
“Amai den buurman is weer aan het stoken! Heel mijn kot stinkt! Kan mijn ventilatiesysteem niet aanzetten! Een gangster is het, ik doe hem een proces aan!”

Also BG:
“Gewoon op rotzooi hout stoken jonge! Het sop is de kolen niet waard! Af en toe is een schouwveger en gedaan ermee manneke!”

Wat zijn eigenlijk de contractuele verplichtingen van de voorschotten? Kan je gewoon eenzijdig bepalen dat je bv 50 euro voorschot gaat betalen? Ook al willen zij 500 euro?
Of is dat contractbreuk?
Begin oktober had ik mijn eindafrekening gekregen van Engie, 766€ te betalen (ondanks het lagere gebruik tegen over vorig jaar, toen moest ik rond de 430€ bij leggen)
Mijn voorschotten hadden ze dan verhoogt van 150€ naar 450€ in de maand.
Effe een boze mail gestuurd dat ze wettelijk zomaar het maandelijks voorschot niet mogen veranderen zonder dat de consument daar mee akkoord is.
En als ze het bedrag niet laten zakken van 450€ naar 200€ (dat wil ik maandelijks nog betalen), ik naar de concurrent overstap.
2 dagen later een mail terug dat ze mijn voorschot gingen laten zakken tot 200€.
Verdien nog geen 1700€ netto in de maand en dan elke maand een 450€ alleen al aan je energierekening uitgeven ga voor mij een brug te ver.
Die denken daar dat wij geen andere maandelijks kosten hebben.
Trouwens die 766€ eindafrekening betaal ik gewoon op 12 maanden af.

Ik begrijp de fetish met voorschotbedragen en 'opleggen' of 'terugkrijgen', omdat het de zaken aanschouwelijk maakt.
Maar het enige wat telt is uw verbruik en uw contract. Kan goed zijn dat je effectief op 450 euro per maand gaat uitkomen voor de volgende periode, afhankelijk van je exacte contract en evolutie van de marktprijzen.
Best toch eens checken vooraleer je volgend jaar pas echt voor een onaangename verrassing komt te staan.

BG:
“Amai den buurman is weer aan het stoken! Heel mijn kot stinkt! Kan mijn ventilatiesysteem niet aanzetten! Een gangster is het, ik doe hem een proces aan!”

Also BG:
“Gewoon op rotzooi hout stoken jonge! Het sop is de kolen niet waard! Af en toe is een schouwveger en gedaan ermee manneke!”

Het ging over "goed voor de stoof". Dat het stinkt, daar kan ik je in volgen. Dat het niet aangenaam is voor de buren, daarin ook.

Maar een stoof met paletten hout of dennen uit de tuin die je 2 jaar laat drogen, dat stinkt niet. Idem met knotwilgen of kers of appel of whatever snoeisel. Dat je er geen gelamineerde zaken of triplex/OSB platen moet in knallen, dat lijkt me nogal evident.

Als je liever 1000 euro betaalt voor paar kubiek hout, be my guest. Ik doe mijn jaarlijkse knot sessie en collecteer weer brandhout voor de familie voor een jaar.

Ik begrijp de fetish met voorschotbedragen en 'opleggen' of 'terugkrijgen', omdat het de zaken aanschouwelijk maakt.
Maar het enige wat telt is uw verbruik en uw contract. Kan goed zijn dat je effectief op 450 euro per maand gaat uitkomen voor de volgende periode, afhankelijk van je exacte contract en evolutie van de marktprijzen.
Best toch eens checken vooraleer je volgend jaar pas echt voor een onaangename verrassing komt te staan.

Ik heb het omgekeerde probleem. Ons kot is goed geisoleerd en zonneboiler (dus 0 verbruik tussen feb en nu) en het contract loopt af/vernieuwt nu ergens. Ik had het voorschot al verhoogd in juni of juli. Nu zegt Luminus "Teruggave van 500 euro". En dan mag ik vanaf volgende maand 150 ipv 100 euro per maand betalen omdat ze de stijging doorrekenen :woohoo:

Toch wel raar dat als ik mijn jaarlijkse verbruik doorspeelde aan andere energiebedrijven dat ik telkens een maandelijks voorschot berekening kreeg van nog geen 200€ per maand. Een groot verschil met 450€ dat Engie me probeerde af te troggelen.
Heb ze trouwens deze gegevens ook door gespeeld.
Daarom ook dat ze ze snel waren om de voorschot te laten zakken denk ik.
Ik besef dat energie een luxe product is geworden, maar het moet wel menselijk blijven.

Ok, maar voorschot zegt niets. Tis alsof ge solliciteert en de mens van HR zegt: elke maand krijgt ge een voorschot van €2000. En een ander bedrijf zegt: elke maand geven wij u een voorschot van €2200. Maar als op het einde van het jaar die eerste uw nog een stuk extra betaalt, en die tweede een stuk terugvraagt, wie is dan de beste van de twee?

Ergo: wat is uw contract en wat is uw verbruik?

Kinesist heeft deze zomer zonnepanelen geplaatst, omvormer van 6kW én dit met facturen en al moeten staven bij zijn energieleverancier.
Gisteren kreeg hij een mail: zijn voorschot (enkel elektriciteit) wordt van 260 euro opgetrokken naar... *Tromgeroffel* 1800 euro/maand. Momenteel heeft hij nog geen digitale teller en hij staat -600kWh. 😬

'jama nee vroeger kon in het betalen ook al was mijn verbruik absurd hoog. En nu niet meer dus nee de fout ligt niet bij mij'

Toch wel raar dat als ik mijn jaarlijkse verbruik doorspeelde aan andere energiebedrijven dat ik telkens een maandelijks voorschot berekening kreeg van nog geen 200€ per maand. Een groot verschil met 450€ dat Engie me probeerde af te troggelen.
Heb ze trouwens deze gegevens ook door gespeeld.
Daarom ook dat ze ze snel waren om de voorschot te laten zakken denk ik.
Ik besef dat energie een luxe product is geworden, maar het moet wel menselijk blijven.
De voorschotberekening gebeurt volgens mij soms op een nogal vreemde manier, zo had ik dit voorjaar bij Luminus ook soms voorstellen die absurd hoog waren (waarmee ik dan bedoel sterk boven de verviervoudiging die ik zou moeten zien).

Maar zoals @parabellum zegt is het een voorschot hé, je kan dat in principe zo laag of zo hoog zetten als je wil, op het einde betaal je wel je verbuik, of jij dat nu menselijk vindt of niet gaat hen niet echt uitmaken.

Terug
Bovenaan