Aanpak van de gas- en energiecrisis

Dus met een sociaal tarief krijg je meer korting dan ik op bijna 2jaar verbruik
vergelijk niet je eigen situatie van mss alleenstaande in een goed geisoleerde woning met een gemiddeld verbruik van een gemiddelde goedkopere woning.

De reden waarom de overheid ingrijpt is eenvoudig: er is gewoon geen mogelijkheid voor veel gezinnen om de energietransitie vlug genoeg te maken of zware energiebesparende maatregelen te doen (bvb omdat je huurder bent). de kosten aanhouden zoals die vroeger waren, met accijnzen berekend op de geschatte toenmalige prijs, betekent héél veel extra inkomsten die je nu als overheid op zich niet allemaal nodig hebt. Dan kan je beter, wetende dat die kosten nu eenmaal niet te vermijden zijn, wel ingrijpen en de accijnzen doen dalen.

Dat je los daarvan ook nog moet zorgen dat mensen blijven overstappen (wat nu ook gebeurt, bij mijn weten), da's een feit. En dat huurwoningen dringend beter geïsoleerd moeten worden (mét verplichtingen aan verhuurders) is ook een feit (want veel incentive is er anders niet om die te isoleren). Maar dat kan je perfect los zien van de daling van de prijzen.

Inderdaad, op de eindfactuur wordt voor de berekening van het totaalbedrag nu al opgesplitst naar eenheidsprijs per periode, en nu zal daar een kolom btw bijkomen.

Ik heb er net mijn laatste afrekening bij genomen, ik heb een variabel tarief, dus je zou verwachten dat ze minstens per kwartaal zouden opsplitsen maar nee hoor.

11000 kWh afgenomen op 285 dagen aan dat bedrag. En daar de btw bij.
Geen andere prijzen voor Q1 of Q2 of andere intervals waarbij ze andere gasprijzen hanteren.

Ik blijf toch een beetje met een wrang gevoel zitten.
Toen ik na mijn ongeval terug wilde werken werd mij verzekerd door de fod dat ik me geen zorgen moest maken om de voordelen van het sociaal tarief gezien mijn handicap.
Wel ja, na mij onlangs te informeren was het gesprek al meteen afgelopen toen het bij het puntje werken kwam.
"Ja sorry meneer, u werkt dus u hebt er geen recht op".

Op termijn zou ik nog denken dat ik er voordeel op doe door gewoon niet te werken (met dagelijkse beslommeringen die erbij horen).
En maar gewoon terug een uitkering aan te vragen.

Ik heb er net mijn laatste afrekening bij genomen, ik heb een variabel tarief, dus je zou verwachten dat ze minstens per kwartaal zouden opsplitsen maar nee hoor.

11000 kWh afgenomen op 285 dagen aan dat bedrag. En daar de btw bij.
Geen andere prijzen voor Q1 of Q2 of andere intervals waarbij ze andere gasprijzen hanteren.
Dat zou echt heel het nut van variabel tarief onderuit halen. En heel het nut van een verdeelsleutel voor mensen met een analoge teller. En heel het nut van een digitale gasteller.
Waarom zouden mensen dan ooit nog buiten de zomer een gascontract aansluiten als de zomer het goedkoopst is en daar hun super laag variabel tarief kunnen vastleggen voor heel het jaar.

Je snapt toch zelf dat je logica nogal raar zou zijn in deze situatie? :p

En stellen dat het probleem zichzelf wel zal oplossen omdat de jeugd wel alle ingrepen zal doen, tsja...
Mja, heeft niet veel zin als die jeugd dat niet koopt met een budget voor renovatie in het achterhoofd.

Wat een beetje het probleem is geweest vroeger. Mensen die een huis kochten zonder aandacht te geven aan energiezuinigheid. Om dan nu erover te klagen dat ze niet rond geraken. :(.

Voor hen komt die energiecheque van vandaag wel goed van pas. Het is aan de verhuurders om de isolatie-inspanning te doen.
Ik betwijfel dat verhuurders dit gaan doen als er geen extra huurinkomsten tegenover staan.

