1B Challenger Pro League 2025-2026

Wie wordt kampioen?

• Totaal aantal stemmers
    71

KV Kortrijk verwelkomt Cassius Mailula!

Mailula, afkomstig uit Ga-Molepo in de Limpopo-provincie in Zuid-Afrika, kwam via de prestigieuze Mamelodi Sundowns-academie naar het profniveau. In zijn doorbraakseizoen (2022-2023) scoorde hij 9 goals in 17 competitiewedstrijden, en werd hij uitgeroepen tot Young Player of the Season in de Zuid-Afrikaanse hoogste klasse.

In juli 2023 volgde de stap naar het buitenland: hij tekende bij Toronto FC in de Major League Soccer. In 2024 werd hij verhuurd aan de Marokkaanse topclub Wydad Athletic Club, waar hij goed was voor 6 doelpunten en 7 assists.

“Mailula is een offensief ingestelde speler die op meerdere posities uit de voeten kan. Hij speelde deze zomer nog op de FIFA World Cup voor Clubs, waarin hij ook scoorde”, verduidelijkt Nils Vanneste, Sporting Director bij KVK.

Mailula, afkomstig uit Ga-Molepo in de Limpopo-provincie in Zuid-Afrika, kwam via de prestigieuze Mamelodi Sundowns-academie naar het profniveau. In zijn doorbraakseizoen (2022-2023) scoorde hij 9 goals in 17 competitiewedstrijden, en werd hij uitgeroepen tot Young Player of the Season in de Zuid-Afrikaanse hoogste klasse.

In juli 2023 volgde de stap naar het buitenland: hij tekende bij Toronto FC in de Major League Soccer. In 2024 werd hij verhuurd aan de Marokkaanse topclub Wydad Athletic Club, waar hij goed was voor 6 doelpunten en 7 assists.

“Mailula is een offensief ingestelde speler die op meerdere posities uit de voeten kan. Hij speelde deze zomer nog op de FIFA World Cup voor Clubs, waarin hij ook scoorde”, verduidelijkt Nils Vanneste, Sporting Director bij KVK.

Laatste transfer was gisteren een feit. Toch weer een mooi profiel. Benieuwd naar

De transferperiode zit erop. Kortrijk lijkt me de grote favoriet. Daarnaast een heel aantal ploegen die wel eens aan elkaar gewaagd kunnen zijn voor plaats 2 tem 6.

Bij mijn Lommel hebben we de meest evenwichtige kern sinds de komst van CFG. Alleen in de breedte een paar posities met mindere kwaliteit. Maar vooral het ontbreken van een scorende spits zou ons wel eens punten kunnen kosten.

Met Haraguchi en Mohamed uit de Serie A hebben we op de valreep bij Beerschot toch nog aanvallend geweld gevonden, want dat was broodnodig.
Hopelijk pakt de mayonaise snel zodat wij op het einde van het seizoen op de enige positie eindigen waar we horen, namelijk nummer 1.

Met Haraguchi en Mohamed uit de Serie A hebben we op de valreep bij Beerschot toch nog aanvallend geweld gevonden, want dat was broodnodig.
Hopelijk pakt de mayonaise snel zodat wij op het einde van het seizoen op de enige positie eindigen waar we horen, namelijk nummer 1.
Dat we beiden mogen stijgen :)

1-3 gewonnen op Genk. Genk bij momenten wel snedig en goed spelend maar missen maturiteit en body. Wel saai om te spelen in een leeg stadion :(

Er zijn twee ploegen die rechtstreeks promoveren, en de 3e t/m de 6e die playoffs spelen om promotie waarvan de winner uiteindelijk tegen nummer 16 uit 1A zal uitkomen.

KV Kortrijk lijkt mij de sterkst gestoffeerde ploeg, tot spijt van wie het benijdt (inclusief mezelf).

Beveren lijkt mij dit jaar zo'n ploeg te zijn die sterk uit de startblokken schiet, maar het niet kan volhouden en naarmate het seizoen vordert, zal wegzakken. Hebben ook de kleinste kern, en Servais is daar weg in de slotdagen van de transfermarkt. Die gaan nog afzien later dit seizoen.

RWDM was schabouwelijk slecht in hun thuismatch tegen Beveren, op basis daarvan alleen al zou ik zeggen dat die niet sterk genoeg zijn voor top-2, maar misschien collectieve off-day.

