2 jaarlijks onderhoud verwarmingsketel

doe jij 2 jaarlijks onderhoud?

  • ja

    Stemmen: 69 82,1%
  • nee

    Stemmen: 15 17,9%

  • Totaal aantal stemmers
    84
D

Deleted member 451

Guest
Je bent in principe verplicht om 2jaarlijks je brander te laten "onderhouden".

Ik heb in mijn huis (nieuwbouw van 2016) dit eigenlijk nog niet laten doen...
Ik weet het, als er brand ZOU uitbreken, kan de verzekering daar in principe moeilijk over doen.

Maar doet iedereen dit eigenlijk? moest het een toestel van 20 jaar oud zijn, zou ik ook eerder geneigd zijn dit te doen, maar momenteel heb ik zoiets van: het is nog vrij nieuw, ik kom daar ook nooit aan, en is van een goed merk....
dus mijn initieel plan is om vanaf die 10 jaar oud is, om de 2 jaar te laten keuren.
 
Ik doe dit ten eerste omdat het opgelegt wordt door het immokantoor waar ik men huis huur.
Ketel is hier trouwens een drietal jaar oud.

Ten tweede kost u dat eigenlijk relatief weinig tov 'de winst'.
- Je ketel is nagekeken op eventuele defecten en lekken. Je zou niet de eerste zijn die doodvalt van een CO-vergiftiging met een recente ketel (in geval van gas).
- Je voorkomt mogelijks om bij verrassing in de kou te zitten omdat defecten tijdig worden gezien.
- Een gekuiste ketel (want dat doet een goeie man ook dan) zal minder verbruiken en efficiënter draaien.

Zo wist mijn chaufagist te vertellen dat de verwarming hier eigenlijk overgedimensioneerd is en ik de temperatuur van het water dus gerust een 10° lager kon zetten zonder in te boeten op comfort. Resultaat, ongeveer 7% minder gebruik sinds ik dat gedaan heb.
Die man had zijn eigen interventie al gelijk terugverdiend met die uitspraak :) .

Soms snap ik mensen toch niet, dingen als onze GSM en juwelen gaan we verzekeren. Maar als het dan aankomt op een reëel risico voor u eigen leven en dat van u huisgenoten gaan we neuten over 100€.
Waarmee ik niks wil opmerken omtrent de topicstarter zijn morele ingesteldheid :) . Hij stelt hier in mijn ogen een zeer goeie vraag waarvan weinig mensen het juiste antwoord (willen) weten.
 
Je bent in principe verplicht om 2jaarlijks je brander te laten "onderhouden".

Ik heb in mijn huis (nieuwbouw van 2016) dit eigenlijk nog niet laten doen...
Ik weet het, als er brand ZOU uitbreken, kan de verzekering daar in principe moeilijk over doen.

Maar doet iedereen dit eigenlijk? moest het een toestel van 20 jaar oud zijn, zou ik ook eerder geneigd zijn dit te doen, maar momenteel heb ik zoiets van: het is nog vrij nieuw, ik kom daar ook nooit aan, en is van een goed merk....
dus mijn initieel plan is om vanaf die 10 jaar oud is, om de 2 jaar te laten keuren.
Als em ergens 5-6 jaar oud is ligt em gegarandeerd in panne.

Dit is een viessmann die een jaar of 5 geen onderhoud gekregen heeft, en dan in panne viel.


Geen onderhoud doen is gewoon dom.
 
Kleine leutigheid: de zet verplicht enkel tweejaarlijks onderhoud voor vermogens vanaf 20kW:

Nieuwbouw vandaag haalt dat doorgaans niet.
Ik vind het eerder een hiaat in de wetgeving en zou toch gewoon dat onderhoud laten doen, maar verplicht is het in geval van lage vermogens hoegenaamd niet.

Ik dacht ook trouwens dat de verhuurder in geval van nalatigheid (en je dus bvb als nieuwe huurder komt bij een niet-onderhouden installatie) ook verantwoordelijk is of kan zijn, maar vind dit niet zo direct terug. Er was hier op het forum een tijdje geleden zo'n vraag gesteld geweest als ik me niet vergis.
 
Die van mij heeft blijkbaar toch nominaal net 20kW.
Dit jaar dan toch eens onderhoud inplannen, is opgestart geweest in 2020.
 
Wij zijn verhuisd eind 2020 (op kerstmis) en eind deze maand onderhoud gepland, ik heb korting via mijn contract bij Luminus. Ketel is van 2019 dus lijkt me al bij al wel goed op tijd.
 
Laatste onderhoud is hier gebeurd in maart 2015 (bij vorige eigenaar). Heb recent zelf wel even de ketel opengehaald en wat stof en vuiligheid weggehaald en recent een extern expansievat laten steken omdat het interne vat stuk was, maar voor de rest nog geen problemen gehad. De vorige eigenaar heeft ook 2x onderhoud overgeslagen en heb schrik dat als wij dat nu wel laten doen, de ketel afgekeurd gaat worden wegens te hoge uitstoot en we verplicht worden om een nieuwe te voorzien.

