Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Cool, ik had die zelf ook op het oog. Enorm knappe fiets inderdaad.

Cinelli Zydeco ben ik ook aan het bekijken (maar iets minder clearance + vaak 2by afgemonteerd wel).
Ik heb zelf een Zydeco (wel met 2X) en dat is echt een hele leuk fiets en ziet er (in mijn ogen) heerlijk uit, maar met het oog op bikepacking pur sang, zou ik eerder iets kiezen met meer clearance (zydeco is max 40mm) en meer mounting points. Allez 't gaat he, heb er x weken terug 800+km mee door Spanje zitten raggen, maar 't is toch meer een racy cyclocross achtig fietsje dan een comfortabele reisfiets :)

het vervangen van uw headset dan :woohoo: Of het inkorten van uw stuurbuis.
Vervangen van headset gebeurt wel vaker ja inderdaad.
Maar veel hangt ook wel af welk stuur je hebt, sommige zijn iets makkelijker om iets door te krijgen dan andere.
En als er al kabels hebben gezeten kan je een trekdraad meetrekken.

Persoonlijk wegen de voordelen voor mij niet op tegen de nadelen :P

Ik heb wat zitten terugkijken hier, maar vind van dit jaar niet direct iets (buiten de vermelding van de Camino AL Rival 1).

Ik ben al eventjes aan het overwegen om een gravelbike aan te schaffen.
- 1by
- Ruimere tyre clearance (Ik merk dat ik graag wel een rustig rondtrek op mijn gewone koersfiets, dus zal dat daar ook zeker mee willen doen, dan wordt comfort belangrijker).

Bikepacking zal ik er ook wel eens mee willen doen, dus mounts zijn zeker dikke plus.
....
Ik neem aan dat de Sonder-suggestie van mij komt :) Kun je trouwens ook custom laten opbouwen.
Staal, gravel, bikepacking, 3K => Bombtrack Hook EXT. Beest van een fiets! ook in carbon verkrijgbaar. Ze hebben ook nog de Audax-al, wat sneller/sportiever dan de Hook EXT (die wel behoorlijk op bikepacking gericht is).
Genesis heeft met hun Fugio ook een stalen gravelbike met 1x.

Daarnaast, zoals door reeds vermeld, ook Kona heeft heel toffe modellen, maar er zijn zoveel merken en modellen tegenwoordig....

Hier bij mij wordt het waarschijnlijk een Lapierre xelius SL 6.0 ultegra (nieuw)
of een Sensa Giulia Evo Disc DI2 (heel jong 2dehands)
Beide voor dezelfde prijs
Pro Lapierre: alle kabels geintegreerd
Pro Sensa: integra di2 en aero stuur
Con Sensa: kabels deels in zicht,

En misschien nog het grootste nadeel aan de Sensa: aero zadelpen waardoor ik m'n bagagedrager niet meer kan klemmen.. Iemand een oplossing daarvoor? Tas op rug is 6 stappen achteruit tov een bagagedrager zoals ik nu heb..

Laatst bewerkt:
Ortl
Hier bij mij wordt het waarschijnlijk een Lapierre xelius SL 6.0 ultegra (nieuw)
of een Sensa Giulia Evo Disc DI2 (heel jong 2dehands)
Beide voor dezelfde prijs
Pro Lapierre: alle kabels geintegreerd
Pro Sensa: integra di2 en aero stuur
Con Sensa: kabels deels in zicht,

En misschien nog het grootste nadeel aan de Sensa: aero zadelpen waardoor ik m'n bagagedrager niet meer kan klemmen.. Iemand een oplossing daarvoor? Tas op rug is 6 stappen achteruit tov een bagagedrager zoals ik nu heb..
Niet meer geheel zeker, maar ik denk dat Ortlieb met de Quick Rack wel een oplossing in huis heeft. Tailfin zal mogelijk ook wel wat opties bieden maar is prijziger.

Focus had ik nog niet naar gekeken, maar behalve als ik iets fout zie, hebben ze maar één 1by model, van direct +4k€.

Veel merken hebben precies geen goedkoper 1by model, begint vaak direct elektronisch rond die prijs.

