Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ik denk dat veel mensen gewoon letterlijk geen lichten meer gaan aandoen of niet meer gaan verwarmen. We zijn op 8 maanden tijd precies 75 jaar terug in de tijd gegaan.
Misschien geen populaire mening, maar is dit niet een beetje waar we al jaren voor waarschuwen?
Al jaren roept men op om uw huis te isoleren, verwarming te vernieuwen en ga zo maar door om meer energiezuinig te zijn. Al jaren is het “energie is schaars we moeten er zuinig mee omspringen”.
Natuurlijk als het amper iets kost om energie te verbruiken dan is er geen probleem. Energetisch renoveren? Kleiner gaan wonen om budget over te houden om te verbouwen?
Baneet jongens! Liever esthetisch en veel ruimte, het kost toch geen geld de energie!
En dat blijken dan nu de mensen te zijn die het ineens moeilijk hebben, tot op een bepaalde hoogte kan je dan zeggen “brute pech”.

Ik ben ook niet tevreden dat mijn factuur zal stijgen. Maar ik weet wel dat door de investeringen van nieuw te bouwen de impact eerder beperkt zal zijn.
Vrienden van ons die ingrijpend energetisch gerenoveerd hebben gaan amper iets merken.
Pluk je dan de vruchten van een weloverwogen keuze? Misschien wel ja.

Waarom geen bewustmakingsshow over de tv-kanalen (VRT, VTM,...) heen? Zoals dat voor benefiets gedaan wordt.
Experts aan tafel die de problematiek uiteen doen, voorstellen doen om tot oplossingen te komen,... en live publiek dat vragen kan stellen of insturen via allerlei kanalen. Een programma op het niveau zoals Jan Van Rompaey (oh, waar is de tijd). Dus niet met Tiktok-influencers die 'Oh my god, zo koud, ik ging doooood!'-anekdotes komen vertellen of hippe muziekgroepen die tussendoor de boel opleuken, maar pure ernstige debatten.
Graag te starten vanaf september zodat de mensen nog de nodige voorzorgen kunnen nemen, indien nodig.
Ik ben ervan overtuigd dat dit voor heel wat mensen welgekomen zou zijn, die nu gewoon zuiver emotioneel enkel paniekberichten horen hoe deze winter ze de verwarming niet gaan kunnen betalen.

Eigenlijk zou voor dit soort crisissen zoiets gewoon tot de taak van de VRT kunnen gerekend worden.

Er zijn winnaars maar die berekening slaat weer op niets. Das gewoon totale productie * hoogste prijs op de spotmarkt = totale winst.
Houdt er geen rekening mee dat:
-Er ook een aanzienlijk deel gas vloeit naar België, Frankrijk en de UK waar de prijzen lager zijn
-Er een deel via termijncontracten is verkocht (hoewel Noors gas inderdaad voornamelijk spot wordt verkocht)
-Er ook productiekosten en capaciteitskosten zijn
-Er ook niet-Noorse firma's actief zijn in de gaswinning en dus niet alle winst naar Noorwegen gaat

Noorwegen dat trouwens twee jaar geleden z'n gas nog met verlies moest verkopen.

Ik vermoed, gezien zijn professionele achtergrond, dat die mens dat ook wel weet. Echter is het blijkbaar te moeilijk om niet voor de sensationele kop te gaan, likes zijn toch zo belangrijk.

Er zijn winnaars maar die berekening slaat weer op niets. Das gewoon totale productie * hoogste prijs op de spotmarkt = totale winst.
-Er ook een aanzienlijk deel gas vloeit naar België, Frankrijk en de UK waar de prijzen lager zijn
-Er een deel via termijncontracten is verkocht (hoewel Noors gas inderdaad voornamelijk spot wordt verkocht)
-Er ook niet-Noorse firma's actief zijn in de gaswinning en dus niet alle winst naar Noorwegen gaat

Noorwegen dat trouwens twee jaar geleden z'n gas nog met verlies moest verkopen.

