Gravel/mtb-hardtail discussie is wat mij betreft een discussie over hoe belangrijk je snelheid over comfort en plezier verkiest.
En comfort en plezier hangen onlosmakelijk met elkaar samen. Want als je na 3uur hotsen en knotsen op een gravel helemaal door elkaar geklutst zijt is voor velen het plezier ver te zoeken.
En ik ga ervanuit dat de meeste hier toch gaan fietsen om plezier te beleven?
Indien je perse de snelste wil zijn en wil meedingen naar kom’s op strava dan zal een gravel wel de juiste keuze zijn.
Ik kom ze bij ons in het bos de laatste jaren wel meer tegen, de gravelaars met het gezicht op onweer omdat ze met hun krom stuur en stijve vork alle plezier wordt ontnomen.
Maar het kan…dat klopt.
Als ik echt wil kan ik ook met de dames citybike van ons moeder door het bos gaan rijden, dat zal me ook wel lukken.

Voor de duidelijkheid, ik heb het hier wel over mtb-achtige routes rijden met een gravelfiets.
Ik ben bijna 20 jaar mtb’er en zie met lede ogen aan hoe de laatste jaren velen wordt aangeraden om een gravel aan te kopen ipv hardtail mtb als het gaat om mtb en bosroutes te rijden.
“Want die gravel is breder inzetbaar en het lukt ook wel”
Gravel is een hype uit de states waar eindeloze lange stroken gravel te vinden zijn gewoon omdat er geen asfalt is en het daar zo uitgestrekt is.
Als ge hier wat gravelstrookjes en bos wilt combineren zijde beter af met snelle mtb banden op uw hardtail en dan heb je veel meer plezier als ge int bos wat technische stukken doet.
Maar ge zijt misschien wel 10min langer onderweg, maar wat doet dat ertoe.
Just my 2 cents
Edit : De enige echte oplossing is natuurlijk n+1