Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Ik heb dit model van Aeroad ook gehad en heb nu het nieuwe model, het oude heeft een wat diepere en langere zit maar ik zie dat al de spacers nog onder het stuur zitten.
Dus moest je willen dieper zitten kan je nog de 2,5 cm spacers onder het stuur weghalen.
De remrand van de wielen is ook nog prima, algemene staat van de fiets is goed maar ik zou niet meer als 1500-1600 geven zoals hier reeds gezegd.
 
Iemand ervaring met Frans merk origine?

Hoe kiezen jullie eigenlijk een fiets? Akkoord met een budget, maar dan ivm merken? Puur looks?
 
Iemand ervaring met Frans merk origine?

Hoe kiezen jullie eigenlijk een fiets? Akkoord met een budget, maar dan ivm merken? Puur looks?

Zelf geen ervaring mee, maar de Orgine Fraxxion stond bij Grinta in de top 3 racefietsen van het jaar... Samen met de Canyon Ultimate en de onwaarschijnlijk knappe Rose Xlite 06.
 
Zelf geen ervaring mee, maar de Orgine Fraxxion stond bij Grinta in de top 3 racefietsen van het jaar... Samen met de Canyon Ultimate en de onwaarschijnlijk knappe Rose Xlite 06.
Is dat iets waard? zo'n Grinta top 3?
Dat is uiteindelijk ook maar een appreciatie van een aantal redactieleden op basis van looks, afmontage, en hoe ze die dag reden. Het is niet dat die in-depth analyses doen van het frame of zelfs maar kunnen oordelen op vlak van duurzaamheid en/of klantenservice.
Dat zullen wel goede fietsen zijn, maar dat zal wel voor elke fiets zijn met identiek budget....
 
Iemand ervaring met Frans merk origine?

Hoe kiezen jullie eigenlijk een fiets? Akkoord met een budget, maar dan ivm merken? Puur looks?
Zoals @Zinja aangeeft: budget, geometrie en dan looks.

Geometrie is een lastige om zelf te vinden. Ik had het voordeel dat ik in 2016 bij toeval een fiets had gekocht die na een degelijke bikefitting als gegoten zat. Daardoor kon ik bij de volgende fietsen de geometrie vergelijken zodat ik steeds goed zat. De iets slimmere volgorde is eerst bikefit en nadien aankopen.
 
Budget natuurlijk en geometrie, een fiets van zoveel 1000€ met 5 cm spacers onder je is gewoon niet de juiste fiets dan.
Ook een beetje onzin natuurlijk.
Het heeft een reden waarom een fiets met spacers komt, en je een andere stuurpen kan steken.
Een fiets is aanpasbaar omdat ieder lichaam ook anders is, net zoals ieders comfortlevel.

Ja er zijn fietsen die niet zullen passen. Maar zeggen dat als je spacers moet gebruiken je niet goed bezig bent is niet correct.
 
Ik zeg als als je 5 cm of meer spacers gebruikt dat de fiets niet geschikt is voor je, en daar blijf ik bij.
Met een stuurpen kan je Idd spelen maar een 80mm stuurpen bv beïnvloed het stuurgedrag van je fiets en wil zeggen dat er iets niet klopt.
Dat is gewoon een te beperkte visie.
Minder spacers resulteert dan in een groter frame met minder lange stuurpen.
Of je gaat naar een endurance frame die een hogere kroon hebben en kortere stuurpen tout court.

Ja niet elke fiets is voor iedereen geschikt. Maar zeggen dat je niet met spacers mag rijden want dan is het niet de juiste fiets voor u klopt niet. Een fiets mag gerust wel uitgerust zijn met spacers.
Nadelige invloed? Qua aero? Dan mag je daar eens cijfers voor geven.
Dat een koersfiets uitrusten met een zeer korte stuurpen het stuurgedrag beïnvloed dat is maar wiedes. Maar een zeer lange stuurpen zoals sommige profs doen is dat ook.
 
Dat is gewoon een te beperkte visie.
Minder spacers resulteert dan in een groter frame met minder lange stuurpen.
Of je gaat naar een endurance frame die een hogere kroon hebben en kortere stuurpen tout court.

Ja niet elke fiets is voor iedereen geschikt. Maar zeggen dat je niet met spacers mag rijden want dan is het niet de juiste fiets voor u klopt niet. Een fiets mag gerust wel uitgerust zijn met spacers.
Nadelige invloed? Qua aero? Dan mag je daar eens cijfers voor geven.
Dat een koersfiets uitrusten met een zeer korte stuurpen het stuurgedrag beïnvloed dat is maar wiedes. Maar een zeer lange stuurpen zoals sommige profs doen is dat ook.

5 cm spacers en stuurpennen van 8 cm, dan heb je een verkeerde fiets qua geometrie. Er is keuze genoeg tussen endurance, aero en ertussenin om een fiets te vinden waar je met max 3cm spacers en een normale stuurpen weg mee kan zeker?

Waarom zou je dat überhaupt doen? Omdat je een bepaalde fiets mooi vindt, maar hem dan ongelofelijk lelijk maakt met die toren spacers en te korte stuurpen.

Vergelijken met profs moet je niet doen want als je ziet dat van aert 1m90 is en op een medium rijdt, dat is puur voor de aero en daarom gebruiken die zo een lange stuurpen maar dat is iets wat wij als normale sterveling nooit gaan kunnen.
 
Nogmaals ik heb nooit gezegd dat je geen spacers mag hebben, enkel een spacertoren van 5 cm of meer dan moet je beginnen nadenken.
Bij canyon is het trouwens Max 2,5 cm spacers.
 
Je mag dat hier nu nog drie keer gaan herhalen, dat is niet wat hij zegt. Lees jij ook effectief de berichten waar je op reageert?
Ik lees ze wel degelijk ja.
Hij zegt 5cm. Maar op basis van wat leggen we die grens op 5 en bijvoorbeeld niet op 4? Of 6?
Die 5 is louter een random gekozen cijfer, een cijfer om maar een cijfer te geven. In die optiek is 4,5cm spacer wel oké.
Dat terwijl het aantal spacers maar één onderdeel is van de fit van uw fiets. Er zijn veel andere maten die eveneens bepalen hoe uw fiets zal rijden en presteren.
 
maar allez MrKend54l (is dat eigenlijk een paard of een ezel?)... Het is toch wel waar zeker.

Iedereen die in de tijd over mijn Endurace zei: "oei, ik heb liever een Ultimate" om dan met een niet-afgezaagde stuurbuis te rijden (en zoals aangehaald, bij Canyon is die nog te verantwoorden omdat hij echt maar een paar cm's is) terwijl dat totaal niet hoe een fiets is bedoeld.

Als je al je spacers nodig hebt op een Ultimate, dan had je beter een Endurace gepakt. Zo simpel is dat.

Er is voldoende aanbod in elke categorie om u niet te moeten wringen op een fiets die totaal niet gemaakt is om verneukt te worden met korte pennen en spacers.
 
maar allez MrKend54l (is dat eigenlijk een paard of een ezel?)... Het is toch wel waar zeker.
200w.gif
 
Die was nieuw 1899, dus gigantisch hoog geprijsd.

(Ik heb ‘m ook. Topfietske wel voor de Ultimate-liefhebber met spacerkoorts)
 
Terug
Bovenaan