Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ik ga nu even zonnepanelen als voorbeeld nemen:

Niemand doet die investering voor het ecologische, dat zijn duizenden euro's die je uitgeeft omdat
1. Je dat financieel KAN (wat dus niet het geval is voor de mensen die sociaal tarief hebben)
2. Omdat je uitgerekend hebt dat ze zichzelf terugbetalen na x aantal jaren, mede door de premies.
Geloof ik niet echt, hoor. De afgelopen 2 jaar was investeren in een warmtepomp in ongeveer 0% van de gevallen rendabeler dan een gasketel, door het wegvallen van de terugdraaiende teller. Toch zijn er best wat mensen die daar voor bleven kezen (incl onszelf, al had ik vorig jaar wel voorspeld wat er zou gebeuren)
Hetzelfde geldt vandaag de dag voor thuisbatterijen. Verdient zichzelf bijna nooit terug, maar toch beginnen steeds meer mensen daarin te investeren. Onderschat niet hoeveel mensen dergelijke dingen plaatsen voor redenen die buiten het puur economische liggen. Gelukkig maar, want het zijn de 'early adopters' die ervoor zorgen dat die systemen uiteindelijk een pak goedkoper worden door schaalvergroting. Ik heb in een ander topic al in vrij straffe taal duidelijk gemaakt dat ik graag had dat er nog wat meer mensen waren die zo dachten, maar ik moet erkennen dat de rijksten onder ons die investeringen waarschijnlijk sowieso al maken. Ook omdat het nu eenmaal comfortverhogende maatregelen zijn in veel gevallen.

Laatst bewerkt:
Soit meer on-topic, wat de bevolking nodig heeft IMO is een boodschap vanuit de EU
Mooie boodschap gaat dat zijn:

https%3A%2F%2Fwww.manners.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2FGasprijzen-Europa-juni-2022-energiekosten-nederland-zweden-duur.jpg

Mooi, we zitten nog onder het gemiddelde, super!

Neen, echt, steek eens wat moeite in je posts.
Is het niet duidelijk genoeg misschien ? Wat voor boodschap gaat er uit de EU komen als je al uiteenlopende belangen en systemen hebt ? De enige boodschap is dat de EU nog meer ten dode is opgeschreven.

Geloof ik niet echt, hoor. De afgelopen 2 jaar was investeren in een warmtepomp in ongeveer 0% van de gevallen rendabeler dan een gasketel, door het wegvallen van de terugdraaiende teller. Toch zijn er best wat mensen die daar voor bleven kezen (incl onszelf, al had ik vorig jaar wel voorspeld wat er zou gebeuren)
Hetzelfde geldt vandaag de dag voor thuisbatterijen. Verdient zichzelf bijna nooit terug, maar toch beginnen steeds meer mensen daarin te investeren. Onderschat niet hoeveel mensen dergelijke dingen plaatsen voor redenen die buiten het puur economische liggen. Gelukkig maar, want het zijn de 'early adopters' die ervoor zorgen dat die systemen uiteindelijk een pak goedkoper worden door schaalvergroting.
En je blijft op punt 1: omdat het financieel KAN.

(en omdat het moest van de architect om aan je e-peil te komen waar nog meer financiële voordelen aan verbonden zijn natuurlijk... 🤷🏼)

Ik ga nu even zonnepanelen als voorbeeld nemen:

Niemand doet die investering voor het ecologische, dat zijn duizenden euro's die je uitgeeft omdat
1. Je dat financieel KAN (wat dus niet het geval is voor de mensen die sociaal tarief hebben)
2. Omdat je uitgerekend hebt dat ze zichzelf terugbetalen na x aantal jaren, mede door de premies.

Natuurlijk vind ik ook dat grotere verbruikers meer mogen betalen! Maar dan moet er een betaalbaar systeem zijn voor mensen die GEEN keuze hebben om gevoelig minder te verbruiken. Want dan heb je 2 perverse effecten:
1. Meer mensen in de schulden die ze niet kunnen betalen -> grotere kost voor de anderen want die verloren kosten toch op 1 of andere manier doorgerekend door de bedrijven.
2. De bredere kosten voor de maatschappij zoals hogere kosten voor de gezondheidszorg omdat mensen op ongezondere manieren gaan verwarmen bvb een oliekacheltje gebruiken, doktersbezoeken uitstellen zoals controle-afspraken,....
Of je bekijkt de prijzen momenteel en je merkt dat je ofwel 120/maand aan stroom geeft OF 150/maand aan de groene lening van je zonnepanelen die na een paar jaar afbetaald zijn en dan gratis stroom leveren. Niet iedereen heeft het geld cash liggen, sommige kijken op langere termijn ipv enkel vandaag de dag (net zoals een warmtepomp, regenput, isolatie, thuisbatterij)

Je mag toch stilaan zeggen dat mensen die een beetje tot zeer veel hun best doen ook eens iets meer verdienen dan gewoon nog een extra belasting of taks.

