Aanpak van de gas- en energiecrisis

Je kan het ook zien als "we geven je nog wat tijd om je zaken in orde te krijgen" of "we snappen dat niet iedereen morgen zijn huis kan beginnen renoveren", maar dat bekt zo leuk niet natuurlijk hé.
Vooral dat eerste: als het ware jaloers zijn omdat iemand die sowieso meer geld opfikt nu meer "krijgt", lijkt me een rotte mentaliteit die meer problemen geeft, maar ach.
het is wel ook zo dat dit allemaal al 30-40 jaar geweten is natuurlijk. Hoelang kan je doen alsof je van niks wist?

Ik bekijk het nochtans heel zakelijk hoor: business cases worden gemaakt of gekraakt door het terugverdienmodel door fossiele brandstoffen uit te sparen. Je gaat dus rechtstreeks ingrijpen op het business model voor hernieuwbare energie en isolatie investeringen.

Maar hey, dan kan er straks weer gezaagd worden over "de subsidies naar hernieuwbare energie" en hoe het groene idee "ons arm maakt". Maar ondertussen wel rechtstreeks en onrechtstreeks de fossiele industrie blijven sponsoren alsof het een party like 1999 is. Maar dat mag dan geen subsidie genoemd worden. Neen, dat is "mensen helpen". :sarcastic:

Lol @ "we geven je nog even tijd". Het CO2-probleem is inderdaad nog maar slechts 100 jaar bekend. Zolang het 1 eurocent goedkoper blijft, merk je dat onze bevolking nog steeds voluit voor fossiel blijft kiezen. Ook al weten ze verdomd goed hoe slecht het is. Maar als dan uiteindelijk de waarheid in hun gezicht te pletter vliegt, dan gaat het van "we geven jullie nog even tijd". Alsof "tijd" hier de bepalende factor is voor de belemmering van de energietransitie. Give me a break.
Wie is er eigenlijk gediend door mensen nu sneller kopje onder te laten gaan? Een kei kun je niet stropen, dus ik zie niet echt in hoe iemand die vandaag zijn spaargeld opfikt (als dat er is) beter is voor de switch naar meer isolatie en hernieuwbare energie.

Ik wacht zelf al bijna 2 jaar op een dakwerker btw, maar al deze mensen zullen ongetwijfeld morgen al geholpen worden door de talrijk aanwezige, werkloze stielmannen.

Zoals @Li1quid zegt is dit nu niet bepaald een gigantisch hulp, dus ik vind het vooral weer overdreven.
Give me a break, inderdaad.
het is wel ook zo dat dit allemaal al 30-40 jaar geweten is natuurlijk. Hoelang kan je doen alsof je van niks wist?
Ik zie niet echt in hoe uit een soort van misplaats rechtvaardigheidsgevoel mensen nu harder te treffen dit beter gaat worden. Alsof we als maatschappij al ooit iets aangepakt hebben op tijd, wanneer het over zaken van deze grootte gaat? We gaan altijd wel iets vinden dat we al lang hadden moeten weten hoor.
Opnieuw: als maatschappij moet je je nu eenmaal ook druk maken over de onnozelaars die nu bij wijze van spreken (of niet) nog met enkel gas en een rechtstreekse gasstoof werken. Soms zijn dat ook gewoon huurders trouwens.

Dan zeg je eigenlijk: de gevolgen van de slechte beslissingen door de overheid zijn gelukkig beperkt. Ewel ja, laat ons hopen. Laat ons hopen dat de prijsstijgingen hoog genoeg is, dat zelfs populistische politici niet bij machte zijn om ze ongedaan te maken.

Deze crisis heeft weinig te maken met beslissingen van onze overheid en treft heel europa.
Wat je onze overheid wel kan verwijten is het wanbeheer de laatste jaren waardoor de marge om te reageren op deze crisis immens klein maakt.