Dat een ketel na een onderhoud opeens zoveel efficiënter gaat draaien dat het onderhoud meteen terugbetaald is geloof ik niet. Als je ketel verkeerd afgesteld was kan dat idd, maar dat kan je eenvoudig zelf uittesten en anders instellen.

In jouw geval zou ik het onderhoud wel gewoon laten doen omdat het een recente ketel is. Die hou je liefst nog een tijdje goed en je loopt niet het risico van een afgekeurde ketel.

Ahja, wat betreft de brandverzekering. Heb daar een tijdje geleden wat over opgezocht. Een brandverzekeraar zal een uitbetaling niet weigeren in geval van brand wanneer de ketel niet onderhouden is geweest, tenzij hij kan aantonen dat de brand ontstaan is door nalatig onderhoud aan de ketel. Ik moet de eerste zaak nog zien waarin dit aangetoond kon worden.
 
Laatst bewerkt:
Als je ketel verkeerd afgesteld was kan dat idd, maar dat kan je eenvoudig zelf uittesten en anders instellen.
Wat? Wat gaat gij uit steken? Toevallig nen testo liggen dan ofzo?
 
Verzekering kan trouwens niet moeilijk doen moest er bijvoorbeeld brand uitbreken tgv slechte ketel, staat nergens in de voorwaarden dat ze op basis daarvan kunnen afwijzen.

Wat natuurlijk geen reden is om het niet te doen.
 
.
k dacht ook trouwens dat de verhuurder in geval van nalatigheid (en je dus bvb als nieuwe huurder komt bij een niet-onderhouden installatie) ook verantwoordelijk is of kan zijn, maar vind dit niet zo direct terug. Er was hier op het forum een tijdje geleden zo'n vraag gesteld geweest als ik me niet vergis.
Verhuurder is verplicht om zijn goed in goede staat van onderhoud af te leveren aan de huurder.

Met andere woorden moet de verhuurder kunnen aantonen dat de ketel goed is onderhouden wanneer er een nieuwe huurder komt. Kan de verhuurder dan geen geldend onderhoudsattest voorleggen, kan de huurder eisen dat de verhuurder een onderhoud doet van de ketel op zijn kosten.
 
Hier oplevering gehad in juli 2017, in augustus 2020 toch een onderhoud laten doen.
Ik dacht dat ik iets van 150 euro betaalde, dus dat valt wel mee om preventief op je gemak te zijn.
 
Verzekering kan trouwens niet moeilijk doen moest er bijvoorbeeld brand uitbreken tgv slechte ketel, staat nergens in de voorwaarden dat ze op basis daarvan kunnen afwijzen.

Wat natuurlijk geen reden is om het niet te doen.

Algemene uitsluitingen​

Wij voorzien nooit dekking van schade:
voortvloeiend uit een eigen gebrek, slijtage, gebrek aan onderhoud, verkeerd gebruik, of langzaam en geleidelijk verval van de verzekerde goederen
 
Zodra mijn ketel 2 jaar oud is, laat ik zeker onderhoud doen. Liever geen risico's nemen als het over veiligheid gaat, en het is nu ook niet het moment om aan rendement in te boeten op verwarming :)

De vorige eigenaar van mijn huis had dat duidelijk een aantal jaar overgeslagen voor de vorige ketel. Resultaat: onderdelen in heel twijfelachtige staat (in de woorden van de chauffagist waren er onderdelen letterlijk "doorgerot"), warmtewisselaar kon je nog nauwelijks herkennen,... Duidelijk iemand die liever met zijn leven speelt dan €150 om de 2 jaar uitgeven voor onderhoud. Leuk detail: zijn jongste dochter sliep vlak boven de ruimte waarin die gasketel staat, dus als er iets gebeurd was...
 

Algemene uitsluitingen​

Wij voorzien nooit dekking van schade:
voortvloeiend uit een eigen gebrek, slijtage, gebrek aan onderhoud, verkeerd gebruik, of langzaam en geleidelijk verval van de verzekerde goederen
als er brand uit breekt,
dan zou het toch straf zijn als uw brandverzekeraar zegt "toon eerst maar eens uw keuringsbewijzen van dit en dat".
(die overigens mee in de brand kunnen vernietigd zijn).

zou wel al heel sterk zijn moesten ze u gaan dwingen de keurings papieren op te gaan vragen bij de onderhoudsmechaniekers.
 
als er brand uit breekt,
dan zou het toch straf zijn als uw brandverzekeraar zegt "toon eerst maar eens uw keuringsbewijzen van dit en dat".
(die overigens mee in de brand kunnen vernietigd zijn).

zou wel al heel sterk zijn moesten ze u gaan dwingen de keurings papieren op te gaan vragen bij de onderhoudsmechaniekers.
Ik weet niet of je het weet, maar verzekeringsmaatschappijen betalen niet graag uit. Laat staan als het over zo'n grote bedragen gaat, ik zou er dus zeker niet op rekenen dat ze uw laatste keuringsattest niet zouden opvragen.
 
Terug
Bovenaan