Ik snap volledig dat de overheid voor iets als een basisbehoefte zoals energie ons tegemoet komt. Zelf hebben wij niet meteen te klagen, ik ben zelfstandige en heb een eigen leasewagen, ik zat met de huidige prijzen al wat na te denken over een elektrische fiets voor kleine verplaatsingen (al is er ook nog altijd de bedrijfswagen van mijn partner op kosten van zijn werkgever), wij zitten al eens te denken over een warmtepomp, maar jongens
niet iedereen heeft die 'luxe'. Heb je er al eens bij stilgestaan hoeveel mensen die luxe niet hebben?
Onderzoek heeft aangetoond dat de lage inkomens gedekt zijn door het sociaal tarief, de betere klasse voelt de impact minder door indexatie maar daar tussenin zit nog een grote massa werkende bevolking. De drempel sociaal tarief wordt bij 2 voltijds werkenden al snel overschreden.
Voor sommige wordt het dan verleidelijk gewoon te stoppen met werken: veel minder verplaatsingskosten, geen opvangkost, sociaal tarief (op meerdere vlakken, dat geldt immers ook voor internet/tv/telefonie etc), vervangingsinkomen en eventueel in het zwart nog gaan bijklussen waar mogelijk. Hoe hoog zou die kost voor onze maatschappij zijn?
En ja wij kennen zo'n voorbeelden. Zij werkt als bediende in een slagerij, hij is postbode (beide beroepen die wij ook nodig hebben, we hebben meer nodig dan ingenieurs

), 2 kindjes. Die mensen
huren al meerdere jaren samen een huis met de ouders van 1 van de 2 partners. Die ouders werken evenzeer voltijds (vrachtwagenchauffeur en bediende in slagerij). Zij delen de huur in de hoop volop te kunnen sparen om een bescheiden huisje te kunnen kopen. Die hebben 1 wagen, rest gebeurt met de fiets. Door de stijgende woningprijzen brengt elk jaar aan extra spaargeld hun geen stap dichter bij hun woning. Dan komt de energiecrisis, zo een mensen hebben geen recht op sociaal tarief, nog meer moeite. Terwijl samenwonen met de ouders mentaal enorm zwaar doorweegt -> risico om mentaal te crashen - eventueel in het zwart gaan bijverdienen. Bij een huurwoning heb je zelf nog eens zero inspraak in mogelijke renovatie, dusja de hogere verbruikkost is voor uw rekening en daarnaast wordt de huur nog eens flink geïndexeerd met de huidige inflatie. Zaken die je op korte termijn niet zomaar kan veranderen.