Aanpak van de gas- en energiecrisis

Wie wil er mee groepsaankoop voor jerrycans doen? Die laten vullen voor 200 euro, dat terugvorderen en dan die jerrycans verkopen aan mensen die mazout nodig hebben :lol:
Jerrycans zullen niet lukken, men mag niet zomaar om het even waar mazout leveren.

En nie de hele berekening
2000€ netto per maand + kindergeld ? + alimentatie (of waar is de papa naartoe) ?
Op het eind van het jaar zal ze ook nog wel een teruggave krijgen van de fiscus als alleenstaande met kind

Uiteraard is het voor haar enorm enorm moeilijk, maar hou het wel eerlijk. Als je elke kost in rekening brengt da ook elke inkomende €.
De papa kan ook gestorven zijn e..

En kindergeld dekt verre van de kosten voor de kinderen.

En eigenlijk mag je stellen hoe meer je terug krijgt van de belastingen hoe slechter het eigenlijk is.. Want dan heb je veel kosten.

Dus btw verlaging op gas in de periode dat de verwarming bij de meeste mensen af staat, makes sense.

In hoeverre wordt dat eigenlijk allemaal toegepast in Noorwegen?
Want mijn eerste idee hier zou zijn: uiteindelijk wel nog een nieuwprijs van > 30 kEUR, dus heel wat voordelen, waaronder een bijna lege rijstrook, voor wie het kan betalen :)
Met een overheid die steenrijk geworden is door de export van aardgas kan de transitie achteraf iets makkelijker gefinancierd worden uiteraard.
Wat is er eigenlijk gebeurd met al de opbrengsten uit onze steenkoolmijnen?

Laatst bewerkt:
geen btw op elektrische wagens, subsidies voor laders zowel thuis als bij bedrijven, speciale stroken op de autostrade voor EV, etc

massa's opties.
Onrechtstreeks worden laadpalen bij bedrijven reeds deels gesubsidieerd via de 200% aftrekbaarheid (dus netto 40 of 50% betaald door de overheid), op voorwaarde dat deze publiekelijk toegankelijk is.

Indien de locatie goed is, wat hit and miss is natuurlijk, veel bedrijven zijn in een industriezone waar niet makkelijk mensen 's nachts hun wagen gaan insteken, en tijdens de werkuren zijn de palen bezet door personeel, kan je ook nog verdienen aan de laadpaal wanneer deze door anderen wordt gebruikt.

Waarom zou een alleenstaande met kind standaard geld terugkrijgen van de fiscus?
Niet standaard, maar aangezien ze een een deftig inkomen heeft en alleenstaande met kind is de belastingvrije som nog extra hoog dus ze moet al heel raar doen met haar bedrijfsvoorheffing om nog te moeten bijbetalen

Niet standaard, maar aangezien ze een een deftig inkomen heeft en alleenstaande met kind is de belastingvrije som nog extra hoog dus ze moet al heel raar doen met haar bedrijfsvoorheffing om nog te moeten bijbetalen
Denk dat je het principe van bedrijfsvoorheffing niet verstaat, hoor. Die Belastingsvrije som is daar al in verrekend.

Met een overheid die steenrijk geworden is door de export van aardgas kan de transitie achteraf iets makkelijker gefinancierd worden uiteraard.
Wat is er eigenlijk gebeurd met al de opbrengsten uit onze steenkoolmijnen?
Het merendeel daarvan is al dicht sinds de jaren '70 of vroege jaren '80, de laatste ergens begin jaren '90 zeker. Zijn die niet gewoon gesloten omdat ze niet winstgevend waren? Een hoop arbeiders in een ondergrondse schacht steenkool laten ontginnen is wel een heel ander werk dan aardolie of aardgas winnen, waar je volgens mij na de initiële opstart een pak minder mensen nodig hebt. Er is een reden dan de meeste van dat soort mijnen nog draaien in landen waar de arbeidsomstandigheden niet al te goed (of belangrijk) zijn.

Sowieso is het niet of we hebben hier geen stijging in welvaart gekend in de periode dat ze open waren.

