Aanpak van de gas- en energiecrisis

160km woon werk per dag hier. Ik heb mijn maximum snelheid ingesteld op 95km/h.

Ja, 't ongezien duur. Maar ik begrijp waarom en ik neem daar vrede mee. Tegelijk heb ik natuurlijk wel de luxe om het me te kunnen veroorloven, dat weet ik.
Ik zat vroeger aan 210 km. Wel met het openbaar vervoer, het gros ervan.
Zou ik ook niet met de eigen wagen willen doen nu.

Euuhm.... Vreemd dat je dit zo hilarisch vindt. Het komt nochtans redelijk vaak voor als optie. Ik heb het ook over huizen die slecht geïsoleerd zijn waarbij mensen de rekening maken dat investeren in een nieuwe gasketel goedkoper is dan bvb het dak te isoleren.
Wat is het nut van zo'n weerstand? Een condenserende ketel kan toch even warm stoken als een gewone?
Vraag me ook af waar je je info haalt dat zoiets vaak gebruikt zou zijn.

Een maand geleden onze diesel verkocht en een tweedehands benzinewagen gekocht. Juist op tijd. :unsure:

de naft zal wel volgen.

en een diesel verbruikt nog altijd minder liters per honderd.

Mensen met slechter geisoleerde huizen die willen overschakelen naar een condenserende ketel zullen vaak een nare ontdekking doen als ze hun elektriciteitsfactuur krijgen. Omdat condenserende ketels vooral efficienter werken bij lage stooktemperaturen, en die huizen vaak werken met oude radiatoren met die rekenen op hoge temperatuurafgifte, moet er meestal extra verwarmd worden door een weerstand die in de condenserende ketel ingebouwd zit. Daar zit je dan met je lager gasverbruik als je elektriciteitsfactuur veel hoger is.
Ik ben geen expert zoals sommigen hier maar dit is voor mij toch ook vreemde info hoor. Je verbrandt aardgas om warmte te produceren, voor meer warmte kan je toch meer aardgas verbranden? Waarom zou daar dan een elektrische weerstand inzitten?

Wij hebben ook gewoon een ouder huis met een recente condenserende gasketel. Ik merk geen meerverbruik op de elektriciteit als de verwarming draait hoor. Allez ik denk dat ongeveer elk huis dat niet met vloerverwarming werkt nog gewone radiatoren heeft staan eigenlijk, die dienen voor water aan hogere temperatuur, en toch heeft hier niemand van zo'n weerstand gehoord.

Deze link volgen en drukken op klant worden :

Bij engie lijkt het niet alsof je online zelf kunt kiezen welke formule dat je u wilt aansluiten, en moet je afwachten op wat ze u aanbieden :(
Aha, heb de simulatie gedaan voor ons gezin. 370 euro per maand (kom van 200 per maand) :crazy:.
Check het topic eens in bouwen&wonen :)
Ze kunnen dat voorschot toch ook handmatig verlagen ?
Ja ze kunnen dat verlagen, om dan een gigantische slotfactuur te krijgen.

Ik snap ook niet goed waarom mensen nog massaal voor een variabel contract gaan.
Speel gewoon op safe, ken uw verbruik en sluit een vast contract af. Je weet wat je betaalt, geen verassingen en gewoon heel transparant.

Ik zat hier vorig jaar te vloeken dat mijn contract automatisch hernieuwd was voor de gas en we van 2,4c€/kWh naar 5,23c€/kWh gingen. Maar als ik zie dat de prijzen nu op 15c€/kWh staan dan ben ik blij.
Mijn (vast) contract loopt af in Mei 2022 dus vanaf Juni heb ik een nieuw nodig. Mega heeft me al fijntjes laten weten dat ze geen vast contract meer gaan aanbieden. Ik heb gelukkig geen gas nodig, enkel electriciteit. Van het grootste leed blijf ik bespaard.

