Aanpak van de gas- en energiecrisis

Mijnen baas heeft de elektrificatie van het wagen park net op tijd gedaan. Ik denk dat 75% bij ons nu elektrisch rondtuft.
Opgeladen door de zonnepanelen op het dak vant kantoor.
Mensen met slechter geisoleerde huizen die willen overschakelen naar een condenserende ketel zullen vaak een nare ontdekking doen als ze hun elektriciteitsfactuur krijgen. Omdat condenserende ketels vooral efficienter werken bij lage stooktemperaturen, en die huizen vaak werken met oude radiatoren met die rekenen op hoge temperatuurafgifte, moet er meestal extra verwarmd worden door een weerstand die in de condenserende ketel ingebouwd zit. Daar zit je dan met je lager gasverbruik als je elektriciteitsfactuur veel hoger is.
ik denk dat je warmtepomp met gasketel verward.

Stiekem hoop ik op een mentaliteitsshift bij de mensen (en de bedrijfsleiders) in combinatie met de economie dat niet op zijn gat ligt. We kunnen er als firma maar beter bij varen. Ik denk dat het ondertussen 10 jaar geleden is dat we nog eens een niet fossielvrij gebouw hebben opgeleverd.
Het kan fysisch, het moet voor het klimaat en de kleinere delta tussen investeringskost en energieprijs zal veel bouwheren over de streep trekken.

Laatst bewerkt:
Wie echt gezien is, zal zoals gewoonlijk de lagere klasse zijn. De mensen die nu met een 2dehandskrel hun woon-werkverkeer moeten doen wegens rotte uren in een sector waar de lonen sowieso ook al laag zijn (horeca, magazijn, ...), om dan 's avonds hun huurhuis warm te stoken met soms nog elektrische accumulatoren en hier en daar enkel glas.
Altijd wel voorbeelden te vinden van mensen die de lotto van het 'worst case scenario' winnen hé en inderdaad weinig centjes te veel hebben
Voorbeeld deze dame is zwaar bescheten
Rijden op aardgas (CNG) is onbetaalbaar geworden

Business AM - NL: Kort geleden nog ondenkbaar, maar nu realiteit: groene waterstof is goedkoper dan grijze, door de oorlog in Oekraïne.

Jaja. Het kan verkeren .

Maar je koopt dat wel om langer dan 2 jaar winst te maken. Prijs is daar wel x5 gegaan. Stel je es voor dat de diesel vandaag 15 euro per liter staat? :eek:

Ze zal nog wel steeds in het groen staan hè, die stijging op dit moment weegt nog niet op tegen die jaren in haar voordeel wil ik maar zeggen.

Kun je met zo een CNG net zoals met een LPG ook niet op benzine rijden?

ja dus

Meestal beschikken deze over een 'dual fuel tank'. Hierdoor kunnen ze overschakelen op benzine als de CNG-tank leeg is.

Afhankelijk van het model, kan u 300 à 800 kilometer op aardgas rijden. De totale actieradius van CNG-wagens met 'dual fuel tanks' bedraagt soms meer dan 1000 km.

Die dame heeft ook 2 jaar "winst" gemaakt ten op zichte van benzine/diesel rijders
Winst is ook relatief natuurlijk. Zo een Seat Arona op CNG verbruikt 5,5kg CNG per 100km. En de CNG midden 2021 stond aan 1,2€/kg en daarvoor pakweg rond de 0,9. Ja dat is goedkoper, maar ook niet gigantisch veel.
De prijs staat nu bij dats voor laagcalorisch op 3,94€/kg. Je moet toch geen rekenwonder zijn om te zien dat de winst die ze gedaan heeft door op CNG te rijden als sneeuw voor de zon smelt.

CNG is weer zo een gimmick die ze de mensen aangesmeerd hebben en waar mensen dan ingetrapt zijn.
Het aantal tankstations is eerder beperkt en de kostprijs swingt exponentieel de pan uit. Dubbel gekloot ben je dus op deze manier.

