Aanpak van de gas- en energiecrisis

Dat is inderdaad een deel van het probleem, die mazout zou niet rendabeler mogen zijn dan pakweg een duurzamere installatie. Dat je in dit land anno 2022 nog steeds een mazoutketel mag installeren is hemeltergend, dat er een mazoutcheque komt al helemaal. De aankoop van je liters kan je in zekere maten nog wel timen dus compleet van de pot gerukt. Dat staat ook compleet haaks op de eenduidige richting die de EU uitgaat en wij dus ook zullen uitgaan binnen enkele jaren...

De reflex om meteen te praten over een warmtepomp met het uitbreken van de vloer als schrikbeeld begrijp ik evenmin. Is een warmtepomp vanuit energetisch oogpunt de ideale oplossing? Jazeker. Maar dat wil toch helemaal niet zeggen dat wie niet in staat is een warmtepomp te installeren in de armoede zal verzeilen of het heel moeilijk krijgt? Dat is de tegenstelling die mensen willen maken.

Sowieso is de installatie van een warmtepomp in potentie pas stap 2 hé. Stap 1: warmtevraag omlaag door middel van isolatie. Pas wanneer je isolatie op punt staat wordt het uberhaupt interessant om na te denken op je manier van verwarmen. De hoeveelheid gas die je nog zal nodig hebben na deftige isolatie zal er sowieso al voor zorgen dat je het niet moeilijk krijgt ondanks de ongetwijfeld hogere gasprijs dan vandaag.
De buurvrouw paar huizen verder die ergens in de 70 is zie ik niet zo snel nog ingrijpende energetische maatregelen treffen in haar jaren '70 of '80 villaatje. Nogmaals, ik ken het totale kostenplaatje niet van isolatie en meer duurzame technieken maar is het vanuit individueel economisch standpunt voor zo iemand interessant om dat te doen? En dit is geen retorische vraag he :)

Wel denk ik dat indien haar huis te koop zou komen dit waarschijnlijk door de nieuwe - veelal jongere - eigenaars wel zal worden aangepakt. Is het daarom ook niet gewoon een kwestie van tijd vooraleer alle woningen een beter niveau halen?

De huidige maatregelen zijn wat ze zijn: een pleister tegen het bloeden maar niks om de lange termijn mee te incentiveren. Daar zijn ze waarschijnlijk ook niet voor bedoeld.

We hebben met z'n allen een gedragswijziging nodig, daar ben ik het volledig mee eens. Alleen vind ik dat er hier vaak nogal kort door de bocht wordt gegaan. Alsof iedereen de mogelijkheid heeft om onmiddellijk de switch te kunnen maken. Maar blijven klagen en verwachten dat de overheid altijd gaat bijspringen is natuurlijk ook geen correcte houding. Iedereen zou naar best vermogen moeten bijdragen. Wat dan meteen weer een zeer naïeve en utopische visie is natuurlijk. Mensen zijn immers van nature een stukje egoïstisch.

Ik kan je wel volgen, maar die isolatie staat er ook niet gratis tegen he. Ik denk (ale, weet zelfs zeker op dit forum) dat er hier veel zijn die geen idee hebben hoe veel mensen dat allemaal niet kunnen. Zo'n investeringen doen, kan op (heel) lange termijn mss voordelig zijn, maar de mensen kunnen die investering gewoon niet doen, zelfs niet met die renteloze leningen.
Ik wil daar gerust in meegaan hoor Remake, maar daar heb je dan normaalgezien beleid voor. De verlaging van de BTW begin februari kostte ruim een miljard. De maatregelen van vannacht ruim 1,3 miljard. En dat is dan enkel federaal voor maatregelen met weinig langetermijneffecten.

Dan lijkt mij dat je die middelen best gebruikt om isolatie nog meer te promoten, en mensen te helpen waar nodig. Het is in ieder geval de richting die het beleid uit zou moeten. De hulp vandaag is van korte termijn en de mensen die het vandaag moeilijk hebben door de energieprijzen, gaan het opnieuw moeilijk hebben over ettelijke jaren. Dan heb je gewoon jaren verloren, geld verloren, en in the end niemand geholpen.

Dat citaat van give a man a fish enzo is echt van toepassing hier :p

De buurvrouw paar huizen verder die ergens in de 70 is zie ik niet zo snel nog ingrijpende energetische maatregelen treffen in haar jaren '70 of '80 villaatje. Nogmaals, ik ken het totale kostenplaatje niet van isolatie en meer duurzame technieken maar is het vanuit individueel economisch standpunt voor zo iemand interessant om dat te doen? En dit is geen retorische vraag he :)

Wel denk ik dat indien haar huis te koop zou komen dit waarschijnlijk door de nieuwe - veelal jongere - eigenaars wel zal worden aangepakt. Is het daarom ook niet gewoon een kwestie van tijd vooraleer alle woningen een beter niveau halen?

