Auto Aankoopadvies nieuwe stationwagen/break

Heroixx

Well-known member
Hallo iedereen,

in de categorie "durf te vragen, ik ben een auto-leek" volgende vraag: wij zijn in het kader van ons gezin met twee kinderen aan het uitkijken naar een grotere wagen, idealiter een break. Enkele auto's zijn ons in het oog gesprongen, met name volgende wagens:

- Volkswagen Golf VIII variant tsi life 110 (benzine)
- Ford Focus Clipper ecoboost st-line 125 (benzine hybride)
- Hyundai i30 Wagon t-gdi twist 120
- Seat Leon st fr edition 110

Buiten de Hyundai die beduidend goedkoper is, lijken alle auto's eigenlijk grotendeels hetzelfde..? Kan iemand me eventueel (als ervaringsdeskundige) wat meer inzicht geven in de beste keuze tussen deze vier opties? Naar (rij)comfort, verbruik, ... Is de milde hybride een groot voordeel? Want heb hier zelf niet veel ervaring mee.

Alvast bedankt.
 
Milde hybride heeft amper invloed heb ik de indruk. Je bent ietsje sneller weg vanuit stilstand. Maar qua verbruik nog weinig van gemerkt.
 
0.1 liter ofzo scheelt dat, niet de moeite dus ben ook aan het uitkijken voor een Break bij Opel/Peugeot zou ik wel voor een hybride kiezen omdat je daar met die 1.2B motors zit.

Renault Megane Grandtour is ook de moeite om eens te bekijken.
Toyota Corolla TS lijkt me ook een goede keuze een jonge 2dehands is bij hun ook interessant mits die Toyota Approved Used is, de garantie hangt bij hun vast aan de auto niet aan een eigenaar, als je jaarlijks bij hun op onderhoud gaat komt er een jaar extra garantie bij tot 10jaar

Uit je lijstje spreekt de Seat Leon st fr edition 110 me het meest aan, Kia Ceed Sw lijkt me ook een prima keuze veel opties voor een lagere prijs vergeleken tov de rest, morgen ga ik proef rijden met de Kia/Renault en erna even binnenspringen bij Toyota

Opel Astra tourer heb ik vorige vrijdag mee proef gereden was wel een leuk ritje is ook een lekkere ruime break maar die 1.2 Puretech houd me toch tegen en de hybride daar moet ik +€30.000 bijleggen, voor de Renault €18.000 en de Kia 21.000, maar de Opel heeft me toch aangenaam verrast hopelijk bevallen de Kia en Renault morgen ook.

Peugeot 308 SW vind ik de vetste maar de goedkopere versie zit ook weer die 1.2 puretech motor in, goed is dan wel weer dan je tot 8 jaar garantie kan nemen met optie onderhoud plan, vervanging slijtage onderdelen en pechverhelping enz, Opel heeft ook zo iets tot 5 jaar
 
Laatst bewerkt:
Hallo iedereen,

in de categorie "durf te vragen, ik ben een auto-leek" volgende vraag: wij zijn in het kader van ons gezin met twee kinderen aan het uitkijken naar een grotere wagen, idealiter een break. Enkele auto's zijn ons in het oog gesprongen, met name volgende wagens:

- Volkswagen Golf VIII variant tsi life 110 (benzine)
- Ford Focus Clipper ecoboost st-line 125 (benzine hybride)
- Hyundai i30 Wagon t-gdi twist 120
- Seat Leon st fr edition 110

Buiten de Hyundai die beduidend goedkoper is, lijken alle auto's eigenlijk grotendeels hetzelfde..? Kan iemand me eventueel (als ervaringsdeskundige) wat meer inzicht geven in de beste keuze tussen deze vier opties? Naar (rij)comfort, verbruik, ... Is de milde hybride een groot voordeel? Want heb hier zelf niet veel ervaring mee.

Alvast bedankt.
Ik heb verschillende wagens in mijn bezit en ik kan alleen zeggen om weg te blijven van Franse merken. Heb momenteel een Peugeot 3008 en ik heb hier non-stop problemen mee. Distributieprobleem/panoramisch dak waar het water binnensijpelt, elektronica dat uitvalt, stabilisatorstangen die kraken enzovoort. Grapje koste mij 50k en is echt het niet waard.
 