Winst is ook relatief natuurlijk. Zo een Seat Arona op CNG verbruikt 5,5kg CNG per 100km. En de CNG midden 2021 stond aan 1,2€/kg en daarvoor pakweg rond de 0,9. Ja dat is goedkoper, maar ook niet gigantisch veel.
De prijs staat nu bij dats voor laagcalorisch op 3,94€/kg. Je moet toch geen rekenwonder zijn om te zien dat de winst die ze gedaan heeft door op CNG te rijden als sneeuw voor de zon smelt.

CNG is weer zo een gimmick die ze de mensen aangesmeerd hebben en waar mensen dan ingetrapt zijn.
Het aantal tankstations is eerder beperkt en de kostprijs swingt exponentieel de pan uit. Dubbel gekloot ben je dus op deze manier.
Natuurlijk smelt haar voordeel.

Gaat me gewoon om het feit dat de prijs 3 maand stijg (bij wijze van spreken) en ze staan al te roeptoeteren in de kranten en op het nieuws.
Dit is gewoon een gevolg van haar keuze - kon ze dat voorzien ? Kans is heel klein uiteraard. Maar we hebben ze ook niet gehoord toen ze de keuze maakte om goedkoper te tanken en voordeel kreeg op haar inschrijving/jaarlijkse verkeers belasting

Wat is het volgende ? Een zelfstandige die voordeel deed omdat hij zijn elektrische auto 120% kon aftrekken en nu komt klagen omdat de stroomprijzen wel nogal stijgen. schandalig

Ze zal nog wel steeds in het groen staan hè, die stijging op dit moment weegt nog niet op tegen die jaren in haar voordeel wil ik maar zeggen.

En in aankoop was CNG ook duurder wss, golf cng 34k, benzine 29k (ok dat zijn andere PK's en uitstoot)

Net zoals Corona voor een revolutie in thuiswerk heeft gezorgd ben ik wel benieuwd of deze prijsstijgingen ook voor een stroomversnelling in transport zullen zorgen. Zullen individuen nu meer gebruik maken van carsharing, elektrische fietsen/steps, het netwerk van trein - blue bike (- cambio?) Zal er bij aankoop van een woning extra aandacht zijn voor nabijheid van een station? En wat met de bedrijven? De werkgever betaalt nu de stijgende naftkosten, maar een kost is een kost: betekent dit een verdere stimulans voor snellere elektrificatie van de wagens of komt er een punt dat het budgettair voordeel van de salariswagen & tankkaart niet meer opweegt tegen de prijs en dit zal geschrapt worden ten voordelen van hoger bruto of andere voordelen? Ben benieuwd

Waarom ik dat hilarisch vind? Omdat ik al 14 jaar loodgieter ben en nog NOOIT een gasketel gezien heb met een extra weerstand in, ik herhaal, in 14 jaar nog NOOIT. en ik kan u verzekeren ik heb al heel veel verschillende ketels van alle merken gezien.
Tiens. Ik ga eerlijk zijn: het is info die ik van mijn docent HVAC haal (hij doet ook EPC keuringen en EPB analyses in bijberoep). Zijn verhaal was dat condenserende ketels niet in elk geval beter zijn dan niet-condenserende ketels omwille van wat ik dus beweerde. Maar gezien ik na vijf seconden googlen al direct een voorbeeld tegenkom van gasketels waar wel een weerstand in gestoken kan worden, leek het mij wel betrouwbaar. Nu goed, ik zal hem er nog eens over aanspreken.

Net zoals Corona voor een revolutie in thuiswerk heeft gezorgd ben ik wel benieuwd of deze prijsstijgingen ook voor een stroomversnelling in transport zullen zorgen. Zullen individuen nu meer gebruik maken van carsharing, elektrische fietsen/steps, het netwerk van trein - blue bike (- cambio?) Zal er bij aankoop van een woning extra aandacht zijn voor nabijheid van een station? En wat met de bedrijven? De werkgever betaalt nu de stijgende naftkosten, maar een kost is een kost: betekent dit een verdere stimulans voor snellere elektrificatie van de wagens of komt er een punt dat het budgettair voordeel van de salariswagen & tankkaart niet meer opweegt tegen de prijs en dit zal geschrapt worden ten voordelen van hoger bruto of andere voordelen? Ben benieuwd
Ik denk dat die extra thuiswerkdagen de meerkost van de diesel/benzine prijzen ruimschoots compenseren.
En de stimulans richting EV was al enorm groot, ik denk niet dat er nog veel kan gedaan worden om het nog te vergroten.

