Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Allemaal gezwans! 1 oplossing: drop-bar MTB! :coolbrows:
ok... je gaat het niet graag horen, maar...

Is dat eigenlijk niet het slechtste van 2 werelden?

- je wielen laten toe om op heel ruig terrein te fietsen, maar je ontbreekt de voorvork en vooral het brede stuur om veel controle te hebben
- je drop-bar laat toe om aero te zitten, maar doordat je veel meer weerstand hebt door de banden is hij toch niet echt geschikt voor snelle passages

Daar waar mijn gravelbike tekort (zou) schieten met zijn 45mm bandjes, wil ik echt wel een flatbar en (edit: verende) voorvork.
Daar waar mijn gravelbike te traag is en teveel weerstand heeft, wil ik snelle wielen en 28mm's

- je wielen laten toe om op heel ruig terrein te fietsen, maar je ontbreekt de voorvork en vooral het brede stuur om veel controle te hebben
- je drop-bar laat toe om aero te zitten, maar doordat je veel meer weerstand hebt door de banden is hij toch niet echt geschikt voor snelle passages

Daar waar mijn gravelbike tekort (zou) schieten met zijn 45mm bandjes, wil ik echt wel een flatbar en (edit: verende) voorvork.
Daar waar mijn gravelbike te traag is en teveel weerstand heeft, wil ik snelle wielen en 28mm's
Goh, dat hangt een beetje af van je ervaring en vooral ook de snelheid waarmee je mtb parcours wil doen. Ik doe er uiteraard geen technische downhills mee, daarvoor is die ook niet gemaakt. Ik vind ook dat je het onderscheid moet maken tussen echt keihard willen knallen op mtb parcours, of voor het plezier offroad rijden en kilometers willen rijden, landschappen zien,... bij het tweede maakt de snelheid niet zozeer uit. Mits een beetje techniek, kan je toch het gros van alle mtb routes in België rijden.
Drop-bar mtbs zijn vooral goed voor lang offroad te rijden....héééél lang, dagen van 14+ uren in het zadel. De brede banden maken daar echt een verschil, mijn inziens.
Op langere offroad tochten zie ik alles passeren, hardtails, gravel, drop-bar mtb (weinig, want het is idd wel wat een niche). Elk platform heeft zijn voor- en nadelen. Het belangrijkste vind ik dat je rijdt met een fiets die je gegoten zit, die aanvoelt als tweede natuur, waarvan je perfect de mogelijkheden en beperkingen kent.
Beperkingen ten spijt, vind ik mijn Salsa Cutthroat de plezantste fiets waar ik ooit mee gereden heb, by far! En dat is natuurlijk wat telt. Op een solo wegrit van ca. 50km lang hier in het vlakke Vlaamse land, trap ik ca. 2-3km/u trager dan op mijn koersfiets (in de winter). Zo'n groot verschil vind ik dat niet.

Inderdaad. Mijn grootvader zei altijd : "iets dat goed is voor alles is eigenlijk voor niks goed".
Het is altijd een compromis. Je hebt van die multitools die van alles kunnen maar eigenlijk doen die niks echt goed. Het materiaal dat speciaal gemaakt is voor dat doeleinde zal het altijd beter doen.

Het spijtige is dan nog eens dat we in België geen echte gravelpaden hebben. Et zullen er wel zijn, maar niet echt veel. Bijna alles is geasfalteerd. En ga je de ardennen in zal je heel snel het gevoel hebben dat jou gravelbike te kort schiet voor de technische afdalingen.

Het is simpel. Koop gewoon wat je denkt dat jou het beste zal liggen.

Inderdaad. Mijn grootvader zei altijd : "iets dat goed is voor alles is eigenlijk voor niks goed".
Het is altijd een compromis.
A Jack of all trades is a master of none... but it's usually beter than a master of one

Tenzij ge superrijk zijt of uw fietsen gratis krijgt, zult ge inderdaad meestal een compromis moeten vinden.

A Jack of all trades is a master of none... but it's usually beter than a master of one

Tenzij ge superrijk zijt of uw fietsen gratis krijgt, zult ge inderdaad meestal een compromis moeten vinden.
't is da. Elke rit is een compromis op vlak van terrein, omstandigheden,... (tenzij je echt specifiek bikeparcs gaat opzoeken). Je kan altijd wel uit de voeten, en het is simpelweg niet mogelijk om overal het meest geschikte voor bij te hebben. Hangt ook af van uw skillset natuurlijk.
Plezier primeert.....

Het spijtige is dan nog eens dat we in België geen echte gravelpaden hebben. Et zullen er wel zijn, maar niet echt veel. Bijna alles is geasfalteerd. En ga je de ardennen in zal je heel snel het gevoel hebben dat jou gravelbike te kort schiet voor de technische afdalingen.

Het is simpel. Koop gewoon wat je denkt dat jou het beste zal liggen.
Maar als je in Vlaanderen toch off-road wil rijden ga je snel zien dat je heel veel moeite moet doen om 50% onverhard te rijden. En bij die delen die dan wel onverhard zijn is een MTB in de overgrote hoop van de gevallen met een bazooka op een mug schieten...

En in de Ardennen is het ook maar wat je gaat opzoeken. Het profiel van iemand die naar een gravel bike kijkt is ook een heel ander profiel dan iemand die interesse heeft om technische afdalingen te gaan rijden in de Ardennen. Een gravel bike wordt in de markt gezet als een pure vorm van escapisme, veel meer dan bij alle andere type fietsen.

Klopt hoor Reverz. Klopt helemaal. Een MTB is bij ons heel vaak overkill. Maar ik ben net iemand die de meest technische stukjes op zoekt, dus zeggen dat een gravelbike alles kan wat een hardtail kan maar beter, gaat voor mij niet op. Integendeel. Ik denk dat ik vaak te voet zou staan met een gravelbike.

Maar dat wil niet zeggen dat ik er geen interesse in heb. Ik zou eigenlijk mijn koersfiets moeten upgraden. Ik heb nog zo een heel oud aluminium onding. Maar ik rijd niet graag op de weg. Ik doe het bijgevolg ook bijna nooit. Dus het kan goed zijn dat ik mij binnenkort een gravelbike aanschaf. Maar mijn hardtail vervangen zal die nooit kunnen.

Misschien een nieuw topic aanmaken voor routes? Kwestie dat we niet offtopic dwalen.

Maareh, ik rij overal. Zuiden van Antwerpen is echter armoe troef qua gravel.

Ik twijfel enorm tussen 35mm of 50mm carbon wielen voor op de racefiets. Wat raden jullie aan?
Ik heb 45mm voor en 55achter, iets hoger achteraan omdat ik dat beter vind passen bij de drukke achterkant.

Hoge wielen zien er soms hoger uit vooraan dan achteraan door die dunne voorvorken, en dat vind ik er wat vreemd uitzien.

Bij mijn volgende set ga ik voor 55 voor en 65 achter denk ik.

Terug
Bovenaan