Dus ofwel betaal je het aan de huur, ofwel aan de energiekosten. Ik prefereer het tweede. Aangezien met uw gedrag aan te passen en als je huurt elke euro die je kunt uitsparen kan helpen in het kapitaal op te bouwen om zelf iets te kunnen kopen.

de kosten aanhouden zoals die vroeger waren, met accijnzen berekend op de geschatte toenmalige prijs, betekent héél veel extra inkomsten die je nu als overheid op zich niet allemaal nodig hebt. Dan kan je beter, wetende dat die kosten nu eenmaal niet te vermijden zijn, wel ingrijpen en de accijnzen doen dalen.
Kijk ik ben het eens met wat je zegt over het principe hé.

Maar toen ik dit las moest ik toch even slikken. Als je dat effectief met een uitgestreken gezicht gaat kunnen zeggen dat de overheid op dit moment de extra inkomsten hieruit niet heel hard zou nodig hebben... wetende dat je en put hebt van 30+ miljard en een overheidstekort van al 4%+, dan ben je echt straf.

:p

Dat je los daarvan ook nog moet zorgen dat mensen blijven overstappen (wat nu ook gebeurt, bij mijn weten), da's een feit. En dat huurwoningen dringend beter geïsoleerd moeten worden (mét verplichtingen aan verhuurders) is ook een feit (want veel incentive is er anders niet om die te isoleren). Maar dat kan je perfect los zien van de daling van de prijzen.
Momenteel heeft men ik geloof in vlaanderen de limiet gelegd op een EPC van 400 om te mogen verhuren.

voor de rest zie hoger.

vergelijk niet je eigen situatie van mss alleenstaande in een goed geisoleerde woning met een gemiddeld verbruik van een gemiddelde goedkopere woning.

De reden waarom de overheid ingrijpt is eenvoudig: er is gewoon geen mogelijkheid voor veel gezinnen om de energietransitie vlug genoeg te maken of zware energiebesparende maatregelen te doen (bvb omdat je huurder bent). de kosten aanhouden zoals die vroeger waren, met accijnzen berekend op de geschatte toenmalige prijs, betekent héél veel extra inkomsten die je nu als overheid op zich niet allemaal nodig hebt. Dan kan je beter, wetende dat die kosten nu eenmaal niet te vermijden zijn, wel ingrijpen en de accijnzen doen dalen.

Koppel in een vrijstaande woning. Wel nog heel recent gebouwd ja, maar dan nog. Op die manier moedig je mensen ook totaal niet aan om ook maar één stap in de goede richting te zetten.

Energietransitie vlug genoeg ? Wij zijn 6, bijna 7jaar geleden al beginnen informeren omwille van onze bouwplannen. en toen werd er toch al volop ingezet op isoleren, isoleren en nogmaals isoleren. Op welke termijn moet het dan ? 15 jaar ?

En als onze overheid nu geen geld nodig heeft, wanneer dan wilt ? Gezien welke put te er te vullen is ?
Je kan misschien ook de BTW op isolatie of zonnepanelen verlagen (indien die wettelijk gezien mag), daar pluk je op lange termijn zowel als overheid als gebruiker toch de vruchten van.

#NietMijnRegering

De prijzen swingen de pan uit, de gewone man in de straat staat het water aan de lippen. Mijn vrouw en ik hebben schrik voor onze afrekening, we weten niet meer hoe we van hout pijlen moeten maken en wat krijgen we van die Vivaldi-rotzakken? Een korting ter vergelijk van de druppel op de hete plaat.

Omdat we dat NU niet voelen in onze portefuille, maar pas binnen langere tijd

Et alors? :p

Er gaat altijd iets zijn en we weten uit het verleden dat de politieke generatie die geen problemen kent, de kas niet zal zuiveren.