Ik denk dat die extra thuiswerkdagen de meerkost van de diesel/benzine prijzen ruimschoots compenseren.
En de stimulans richting EV was al enorm groot, ik denk niet dat er nog veel kan gedaan worden om het nog te vergroten.
Jawel,

De distributietarieven van gas verhogen en die van elektriciteit verlagen. Als je die van gas verhoogt naar 16 terwijl je die van elektriciteit verlaagt naar 4. Dan worden ook warmtepompen een echt valabel alternatief.
Net zoals dat je dan elektrische wagens ook een nog betere investering maken, terwijl je tegelijkertijd uw accijnzen op brandstoffen omzet naar een algemene verkeersbelasting.

Altijd wel voorbeelden te vinden van mensen die de lotto van het 'worst case scenario' winnen hé en inderdaad weinig centjes te veel hebben
Voorbeeld deze dame is zwaar bescheten
Rijden op aardgas (CNG) is onbetaalbaar geworden
Goh, allemaal hindsight 20/20 maar ze heeft dus nog niet zo lang geleden een nieuwe CNG-wagen gekocht op aanraden van de garagist, en is die ook nog aan het afbetalen.

Mijn eerste idee daarbij is dat ze mischien na wat bijlezen beter een andere (goedkopere) wagen had gekocht op benzine, maar goed, ik kan mij inbeelden dat als je zelf niet al te zeker bent zo'n garagist je wel wat kan aansmeren.

ONZE OPINIE. “Zelfs met peperdure diesel blijft de wagen goedkoper dan trein of bus. Wie durft daar iets aan te doen?”

Wellicht zal niemand er nog van wakker liggen door de massale stimulansen voor autogebruik in dit land, maar dit raakt wel de kern van de zaak imo.

Want zoals altijd wordt het geklaag en gezaag over de (reeds decennia-lang aangekondigde!) dure fossiele brandstofprijzen weer politiek onthaald op veel begrip en veel steunmaatregelen, terwijl de milieuvriendelijke gebruikers van het OV al jaren in de steek worden gelaten. Omdat ze minder zagen. Of omdat ze minder gehoord worden. Schandalig gewoon.

En intussen zwellen de files weer aan tot nog problematischere niveau's dan voor de Corona-crisis. Het zal dus allemaal nog wel meevallen met die "onbetaalbaarheid". Ik pleit ervoor om de taksen op fossiele brandstoffen niet te verlagen, maar nog extra te verhogen tot op het niveau dat ze al hun negatieve externaliteiten compenseren. Pas vanaf dan is de vrije markt weer in evenwicht hersteld, zonder dat autorijders al hun lasten uitbraken over de maatschappij.

Maak van het momentum gebruik door de grote ommeslag te maken waar al veel te lang rond getreuzeld wordt in plaats van opnieuw aan te modderen. Nu kan de politiek eens zonder al te veel gezichtsverlies de modal shift organiseren, en nu gaan ze hun eigen uitstelgedrag nog eens actief bewerkstelligen. :sarcastic: Alles om maar de populaire te kunnen uithangen. Onbegrijpelijk.

ONZE OPINIE. “Zelfs met peperdure diesel blijft de wagen goedkoper dan trein of bus. Wie durft daar iets aan te doen?”

Wellicht zal niemand er nog van wakker liggen door de massale stimulansen voor autogebruik in dit land, maar dit raakt wel de kern van de zaak imo.