Ik vermoed, gezien zijn professionele achtergrond, dat die mens dat ook wel weet. Echter is het blijkbaar te moeilijk om niet voor de sensationele kop te gaan, likes zijn toch zo belangrijk.
Om nog maar te zwijgen van het verlies dat de Noorsee overheidsfondsen te verwerken kregen bij het begin van deze crisis. https://www.hln.be/economie/staatsfonds-noorwegen-lijdt-recordverlies-in-eerste-jaarhelft~a30243f5/

En aangezien Noorwegen/'we' zo vriendelijk / idioot zijn om te exporteren naar de rest van Europa zijn de prijzen hier 200-300 keer hoger dan normaal. Bij een december zoals vorig jaar mag ik een elektricteitsfactuur van 2000 euro verwachten.

En ze verliezen ook dik elders, dus zullen die inkomsten nodig hebben.

edit, nestorius was me al voor.

Laatst bewerkt:
voor de maand december ja, vorig jaar was de factuur 10568 kronen voor december ( de prijzen zijn serieus beginnen stijgen in oktober ofzoiets)
Allè wat klagen wij hier nog dan.
De lonen is Noorwegen liggen waarschijnlijk wel wat hoger, maar er moet toch een deel van de bevolking zijn voor wie dit onbetaalbaar is

Allè wat klagen wij hier nog dan.
De lonen is Noorwegen liggen waarschijnlijk wel wat hoger, maar er moet toch een deel van de bevolking zijn voor wie dit onbetaalbaar is
Het gaat pijnlijk worden ja. Er zijn al bedrijven over kop gegaan omdat het niet meer opbrengt

Straf. En jullie zitten dan nog op de bron eigenlijk.
Dat is waarom mensen kwaad zijn uiteraard.

Ze hebben een hoop extra capaciteit geopened naar de EU. Dus nu als de prijzen hoog zijn in de EU verkopen ze hun stroom naar daar en stijgen de prijzen hier. En als kers op de taart blijven ze hun reservoirs voor water gebruiken om al die stroom te verkopen (want waarom niet eh, zoveel winst!) met als gevolg dat men al aan het spreken is van stroomrantsoenen want er zal niet genoeg water zijn in de winter om het land van stroom te voorzien -_-

Wij zitten met een vergelijkbare situatie.

Maar dat was niet omdat het financieel "KON", eerder een kwestie van bewuste keuzes die je maakt en daar zijn vele factoren die meespelen (prioriteiten, financieel, comfort, ecologisch, duurzaamheid,...)

Als wij een (op dat moment financieel interessantere) gasketel hadden gehangen i.p.v. geothermische WP zouden we met dit budget ook onmiddellijk de bovenverdieping hebben kunnen afwerken en de tuin kunnen doen. Als wij (net) voldoende zonnepanel hadden gelegd was nu ook de 2de badkamer en zolder afgewerkt geweest i.p.v. dit geld te investeren in extra zonnepanelen (toen de terugdraaiende teller nog "beloofd" was). En ondertussen kijken wij nog steeds naar onze 15 jaar oude LCD tv van 32".

Ja, gezien de huidige prijzen zijn wij uiteraard blij met deze beslissingen. Zo had onze buurman een hoger budget dan wij, heeft zijn woning en tuin direct volledig laten afgewerkt en schilderen. Hij kijkt het nieuws op zijn grote Oled TV (of Qled, geen idee eigenlijk) van een paar maandlonen maar zit nu wel te klagen over de hoge kosten van zijn gasketel en elektriciteit...
En ja, wij vloeken ook wel eens met onze kleine tv of één badkamer, maar alles is het gevolg van keuzes die je gemaakt hebt.

En ik ga helemaal niet beweren dat iedereen elke investering financieel aankan, maar er zijn er voldoende dingen die iedereen kan doen (led lampen, zuinige(re) toestellen,...), of met zo'n korte terugverdientijd door o.a. premies dat het een no-brainer is (dakisolatie,...) En als daarnaast nog eens bewust word nagedacht over enkele keuze's denk ik dat veel van duurdere maatregelen ook financieel haalbaar zijn voor een groot deel van de bevolking. Een (duurdere) nieuwe wagen of een tweede wagen, een extra reis, die laatste nieuwe Iphone,... keuze's die nu door de hoge energiekosten (hopelijk) wel worden afgewogen tegen energiebesparende investeringen, iets wat in het verleden m.i. veel minder het geval was.

