Ik reageer gewoon tegen posts (die dus weldegelijk werden gepost) die ervan uitgaan dat iedereen verstandelijk en financieel in staat is om de optimale keuzes te maken, en al de rest dus eigen keuze is voor iets minder optimaal.
Dat in de realiteit de zaken heel wat grijzer zijn, met nuance zowaar, snap ik hoor, daarom dat ik hier zo post. Enkele dagen terug werd er ffs nog gepost dat iemand maar een diploma had moeten halen dat meer geld binnenbracht, dan zou dat nu geen probleem zijn.
Ik ben toch eerder
@Renegadexxripxx z'n visie genegen. Ik heb liever de harde waarheid en ben minstens even kritisch voor mezelf. In harde tijden heb ik mezelf ook veel ontzegd en nauwelijks een sociaal leven gehad. Ik weet ook de zaken waar ik "geluk" mee gehad heb, ik zou gegeven mijn huidige professionele situatie ook liever andere studie- of zeker professionele keuzes gemaakt hebben. Ik wist toen ook niet beter.
Ik ken echter vooral voorbeelden van alleenstaande moeders die hun lot beklaagden maar wiens man al een deadbeat of fraudeur was toen ze hem leerden kennen.
Dus als ze mij zo'n inhoudsloos en kritiekloos Radio 2 interviewtje voorschotelen, zeg ik wat ik denk:
- Als de huidige energiecrisis - topic van deze thread - zorgt dat mevrouw niet meer rondkomt, heeft ze een aantal jaren geleden waarschijnlijk iets groots, slecht geïsoleerd gehuurd, voor 2 personen. (ik hoor zelfs huis in het interview, maar dat kan figuurlijk ook op een appartement slaan) en wreekt zich dat niet.
- De aanwezigheid van een vader en/of alimentatie is een immens financieel verschil. Dat kan je bezwaarlijk een Matteüseffect noemen, een partner kies je zelf, wanneer je aan kinderen begint heb je als moeder ook inspraak in (meer nog dan de vader).
- Kindergeld en een interessantere bruto/nettoloon verhouding is reeds een vorm van steun die andere alleenstaanden niet krijgen.
- € 1800 aan vaste kosten zonder eten is immens veel.
Als dat al empathie-loos is, ... Tja. ik zeg op geen enkel punt dat mevrouw maar een skipak moet aantrekken of een koude douche nemen.
Maar haar situatie is niet uitzonderlijk. Zij zit inderdaad in één van de slechtste categorieën: vlak boven het sociaal tarief, nergens recht op...
In mijn budget Excel staan (helaas) ook de zaken aangeduid waar ik op bespaar als de energie- en brandstofprijzen nog verder stijgen, al verwacht ik een loonsverhoging eind dit jaar als alles blijft zoals het is (geen zekerheid in deze tijden). Times are though all over.
Nu je het zegt, ik ken 2 huizen die koken op gas en verwarmen op mazout.
Zou dit echt zo'n uitzondering zijn?
Mijn ouders hebben een verwarming op mazout en een gaskachel in de living, ooit gezet voor de sfeer, maar in principe kunnen ze dus van beide maatregelen profiteren: want met die gaskachel in de living kan je gerust de hele woonkamer en keuken verwarmen.
Daarnaast ook zonnepanelen en elektrische vuurtjes in badkamer en bureau.