Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Ik ben op zoek naar een eerste koersfiets, liefst nieuw en budget ergens tegen de €1800. Iets over budget kan, als dat aanzienlijke meerwaarde met zich meebrengt. Ik had mijn zinnen al gezet op een Canyon Endurace 7, maar uiteraard niet in stock. Sinds vorige week is dit model op hun website ook gearchiveerd, mogelijks omdat er binnenkort een nieuw model komt?

Los van of het model terug in stock komt binnenkort, had ik graag toch wat alternatieven gehad om in overweging te nemen. Binnen het budget lijkt mij het maximum om eruit te halen qua basis specs een aluminium frame, 105 groep en hydraulische schijfremmen. Ik zoek ook niets te agressief, dus eerder een endurance geometrie.

Ik kan obv bovenstaande specs ook zelf wat opzoeken, maar heb weinig voeling met overige relevante specificaties van de fiets om op te letten, welke fabrikanten algemeen aan te raden zijn in dit segment, etc.

Ik ben op zoek naar een eerste koersfiets, liefst nieuw en budget ergens tegen de €1800. Iets over budget kan, als dat aanzienlijke meerwaarde met zich meebrengt. Ik had mijn zinnen al gezet op een Canyon Endurace 7, maar uiteraard niet in stock. Sinds vorige week is dit model op hun website ook gearchiveerd, mogelijks omdat er binnenkort een nieuw model komt?

Los van of het model terug in stock komt binnenkort, had ik graag toch wat alternatieven gehad om in overweging te nemen. Binnen het budget lijkt mij het maximum om eruit te halen qua basis specs een aluminium frame, 105 groep en hydraulische schijfremmen. Ik zoek ook niets te agressief, dus eerder een endurance geometrie.

Ik kan obv bovenstaande specs ook zelf wat opzoeken, maar heb weinig voeling met overige relevante specificaties van de fiets om op te letten, welke fabrikanten algemeen aan te raden zijn in dit segment, etc.

Bij Rose heb je een gelijkaardige fiets op stock, https://www.rosebikes.com/rose-pro-sl-disc-105-2716282?product_shape=mandarin+red

Ik zoek ook een eerste koersfiets met zelfde budget en ik wou ook eerst een Endurace 7 maar ook niet gekocht wegens niet op stock.
Andere opties die ik heb bekeken zijn de Merida Sculptura Endurance 400 en de Sensa Romagna Disc 105, iets duurder voor gelijkaardige specs. Bij de bekendere merken betaal je snel meer dan €2000.

Ik heb zelf over laatst de Cannondale CAAD Optimo 1 gekocht, wel tevreden van. Wel geen full 105 of disc brakes. Misschien is dat iets ?

Oké merci, 't is niet zo dat ik per sé in de modder wil rijden maar eerder dat het wat onvermijdbaar is heb ik al gemerkt.

Dan ga ik op zoek naar een mountainbike. Nu opzoeken wat voor mtb het best past bij het Vlaamse landschap; tips zijn welkom ;)
Ook hier op zoek naar een instap MTB voor (hoofdzakelijk) het Vlaamse landschap.

-Hardtail volstaat
-Gewicht niet het belangrijkste (die 1 kg gewichtsbesparing kan ik beter doen bij mezelf)
-Budget tot ongeveer 1.500 EUR
-80%-90% zullen de Vlaamse bossen zijn maar wel de bedoeling dat hij de weekendjes in de Ardennen of vakanties in het buitenland wel mee gaat en ook kan.
-Hydraulische schijfremmen
-Shimano (als dat al niet standaard is)

Iemand advies? Ikzelf kom (te) vaak uit bij een Trek X Caliber (8-9), vermoedelijk wat bevooroordeeld omdat ik deze al enkele malen kon lenen.

Daarnaast iemand ervaring met echte combi pedalen? Doen? Niet? Of toch eerder gewone met "kooi" zoals vb PD m242 ?
Met SPD voldoende ervaring (race) maar MTB zal (zeker op vakantie) ook wel eens gebruikt worden voor boodschappen/... met gewone schoenen.

Hier wordt wel een goed overzicht gegeven vind ik:

Ook hier op zoek naar een instap MTB voor (hoofdzakelijk) het Vlaamse landschap.

-Hardtail volstaat
-Gewicht niet het belangrijkste (die 1 kg gewichtsbesparing kan ik beter doen bij mezelf)
-Budget tot ongeveer 1.500 EUR
-80%-90% zullen de Vlaamse bossen zijn maar wel de bedoeling dat hij de weekendjes in de Ardennen of vakanties in het buitenland wel mee gaat en ook kan.
-Hydraulische schijfremmen
-Shimano (als dat al niet standaard is)

Iemand advies? Ikzelf kom (te) vaak uit bij een Trek X Caliber (8-9), vermoedelijk wat bevooroordeeld omdat ik deze al enkele malen kon lenen.

Daarnaast iemand ervaring met echte combi pedalen? Doen? Niet? Of toch eerder gewone met "kooi" zoals vb PD m242 ?
Met SPD voldoende ervaring (race) maar MTB zal (zeker op vakantie) ook wel eens gebruikt worden voor boodschappen/... met gewone schoenen.
Waarom moet het Shimano zijn? SRAM heeft ook goed spul hoor.