Dus het is nog maar de vraag of ik een vast contract kan versieren en of dat dan de beste situatie is? Die prijzen kunnen misschien ook 's snel dalen als Poetin bvb. een dodelijk infarct krijgt of zo.

Dus het is nog maar de vraag of ik een vast contract kan versieren en of dat dan de beste situatie is? Die prijzen kunnen misschien ook 's snel dalen als Poetin bvb. een dodelijk infarct krijgt of zo.
Dus je wilt eigenlijk EN de laagste prijs EN de zekerheid dat je prijs toch niet zou kunnen stijgen
Count me in, maar zo werkt het niet hé

Mensen met slechter geisoleerde huizen die willen overschakelen naar een condenserende ketel zullen vaak een nare ontdekking doen als ze hun elektriciteitsfactuur krijgen. Omdat condenserende ketels vooral efficienter werken bij lage stooktemperaturen, en die huizen vaak werken met oude radiatoren met die rekenen op hoge temperatuurafgifte, moet er meestal extra verwarmd worden door een weerstand die in de condenserende ketel ingebouwd zit. Daar zit je dan met je lager gasverbruik als je elektriciteitsfactuur veel hoger is.
Huh???
Er zit in geen enkele moderne gasketel een elektrische weerstand, waar haal je dat uit?

Misschien terzijde, maar ik vind (vooral op Nederlandse sites) wel wat informatie over hoge-temperatuur warmtepompen. Duurde in installatie want of een ander koelmiddel, of twee circuits (coventioneel en hoge-T) om toch te kunnen werken zoals bv. een aardgasketel en water aan te leveren waarmee je de ouderwetse radiatoren doet werken.

Zoals je je kan inbeelden is dat natuurlijk niet zo efficiënt als de klassieke warmtepomp bij o.a. nieuwbouw, die aan lagere temperatuur verwarmt door bv. vloerverwarming. Je verbruikt dus meer elektriciteit, waardoor je rekening niet noodzakelijk zakt. Anderzijds, dit kan voordeliger uitvallen als aardgas significant stijgt in prijs ten opzichte van elektriciteit. En zo biedt het een optie voor mensen die geen aardgas willen gebruiken, maar ook geen vloerverwarming kunnen/willen plaatsen, en misschien later de isolatie pas aanpakken.

Uiteraard is het een niet-optimale oplossing hé.

Dus je wilt eigenlijk EN de laagste prijs EN de zekerheid dat je prijs toch niet zou kunnen stijgen
Count me in, maar zo werkt het niet hé
Heb ik toch niet gezegd.

Vaste prijs wordt minder aangeboden. Afweging (als je het nog vindt): gaan de prijzen blijven stijgen of toch dalen? Daar heb ik mijn mening nog niet over gevormd.

Zo werkt het niet meer. Redelijk sterke nuance.
Zo werkte het voordien toch ook niet.
Je nam OF een vast contract voor de zekerheid
OF een variabel dat inderdaad lager was, maar met de onzekerheid dat het wel kon stijgen (dat gebeurde niet echt, maar het risico was er wel hé)

Heb ik toch niet gezegd.

Vaste prijs wordt minder aangeboden. Afweging (als je het nog vindt): gaan de prijzen blijven stijgen of toch dalen? Daar heb ik mijn mening nog niet over gevormd.
Ik heb in september ingetekend op een variabel (met het gedacht dat de prijzen na de winter weer zouden dalen) - I know, I was wrong
Langs de andere kant heb ik wel de vorige jaren met mijn variabel voordeel gehad t.o.v. de vaste contracten en toen kon het ook al misgegaan zijn natuurlijk
Ik heb wel enkel het variabele gekozen telkens met in mijn achterhoofd dat moesten de prijzen stijgen, we die wel nog steeds kunnen blijven betalen

Mag mijn twee handjes kussen, mijn huidig vast contract was ingegaan begin september vorig jaar, vlak voordat de prijzen zo spectaculair zijn beginnen de lucht ingaan.

