Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Ik zou zelfs durven zeggen waarom geen gravelfiets.
Naast dat MTB een zomersport is en het verkeerd is om te liggen baggeren in de winter met je MTB, durf ook te denken aan de toekomst.
Nu kan een hardtail wel volstaan, maar durf ook te denken “wat als het mij echt aanstaat en ik ook wat anders wil gaan doen”, het is dan zeer vervelend als je fiets niet echt geschikt is voor wat je ermee wilt gaan doen.

Naast dat MTB een zomersport is en het verkeerd is om te liggen baggeren in de winter met je MTB, durf ook te denken aan de toekomst.
Nu kan een hardtail wel volstaan, maar durf ook te denken “wat als het mij echt aanstaat en ik ook wat anders wil gaan doen”, het is dan zeer vervelend als je fiets niet echt geschikt is voor wat je ermee wilt gaan doen.
Ik ken de denderstreek niet voldoende om te weten hoeveel gravel daar ligt, maar een fiets met recht stuur en 2.35 banden is toch wel iets totaal anders als een gravelbike. Véél meer grip, meer controle.

iu

Dan spreek je al meer over enduro rijden ed. daarvoor zou ik al op verplaatsing moeten gaan rijden en dat zit er niet direct in.

Ik ken de denderstreek niet voldoende om te weten hoeveel gravel daar ligt, maar een fiets met recht stuur en 2.35 banden is toch wel iets totaal anders als een gravelbike. Véél meer grip, meer controle.

Ik heb weldegelijk getwijfeld voor een gravelfiets maar ik heb al een groot aantal routes verzameld voor hier in de regio en gravel zit daar zo goed als niet tussen, wel een groot aantal mtb-lussen.

En het is niet omdat ik nu een mtb aanschaf dat er in de toekomst geen gravelfiets bij kan toch :unsure:

Dan spreek je al meer over enduro rijden ed. daarvoor zou ik al op verplaatsing moeten gaan rijden en dat zit er niet direct in.

Ik heb weldegelijk getwijfeld voor een gravelfiets maar ik heb al een groot aantal routes verzameld voor hier in de regio en gravel zit daar zo goed als niet tussen, wel een groot aantal mtb-lussen.

En het is niet omdat ik nu een mtb aanschaf dat er in de toekomst geen gravelfiets bij kan toch :unsure:
Een hardtail is voldoende voor de mtb lussen die je hier in Vlaanderen wilt rijden. Ik heb maar 1 keer gevloekt en dat was in de Ardèche, toen de grote stenen tegen mijn frame sloegen. Ik heb een canyon exceed met slx groep.

Misschien een open deur die ingetrapt wordt.
Maar een gravelfiets daarmee kan je ook op andere ondergrond rijden dan gravel :P
Maar elke fiets heeft zijn limitaties en zijn doel natuurlijk.
Mijn punt was eerder dat het in mijn ogen niet zoveel zin heeft om voor een XC te gaan als je op paadjes gaat rijden waar je met een gravelfiets ook perfect weg kunt. Je zou schrikken hoeveel MTB-lussen in feite perfect te doen zijn met de gravel.
Met als argument meer grip en controle, wat zo is. Maar dat je dan met een fiets zit waar je bijvoorbeeld dan niet mee weg kunt in de Ardennen of Frankrijk.

De vraag die je u moet stellen is ga ik echt niets meer dan baggeren in de Denderstreek? Is een gravel dan niet voldoende?
Wil ik misschien ook meer dan baggeren in de Denderstreek? Koop ik dan niet beter een fiets die meer capabel is zodat ik overkill doe in de Denderstreek maar wel meer weg kan.

Zoals je zegt is iedere fiets een compromis. Dat je geen fully nodig hebt in Vlaanderen is ook zo'n dooddoener. In afdalingen zou ik hem nog het minst missen, maar waar ik hem wél zou missen is bepaalde paden tussen de velden met elke 25cm een put. Paden overwoekerd door gras waar je de putten niet meer ziet. Niet elk off-road wegje is een biljart hé.

Ik ken ook mensen die weer afgestapt zijn van de gravelbike, wegens teveel geknots en geschudder. Een gravel is de fiets waar je qua combinatie straat en off-road het meeste mee kan. Maar als je off-road gaat heeft het absoluut zijn limieten, en al helemaal in zo'n nat jaar als 2024.

Een fully is geen noodzaak, maar imo geen overkill. Je hoeft daar geen Redbull Rampage-toestanden mee uit te halen é. Doel van een xc-fully is in de eerste plaats snelheid door grip. En aangezien off-road in vlaanderen veelal betekent dat je over kapot gereden boerenslagen en graswegels gaat dokkeren, is een fully die het achterwiel meer aan de grond houdt helemaal geen overbodige luxe. Op de nederlandse 2.0 routes (platgestreken en onderhouden) is dat een ander verhaal.