Welke maat heb je, hier staat nog een procaliber 8 van 2019 (met handgespaakt dt Swiss wiel en GX derailleur) voornamelijk stof te vergaren :p

Waarom moet het Shimano zijn? SRAM heeft ook goed spul hoor.

Welke maat heb je, hier staat nog een procaliber 8 van 2019 (met handgespaakt dt Swiss wiel en GX derailleur) voornamelijk stof te vergaren :p
Zeker maar:
-op race ook Shimano en SRAM heeft andere manier van schakelen als ik me niet vergis. Beetje “bang” dan het met frequent switchen tussen de twee telkens aanpassen is.
-Carbon, zou gevoeliger zijn voor breuk
-Shimano (volgens mij) nog steeds het breedst verkrijgbaar. Wel zo leuk als je stukken zou hebben in het buitenland. Lokale fietsenmaker had op 2 dagen een nieuwe derailleur op mijn race staan in het zuiden van Frankrijk, weet niet of dat met SRAM ook zou lukken.
Maar corrigeer me als ik fout ben.

Ben 185cm, zat zelf te kijken naar een 19”, bij Trek kom ik bij een L uit.
Je mag me altijd (eventueel PM) wat meer info, regio en vraagprijs bezorgen mocht de maat juist zijn

Zeker maar:
-op race ook Shimano en SRAM heeft andere manier van schakelen als ik me niet vergis. Beetje “bang” dan het met frequent switchen tussen de twee telkens aanpassen is.
-Shimano (volgens mij) nog steeds het breedst verkrijgbaar. Wel zo leuk als je stukken zou hebben in het buitenland. Lokale fietsenmaker had op 2 dagen een nieuwe derailleur op mijn race staan in het zuiden van Frankrijk, weet niet of dat met SRAM ook zou lukken.

Je mag me altijd (eventueel PM) wat meer info, regio en vraagprijs bezorgen mocht de maat juist zijn
Schakelt gewoon hetzelfde: op en af 🤣 (je hebt geen voorderailleur he)
Maar het is een 21.5 (alu)

Zeker maar:

Race en MTB schakelen sowieso anders, daar zal je het verschil niet merken om SRAM op de één en Shimano op de ander te hebben.

Zeker maar:

1) schakelt anders want is een MTB-groep. Dus geen zorgen over maken.

2) 20 jaar geleden misschien. Maar carbon is zeker niet minder sterk dan alu. Integendeel zelfs.

3) Shimano is de grootste speler inderdaad. Maar we hebben het hier over SRAM eh. Op MTB gebied is dat echt wel een gevestigde naam. Maar ook op de road is dat gewoon een merk dat zeer veel gemonteerd wordt.
Een iet of wat fietsenwinkel heeft daar stukken van liggen is heeft ze de volgende dag in huis.

Als je zou zeggen prijs dan zou ik zeggen dat het legitiem is. Maar voor de rest geen reden om geen SRAM te nemen.

1) schakelt anders want is een MTB-groep. Dus geen zorgen over maken.

2) 20 jaar geleden misschien. Maar carbon is zeker niet minder sterk dan alu. Integendeel zelfs.

3) Shimano is de grootste speler inderdaad. Maar we hebben het hier over SRAM eh. Op MTB gebied is dat echt wel een gevestigde naam. Maar ook op de road is dat gewoon een merk dat zeer veel gemonteerd wordt.
Een iet of wat fietsenwinkel heeft daar stukken van liggen is heeft ze de volgende dag in huis.

Als je zou zeggen prijs dan zou ik zeggen dat het legitiem is. Maar voor de rest geen reden om geen SRAM te nemen.
Ok, duidelijk, bevooroordeling, best aan de kant zetten dus;-)

Welke merken en modellen denk je aan?
Das een goede vraag.
Budget van 4000 - 4500, kost mij rond de 50 per maand.
Ging bij van Eyck in Sintpauwels / fietsen brys en raida.
Nog altijd aant twijfelen tussen nieuwe racer of gravel.

Merken goh, rij nu met cube maar sta wel open voor andere, buiten Trek.
Geen idee waar ik het best terecht kan. Regio Waasland - Temse - Bornem.
Tips zijn welkom.

Had ik geen fiets kunnen leasen ging ik verder met mijn huidige cube en ging ik een grizl gekocht hebben plus 2de wielset.

Best grappig hoe mensen altijd wel een merk hebben waar ze niet van moeten weten. Maat van mij heeft bv een hekel aan Giant, maar heeft er nog nooit met 1 gereden. Dus gebaseerd op niets 😅

Laatst bewerkt:
Das een goede vraag.

Tips zijn welkom.

Had ik geen fiets kunnen leasen ging ik verder met mijn huidige cube en ging ik een grizl gekocht hebben plus 2de wielset.

Een klein beetje uit de regio, maar ik kan je Iron Bikes in Rumst wel aanraden...

Das een goede vraag.

Tips zijn welkom.

Ik ben bij HBC store in Sint-Niklaas geweest, voornamelijk omdat ze Cannondale verkochten maar iemand die ik ken, is daar al jaren klant en hebben een goeie service.

Terug
Bovenaan