Want zoals altijd wordt het geklaag en gezaag over de (reeds decennia-lang aangekondigde!) dure fossiele brandstofprijzen weer politiek onthaald op veel begrip en veel steunmaatregelen, terwijl de milieuvriendelijke gebruikers van het OV al jaren in de steek worden gelaten. Omdat ze minder zagen. Of omdat ze minder gehoord worden. Schandalig gewoon.

En intussen zwellen de files weer aan tot nog problematischere niveau's dan voor de Corona-crisis. Het zal dus allemaal nog wel meevallen met die "onbetaalbaarheid". Ik pleit ervoor om de taksen op fossiele brandstoffen niet te verlagen, maar nog extra te verhogen tot op het niveau dat ze al hun negatieve externaliteiten compenseren.

Maak van het momentum gebruik door de grote ommeslag te maken waar al veel te lang rond getreuzeld wordt in plaats van opnieuw aan te modderen. Nu kan de politiek eens zonder al te veel gezichtsverlies de modal shift organiseren, en nu gaan ze het uitstelgedrag nog eens actief bewerkstelligen. Alles om maar de populaire te kunnen uithangen. Onbegrijpelijk.
Dat zit achter een paywall, maar het lijkt me nogal kort door de bocht eigenlijk (het blijft wel een opinie). Ja, als je altijd een gewoon ticket koopt dan is bv. de trein echt wel duur. Anderzijds, ik kan momenteel al goedkoper met de trein naar het werk als ik een keycard (heet nu anders) koop.

En je anti-wagen-standpunt houdt geen rekenig met mensen die nu eenmaal geen keuze hebben. Niemand lijkt me gebaat met die helemaal kopje onder te duwen.

Goh, allemaal hindsight 20/20 maar ze heeft dus nog niet zo lang geleden een nieuwe CNG-wagen gekocht op aanraden van de garagist, en is die ook nog aan het afbetalen.

Mijn eerste idee daarbij is dat ze mischien na wat bijlezen beter een andere (goedkopere) wagen had gekocht op benzine, maar goed, ik kan mij inbeelden dat als je zelf niet al te zeker bent zo'n garagist je wel wat kan aansmeren.

En dan nog, de staat geeft ook kortingen op de verkeersbelastingen voor die dingen om de mensen er naartoe te krijgen. Enerzijds voor het milieu, anderzijds voor wat goedkoper te rijden.

En dat de brandstof stijgt... tot daar aan toe, en worst case zoals we nu zien is 50-60% erbij door de crisis. Maar de cng is opeens x5 gegaan. Da's niet meer normaal en ik kan me dus wel voorstellen dat mensen hun zwaar in het zak gezet zien worden door beloftes van staat en garagist.

De persoonlijke omstandigheden van een user zijn niet relevant voor de waarde van zijn argumenten
@mac-bc
Ook wel makkelijk om te zeggen als je zelf een bedrijfswagen hebt...

Dat zit achter een paywall, maar het lijkt me nogal kort door de bocht eigenlijk (het blijft wel een opinie). Ja, als je altijd een gewoon ticket koopt dan is bv. de trein echt wel duur. Anderzijds, ik kan momenteel al goedkoper met de trein naar het werk als ik een keycard (heet nu anders) koop.

En je anti-wagen-standpunt houdt geen rekenig met mensen die nu eenmaal geen keuze hebben. Niemand lijkt me gebaat met die helemaal kopje onder te duwen.

En het is weer een HLN berekening ook :rolleyes:

Als we de vergelijking nog gedetailleerder maken en we brengen de jaarlijkse kosten van de auto (verzekering, taksen en onderhoud) in rekening, dan stijgt de prijs van het uitstapje naar zee met de wagen tot 56 euro. Dat is nog altijd 30 procent minder duur dan de goedkoopste trein- en busformule. En dat dus ondanks historisch hoge prijzen aan de pomp.

verzekering en taksen zijn niet afhankelijk hoeveel km je jaarlijks doet. Als je een auto hebt dan moet je die kosten sowieso doen en mag je die niet mee de vergelijking nemen. Want als het hun doel is om alle kosten te rekenen dan moeten ze de afschrijving van de auto mee in rekening brengen.

Terug
Bovenaan