En in het bijzonder bij die interim kantoren ze hebben de gewoonte om te weinig in te houden. Eens 8 maanden via interim kantoor gewerkt ,achteraf het verschot van mijn leven opgedaan toen ik aardig wa bij moest betalen bij FOD Financien.

Je hebt niks verwantschap of kennis over het doen en laten van die vrouw, maar ze is alvast schuldig bevonden aan onverantwoordelijkheid en verspilzucht.

Zoals hier al eerder aangehaald: Enig empathisch vermogen ontbreekt hier vaak.
Neersabelen en vooroordelen, dat is hier dan weer wel overvloedig aanwezig.
Dikke 2nd

Ik word zelfs kwaad vantegenwoordig als 2 verdieners in hun nieuwe super geisoleerde OB een beetje gaan oordelen op mensen die er alleen voorstaan met 1 of een klein inkomen in een dure huurwoning. En dan zie je die (al dure) huurpijzen in Febr 2022 +7% gaan. EG +400%, benzine + 80%, eten duurder. En lonen +2%.

En huisbazen en grote(re) kosten doen terwijl iemand het huis al huurt? Die staan NOOIT te springen. Laat staan mensen die niet even 30k liggen hebben voor isolatiewerken omdat het oud huis die ze kochten al immens duur was. Ja dat kon je inschatten en spreiden, maar dan nog ... Corona + Oekraine samen schatte niemand in in 2019.

Ik ben niet jaloers op mensen die hard voor hun OB werk(t)en met 2. Maar ga niet te snel anderen gaan veroordelen.

Laatst bewerkt:
Dus btw verlaging op gas in de periode dat de verwarming bij de meeste mensen af staat, makes sense.
Ik heb van geen enkele partij of groep betere voorstellen gezien?
BTW is nu eenmaal één van de steunpilaren van onze overheidsfinanciën.

Totale kostprijs

De totale enveloppe die de regering inzet om de energieprijzen te verlagen bedraagt 1,3 miljard euro. Daarvan wordt 1,08 miljard gefinancierd via meeropbrengsten door de hogere energieprijzen. Deze inspanning komt bovenop de 1,1 miljard euro die in februari al werd beslist.
De prijzen swingen de pan uit door speculatie ipv echte schaarste. Een overheid kan ook maar doen wat men kan doen. Ze heeft 0,0 invloed op de wereldmarkt op dat vlak.
We kunnen toch niet verwachten dat onze overheid nog meer geld uittrekt terwijl we nu al een ongezonde begroting hebben?
Moest die begroting beter zijn, dan zou je daarover kunnen babbelen, maar dat is nu eenmaal niet en men moet dus roeien met de riemen die er zijn.

Is BTW trouwens ook niet op Europees vlak geregeld ?

Het valt ook gewoon nog eens extra zo hard omdat vroeger de prijzen lager waren + de leveranciers gaven kortingen op die prijs
Nu stijgen de prijzen + de kortingen vallen weg en daar kan de overheid uiteindelijk niks aan doen.

De prijzen swingen de pan uit door speculatie ipv echte schaarste. Een overheid kan ook maar doen wat men kan doen. Ze heeft 0,0 invloed op de wereldmarkt op dat vlak.
We kunnen toch niet verwachten dat onze overheid nog meer geld uittrekt terwijl we nu al een ongezonde begroting hebben?
Moest die begroting beter zijn, dan zou je daarover kunnen babbelen, maar dat is nu eenmaal niet en men moet dus roeien met de riemen die er zijn.

Ze hebben wel middelen om iets te doen aan de prijzen.
De Croo heeft het ook gisteren gezegd : de prijzen op de vrije markt zijn niet in verhouding tot vraag en aanbod. Dus je zit met een verstoring van de vrije markt. Dan op zich kan EU wel ingrijpen.

Kan ik nu mijn gas/elek leverancier contacteren, vragen om mijn voorschot op 0 € te zetten, over paar maand het dubbele te betalen ipv normaal maar dan aan 6%? Van zodra de maatregelen gedaan zijn, het voorschot terug drastisch verkleinen?

Terug
Bovenaan