Dan heb je nog Lommel, waar ik weinig over kan zeggen. Elk jaar zijn die zogezegd bij de outsiders, of hebben ze goeie spelers aangetrokken, of [etc], om dan vrijwel elk seizoen teleur te stellen. Pakt de mayonaise dit seizoen wel? Geen idee, niemand weet het.

Last but not least heb je natuurlijk de mooiste ploeg van het land (en ver daarbuiten), namelijk Beerschot. We komen kwaliteit te kort om Kortrijk van die eerste plaats te houden, maar voor die 2e plek moeten we wel kunnen strijden.

Veel zal afhangen van blessureleed en vormpeil voor plaatsen 2 t/m 5. Ik denk dat minstens 4 van bovenstaande ploegen in de top-5 zullen eindigen. 6e zal dan een ploeg zijn als Eupen, Lierse, of Lokeren.

Kortrijk lijkt idd vlotjes zijn weg te vinden maar we moeten wel rekening houden dat we tegen de nummers 10, 11, 14, 15 en 17 hebben gespeeld dus een echte waardemeter is er nog niet. Volgend weekend tegen de nr 16 dus dat zou in theorie ook geen problemen mogen opleveren maar daarna spelen we tegen RWDM, Eupen en Beveren. Dit zal al veel duidelijk maken over de echte sterkte van dit Kortrijk.

Dan heb je nog Lommel, waar ik weinig over kan zeggen. Elk jaar zijn die zogezegd bij de outsiders, of hebben ze goeie spelers aangetrokken, of [etc], om dan vrijwel elk seizoen teleur te stellen. Pakt de mayonaise dit seizoen wel? Geen idee, niemand weet het.
Puur qua talent misschien ietsje minder dan 2 seizoenen geleden bij Lommel. Maar we hebben een betere trainer. Een evenwichtige kern die in de breedte sterker is met meer lokale (Belgen en Nederlanders) en ervaren spelers. En (dus) ook een betere mentaliteit. Dit is echt niet meer het Lommel van de vorige jaren. Afwachten hoe sterk de concurrentie is en hopen dat we dit seizoen eens gespaard blijven van de vele blessures.

Kortrijk, Beveren, Lommel, Beerschot en RWDM lijken mij de kanshebbers voor de top 2. Eupen, Luik en Patro de kanshebbers voor de 6e plek. Met de rest van de ploegen lijkt er nu al een kloof te ontstaan. En dat is toch niet echt typisch voor 1B. Ook die 15 op 15 van Kortrijk en Beveren wijst daarop.

Kortrijk is voor mij de grote favoriet. Inderdaad benieuwd of ze dit ook kunnen doortrekken tegen de concurrenten. Maar met deze kern ziet dat er toch goed uit. Het zou wel heel straf zijn mocht Beveren dit kunnen volhouden.

Kortrijk lijkt idd vlotjes zijn weg te vinden maar we moeten wel rekening houden dat we tegen de nummers 10, 11, 14, 15 en 17 hebben gespeeld dus een echte waardemeter is er nog niet. Volgend weekend tegen de nr 16 dus dat zou in theorie ook geen problemen mogen opleveren maar daarna spelen we tegen RWDM, Eupen en Beveren. Dit zal al veel duidelijk maken over de echte sterkte van dit Kortrijk.
Francs Borains staat wel pas 11e maar was toch ook al een test want die speelden niet slecht en die hebben al serieus programma achter de rug. Gevleide thuisoverwinning maar wel de 3 punten pakken.

Francs Borains staat wel pas 11e maar was toch ook al een test want die speelden niet slecht en die hebben al serieus programma achter de rug. Gevleide thuisoverwinning maar wel de 3 punten pakken.
Idd dat was een tegenvallende match van ons maar we kwamen daar na 3 minuten voor en daarna zijn we nooit beginnen voetballen. Maar daar heeft Ilic wel zo goed al geen enkele bal moeten pakken want echt gevaarlijk was Francs Borains nooit

Vanavond nog eens gaan kijken naar Lierse - RWDM. Eerste +/- 30min was Lierse echt nergens, RWDM was sneller op elke bal, enige ploeg die leek te willen/kunnen voetballen, maar na die eerste 30min was het gedaan en vond ik Lierse bij momenten echt degelijk voetballen. Fijn om ook veel vechtlust (op een propere manier) te zien bij hen. Uiteindelijk wel een verdiende 2-0 overwinning in mijn ogen.

Het was wel duidelijk dat de RWDM supporters Textor echt niet moeten 😁.

Terug
Bovenaan