Er moet zeker een betaalbaar systeem zijn voor mensen die GEEN keuze hebben, maar of nu echt 1 miljoen gezinnen geen keuze hebben ?
En dan nog mag je die mensen nu stilaan bewust maken dat er een moeilijke periode aankomt voor de hele bevolking en ook zij de verwarming een graadje lager zullen moeten zetten. Dat moet je zelfs zeggen tegen wie het wel kan betalen en nog een goedkoop vast tarief kon afsluiten voor 2/3jaar dit voorjaar.

Je kan dat uiteraard niet controleren, maar het bewustmaken van iedereen dient er nu wel te komen, maar eigenlijk hoor je helemaal niks (behalve de prijzen stijgen vandaag naar een recordhoogte)

Je mag toch stilaan zeggen dat mensen die een beetje tot zeer veel hun best doen ook eens iets meer verdienen dan gewoon nog een extra belasting of taks.
Maar die zien dat nu al rechtstreeks op hun facturen toch? Ze betalen minder voor hun elektriciteit/gas dan wie die investeringen niet gedaan heeft, los van de reden waarom ze het niet deden.

Is het niet duidelijk genoeg misschien ? Wat voor boodschap gaat er uit de EU komen als je al uiteenlopende belangen en systemen hebt ? De enige boodschap is dat de EU nog meer ten dode is opgeschreven.
Ik zie gewoon gasprijzen zonder enige context zoals levenkost/welvaart per land en of dit met of zonder belastingen is. Dus neen, dat was niet duidelijk, dat was gewoon een prentje waar ik volgens mij langer naar heb gekeken dan jij deed voor je het postte.

Maar die worden nu toch niet harder belast? Het enige dat wel zou mogen is een lager btw tarief voor energiebesparende zaken.

Ik denk dat 1) je daarin een uitzondering bent, en 2) je ook wel van jezelf weet dat je door het geld dat je verliest geen luxe gaat verliezen. Iemand die op de limiet leeft kan zo'n keuze niet maken (of we zeggen dat die niet met geld kan omgaan), en weinig mensen voelen zich geroepen om tegen hun portefeuille te handelen.
Dat is ook weer relatief natuurlijk. Wij hebben hier echt wel de discussie gehad van ok doen we dit en doen we het 'juist'/verantwoord maar dan wil dat zeggen dat we mss de komende paar jaren geen vakanties doen en de 10 jaar oude auto vervangen door een 8 jaar oude als hij kapot zou gaan. Of smijten we gewoon wat verf en laminaat tegen de vloer en muren, laten het voor de rest zo en yolo?

Er is luxe verliezen en luxe verliezen eh. Ik ga nog altijd een biefstuk kunnen eten maar we gaan de volgende paar jaren buitenland vakanties opgeven om dit te doen. En waarom ook niet. Van uw hoge toren kunnen toeteren op fora omdat je het goed gedaan hebt is ook iets waard :p

Ik zie gewoon gasprijzen zonder enige context zoals levenkost/welvaart per land en of dit met of zonder belastingen is. Dus neen, dat was niet duidelijk, dat was gewoon een prentje waar ik volgens mij langer naar heb gekeken dan jij deed voor je het postte.
Om maar te zwijgen van alle bestaande compensatieregelingen die per land verschillen zoals afschaffen van btw op energie.

Maar die zien dat nu al rechtstreeks op hun facturen toch? Ze betalen minder voor hun elektriciteit/gas dan wie die investeringen niet gedaan heeft, los van de reden waarom ze het niet deden.
Ze hebben dat geld wel al uitgegeven hé. Zou nogal mooi zijn moest je daar niets van terug zien.