Ik zeg maar wat ik zie op mijn factuur. Dat zal idd een gemiddelde kwh prijs zijn over alle variabelen heen, maar ik zie daar geen berekeningswijze op staan hoe ze aan dat bedrag gekomen zijn.
Eigenlijk zou de enige correcte manier zijn dat ze elk kwartaal of elke maand (afhankelijk van uw variabele parameters) een meterstand vragen (of indien digitaal, automatisch registreren).

Goh, ik denk dat het punt was dat zo'n mensen het moeilijk krijgen. Dat anderen het nog moeilijker hebben lijkt me dan geen argument. Misschien zou zo iemand ook gebaat zijn bij iemand die eens door haar uitgaven gaat, natuurlijk.

Ik ben helemaal voor je eigen verantwoordelijkheid nemen, maar op dit forum eindigt zo'n redenering vaak in een "race to the bottom": "jamaar ze kan ook een trui dragen en zich korter douche. Wat zeg ik? Een skipak en koud water!"
Als je snapt wat ik bedoel.

Het is natuurlijk gemakkelijk om er een karikatuur/stroman van te maken om zo zo'n mensen van enige eigen verantwoordelijkheid te ontslaan.

Net zoals er een breed spectrum is aan verantwoordelijkheid tussen door brute pech je partner verliezen (nul procent eigen verantwoordelijkheid) en een kind op de wereld zetten met een werkloze nietsnut of BOM/BAM-moeder worden, is er ook een héél spectrum aan verantwoordelijkheid qua inkomsten en uitgaven.

Haar inkomsten zijn inderdaad niet gedetailleerd weergeven, maar als je met enig verstand een kind op de wereld hebt gezet met een partner waarmee dan nog worst case scenario het emotioneel niet meer klikte, dan heb je recht op alimentatie, op kindergeld, op een interessantere bruto/netto-verhouding wegens een kind ten laste... het lijkt mij dat mevrouw niet te klagen heeft, maar dat een enigszins deftige interviewer gerust eens vragen had mogen stellen bij € 1800 aan vaste kosten! Ik kan mijn autolening, autoverzekering, eten en een stukje ontspanning erbij nemen en ik om daar als alleenstaande nauwelijks aan.
En de vader? Ja, noem het misplaatst conservatisme, maar ik zou er achter vragen. Dat journalisten dat tegenwoordig niet meer doen is één ding. Het zal één van de eerste zaken zijn wat de gewone man of vrouw in de straat nog achter vraagt in zo'n situaties.

Als deze mevrouw te klagen heeft, dan is het met vele anderen nog véél erger gesteld.
Nu in de context van deze thread kan ik me natuurlijk wél inbeelden waar die € 1800 vaste kosten vandaan komen: enkele jaren geleden een goedkoop groot appartement of klein huisje gehuurd, goedkoopste variabel tarief genomen en vervolgens exploderen de energieprijzen, ...

Daar zit een deel brute pech in, maar net zo goed een stukje eigen verantwoordelijkheid. Voor zo iemand zijn dus echt geen aparte maatregelen gerechtvaardigd denk ik dan. Ik snap de afgunst ten opzichte van het sociale tarief en een sociale woning natuurlijk wel, maar als we dat al moeten gaan geven met mensen met een inkomen van € 2000, waar zijn we dan mee bezig?

Lol @ "we geven je nog even tijd". Het CO2-probleem is inderdaad nog maar slechts 100 jaar bekend. Zolang het 1 eurocent goedkoper blijft, merk je dat onze bevolking nog steeds voluit voor fossiel blijft kiezen. Ook al weten ze verdomd goed hoe slecht het is. Ze weten het al decennia. Maar als dan uiteindelijk de waarheid in hun gezicht te pletter vliegt, dan gaat het van "we geven jullie nog even tijd". Alsof "tijd" hier de bepalende factor is voor de belemmering van de energietransitie. Give me a break.