Ik heb verschillende wagens in mijn bezit en ik kan alleen zeggen om weg te blijven van Franse merken. Heb momenteel een Peugeot 3008 en ik heb hier non-stop problemen mee. Distributieprobleem/panoramisch dak waar het water binnensijpelt, elektronica dat uitvalt, stabilisatorstangen die kraken enzovoort. Grapje koste mij 50k en is echt het niet waard.
Goh ja, ik rijd al 12 jaar met een Renault. Enigste onverwachte kosten op al die tijd zijn een barstje in de radiator van de airco en een sensor van de motor die kapot was gegaan.
OK, ik heb maar slechts 100k km op al die tijd maar om nu te zeggen dat alle Franse merken slecht zjjn :rolleyes:
 
Mijn vorige auto was een Peugeot 308 SW. Rampzalig. Turbosensor 3 keer defect, dan de turboklep of dergelijke eens opgeblazen, fueling rail is er af gevlogen dan begon die dit jaar vanzelf de automatische handrem aan te zetten tijdens het rijden en toen had ik het helemaal gehad. Nu rij ik met een Audi A6, en die zijn airco heeft het al begeven na 23.000km. Elk merk zijn zwaktes zeker?


Puur op betrouwbaarheid zou ik voor de Toyota gaan. Maar met een Golf etc zit je zeker niet slecht!
 
Ga toch blij zijn met men Grandtour R.s line, multi sense is ook wel leuk

Opel/Peugeot zou ik ik enkel de hybride 1.6 versie van kopen, die 1.2 Puretech pff dat ze dat niet buitensmijten

Problemen ga je bij elk merk wel vinden in % spreek je dan meestal over minder dan 1%, enkel bij Opel/Peugot van die 1.2 motor je handen afhouden, de Opel Astra Tourer heeft lang op plaats 1 gestaan in men lijst maar de Hybride 1.6b nieuwprijs €47.000 (demo €42.000) en dat voor een Opel :)
 
Goh ja, ik rijd al 12 jaar met een Renault. Enigste onverwachte kosten op al die tijd zijn een barstje in de radiator van de airco en een sensor van de motor die kapot was gegaan.
OK, ik heb maar slechts 100k km op al die tijd maar om nu te zeggen dat alle Franse merken slecht zjjn :rolleyes:
No offense, maar 12 jaar geleden behoorde Peugeot tot bijna een van de beste merken dat er was. Ik heb zelf een Peugeot 106 + 205 gehad en die kreeg ik niet kapot. Ik heb in 2018 een peugeot 3008 full option gekocht en ik heb tot nu toe 9000€ kosten aangehad en dat is niet door biebie.

Lek van het panoramisch dak. Gekend bij Peugeot - oplossing: beetje vet in de naden spuiten maar je moet er zelf voor betalen. Je moet dit euvel maar opzoeken. Het regent vol van klachten (he he). Uw hemel hangt vol vlekken enzovoort. De mk2 versie van de 3008 heeft dit euvel direct aangepakt. Maar is er een terugroep actie gebeurt? Nope.
Stabilisatorstangen kraakte op 35000km. Gekend probleem. Zijn van alu gemaakt en niet van ijzer.
Distributieketting op 50k kapot. Peugeot liet me weten dat de 1.2 puretech blokken énorm gevoelig zijn. Garantie nope. Peugeot dealer van Wijnegem stuurde me een offerte toen op = 8000€ maar indien hevigere schade ->12k. Dit voor een Peugeot 3008. De kleine zelfstandige om de hoek heeft het met gelukkig een pak goedkoper opgelost
enz.

Spreek gerust elke garagist (de kleine zelfstandige) en die zegt vlakaf dat nu franse wagens gewoon los te vermijden zijn. Renault Clio van mijn collega, splinternieuw, heeft al een koppelingsprobleem. Wagen is al drie keer voor binnengeweest.

Ik zeg nu niet dat dit Renault een brak merk is, maar ik heb al zoveel shit gehad met een fr merk dat ik het liever passeer. Geef mij maar ne jap.
 
Mijn vorige auto was een Peugeot 308 SW. Rampzalig. Turbosensor 3 keer defect, dan de turboklep of dergelijke eens opgeblazen, fueling rail is er af gevlogen dan begon die dit jaar vanzelf de automatische handrem aan te zetten tijdens het rijden en toen had ik het helemaal gehad. Nu rij ik met een Audi A6, en die zijn airco heeft het al begeven na 23.000km. Elk merk zijn zwaktes zeker?