De huidige maatregelen zijn wat ze zijn: een pleister tegen het bloeden maar niks om de lange termijn mee te incentiveren. Daar zijn ze waarschijnlijk ook niet voor bedoeld.

We hebben met z'n allen een gedragswijziging nodig, daar ben ik het volledig mee eens. Alleen vind ik dat er hier vaak nogal kort door de bocht wordt gegaan. Alsof iedereen de mogelijkheid heeft om onmiddellijk de switch te kunnen maken. Maar blijven klagen en verwachten dat de overheid altijd gaat bijspringen is natuurlijk ook geen correcte houding. Iedereen zou naar best vermogen moeten bijdragen. Wat dan meteen weer een zeer naïeve en utopische visie is natuurlijk. Mensen zijn immers van nature een stukje egoïstisch.

De taksen omwille van emmissie komen er sowieso na 2026 door de klimaatpolitiek. Er is dus gewoon niet zo heel veel tijd om mensen een gedragswijziging aan te praten. De korte termijn pleistertjes zijn dus verre van een hulp, eerder een uitstel van executie.

De buurvrouw van in de 70 hoeft er misschien niet meer aan te beginnen, dat weet ik niet. Ik ken haar huis niet, maar wat levert zo een anekdotische redenering op? Het gaat hier doorgaans toch over het bredere beleid, niet de details.

En stellen dat het probleem zichzelf wel zal oplossen omdat de jeugd wel alle ingrepen zal doen, tsja...

Je vergeet dan wel dat voor het vervangen van een CV-ketel naar een warmtepomp, je niet enkel de kost van de warmtepomp hebt, maar zowat heel je verwarmingssysteem mag gaan vervangen, vaak incl de vloeren uitbreken. Dat is geen kost die je dekt met een lening van €100 per maand he. En die pomp gaat ook niet gratis draaien natuurlijk, dus puur de installatiekost in rekening brengen, is ook al niet correct.
Ooit gaat die ketel stuk en ga je die kosten toch moeten doen het gaat mij vooral over de beleidskeuzes die gemaakt worden vanuit de regering, je kan elke euro maar 1 keer uitgeven, om het dan te spenderen aan mazout is gewoon wat mij betreft een foute keuze zeker gezien de trend, dit is geen unieke situatie maar net het vraagstuk van dit decennium.

Dat je bij een warmtepomp uberhaupt van een terugverdientijd kan spreken maakt op zich al duidelijk waar je uiteindelijk winst mee maakt, met mazout is er geen want dat is 1500-2000€ per jaar om in de lucht te blazen met alle milieu aspecten erbij, het enige voordeel eraan is dat het op korte termijn niet goedkoper, niet properder, niet beter maar “makkelijker” is.

Compleet irrationeel en dat een individu die keuze maakt dat is voor hem of haar maar de overheid moet dat niet faciliteren.

De buurvrouw van in de 70 hoeft er misschien niet meer aan te beginnen, dat weet ik niet. Ik ken haar huis niet, maar wat levert zo een anekdotische redenering op? Het gaat hier doorgaans toch over het bredere beleid, niet de details.
Zo onnozel en anekdotisch is dat toch niet? Wat kost het om een gemiddelde woning energiezuinig te maken?

50eur korting door de btw verlaging op gas maar dan wel een 200e cheque voor mazoet geven :rofl:
god damn vivaldi

De "logica" dat de overheid hier meer uitgeeft dan dat ze extra belastinginkomsten op de toegenomen energieprijzen is toch wel bizar te noemen... Als je zaken als een quasi permanent wordend (elke keer opnieuw verlengd) sociaal tarief en zeker korting op de treintickets mee in rekening brengt.

Men had gewoon exact de meeropbrengst van BTW en accijnzen t.o.v. vorig jaar of zelfs beter 2019 (want de lage prijzen van 2020 kan je wegens corona echt niet als referentie nemen) moeten nemen en die herverdelen terug richting de burgers, niets meer, niets minder. Geen holle symboolmaatregelen zoals geen indexatie van de prijzen van treintickets.

