1B Challenger Pro League 2024-2025

Vandaag den "Wasico": Red Star Haasdonk tegen KSV Temse.
To be fair liggen Haasdonk en Temse veel dichter bij elkaar dan Beveren en Lokeren dus qua derby gehalte is het eigenlijk een verbetering!

Er was wel veel animo voor de match in het centrum van Beveren. Honderden gasten die al jaren bij hoog en bij laag beweren om nooit nog te gaan zien stonden nu mee fel te doen in de wandeling naar het stadion. Het blijft dus nog altijd iets speciaal blijkbaar.

To be fair liggen Haasdonk en Temse veel dichter bij elkaar dan Beveren en Lokeren dus qua derby gehalte is het eigenlijk een verbetering!

Er was wel veel animo voor de match in het centrum van Beveren. Honderden gasten die al jaren bij hoog en bij laag beweren om nooit nog te gaan zien stonden nu mee fel te doen in de wandeling naar het stadion. Het blijft dus nog altijd iets speciaal blijkbaar.
Ook wat rellen na de match zag ik. Blijkbaar redelijk grimmige sfeer, ook op de tribune hoorde ik van maten die waren gaan kijken.

Ook wat rellen na de match zag ik. Blijkbaar redelijk grimmige sfeer, ook op de tribune hoorde ik van maten die waren gaan kijken.
Voor zover ik heb gehoord waren die rellen ook maar een scheet in een fles hoor.
Op 1 kruispunt voor de eerste keer in jaren nog eens miserie door een regeling waar ik 20j geleden al over kloeg. De thuissupporters worden in een straat gehouden tot alle bussen vd bezoekers weg zijn, niet iedereen heeft even veel geduld (of kent zijn weg goed genoeg) dus als dat wat duurt wordt het wel vaak "onrustig" daar. Meestal blijft het bij wat geroep richting politie, nu zou er schijnt iets gegooid zijn in hun richting waarna ze er even uit zijn gekomen.
En in het dichtste café bij het stadion was het ook vooral politie die zich even wou laten gelden want daar was ook quasi niks aan de hand en toch werd er met het waterkanon gedreigd en is er wat traangas gevlogen.

Al bij al niks vergeleken met Beveren-Lokeren in de jaren '90-'00.

Mijn collega zei me dat er in het vak van Beveren ook onderling gevochten werd tussen “supporters” 😂
Ik gok dat "Lokeren" veel volk heeft gelokt die afgehaakt zijn na de fusie en dus niks hebben met Waasland-Beveren maar voor die ene keer eens komen zien. En dan hoogstwaarschijnlijk wat foute opmerkingen gemixt met bier en het zal er tegen gezeten hebben. Ik kan me zelfs al inbeelden wie bij WB neerbuigend deed richting de "anti-fusie" mannen en wie van die mannen een te kort lontje heeft om daar tussen die nieuwe garde te gaan staan 😅

In elk geval is al mijn info van horen zeggen natuurlijk. Ik was er zelf niet want wij speelden op Vrasene (en ik heb sowieso niks met Waasland, noch met Temse)

Vandaag den "Wasico": Red Star Haasdonk tegen KSV Temse.
Er is maar een clasico in Europa. Al die varianten daar op moeten ze afschaffen. Sterker nog: journalisten die die termen gebruiken moeten ze hun vingers verbrijzelen. Dan is het direct gedaan met die zever.

Sk deinze heeft een overnemer gevonden er moeten wel nog gesprekken komen met schuldeisers.
Ik heb niks met die ploeg maar dat wens je niemand toe dat je ploeg falliet gaat.

Sk deinze heeft een overnemer gevonden er moeten wel nog gesprekken komen met schuldeisers.
Ik heb niks met die ploeg maar dat wens je niemand toe dat je ploeg falliet gaat.
Er wordt heel veel lacherig gedaan over die amper 500 supporters. Maar dat maakt het voor die mensen natuurlijk niet minder erg.

Maar de 'redding' blijft nog wel heel vaag. En zelfs als de overname toch rond zou zijn. Er is 6 miljoen nodig om de club enkel maar te redden. Hoe denken ze Deinze rendabel te maken?

Benieuwd op lange termijn.
Het zelf meegemaakt met mijn clubje, en onze veiligheidsverantwoordelijke doet het zelfde werk bij Deinze dus wel wat over gehad ermee de laatste tijd.

Maar op korte termijn toch al goed nieuws voor hen.

En een maand later is het einde van Deinze weer heel dichtbij. Er zou 75 miljoen euro naar Deinze komen via de nieuwe investeerders, maar er is nog niets aangekomen. Volgende week zijn alle spelers vrij als ze willen. Zoals te vrezen was zijn ze dus in de val gelopen van die nieuwe 'investeerders', bij gebrek aan andere opties natuurlijk.

Ik zal zeker nog wel eens foeteren over het sportieve beleid van CFG in Lommel. Maar bij ons is er vandaag wel begonnen aan de bouw van het nieuwe trainingscomplex voor de A-ploeg en de jeugd aka City Football Academy. Daarnaast hebben ze de bestaande jeugd infrastructuur van de gemeente overgekocht in ruil voor een opstalrecht voor 99 jaar.

En een maand later is het einde van Deinze weer heel dichtbij. Er zou 75 miljoen euro naar Deinze komen via de nieuwe investeerders, maar er is nog niets aangekomen. Volgende week zijn alle spelers vrij als ze willen. Zoals te vrezen was zijn ze dus in de val gelopen van die nieuwe 'investeerders', bij gebrek aan andere opties natuurlijk.

Ik zal zeker nog wel eens foeteren over het sportieve beleid van CFG in Lommel. Maar bij ons is er vandaag wel begonnen aan de bouw van het nieuwe trainingscomplex voor de A-ploeg en de jeugd aka City Football Academy. Daarnaast hebben ze de bestaande jeugd infrastructuur van de gemeente overgekocht in ruil voor een opstalrecht voor 99 jaar.
Ook bij Patro een nieuw complex. Daarnaast bij dé referentie van een overname, Union, hebben ze niet eens eigen trainingspleinen (die trainen in Lier!).

Ondertussen blijven de amateurclubs maar open brieven schrijven dat het niet haalbaar is om te promoveren. In alle eerlijkheid heeft LSK hier ook gewoon tussen kunnen staan, al heeft Lommel zijn bestaansrecht in 2e klasse wel gehad gezien de laatste 20 jaren.

Een opsplitsing naar NL-model gaat zich hier opdringen gok ik.

Ik ben geen fan van een volledige afsplitsing. Maar met de invoering van 1B hebben ze een grote kans gemist om 1 of 2 echte profreeksen te maken die ook voor kleine clubs leefbaar zou zijn.

Van de 13 ploegen die in het initiële format hebben gespeeld heeft enkel KV Mechelen kunnen overleven zonder grote (buitenlandse) investeringen. En dat was ook met een alles of niets aanpak.

Ik vraag me echt omaf wat de kijkcijfers zijk voor die beloftenploegen, want chapeau voor de kijkers ervan.
Er zouden er wel eens weer 1 of 2 sportief kunnen zakken dit seizoen. Al is het de vraag wie er uit 1e amateur nog wil en kan promoveren? Mons misschien? Maar aan de Vlaamse kant zie ik niet direct iemand die de stap zou kunnen wagen.

Club NXT is inderdaad wel de enige belofteploeg die makkelijk meedraait in de middenmoot van 1B, RSCA en/of Standard zouden dit seizoen zomaar kunnen zakken

Terug
Bovenaan