Dat is een zeer mooie samenvatting met één grote hiaat: variabele contracten waren inderdaad het goedkoopste, maar mét een risico op prijsstijgingen erbij, wel nu: die prijsstijging is er gekomen... een risico waarvoor de mensen die die keuze maakten verantwoordelijk zijn. Prijsbewuste mensen kiezen ook voor zekerheid (en daarbij ook niet voor dubieuze spelers als de Vlaamse Energieleveranciers) degenen die een variabel contract genomen hebben omdat dat goedkoper was dan een vast op dat moment, hebben dat NIET gedaan.
Ik heb altijd een vast contract gehad, en heb bewust toen de prijzen op z'n laagst stonden in de zomer van 2020 een nieuw vast contract afgesloten voor 2 jaar, kon helaas niet langer. Dit was toen ook duurder dan een variabel.
Helaas zal ik in augustus 2022 ook een nieuw contract nodig hebben, maar zelfs dan zie ik dat een aantal leveranciers nog vaste tarieven aanbieden en zal ik die dan waarschijnlijk ook nemen.
Je kan niet én het goedkoopste tarief willen én zekerheid dat de prijzen gelijk blijven én zekerheid dat als de prijzen zakken je daar ook nog eens van kan profiteren. Kiezen is verliezen helaas, ik zou ook graag alles willen, maar dat gaat niet.