Kom van die groene eco-wolk af en bekijk de realiteit.
Een gezin dat het niet te breed heeft en op dit moment een nieuwe wagen nodig heeft gaat veel sneller een tweedehands naft/diesel/hybride op de kop tikken dan een nieuwe, veel te dure voor hen, elektrische wagen.
Het gaat nog even duren vooraleer de elektrische wagen betaalbaarder wordt + de overhand neemt in het verkeer.
Wanneer we jouw visie volgen doen we morgen de prijs van de fossiele brandstoffen x10 of verbieden we zelfs alle gebruik hiervan, maar zo werkt het natuurlijk niet.

Het is natuurlijk gemakkelijk om er een karikatuur/stroman van te maken om zo zo'n mensen van enige eigen verantwoordelijkheid te ontslaan.

Net zoals er een breed spectrum is aan verantwoordelijkheid tussen door brute pech je partner verliezen (nul procent eigen verantwoordelijkheid) en een kind op de wereld zetten met een werkloze nietsnut of BOM/BAM-moeder worden, is er ook een héél spectrum aan verantwoordelijkheid qua inkomsten en uitgaven.

Haar inkomsten zijn inderdaad niet gedetailleerd weergeven, maar als je met enig verstand een kind op de wereld hebt gezet met een partner waarmee dan nog worst case scenario het emotioneel niet meer klikte, dan heb je recht op alimentatie, op kindergeld, op een interessantere bruto/netto-verhouding wegens een kind ten laste... het lijkt mij dat mevrouw niet te klagen heeft, maar dat een enigszins deftige interviewer gerust eens vragen had mogen stellen bij € 1800 aan vaste kosten! Ik kan mijn autolening, autoverzekering, eten en een stukje ontspanning erbij nemen en ik om daar als alleenstaande nauwelijks aan.
En de vader? Ja, noem het misplaatst conservatisme, maar ik zou er achter vragen. Dat journalisten dat tegenwoordig niet meer doen is één ding. Het zal één van de eerste zaken zijn wat de gewone man of vrouw in de straat nog achter vraagt in zo'n situaties.

Als deze mevrouw te klagen heeft, dan is het met vele anderen nog véél erger gesteld.
Nu in de context van deze thread kan ik me natuurlijk wél inbeelden waar die € 1800 vaste kosten vandaan komen: enkele jaren geleden een goedkoop groot appartement of klein huisje gehuurd, goedkoopste variabel tarief genomen en vervolgens exploderen de energieprijzen, ...

Daar zit een deel brute pech in, maar net zo goed een stukje eigen verantwoordelijkheid. Voor zo iemand zijn dus echt geen aparte maatregelen gerechtvaardigd denk ik dan. Ik snap de afgunst ten opzichte van het sociale tarief en een sociale woning natuurlijk wel, maar als we dat al moeten gaan geven met mensen met een inkomen van € 2000, waar zijn we dan mee bezig?
Die karikatuur is omdat men hier (als in dit forum) vaak in allerhande threads afkomt met dat soort zaken, soms omdat "vroeger dat ook perfect ging". De armoedethread bijvoorbeeld. Als we geen rekening mogen houden met 40 jaar aan vooruitgang, dan wringt dat bij mij.

Verder zeg je niets nieuw hé, ja er zijn mensen die het erger hebben. Ik denk dat het punt van die post ook net dat was: mensen komen in de moeilijkheden. Ik denk trouwens dat, ondanks ze op de lijst staat, die mevrouw ook gewoon naar een sociale woning zal kunnen fluiten wegens niet prioritair hoor.

Soms moet er op dit forum gewoon eens wat tegengewicht worden gegeven tegenover dat eeuwige internaliseren van zaken die goed gaan en externaliseren van zaken die slecht gaan, en het daaruit volgende gebrek aan inlevingsvermogen, waar voor mijn part dat stuk in het vet een voorbeeld van is.

Kom van die groene eco-wolk af en bekijk de realiteit.
Een gezin dat het niet te breed heeft en op dit moment een nieuwe wagen nodig heeft gaat veel sneller een tweedehands naft/diesel/hybride op de kop tikken dan een nieuwe, veel te dure voor hen, elektrische wagen.
Het gaat nog even duren vooraleer de elektrische wagen betaalbaarder wordt + de overhand neemt in het verkeer.
Wanneer we jouw visie volgen doen we morgen de prijs van de fossiele brandstoffen x10 of verbieden we zelfs alle gebruik hiervan, maar zo werkt het natuurlijk niet.
maar dat is puur een gevolg van beleid natuurlijk. die wagens hadden al lang betaalbaar kunnen zijn.