Ik heb eigenlijk niks anders gehoord sinds 2010 dans "crisis" "crisis" "crisis". Nochtans als ik de beurskoersen bekijk, zie ik iets anders :p.
Twas eerst bankencrisis in de VS => geld uitdelen
Dan was het schuldencrisis in Griekenland, Italië => geld uitdelen
Dan was er één of ander grondstoffencrisis => geld uitdelen
Dan was er Covid => geld uitdelen
Nu is er een Russische invasie => geld uitdelen

Pensioencrisis nog vergeten :p => pensioenen verhogen 🙃

En nie de hele berekening
2000€ netto per maand + kindergeld ? + alimentatie (of waar is de papa naartoe) ?
Op het eind van het jaar zal ze ook nog wel een teruggave krijgen van de fiscus als alleenstaande met kind

Uiteraard is het voor haar enorm enorm moeilijk, maar hou het wel eerlijk. Als je elke kost in rekening brengt da ook elke inkomende €.

Maar toen ik dit las moest ik toch even slikken. Als je dat effectief met een uitgestreken gezicht gaat kunnen zeggen dat de overheid op dit moment de extra inkomsten hieruit niet heel hard zou nodig hebben... wetende dat je en put hebt van 30+ miljard en een overheidstekort van al 4%+, dan ben je echt straf.
Ik heb momenteel zo'n 380.000 euro schulden bij de bank en toch kan ik gerust 1000 euro missen voor Oekraine ;). Tussen niet heel hard nodig en niet kunnen gebruiken, is er een groot verschil.

Het tekort is trouwens een stuk minder (in miljarden) dan je zegt. En het is vooral het structurele - zonder Corona - Tekort dat van belang is.
Renegadexxripxx zei:
Momenteel heeft men ik geloof in vlaanderen de limiet gelegd op een EPC van 400 om te mogen verhuren.
ik denk niet dat dit al van toepassing is, vindt er toch niks van terug.

Je vergeet dat op Beyond Gaming alles eigen keuze is. Ze had maar op voorhand moeten zien dat haar partner niet de persoon was om een kind mee te maken, en eigenlijk ook gewoon voor informaticus of ingenieur moeten studeren.

Alweer een probleemsituatie opgelost!/s
dat soort artikels werkt het ook wel in de hand door de vader expliciet niet te vermelden uiteraard.

#NietMijnRegering

De prijzen swingen de pan uit, de gewone man in de straat staat het water aan de lippen. Mijn vrouw en ik hebben schrik voor onze afrekening, we weten niet meer hoe we van hout pijlen moeten maken en wat krijgen we van die Vivaldi-rotzakken? Een korting ter vergelijk van de druppel op de hete plaat.
Mij ga je hier de regering niet zien bejubelen, maar geen enkele andere samenstelling had meer kunnen doen hoor. Of toch niet zonder het ergens anders te halen wat de mensen ook pijn zou doen.

De huidige prijzen zijn het gevolg van macro-politieke gebeurtenissen waar België niet veel in te bepalen heeft.
Wat je wel zeker kan zeggen is dat we nu zo weinig bewegingsruimte hebben als gevolg van het beleid van de afgelopen 20 jaar. En daar is heel de politieke wereld verantwoordelijk voor.

Laatst bewerkt:
Energietransitie vlug genoeg ? Wij zijn 6, bijna 7jaar geleden al beginnen informeren omwille van onze bouwplannen. en toen werd er toch al volop ingezet op isoleren, isoleren en nogmaals isoleren. Op welke termijn moet het dan ? 15 jaar ?
langer dan 15 jaar zelfs. Voor nieuwbouw vroeger, voor huurwoningen als huurder tegen 2050, als verhuurder (bij verbouwingen,...) vroeger.

Hoe doet ge da om 1800 euro vaste kosten te hebben?
vaste kosten kunnen afhankelijk van de persoon anders gedefinieerd worden. Een "vast" gemiddeld bedrag van 200 euro aan huishoudelijke kosten (wasmiddel, schooluitgaven, ...) kunnen ook vast zijn.

Terug
Bovenaan