Aankoopadvies: nieuwe TV 65"

Laat hem deftig calibreren en volg niet wat ze gewoon op youtube of dergelijke posten van settings …iedere tv is anders . ;)

In ieder geval niet in de mediamarkt . ;)

(Heb hier ergens een link gepost ivm een grote tv …daar kan je dat vragen(maar diegen die de calibratie’s doet zit in Amerika het beeld te regelen op de shows van Shakira voor de volgende 8 maand ) of gebruik google maar die komen dus niet gratis . ;) )

Onze oude plasma (Samsung D6900) heeft eindelijk de geest gegeven na 15 jaar! Ben erg geïnteresseerd in de 85C89L. Denk prijs/kwaliteit dat er niet veel beter is? Super dat we nu ook TCL hebben in Europa en bedankt voor dit topic, heel lang geleden dat ik nog eens research heb moeten doen naar TV's dus zeker interesssant!

Laat hem deftig calibreren en volg niet wat ze gewoon op youtube of dergelijke posten van settings …iedere tv is anders . ;)
We laat zijn TV nu calibreren eigenlijk? Ik verwacht toch als ik een TV koop dat het beeld out-of-the-box goed staat eigenlijk. Bovendien hangt dat toch ook af van je huis en zaken zoals lichtinval. Als ik mijn TV nu op levendige modus zet ziet dat er goed uit overdag, vind ik, maar niet 's avonds. Terwijl Filmmaker mode niet geschikt is voor overdag te kijken met veel lichtinval.

We laat zijn TV nu calibreren eigenlijk? Ik verwacht toch als ik een TV koop dat het beeld out-of-the-box goed staat eigenlijk. Bovendien hangt dat toch ook af van je huis en zaken zoals lichtinval. Als ik mijn TV nu op levendige modus zet ziet dat er goed uit overdag, vind ik, maar niet 's avonds. Terwijl Filmmaker mode niet geschikt is voor overdag te kijken met veel lichtinval.

Jij dus niet maar ik denk dat je verbaasd zult zijn hoe “verkeerd “ dat die kan staan direct uit de doos met de instellingen van de fabrikant (bij projectors is dat ook zo hoor en zelfs bij de “duurdere” kan je er nog voordeel uit halen ) @@

Mijnen dure Oled in den tijd was ook een ramp en toch leek het beeld goed te zijn tot je naar de details gaat kijken (en afregelen is meer dan alleen uw contrast (wat bij de meesten veel te hoog staat ) , helderheid en grijswaarden af stellen . ;) )

Uw huis gaat daar weinig aan veranderen maar de lichtinval wel en daarom regelen de betere zaken die af op 2 standen (en nu met HDR zelfs een HDR stand ) zodat je kan overschakelen naar behoefte .
Maar als het beeld voor u zo goed is ….toppie en blijven kijken denk ik dan

Heb deze hier nog al eens gepost gehad maar om u het verschil te laten zien (en ja het ene is projector (af geregeld zoals het moet ) en de andere is een oled van +€3000 recht uit de doos op filmstand . ;) )

Ik ben al 2 maanden al mijn beeldprofielen aan het finetunen, en ik ben er nog niet. :)

Bij mijn oude tv’s kon het mij niet veel boeien, maar bij een 65 inch qd mini led loont het wel al eens de moeite die zaken te gaan tweaken. Kan echt genieten puur van het beeld dat ik te zien krijg.

Ik ben al 2 maanden al mijn beeldprofielen aan het finetunen, en ik ben er nog niet. :)

Bij mijn oude tv’s kon het mij niet veel boeien, maar bij een 65 inch qd mini led loont het wel al eens de moeite die zaken te gaan tweaken. Kan echt genieten puur van het beeld dat ik te zien krijg.
Doe je dat op bewegend beeld of hoe begin je daaraan?

Vroeger gebruikte ik dit gratis program :
https://sourceforge.net/projects/hcfr/

Met een :

(Vroeger gebruikten ze meer de spider voor tv dus als je daar enen van liggen hebt …probeer het eens )

In het begin kan het effe zwoegen zijn maar eens je meer ervaring hebt gaat het vlotter .
Altijd beginnen met contrast en helderheid afstellen .
Dan zwartwaardes en witbalans ( en dan weer eventueel uw contrast en helderheid )
Kijken of de grijswaarden een beetje goed zijn (via zo een beeld met balkjes en nee het kan geen kwaad dat de eerste drie balkjes in het zwart of wit (maar dan eerder op het eind ) gewoon in elkaar overgaan soms, dat is normaal omdat niet iedere tv zwarter dan zwart of witter dan wit kan weergeven . ;) )
Dan de kleuren volgens de tegenwoordig de P3 of de bt2020 kleurendriehoek
Dus zorgen dat alle bollekes mooi in die vierkantjes of zo dicht mogelijk bij die vierkantjes liggen (maar je regelt per kleur )
En als dan alles goedstaat nog eens alles nachecken want als je ergens een verandering doorvoert kan dit effect hebben op een andere instelling .
Ik deed op laatste nog eens de kleursaturatie er extra bij maar dan ben je wel effe bezig .
Maar als alles goed staat liggen de 3 basiskleuren mooi op elkaar (RGB) en heb je een perfect beeld zoals het bedoelt is . ;)

Best wel in het begin als je in de menu’s van uwe tv begint te rommelen effe foto’s of dergelijke nemen van de instellingen waar hij nu op staat want als je het verkeerd doet ….dan is het wel degelijk verkeerd . ;)

Terug
Bovenaan