Je hebt niks verwantschap of kennis over het doen en laten van die vrouw, maar ze is alvast schuldig bevonden aan onverantwoordelijkheid en verspilzucht.

Zoals hier al eerder aangehaald: Enig empathisch vermogen ontbreekt hier vaak.
Neersabelen en vooroordelen, dat is hier dan weer wel overvloedig aanwezig.

Je vergeet dat op Beyond Gaming alles eigen keuze is. Ze had maar op voorhand moeten zien dat haar partner niet de persoon was om een kind mee te maken, en eigenlijk ook gewoon voor informaticus of ingenieur moeten studeren.

Alweer een probleemsituatie opgelost!/s
Inderdaad, de BG teneur dat miserie een keuze is. Ze had ook maar beter een label A huis genomen en een job met een salariswagen... Dan was de duts nu niet in de problemen geraakt. Maar ze heeft daar niet voor gekozen dus moet ze nu niet komen zagen. :rolleyes:

Goh, ik denk dat het punt was dat zo'n mensen het moeilijk krijgen. Dat anderen het nog moeilijker hebben lijkt me dan geen argument. Misschien zou zo iemand ook gebaat zijn bij iemand die eens door haar uitgaven gaat, natuurlijk.

Ik ben helemaal voor je eigen verantwoordelijkheid nemen, maar op dit forum eindigt zo'n redenering vaak in een "race to the bottom": "jamaar ze kan ook een trui dragen en zich korter douche. Wat zeg ik? Een skipak en koud water!"
Ik snap wat je bedoelt.

Maar het punt is juist, dat het probleem zich niet situeert in de inkomstenzijde. Het probleem situeert zich in de uitgaven (en niet die voor voeding). Mijn eerste gedacht zou zijn, ga wonen kort bij uw werk, doe de vaste kost van de wagen buiten. Zoek desnoods werk via het openbaar vervoer. Ok ik weet dat dit allemaal niet evident is (of zelfs het geval). Maar het is wel een reflex als ik bedragen van zulke hoge vasten kosten hoor, en als je dat niet doet een eigen keuze. De reflex die andere met minder grote inkomsten ook moeten maken.
Is dat allemaal makkelijk : zeker niet. Maar je kunt niet verwachten dat je als alleenstaande met kinderen eenzelfde levenspatroon kunt hebben als een koppel dat beide 2verdieners zijn. Noch kun je verwachten dat de overheid voor die keuze (ook al is die gedwongen) dan maar gewoon moet opdraaien of u daar volledig in moet bijspringen.

En dat wel verwachten zou gewoon oneerlijk zijn. Elke onderdeel in het leven heeft keuzes en gevolgen. Hoe crue die ook wel niet mogen zijn. Er is een reden waarom scheiden is lijden genoemd wordt... Al mogen we, zeer zeker ook alleenstaande ouders met kinderen, zich in hun pollekes wrijven dat ze in België zijn...

Al helpt zo'n verhaaltje soms wel eens om de spanningen binnen een relatie eens in perspectief te zetten. Dat elk voordeel ook wel eens zijn eigen nadeel kan hebben. Ipv de soms romantisistische ideeën die sommige mensen daarover lijken hebben na de zoveelste romcom te hebben gezien :p.

BTW-verlaging op gas, in woorden uitgedrukt:
"Hoe beter je geïsoleerd hebt, hoe minder voordeel je doet!"
"Als je je nooit geen kl*ten van het klimaat hebt aangetrokken, hoe meer wij u belonen!"
Is niet echt fair hé.
Die 100€ (of in geval van mazout 200€) maakt het verschil niet voor het voordeel dat je krijgt tengevolge van de goede keuze te maken (en zelfs dat voordeel krijg jij ook nog). Het enigste dat dit doet is een klein beetje een temperende werking geven aan de kostprijsstijging.