Bij giant, canyon, scott, ... Heb je geen 1by gravel fiets onder de 3k.
Excuses, had over de 1by gelezen :shutup:

Ik heb zelf een Zydeco (wel met 2X) en dat is echt een hele leuk fiets en ziet er (in mijn ogen) heerlijk uit, maar met het oog op bikepacking pur sang, zou ik eerder iets kiezen met meer clearance (zydeco is max 40mm) en meer mounting points. Allez 't gaat he, heb er x weken terug 800+km mee door Spanje zitten raggen, maar 't is toch meer een racy cyclocross achtig fietsje dan een comfortabele reisfiets :)

Ik ben mij inderdaad bewust van de 'beperkingen', maar wat een vette fiets :drool:.

Ik ben mij inderdaad bewust van de 'beperkingen', maar wat een vette fiets :drool:.
Can confirm :coolbrows:
Zal binnenkort eens tijd maken om een blogje te schrijven in de "fietsen in het buitenland" thread over mijn Spaanse avonturen. Moet ook eens al het beeldmateriaal deftig verzamelen :)
rHuSetO.png

Ik heb een Ridley Fenix bike, had en heb redelijk wat last van rugproblemen. Maanden bij kinesist geweest en er was wel wat verbetering maar telkens ik terug wat minder ging fietsen kwamen de nek en rugproblemen terug. Het idee van een gravelbike om op de weg mee te rijden heb ik opgeborgen gezien dit het probleem niet zal oplossen.

Ik mag nu een nieuwe fiets leasen en twijfel nog tussen een Gravelbike en Mountainbike.
Het doel van de fiets is dat ik overal in Vlaanderen kan rijden, ook in natte omstandigheden als dit weekend. Correct me if I'm wrong want ik heb nu dit weekend de mtb van mijn schoonvader gebruikt maar een gravelbike zal toch altijd een stapje achter zijn offroad in de modder en bossen in vergelijking met een MTB ? Dat zou mijn keuze vermakkelijken want ik wil een fiets waar ik echt door de modder kan ploeteren en niet moet omdraaien als de trail wat slecht ligt.

Ik heb een Ridley Fenix bike, had en heb redelijk wat last van rugproblemen. Maanden bij kinesist geweest en er was wel wat verbetering maar telkens ik terug wat minder ging fietsen kwamen de nek en rugproblemen terug. Het idee van een gravelbike om op de weg mee te rijden heb ik opgeborgen gezien dit het probleem niet zal oplossen.

Ik mag nu een nieuwe fiets leasen en twijfel nog tussen een Gravelbike en Mountainbike.
Het doel van de fiets is dat ik overal in Vlaanderen kan rijden, ook in natte omstandigheden als dit weekend. Correct me if I'm wrong want ik heb nu dit weekend de mtb van mijn schoonvader gebruikt maar een gravelbike zal toch altijd een stapje achter zijn offroad in de modder en bossen in vergelijking met een MTB ? Dat zou mijn keuze vermakkelijken want ik wil een fiets waar ik echt door de modder kan ploeteren en niet moet omdraaien als de trail wat slecht ligt.

Op een canyon grizl kun je gewoon 50mm mtb banden monteren en je hebt die ook met verende voorvork dus veel verschil, buiten de positie zal er niet meer zijn.
Ook al dient een mtb en gravelbike ook niet om in de modder te ploeteren.

Op een canyon grizl kun je gewoon 50mm mtb banden monteren en je hebt die ook met verende voorvork dus veel verschil, buiten de positie zal er niet meer zijn.
Ook al dient een mtb en gravelbike ook niet om in de modder te ploeteren.
Ja maar wat is dan het beste om bv. in de omstandigheden van dit weekend (tussen de bossen waar het water nog niet was opgedroogd) te fietsen ?

PS: Canyon geen optie door leasing.

In modder is een mtb met 2,4 banden de betere optie.
Oké merci, 't is niet zo dat ik per sé in de modder wil rijden maar eerder dat het wat onvermijdbaar is heb ik al gemerkt.

Dan ga ik op zoek naar een mountainbike. Nu opzoeken wat voor mtb het best past bij het Vlaamse landschap; tips zijn welkom ;)

Terug
Bovenaan