Goh, ik denk dat het punt was dat zo'n mensen het moeilijk krijgen. Dat anderen het nog moeilijker hebben lijkt me dan geen argument. Misschien zou zo iemand ook gebaat zijn bij iemand die eens door haar uitgaven gaat, natuurlijk.
Ik ben helemaal voor je eigen verantwoordelijkheid nemen, maar op dit forum eindigt zo'n redenering vaak in een "race to the bottom": "jamaar ze kan ook een trui dragen en zich korter douche. Wat zeg ik? Een skipak en koud water!"
Als je snapt wat ik bedoel.
Ik snap wat je bedoelt.
Maar het punt is juist, dat het probleem zich niet situeert in de inkomstenzijde. Het probleem situeert zich in de uitgaven (en niet die voor voeding). Mijn eerste gedacht zou zijn, ga wonen kort bij uw werk, doe de vaste kost van de wagen buiten. Zoek desnoods werk via het openbaar vervoer. Ok ik weet dat dit allemaal niet evident is (of zelfs het geval). Maar het is wel een reflex als ik bedragen van zulke hoge vasten kosten hoor, en als je dat niet doet een eigen keuze. De reflex die andere met minder grote inkomsten ook moeten maken.
Is dat allemaal makkelijk : zeker niet. Maar je kunt niet verwachten dat je als alleenstaande met kinderen eenzelfde levenspatroon kunt hebben als een koppel dat beide 2verdieners zijn. Noch kun je verwachten dat de overheid voor die keuze (ook al is die gedwongen) dan maar gewoon moet opdraaien of u daar volledig in moet bijspringen.
En dat wel verwachten zou gewoon oneerlijk zijn. Elke onderdeel in het leven heeft keuzes en gevolgen. Hoe crue die ook wel niet mogen zijn. Er is een reden waarom scheiden is lijden genoemd wordt... Al mogen we, zeer zeker ook alleenstaande ouders met kinderen, zich in hun pollekes wrijven dat ze in België zijn...
Al helpt zo'n verhaaltje soms wel eens om de spanningen binnen een relatie eens in perspectief te zetten. Dat elk voordeel ook wel eens zijn eigen nadeel kan hebben. Ipv de soms romantisistische ideeën die sommige mensen daarover lijken hebben na de zoveelste romcom te hebben gezien

.
BTW-verlaging op gas, in woorden uitgedrukt:
"Hoe beter je geïsoleerd hebt, hoe minder voordeel je doet!"
"Als je je nooit geen kl*ten van het klimaat hebt aangetrokken, hoe meer wij u belonen!"
Is niet echt fair hé.
Die 100€ (of in geval van mazout 200€) maakt het verschil niet voor het voordeel dat je krijgt tengevolge van de goede keuze te maken (en zelfs dat voordeel krijg jij ook nog). Het enigste dat dit doet is een klein beetje een temperende werking geven aan de kostprijsstijging.
Ik denk dat de hoogte van de kosten mensen nu echt wel heeft aangezet tot nadenken over hun verbruik (met uitzondering van die sociale doelgroep - maar daar ben ik een beetje realistisch dat ik überhaupt gewoon zelfs niet verwacht dat die groep ooit daarvoor geld zou kunnen vrijmaken) en dat men toch eens nadenkt of er geen maatregelen zijn die ze structureel kunnen nemen om dergelijke problemen in de toekomst minder te gaan hebben.
Je hebt niks verwantschap of kennis over het doen en laten van die vrouw, maar ze is alvast schuldig bevonden aan onverantwoordelijkheid en verspilzucht.
Lijkt mij kort door de bocht om eerlijk te zijn.
Zoals hier al eerder aangehaald: Enig empathisch vermogen ontbreekt hier vaak.
Neersabelen en vooroordelen, dat is hier dan weer wel overvloedig aanwezig.
Mijn ervaring met empathie is de volgende :
Houdt ze voor u. Ik heb liever dat mensen geen empathie met mij hebben en bruutweg zeggen hoe ik dat beter kan aanpakken en eruit kom. Dan dat ik het zoveelste ocharme dutske, ja dat moet moeilijk zijn, terwijl ze dan verder voor de rest hun eigen leven leiden.
Maar dat is mijn ervaring. En ik weet dat ik daar zeer rationeel in ben. Ook omdat ik mensen heb gezien die zich gewoon continue in hun eigen beklag rondwentelen om op die manier hun leven niet te veranderen en in de shit te blijven zitten.
Veel goeds heeft die empathie op dat moment niet voor hen hoor. Zeker niet omdat zo'n verhaal dan ook nog eens overkomt naar andere mensen die niet aan dat inkomen komen die dat ofwel belachelijk vinden (ik kan het met minder, waarom zou zij dat dan niet kunnen...) ofwel wat soms nog erger is fatalistisch worden en zeggen kijk als zelfs zij daar niet uitkomt... welke zin heeft het voor mij dan nog met mijn 1600€ netto om mij te proberen te verbeteren. Waarbij ze dan in die werkloosheidsval blijven draaien, wat je helemaal niet wilt...