Wij zitten met een vergelijkbare situatie.
Maar dat was niet omdat het financieel "KON", eerder een kwestie van bewuste keuzes die je maakt en daar zijn vele factoren die meespelen (prioriteiten, financieel, comfort, ecologisch, duurzaamheid,...)
Als wij een (op dat moment financieel interessantere) gasketel hadden gehangen i.p.v. geothermische WP zouden we met dit budget ook onmiddellijk de bovenverdieping hebben kunnen afwerken en de tuin kunnen doen. Als wij (net) voldoende zonnepanel hadden gelegd was nu ook de 2de badkamer en zolder afgewerkt geweest i.p.v. dit geld te investeren in extra zonnepanelen (toen de terugdraaiende teller nog "beloofd" was). En ondertussen kijken wij nog steeds naar onze 15 jaar oude LCD tv van 32".
Ja, gezien de huidige prijzen zijn wij uiteraard blij met deze beslissingen. Zo had onze buurman een hoger budget dan wij, heeft zijn woning en tuin direct volledig laten afgewerkt en schilderen. Hij kijkt het nieuws op zijn grote Oled TV (of Qled, geen idee eigenlijk) van een paar maandlonen maar zit nu wel te klagen over de hoge kosten van zijn gasketel en elektriciteit...
En ja, wij vloeken ook wel eens met onze kleine tv of één badkamer, maar alles is het gevolg van keuzes die je gemaakt hebt.
En ik ga helemaal niet beweren dat iedereen elke investering financieel aankan, maar er zijn er voldoende dingen die iedereen kan doen (led lampen, zuinige(re) toestellen,...), of met zo'n korte terugverdientijd door o.a. premies dat het een no-brainer is (dakisolatie,...) En als daarnaast nog eens bewust word nagedacht over enkele keuze's denk ik dat veel van duurdere maatregelen ook financieel haalbaar zijn voor een groot deel van de bevolking. Een (duurdere) nieuwe wagen of een tweede wagen, een extra reis, die laatste nieuwe Iphone,... keuze's die nu door de hoge energiekosten (hopelijk) wel worden afgewogen tegen energiebesparende investeringen, iets wat in het verleden m.i. veel minder het geval was.
Zo herinner ik mij nog goed de laatste aankoop van een wasmachine in een fysieke winkel, dame naast ons was ook op zoek met een andere verkoper en ging bewust voor een "goedkoper B-merk" met een slechte(re) energiescore, "want dan kon ze ook nog een tweede tablet kopen zodat de kindjes er geen ruzie meer voor moesten maken". Misschien valt ons lager elektriciteitsgebruik in niets t.o.v. het extra geluk nu bij haar kindjes...