Puur op betrouwbaarheid zou ik voor de Toyota gaan. Maar met een Golf etc zit je zeker niet slecht!
Volkswagen = zaken vallen eraf (zegt men)
Audi = vaak elektronische problemen
BMW = ikzelf geen problemen gehad met mijn X5
Range Rover / Land Rover = loterij
Peugeot / Renault = mechanisch + fijne afwerking zie spleten in panoramisch dak
Tesla = afwerking (spuitwerk enz)
 
Audi = vaak elektronische problemen
Ons vader rijdt al een jaar rond met een Audi pre sense storing op zijn Audi Q5 (ouder model), kregen ze niet opgelost. Vandaag ons vader gesproken. Is de wagen binnen met stukken, zou een hoog prijskaartje aan vasthangen voor herstel. Heb niet doorgevraagd wat er mis was. Maandag gaan we hem oppikken. (zal het hier ook meedelen)

Zelf dit jaar gekozen voor een jap (Mazda cx5). Betrouwbaarheid was nummer 1 op mijn lijstje. Toyota, Honda en Mazda waren de kanshebbers. Ik heb eigenlijk best veel vertrouwen, zal maar hout vasthouden :D Nuja 5j garantie..
 
Ons vader rijdt al een jaar rond met een Audi pre sense storing op zijn Audi Q5 (ouder model), kregen ze niet opgelost. Vandaag ons vader gesproken. Is de wagen binnen met stukken, zou een hoog prijskaartje aan vasthangen voor herstel. Heb niet doorgevraagd wat er mis was. Maandag gaan we hem oppikken. (zal het hier ook meedelen)

Zelf dit jaar gekozen voor een jap (Mazda cx5). Betrouwbaarheid was nummer 1 op mijn lijstje. Toyota, Honda en Mazda waren de kanshebbers. Ik heb eigenlijk best veel vertrouwen, zal maar hout vasthouden :D Nuja 5j garantie..
Merci voor bevestiging.
Inderdaad, ik ben nu ook al wat toekomstig aan het zien voor de X5M én de 3008 weg te doen. Momenteel even gedaan met de namen en gewoon betrouwbaarheid waar ik nu voor kies. Honda CR-V is voor mij momenteel een serieuze catcher.
 
Skoda Superb: heel grote koffer en veel beenruimte. Ik zou dan voor een 2.0 liter diesel gaan; zijn heel degelijke motoren (zelfde als VW).
 
Skoda Superb: heel grote koffer en veel beenruimte. Ik zou dan voor een 2.0 liter diesel gaan; zijn heel degelijke motoren (zelfde als VW).
Zonder kennis van het rijdersprofiel van ts zou ik toch niet zomaar een diesel gaan aanraden.

Ik rij zelf met een mild hybride (V60), maar geen idee of dat systeem echt veel uitmaakt. Het verbruik valt mij alvast mee (zo'n 6,5l bij gemengd gebruik met veel kortere ritjes), al hangt dat uiteraard sterk af van de rechtervoet.
 
Ik kan de Skoda Octavia aanraden, 4 jaar gehad als lease auto en nooit problemen mee gehad.
Zeer ruim voor het gezin en nog betaalbaar (hoewel ze zoals alle modellen sterk in prijs is gestegen)
 
Puur op betrouwbaarheid zou ik voor de Toyota gaan. Maar met een Golf etc zit je zeker niet slecht!

Spreek gerust elke garagist (de kleine zelfstandige) en die zegt vlakaf dat nu franse wagens gewoon los te vermijden zijn. Renault Clio van mijn collega, splinternieuw, heeft al een koppelingsprobleem. Wagen is al drie keer voor binnengeweest.

Ik zeg nu niet dat dit Renault een brak merk is, maar ik heb al zoveel shit gehad met een fr merk dat ik het liever passeer. Geef mij maar ne jap.

Ik zou het persoonlijk op den duur niet meer weten.

Algemeen gezien worden die Japanse merken als enorm betrouwbaar gezien, maar ik denk dat dat vooral terend is op een imago van de vorige generaties.
Meer dan ooit werken de Japanse merken samen met de Fransen. Zie maar naar de modellen die Toyota gemeen heeft met de Stellantis groep, Nissan/Renault enz. Ik vraag me dan ook af hoe betrouwbaar ze zullen blijven.

De Peugeot Rifter/Citroën Berlingo/Opel Combo/Fiat Doblo/Toyota Proace bijvoorbeeld zijn nagenoeg hetzelfde model.
 
Ik sluit mij aan bij de suggesties hierboven.
  • Skoda Superb of Octavia, deze waren voor de Tesla-boom de toppers voor leasing
  • Toyota Corolla Touring Sports (zie dit topic)
  • Een tweedehands Volvo V60 kan ook een leuke optie zijn, ook veel uit leasing te vinden
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan