ThomasMore
Well-known member
De buurvrouw paar huizen verder die ergens in de 70 is zie ik niet zo snel nog ingrijpende energetische maatregelen treffen in haar jaren '70 of '80 villaatje. Nogmaals, ik ken het totale kostenplaatje niet van isolatie en meer duurzame technieken maar is het vanuit individueel economisch standpunt voor zo iemand interessant om dat te doen? En dit is geen retorische vraag heDat is inderdaad een deel van het probleem, die mazout zou niet rendabeler mogen zijn dan pakweg een duurzamere installatie. Dat je in dit land anno 2022 nog steeds een mazoutketel mag installeren is hemeltergend, dat er een mazoutcheque komt al helemaal. De aankoop van je liters kan je in zekere maten nog wel timen dus compleet van de pot gerukt. Dat staat ook compleet haaks op de eenduidige richting die de EU uitgaat en wij dus ook zullen uitgaan binnen enkele jaren...
De reflex om meteen te praten over een warmtepomp met het uitbreken van de vloer als schrikbeeld begrijp ik evenmin. Is een warmtepomp vanuit energetisch oogpunt de ideale oplossing? Jazeker. Maar dat wil toch helemaal niet zeggen dat wie niet in staat is een warmtepomp te installeren in de armoede zal verzeilen of het heel moeilijk krijgt? Dat is de tegenstelling die mensen willen maken.
Sowieso is de installatie van een warmtepomp in potentie pas stap 2 hé. Stap 1: warmtevraag omlaag door middel van isolatie. Pas wanneer je isolatie op punt staat wordt het uberhaupt interessant om na te denken op je manier van verwarmen. De hoeveelheid gas die je nog zal nodig hebben na deftige isolatie zal er sowieso al voor zorgen dat je het niet moeilijk krijgt ondanks de ongetwijfeld hogere gasprijs dan vandaag.
Wel denk ik dat indien haar huis te koop zou komen dit waarschijnlijk door de nieuwe - veelal jongere - eigenaars wel zal worden aangepakt. Is het daarom ook niet gewoon een kwestie van tijd vooraleer alle woningen een beter niveau halen?
De huidige maatregelen zijn wat ze zijn: een pleister tegen het bloeden maar niks om de lange termijn mee te incentiveren. Daar zijn ze waarschijnlijk ook niet voor bedoeld.
We hebben met z'n allen een gedragswijziging nodig, daar ben ik het volledig mee eens. Alleen vind ik dat er hier vaak nogal kort door de bocht wordt gegaan. Alsof iedereen de mogelijkheid heeft om onmiddellijk de switch te kunnen maken. Maar blijven klagen en verwachten dat de overheid altijd gaat bijspringen is natuurlijk ook geen correcte houding. Iedereen zou naar best vermogen moeten bijdragen. Wat dan meteen weer een zeer naïeve en utopische visie is natuurlijk. Mensen zijn immers van nature een stukje egoïstisch.