Bijkomend voordeel van een full suspension is dat die veelal vergevingsgezinder is, zeker de meer trail-georiënteerde fietsen. Ik denk dat ik met een hardtail al veel meer lelijk was gevallen. Met de uitgespaarde ziekenhuiskosten is het verschil met een fully direct terug verdiend :thumb:.

Dus hier staan een fully en een gravelfiets, de hardtail is al enige tijd de deur uit. Beide vullen elkaar prima aan.

Ik heb ook een gravelbike opgebouwd omdat ik de lokale trails - terecht - niet uitdagend genoeg vond.

In de praktijk heb ik die de laatste keer gebruikt op de tweede Beyond Gaming Gravel Bash, dik anderhalf jaar geleden.
Op de lokale bloso-routes rijd in véél en véél liever met de MTB (Canyon Lux) dan met die gravelbike. Dat is niet genieten, dat is stuiteren (zelfs op staal met <2bar in 50mm banden)

Voor een goede en ervaren rijder kan een gravel fiets heel veel aan;
Voor veel beginners/ recreatieve rijders zal een MTB, hardtail of fully, eigenlijk de betere keuze zijn zodra men MTB lussen wil rijden.

Gravel/mtb-hardtail discussie is wat mij betreft een discussie over hoe belangrijk je snelheid over comfort en plezier verkiest.
En comfort en plezier hangen onlosmakelijk met elkaar samen. Want als je na 3uur hotsen en knotsen op een gravel helemaal door elkaar geklutst zijt is voor velen het plezier ver te zoeken.
En ik ga ervanuit dat de meeste hier toch gaan fietsen om plezier te beleven?
Indien je perse de snelste wil zijn en wil meedingen naar kom’s op strava dan zal een gravel wel de juiste keuze zijn.
Ik kom ze bij ons in het bos de laatste jaren wel meer tegen, de gravelaars met het gezicht op onweer omdat ze met hun krom stuur en stijve vork alle plezier wordt ontnomen.
Maar het kan…dat klopt.
Als ik echt wil kan ik ook met de dames citybike van ons moeder door het bos gaan rijden, dat zal me ook wel lukken.😉
Voor de duidelijkheid, ik heb het hier wel over mtb-achtige routes rijden met een gravelfiets.
Ik ben bijna 20 jaar mtb’er en zie met lede ogen aan hoe de laatste jaren velen wordt aangeraden om een gravel aan te kopen ipv hardtail mtb als het gaat om mtb en bosroutes te rijden.
“Want die gravel is breder inzetbaar en het lukt ook wel”

Gravel is een hype uit de states waar eindeloze lange stroken gravel te vinden zijn gewoon omdat er geen asfalt is en het daar zo uitgestrekt is.
Als ge hier wat gravelstrookjes en bos wilt combineren zijde beter af met snelle mtb banden op uw hardtail en dan heb je veel meer plezier als ge int bos wat technische stukken doet.
Maar ge zijt misschien wel 10min langer onderweg, maar wat doet dat ertoe.

Just my 2 cents 😁

Edit : De enige echte oplossing is natuurlijk n+1

En dat sneller zijn is ook relatief... van zodra het pad een beetje gehavend is (wortels, stenen, putten) is een XC-fully véél sneller dan een gravelbike (toch zeker voor een amateur)

En dat sneller zijn is ook relatief... van zodra het pad een beetje gehavend is (wortels, stenen, putten) is een XC-fully véél sneller dan een gravelbike (toch zeker voor een amateur)
Er is eigenlijk geen enkel bestaansrecht voor de gravelbike #overhyped 😉

Ofwel als je echt héél knappe gravelroutes hebt, zoals bijvoorbeeld in het zoniënwoud: offroad, maar dan zonder gehavend thuis te komen.

Ofwel als N (niet +1). Je hebt één fiets waarmee je - desgewenst door wielen te swappen - zowel op de weg met de matekes (go Conner!) als offroad kan rijden (met heel wat compromissen).

Ofwel omdat ze retecool zijn. Zo'n Aspero met dikke carbon jetsers en 50mm banden (ook al passen ze niet in dat frame), of de Grizl van @Mr.Fingers... :clap:

Ofwel als je echt héél knappe gravelroutes hebt, zoals bijvoorbeeld in het zoniënwoud: offroad, maar dan zonder gehavend thuis te komen.

Ofwel als N (niet +1). Je hebt één fiets waarmee je - desgewenst door wielen te swappen - zowel op de weg met de matekes (go Conner!) als offroad kan rijden (met heel wat compromissen).

Ofwel omdat ze retecool zijn. Zo'n Aspero met dikke carbon jetsers en 50mm banden (ook al passen ze niet in dat frame), of de Grizl van @Mr.Fingers... :clap:

Of de 3t Exploro Racemax: kunt ge ook mee knallen op de weg + de tractor mee uithangen op 50mm banden :cool:.

Terug
Bovenaan