Maar nu zijn we wel naast de kwestie bezig wat het ging over een basistarief en een comfortarief zoals bij het water.
Op die manier moedig je iedereen aan om minder te verbruiken (of op zijn minst in het oog te houden) of investeringen te doen

(en omdat het moest van de architect om aan je e-peil te komen waar nog meer financiële voordelen aan verbonden zijn natuurlijk... 🤷🏼)
Oh, je hebt gelijk hoor, ik reageerde enkel op die enkele zin, ik ga verder grotendeels akkoord met je bredere punt.

Mensen die geïnvesteerd hebben in energiebesparende maatregelen mogen daar iets voor terugzien, maar tegelijk moet er toch een soort welvaartsherverdeling bestaan. Een soort welvaartsherverdeling die volledig losstaat van de energiefactuur is volgens mij een rechtvaardig systeem dat geen perverse effecten heeft waardoor mensen met een sociaal tarief volop blijven stoken.

Ze hebben dat geld wel al uitgegeven hé. Zou nogal mooi zijn moest je daar niets van terug zien.

Maar nu zijn we wel naast de kwestie bezig wat het ging over een basistarief en een comfortarief zoals bij het water.
Op die manier moedig je iedereen aan om minder te verbruiken (of op zijn minst in het oog te houden) of investeringen te doen
Ik denk dat het vastleggen van een bepaalde "norm" wel mogelijk moet zijn aan de hand van hoeveel gezinsleden én het EPC/E-peil van je huis of appartement. Een groot deel van de mensen hebben dit al van de laatste 10j omdat ze ofwel hebben gebouwd, gerenoveerd of verhuisd zijn. En voor wie dat niet heeft, kan dat vast wel aan een lager tarief bepaald worden vermoed ik?

Dan kan "de modale Vlaming" als basis genomen worden.
Wie bij de 30% kleinste verbruikers zit binnen zijn specifieke categorie qua energiezuinige of -verslindende woning en gezinsgrootte zou dan een korting kunnen krijgen.
Wie bij de 30% grootste verbruikers zit, zou iets meer mogen betalen. Zo is de motivering er idd voor eender wie om het beter te doen, los van of je nu in een A-label nieuwbouwwoning zit, of in een jaren 50-huis zonder isolatie.

Waarom wordt er geen effort gedaan in de vorm van vervroegde indexaanpassing. Voor vele pc's is dit pas in januari, t zou al helpen om vanaf september al te kunnen genieten hiervan zoals oa de ambtenaren al kunnen.

Waarom wordt er geen effort gedaan in de vorm van vervroegde indexaanpassing. Voor vele pc's is dit pas in januari, t zou al helpen om vanaf september al te kunnen genieten hiervan zoals oa de ambtenaren al kunnen.
Of MC indexeren. Ik zit al enkele jaren op het maximum.. als die met dezelfde index waren verhoogd, zat ik per dag aan 1-2€ extra aan MC

Hetzelfde geldt vandaag de dag voor thuisbatterijen. Verdient zichzelf bijna nooit terug, maar toch beginnen steeds meer mensen daarin te investeren. Onderschat niet hoeveel mensen dergelijke dingen plaatsen voor redenen die buiten het puur economische liggen. Gelukkig maar, want het zijn de 'early adopters' die ervoor zorgen dat die systemen uiteindelijk een pak goedkoper worden door schaalvergroting. Ik heb in een ander topic al in vrij straffe taal duidelijk gemaakt dat ik graag had dat er nog wat meer mensen waren die zo dachten, maar ik moet erkennen dat de rijksten onder ons die investeringen waarschijnlijk sowieso al maken. Ook omdat het nu eenmaal comfortverhogende maatregelen zijn in veel gevallen.
Wij zitten met een vergelijkbare situatie.

Maar dat was niet omdat het financieel "KON", eerder een kwestie van bewuste keuzes die je maakt en daar zijn vele factoren die meespelen (prioriteiten, financieel, comfort, ecologisch, duurzaamheid,...)

Als wij een (op dat moment financieel interessantere) gasketel hadden gehangen i.p.v. geothermische WP zouden we met dit budget ook onmiddellijk de bovenverdieping hebben kunnen afwerken en de tuin kunnen doen. Als wij (net) voldoende zonnepanel hadden gelegd was nu ook de 2de badkamer en zolder afgewerkt geweest i.p.v. dit geld te investeren in extra zonnepanelen (toen de terugdraaiende teller nog "beloofd" was). En ondertussen kijken wij nog steeds naar onze 15 jaar oude LCD tv van 32".