Ik begrijp de opmerking van sommigen als @mac-bc, idealiter stimuleer je de mensen richting alternatieve energie door de prijszetting, MAAR ik zou ertegenin gaan dat mensen uiteindelijk wél enkel de eindfactuur voelen: na toevoeging van accijnzen én BTW, en die waren nu uitzonderlijk hoog waarbij de overheid nog eens extra cashte want de prijzen waren na hoge prijzen in 2019 nog eens extra gestegen door de heropstart van de economie na corona en nu de speculatie/bevoorradingsonzekerheid door de oorlog in Oekraïne.

Openbaar vervoer stimuleren? Tja, de prijs van de treintickets vind ik of ze nu een beetje stijgen of niet, nu op zich nog rekening als je vergelijkt met alle kosten die bij je auto komt kijken, maar écht goedkoper zijn ze niet, er zijn wel weer gunsttarieven zijn voor iedereen behalve werkende volwassenen: kinderen, studenten, gepensioneerden, parlementairen krijgen zelfs een vrijkaart.
Niets van dat alles lost de pijnpunten op waarom de trein vaak géén alternatief is, zeker niet in je vrije tijd behalve voor daguitstapjes zoals een tripje naar de Zoo (maar dan 's avonds wel niet te laat meer iets blijven eten in Antwerpen).
  • Concertje meepikken in Antwerpen? Je moet wel dwaas zijn om de trein te nemen want je geraakt niet meer thuis als je concert pas om 23h00 eindigt. Uitzonderlijk legt de NMBS wel eens een nachttrein in zoals voor Metallica, maar dat is het dan ook.
  • Aansluiting op bus of tram buiten de grootsteden? Een ramp tot onbestaande laat op de avond.
  • Je wagen gratis of zelfs betaalbaar parkeren aan een groter station zoals dat van Hasselt voor dat laatste stukje kan al 10 jaar ofzo niet meer.
    Zelfs vroegere "knooppunten" als Diest en Aarschot waar je je wagen vroeger vlot kon parkeren om vervolgens toch nog het grootste stuk van je traject wél met de trein te doen? Betalen!

Dat wordt verdeeld met een verbruiksprofiel dat het merendeel van het verbruik wel behoudt in de koude maanden...
Daarnaast heb je met een digitale gasmeter helemaal geen verdeling met verbruiksprofiel meer.
Dus ik denk niet dat je punt zo krachtig is als dat je denkt?

Bij mijn weten wordt dat niet per maand gefactureerd. Dat wordt nog altijd uitgesmeerd over 12 maand. Mijn punt blijft.
Er is sprake van geweest om dat in realtime te gaan factureren, maar je zou gek moeten zijn om daar nu op in te tekenen. Gaat volgens mij nooit van de grond geraken.

50eur korting door de btw verlaging op gas maar dan wel een 200e cheque voor mazoet geven :rofl:
god damn vivaldi
Hoezo 50€ ? Dat is toch voor iedereen anders, niet ?
Zou het komen omdat er in Wallonië meer mensen op mazout stoken dan op gas en PS zich hier heeft laten gelden ?

Vlaamse regering verhoogt budgetten voor renovaties en warmtepompen: tot 25.000 euro aan premies

Is wel een serieuze uitbreiding, ik heb die simulatie eens gedaan met wat gegevens van toen wij verbouwd hebben (en recht hadden op de Vlaamse renovatiepremie).
We verdienen nu meer en zouden nog steeds recht hebben op 25% (ten opzichte van 20% toen). Alleen lijken wel die afzonderlijke premies van Fluvius weg te zijn en is dat 1 grote pot geworden.

Ik heb ook eens wat met cijfers gespeeld en blijkbaar is het tot ongeveer 73 000 euro belastbaar inkomen dat je de 25% premie krijgt.

Hoezo 50€ ? Dat is toch voor iedereen anders, niet ?
Zou het komen omdat er in Wallonië meer mensen op mazout stoken dan op gas en PS zich hier heeft laten gelden ?
Maatregel gaat pas in tijdens de zomermaanden wanneer er amper verbruik is.
En als je kijkt naar de gemiddelde verbruikstabbelen van de CREG kom je aan een zielige 50eur.

Kijk eens hoe vrijgevig ze zijn:
xyWas44.png

Maatregel gaat pas in tijdens de zomermaanden wanneer er amper verbruik is.
En als je kijkt naar de gemiddelde verbruikstabbelen van de CREG kom je aan een zielige 50eur.

Kijk eens hoe vrijgevig ze zijn:
xyWas44.png
Voor sommige zal het nooooit genoeg zijn hé..