Als je naar de grafieken van de prijsevolutie kijkt, had echt niet beter getimed kunnen zijn.

Mijn energie leverancier is nu, en gat de komende maanden, zeer zwaar zijn broek scheuren aan mij!

Mag mijn twee handjes kussen, mijn huidig vast contract was ingegaan begin september vorig jaar, vlak voordat de prijzen zijn beginnen de lucht ingaan.

Mijn energie leverancier is nu, en gat de komende maanden, zeer zwaar zijn broek scheuren aan mij!

weet dat niet, die leverancier heeft toen wss wel ingetekend voor de toekomstige aankoop van jouw gas aan de toengeldende tarieven.
't is niet dat ie vandaag gas moet gaan kopen om onmiddelijk aan jou te verkopen.

Waarom ze in het verleden voor een variabel contract gingen:
-Omdat regelmatig vaste tarieven bij verlenging werden omgezet naar een variabel. Mijn vader kreeg ook zo'n brief twee jaar geleden: 'op basis van een simulatie had u vorig jaar X euro bespaard met een variabel tarief. Tenzij tegenbericht verlengen wij u contract op prijsformule Y'. Waarbij Y natuurlijk een variabel contract was.
-Omdat prijsbewuste mensen de raad kregen op de V-test te doen, of via sites als aanbieders.be te gaan. En daar kwamen nu eenmaal meestal variabele tarieven als goedkoopste uit, zeker in de coronaperiode waar de prijzen op korte termijn een stuk lager zaten dan de prijzen op de termijnmarkt (en de vaste tarieven dus hoger leken dan de variabele tarieven).

Waarom ze nu voor een variabel contract gaan:
-Omdat er quasi geen opties zijn om nog een vaste prijs te klikken.

Waarom ze in de toekomst voor een variabel contract gaan:
-Omdat, tenzij de overheid het risico voor de leverancier substantieel vermindert door een marktconforme schadevergoeding te introduceren bij voortijdig beëindigen van een contract met vaste prijs, er geen enkele leverancier meer zal zijn die nog een vaste prijs zal aanbieden.

Dat is een zeer mooie samenvatting met één grote hiaat: variabele contracten waren inderdaad het goedkoopste, maar mét een risico op prijsstijgingen erbij, wel nu: die prijsstijging is er gekomen... een risico waarvoor de mensen die die keuze maakten verantwoordelijk zijn. Prijsbewuste mensen kiezen ook voor zekerheid (en daarbij ook niet voor dubieuze spelers als de Vlaamse Energieleveranciers) degenen die een variabel contract genomen hebben omdat dat goedkoper was dan een vast op dat moment, hebben dat NIET gedaan.

Ik heb altijd een vast contract gehad, en heb bewust toen de prijzen op z'n laagst stonden in de zomer van 2020 een nieuw vast contract afgesloten voor 2 jaar, kon helaas niet langer. Dit was toen ook duurder dan een variabel.
Helaas zal ik in augustus 2022 ook een nieuw contract nodig hebben, maar zelfs dan zie ik dat een aantal leveranciers nog vaste tarieven aanbieden en zal ik die dan waarschijnlijk ook nemen.

Je kan niet én het goedkoopste tarief willen én zekerheid dat de prijzen gelijk blijven én zekerheid dat als de prijzen zakken je daar ook nog eens van kan profiteren. Kiezen is verliezen helaas, ik zou ook graag alles willen, maar dat gaat niet.

weet dat niet, die leverancier heeft toen wss wel ingetekend voor de toekomstige aankoop van jouw gas aan de toengeldende tarieven.
't is niet dat ie vandaag gas moet gaan kopen om onmiddelijk aan jou te verkopen.
Dat zou kunnen, weet niet echt hoe die markt werkt...
Weet wel dat ik tot eind augustus 0,27€/kWh electriciteit betaal...eigenlijk nog minder door de btw verlaging, die 0,27 is aan 21% BTW ...
Gas weet ik niet juist,