Ik denk dat de hoogte van de kosten mensen nu echt wel heeft aangezet tot nadenken over hun verbruik (met uitzondering van die sociale doelgroep - maar daar ben ik een beetje realistisch dat ik überhaupt gewoon zelfs niet verwacht dat die groep ooit daarvoor geld zou kunnen vrijmaken) en dat men toch eens nadenkt of er geen maatregelen zijn die ze structureel kunnen nemen om dergelijke problemen in de toekomst minder te gaan hebben.

Je hebt niks verwantschap of kennis over het doen en laten van die vrouw, maar ze is alvast schuldig bevonden aan onverantwoordelijkheid en verspilzucht.
Lijkt mij kort door de bocht om eerlijk te zijn.

Mijn ervaring met empathie is de volgende :
Houdt ze voor u. Ik heb liever dat mensen geen empathie met mij hebben en bruutweg zeggen hoe ik dat beter kan aanpakken en eruit kom. Dan dat ik het zoveelste ocharme dutske, ja dat moet moeilijk zijn, terwijl ze dan verder voor de rest hun eigen leven leiden.

Maar dat is mijn ervaring. En ik weet dat ik daar zeer rationeel in ben. Ook omdat ik mensen heb gezien die zich gewoon continue in hun eigen beklag rondwentelen om op die manier hun leven niet te veranderen en in de shit te blijven zitten.
Veel goeds heeft die empathie op dat moment niet voor hen hoor. Zeker niet omdat zo'n verhaal dan ook nog eens overkomt naar andere mensen die niet aan dat inkomen komen die dat ofwel belachelijk vinden (ik kan het met minder, waarom zou zij dat dan niet kunnen...) ofwel wat soms nog erger is fatalistisch worden en zeggen kijk als zelfs zij daar niet uitkomt... welke zin heeft het voor mij dan nog met mijn 1600€ netto om mij te proberen te verbeteren. Waarbij ze dan in die werkloosheidsval blijven draaien, wat je helemaal niet wilt...

Laatst bewerkt:
Ik wist niet eens dat je met zo'n inkomen je kandidaat was voor een sociale woning, misschien moet ik me ook eens op die lijst laten zetten 😅

Inderdaad, empathie is hier vaak erg ver te zoeken. Dat is altijd meteen van ja maar dit en dat of het zal wel zo... Een hoop elitair gezever.

De reden dat het mij interesseert in deze context is omdat het ook een deel van de oplossing is natuurlijk. Stel ze heeft recht op iets maar krijgt het niet, dan zit daar ook het probleem he.
Dat kan dan zijn dat de vader/moeder niet bijdraagt, maar dan moet je dat aanpakken en niet (alleen) de energiefactuur.
Pas op, ik ken ook mensen die niets (willen/durven) vragen van de vader en het dan maar zonder doen (en klagen over geld, hoewel samenwonend en loon van €2000+). Dat zou de staat dan meer moeten opvolgen en niet in handen laten van het individu met 30 vss formulieren.

De federale overheden geven tax breaks aan de consumenten, maar langs de andere kant zal de belasting op de extra winst van de energiebedrijven toch ferm hoger liggen. Toch als het van de EU Commissie afhangt:

The proposals would encourage national governments to tax the windfall profits that some energy companies have made from high gas prices, and invest the proceeds in expanding renewable energy or measures to curb energy use, such as insulating homes, sources familiar with the plans said.

De reden dat het mij interesseert in deze context is omdat het ook een deel van de oplossing is natuurlijk. Stel ze heeft recht op iets maar krijgt het niet, dan zit daar ook het probleem he.
Dat kan dan zijn dat de vader/moeder niet bijdraagt, maar dan moet je dat aanpakken en niet (alleen) de energiefactuur.
Pas op, ik ken ook mensen die niets (willen/durven) vragen van de vader en het dan maar zonder doen (en klagen over geld, hoewel samenwonend en loon van €2000+). Dat zou de staat dan meer moeten opvolgen en niet in handen laten van het individu met 30 vss formulieren.
Als de vader alimentatie moet betalen en dit niet nakomt kan je via de dienst Alimentatie Vorderingen gaan bij de FOD Financiën.