Zo herinner ik mij nog goed de laatste aankoop van een wasmachine in een fysieke winkel, dame naast ons was ook op zoek met een andere verkoper en ging bewust voor een "goedkoper B-merk" met een slechte(re) energiescore, "want dan kon ze ook nog een tweede tablet kopen zodat de kindjes er geen ruzie meer voor moesten maken". Misschien valt ons lager elektriciteitsgebruik in niets t.o.v. het extra geluk nu bij haar kindjes...
Al eens uitgerekend wat het verschil is in verbruik tussen de energiescores van een wasmachine? Kans is groot dat die dame een slimmere aankoop heeft gedaan.

Om nog maar te zwijgen van het verlies dat de Noorsee overheidsfondsen te verwerken kregen bij het begin van deze crisis. https://www.hln.be/economie/staatsfonds-noorwegen-lijdt-recordverlies-in-eerste-jaarhelft~a30243f5/
Ja ok, maar dat verlies heeft elk wereldwijd fonds evengoed gehad. Uit die berichtgeving lijkt het precies alsof dat Noorse overheidsfonds het enige fonds ter wereld is dat last heeft gehad van dalende beurskoersen, terwijl dat evengoed in Japan/china/US/Duitsland/... het geval was.
En al die andere landen hebben geen tientallen miljarden meerwaarde uit hun gasproductie om dat te compenseren.

Het gemiddelde Belgische pensioenfonds zit evengoed met die verliezen als het Noorse fonds en hier zal je niets zien van gasinkomsten.

Laatst bewerkt:
Ja ok, maar dat verlies heeft elk wereldwijd fonds evengoed gehad. Uit die berichtgeving lijkt het precies alsof dat Noorse overheidsfonds het enige fonds ter wereld is dat last heeft gehad van dalende beurskoersen, terwijl dat evengoed in Japan/china/US/Duitsland/... het geval was.
En al die andere landen hebben geen tientallen miljarden meerwaarde uit hun gasproductie om dat te compenseren.

Het gemiddelde Belgische pensioenfonds zit evengoed met die verliezen als het Noorse fonds en hier zal je niets zien van gasinkomsten.
Correct maar men hoeft niet te doen alsof de noren nu opeens op schandalige wijze een berg geld krijgen. Moesten de Russen hun manieren gehouden hebben ging er geen zak geld binnengekomen zijn. Ik snap niet waarom ze daarom opeens door het slijk zouden moeten.

En als kers op de taart blijven ze hun reservoirs voor water gebruiken om al die stroom te verkopen (want waarom niet eh, zoveel winst!)

Beetje simplistisch op het op ‘zoveel winst’ te steken. Noorwegen is nu deel van een gigantische eengemaakte elektriciteitsmarkt waarbij een algoritme een optimum bepaalt qua import/export. Het optimum zorgt voor de laagst mogelijke totale kost. Maar dat is dus op niveau van de eenheidsmarkt, niet op het niveau van een individueel land. Noorwegen is trouwens opgedeeld in verschillende zones en het zijn vooral die in het Zuiden die te kampen hebben met hoge prijzen en lage waterniveaus, maar als halve Noor zal jij dat ook wel weten.

Op zich is het logisch dat Noorwegen (of eigenlijk elk land) zich deel maakt van een grotere markt. Alleen heeft Noorwegen het gedaan op het slechts mogelijke moment waardoor er tot nu toe quasi enkel nadelen en geen voordeel is uitgekomen.
Ander aspect van de eenheidsmarkt is dat landen, en daar wijzen experts al jaren en jaren op, er gemakshalve van uit gaan dat ze op import kunnen rekenen wanneer het nodig is. Daardoor hebben ze minder geinvesteerd in flexibele productie/opslag. Maar als elk land rekent op import van z’n buurlanden…dan komt het dus niet goed.

Waar blijkt dat het net die mensen zijn die het moeilijk hebben?
Dat is wat ze noemen basis wiskunde.
Iemand die 2x meer verbruikt (in realiteit spreken we over gasverbruiken van een drie of viervoud in sommige gevallen) dan iemand anders omdat zijn huis minder energie-efficiënt is zal bij een prijsverdubbeling veel harder getroffen worden.

100€ verdubbelen wordt 200€, bij 200€ is dat al 400€.

Terug
Bovenaan