Dat is een zeer mooie samenvatting met één grote hiaat: variabele contracten waren inderdaad het goedkoopste, maar mét een risico op prijsstijgingen erbij, wel nu: die prijsstijging is er gekomen... een risico waarvoor de mensen die die keuze maakten verantwoordelijk zijn. Prijsbewuste mensen kiezen ook voor zekerheid (en daarbij ook niet voor dubieuze spelers als de Vlaamse Energieleveranciers) degenen die een variabel contract genomen hebben omdat dat goedkoper was dan een vast op dat moment, hebben dat NIET gedaan.

Ik heb altijd een vast contract gehad, en heb bewust toen de prijzen op z'n laagst stonden in de zomer van 2020 een nieuw vast contract afgesloten voor 2 jaar, kon helaas niet langer. Dit was toen ook duurder dan een variabel.
Helaas zal ik in augustus 2022 ook een nieuw contract nodig hebben, maar zelfs dan zie ik dat een aantal leveranciers nog vaste tarieven aanbieden en zal ik die dan waarschijnlijk ook nemen.

Je kan niet én het goedkoopste tarief willen én zekerheid dat de prijzen gelijk blijven én zekerheid dat als de prijzen zakken je daar ook nog eens van kan profiteren. Kiezen is verliezen helaas, ik zou ook graag alles willen, maar dat gaat niet.

Ik heb ook altijd een vast contract gehad maar ik snap dat veel mensen het risico niet kunnen inschatten van een variabel contract.
Er wordt trouwens altijd gesproken over vast vs variabel, maar binnen de variabele contracten is er nog een brede waaier aan opties, elk met z'n specificiteiten die bepaalde risico's inhouden. Maar als iemand een tarieffiche in detail bekijkt en 'ZTPS41' ziet staan, of 'TTF101', veel succes om te weten wat daarmee bedoeld wordt tenzij je zelf in de sector zit en wat af weet van pricing.

Ik zou er trouwens niet zo zeker van zijn dat jij nog een vaste prijs zal kunnen klikken voor je contractverlenging. Dat zal wat afhangen van hoe de hele situatie evolueert. En als je kan klikken, dan zal de risk premium die meegenomen wordt voor de berekening van de vaste prijs (die vroeger relatief laag was, maar er voor zorgde dat een vaste prijs vaak net dat tikkeltje hoger was dan een variabel contract) van een heel andere orde zijn dan vroeger. Prijszekerheid gaat vanaf nu een heel andere kost krijgen.

Omdat je nu nauwelijks een andere keuze hebt? Achteraf is het altijd gemakkelijk om daarmee af te komen.
Ik vermoed dat je wel nog vaste contracten kan afsluiten, maar dat het zoeken is dat ontken ik niet.
Nu een vaste nemen is trouwens niet verstandig, ik zou ook gokken op een daling hoor.

Maar het ging mij meer om in het verleden. Waarom namen mensen in het verleden een variabele?
Als je geen enkele euro kan missen dan neem je toch geen formule waar je 0 zekerheid hebt, dan ga je toch niet gokken?
Ja in de V-test komt een variabele er steevast als goedkoopste uit. Maar die V-test is niet heilig, want dat is een simulatie op dat moment.

Ik heb in 2020 een contract van 3 jaar afgesloten voor de elektriciteit, iedereen verklaarde me gek.
De prijzen zijn nooit meer goedkoper geweest sinds het afsluiten van dat contract. Ik heb dus de deal van mijn leven gedaan.
Met ons verbruik van 11MWh gas en 1,8MWh zijn we geen grootverbruikers en we hebben voldoende marge om de stijgende prijzen te betalen.
Maar als uw factuur ineens maal 3 gaat daar wordt niemand vrolijk van.

Terug
Bovenaan