Niemand gaat die dame veroordelen of ontkennen dat ze het moeilijk heeft
Maar als ze de optelsom van haar uitgave kan vermelden, dan moet ze ook maar de optelsom van AL haar inkomsten vermelden (Alimentatie + kindergeld + teruggave belastingen)

Inderdaad, empathie is hier vaak erg ver te zoeken. Dat is altijd meteen van ja maar dit en dat of het zal wel zo... Een hoop elitair gezever.
Aha we zijn weer in de situatie beland van het Armoedetopic.

Een deel bekijkt het van boven naar beneden en stelt vast dat er nog vanalles kan gedaan of gestuurd worden binnen een groep om (deels zelf) de situatie te verbeteren en focust zich op die groep om hun punt te maken.

Een deel bekijkt het van onder naar beneden en ziet dat er een groep mensen is die, met alle wil van de wereld, gewoon geen kant meer uitkan en focust zich enkel op die groep.

En in de discussies hebben ze het natuurlijk enkel over hun eigen groep en niet over de andere en hebben ze dus altijd gelijk.

Je vergeet dat op Beyond Gaming alles eigen keuze is. Ze had maar op voorhand moeten zien dat haar partner niet de persoon was om een kind mee te maken, en eigenlijk ook gewoon voor informaticus of ingenieur moeten studeren.

Alweer een probleemsituatie opgelost!/s
Dit is toch een oneerlijke reactie hoor. De thread staat vooral bol van users die naast elkaar praten. De ene groep bekritiseert het gebrek aan verantwoordelijkheid voor de consequenties voor bepaalde vrije keuzes. De andere groep begint dan steeds (al dan niet anekdotisch) over situaties waar iemand niet anders kon dan X of Y, terwijl dat het punt niet is van de eerste groep.

Ego:: Iemand die 15jaar geleden een villa heeft gekocht en nooit heeft geïsoleerd, heeft die recht tot klagen? Nee toch!
Alter: Jawel want er zijn mensen in de fabriek werken en geen isolatie kunnen betalen wake up!!!

Gaat gewoon nergens over. Net als dit beleid. Voer energiebeleid en voer sociaal beleid en houd die dingen apart ipv ze constant op één hoop te gooien.

Als de vader alimentatie moet betalen en dit niet nakomt kan je via de dienst Alimentatie Vorderingen gaan bij de FOD Financiën.

Niemand gaat die dame veroordelen of ontkennen dat ze het moeilijk heeft
Maar als ze de optelsom van haar uitgave kan vermelden, dan moet ze ook maar de optelsom van AL haar inkomsten vermelden (Alimentatie + kindergeld + teruggave belastingen)

Awel dat was mijn punt ook he, misschien heeft ze nog recht op €300 per maand ofzo die ze niet krijgt en veranderd het naratief natuurlijk.
Dan draait het om het niet nakomen van verplichtingen en (mogelijk) het tekortschieten van de overheid/justitie om dit te ondersteunen.

Awel dat was mijn punt ook he, misschien heeft ze nog recht op €300 per maand ofzo die ze niet krijgt en veranderd het naratief natuurlijk.
Dan draait het om het niet nakomen van verplichtingen en (mogelijk) het tekortschieten van de overheid/justitie om dit te ondersteunen.
Zij moet da zelf wel wat initiatief nemen als zij er recht op heeft en het niet krijgt natuurlijk.
De FOD zal in bepaalde gevallen zelf de verschuldigde bedragen innen (beslag op loon) of zelfs voorschotten uitbetalen

Het artikel is gewoon weer niet "eerlijk" opgemaakt en speelt weer veel in op sentiment en emoties

Terug
Bovenaan