Ja, gezien de huidige prijzen zijn wij uiteraard blij met deze beslissingen. Zo had onze buurman een hoger budget dan wij, heeft zijn woning en tuin direct volledig laten afgewerkt en schilderen. Hij kijkt het nieuws op zijn grote Oled TV (of Qled, geen idee eigenlijk) van een paar maandlonen maar zit nu wel te klagen over de hoge kosten van zijn gasketel en elektriciteit...
En ja, wij vloeken ook wel eens met onze kleine tv of één badkamer, maar alles is het gevolg van keuzes die je gemaakt hebt.

En ik ga helemaal niet beweren dat iedereen elke investering financieel aankan, maar er zijn er voldoende dingen die iedereen kan doen (led lampen, zuinige(re) toestellen,...), of met zo'n korte terugverdientijd door o.a. premies dat het een no-brainer is (dakisolatie,...) En als daarnaast nog eens bewust word nagedacht over enkele keuze's denk ik dat veel van duurdere maatregelen ook financieel haalbaar zijn voor een groot deel van de bevolking. Een (duurdere) nieuwe wagen of een tweede wagen, een extra reis, die laatste nieuwe Iphone,... keuze's die nu door de hoge energiekosten (hopelijk) wel worden afgewogen tegen energiebesparende investeringen, iets wat in het verleden m.i. veel minder het geval was.

Zo herinner ik mij nog goed de laatste aankoop van een wasmachine in een fysieke winkel, dame naast ons was ook op zoek met een andere verkoper en ging bewust voor een "goedkoper B-merk" met een slechte(re) energiescore, "want dan kon ze ook nog een tweede tablet kopen zodat de kindjes er geen ruzie meer voor moesten maken". Misschien valt ons lager elektriciteitsgebruik in niets t.o.v. het extra geluk nu bij haar kindjes...

Ik vind dat er van de overheid zeer weinig communicatie komt rond maatregelen om het probleem aan de vraagzijde op te verzachten. Over de industrie kan ik op sich weinig zeggen omdat ik er niet genoeg van afweet, maar voor gezinnen kan ik toch wat dingen bedenken. Veel avonden met familie of vrienden of buren spenderen zodat de verwarming in minder huizen aan hoeft te staan. Alle binnendeuren sluiten en slechts in één kamer radiator aansteken en het leven zich zoveel mogelijk daar laten afspelen. Zet de verwarming lager en draag thermisch ondergoed. En vooral een mindset bij de bevolking creëren: Het is oorlog, dit is wat moet gebeuren om niet te buigen voor dictators als Poetin.
Niet thuiswerken als je alleen thuis zou zijn en minder dan 20km van je werk woont. (afweging auto vs stookkost) Eigenlijk zowat het omgekeerde van de coronamaatregelen.
En ik bedoel dit vooral als maatregelen voor de algemene bevolking, niet alleen als tip voor mensen die het financieel moeilijk hebben. Je hebt best wat mensen die erover denken die kosten gewoon te dragen en niet al te veel persoonlijke maatregelen te nemen. Maar als ze het wel zouden doen, kan dat de gasprijs drukken en ook een effect hebben op de sukkelaars die net buiten de boot van het sociaal tarief vallen.

Maar de bewustmaking zou eigenlijk nu al moeten gebeuren om de bevolking goed voor te bereiden.

Idealitair herbijken we ook best eens heel dat sociaal tarief, maar daar is het wsl al wat te laat voor.
Van je vorige posts gingen al m'n haren op m'n lijf rechtstaan (Was in de trant van: "Iedereen moet alle nodige investeringen maar aankunnen"), maar deze keer ben ik het volledig met je eens.

Waarom geen bewustmakingsshow over de tv-kanalen (VRT, VTM,...) heen? Zoals dat voor benefiets gedaan wordt.
Experts aan tafel die de problematiek uiteen doen, voorstellen doen om tot oplossingen te komen,... en live publiek dat vragen kan stellen of insturen via allerlei kanalen. Een programma op het niveau zoals Jan Van Rompaey (oh, waar is de tijd). Dus niet met Tiktok-influencers die 'Oh my god, zo koud, ik ging doooood!'-anekdotes komen vertellen of hippe muziekgroepen die tussendoor de boel opleuken, maar pure ernstige debatten.
Graag te starten vanaf september zodat de mensen nog de nodige voorzorgen kunnen nemen, indien nodig.

Terug
Bovenaan