Niet iedereen heeft trouwens een digitale meter. Uitleg staat hier boven al ergens dacht ik

Voor sommige zal het nooooit genoeg zijn hé..

Niet iedereen heeft trouwens een digitale meter. Uitleg staat hier boven al ergens dacht ik

Dat heeft toch niets met 'genoeg' te maken?
Realiteit is dat de gasprijs sterker is gestegen dan de mazoutprijs. En dat de maatregelen van de overheid 4 keer meer compenseren met een mazout cheque.

Ik noem dat absurd.

Even opgezocht:
mazoutprijs 2020 0,7 €/L
Nu: 1,14 €/L

Gaprijs 2020 14 €/MWh
Nu: 118 €/MWh

tja

Laatst bewerkt:
Welja Belgisch beleid he, iedereen krijgt wat want we hebben bang om echte keuzes te maken en te leven met de consequenties, volgend jaar staan die met de mazoutketel opnieuw aan de deur van de regering.
Mazoutketels staan bovendien vaak in huizen van de jaren 60-80, sowieso al niet de meest energetisch efficiente woningen, elke euro die daar aan uitgegeven wordt die geen verbetering is op lange termijn is in sé weggesmeten geld.
Met alle subsidies voor warmtepompen, PV en quasi 0% renovatieleningen kan iedereen die er elk jaar 2000 liter mazout doorjaagt eigenlijk makkelijk een warmtepomp en PV betalen.
Een warmtepomp kan je NIET zomaar op gelijk welke installatie plaatsen! Je moet een lage temperatuur afgifte systeem hebben, wat niet het geval is met gewone radiatoren in 90% van de gevallen!

Realiteit is dat de gasprijs sterker is gestegen dan de mazoutprijs. En dat de maatregelen van de overheid 4 keer meer compenseren met een mazout cheque.

Ik noem dat absurd.

Even opgezocht:
mazoutprijs 2020 0,7 €/L

Gaprijs 2020 14 €/MWh

tja

Bijkomende absurditeit is dat mazout veel vervuilender is dan gas.

Ik noem dat absurd.

Even opgezocht:
mazoutprijs 2020 0,7 €/L

Gaprijs 2020 14 €/MWh

tja
Waar heb je die cijfers gehaald?
Mazout stond veel lager in 2020 hoor. Op 15/03/2020 om even de vergelijking exact te maken, was dat 0.44, waarna hij gezakt is.

En kan je eens vergelijken met de consumentenprijs bij gas? Want nu is je vergelijking totaal niet eerlijk.

Ik begrijp de opmerking van sommigen als @mac-bc, idealiter stimuleer je de mensen richting alternatieve energie door de prijszetting, MAAR ik zou ertegenin gaan dat mensen uiteindelijk wél enkel de eindfactuur voelen:

Dat is toch contradictorisch? Je kunt de mensen toch niet stimuleren richting alternatieve energie en tegelijkertijd ervoor zorgen dat ze geen impact voelen op de eindfactuur?

Bovendien vind ik het, als overheid zijnde, absurd om mee te gaan in een gedachtenpatroon waarbij je elke toevallige meeropbrengst moet compenseren, terwijl het omgekeerde niet het geval is.
Als morgen de gasprijzen in elkaar zouden stuiken, vind je dan ook dat de overheid het recht heeft om de accijnzen op gas op te drijven om hun inkomsten op peil te houden? Neen, dat zouden we absurd vinden. Maar als de gasprijs fors stijgt, dan vinden we het blijkbaar wel allemaal normaal dat de overheid een geste doet en de accijnzen prompt naar beneden bijstelt. Want de overheid zou maar eens meer geld moeten binnenkrijgen dan het jaar ervoor, de schande!

Met dergelijke mentaliteit is het niet moeilijk dat onze begroting altijd fors in het rood gaat natuurlijk. En opnieuw lijkt het besef totaal afwezig bij de bevolking dat "de overheid" niet een soort extern orgaan is met een aparte portefeuille maar dat de overheid in wezen onze eigen collectieve portefeuille beheert.

En als morgen de prijs van de choco explodeert, gaan we dan ook eisen dat de BTW op de choco naar omlaag gaat? Ik blijf dergelijke willekeurige marktinterventies zonder beleid daaraan gekoppeld compleet absurd vinden. Een zoveelste exponent van een Westerse pampermaatschappij waarbij we voor alles gepamperd willen worden en geen enkel risico nog willen aanvaarden. Dat gebrek aan responsabilisering is echt zorgwekkend, op heel veel fronten.

Terug
Bovenaan