Archief - stelen op het werk?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Vordesh

Legacy Member
tommie314 zei:
Altijd aan de kassa zat in de GB vroeg ik mij af hoe ze konden controleren of je wel alles scant en niet een aantal dure zaken vergeet aan te rekenen voor je mama. Want de eerste dagen dat ik dat deed durfde ik wel eens een bak bier die onderaan een winkelkar stond te vergeten (omdat je dan nog met alles bezig bent en niet alles opmerkt)

Gaat da alarm ni af dan?

Jeffer1980

Legacy Member
tommie314 zei:
Altijd aan de kassa zat in de GB vroeg ik mij af hoe ze konden controleren of je wel alles scant en niet een aantal dure zaken vergeet aan te rekenen voor je mama. Want de eerste dagen dat ik dat deed durfde ik wel eens een bak bier die onderaan een winkelkar stond te vergeten (omdat je dan nog met alles bezig bent en niet alles opmerkt)

Een neef van mij die bij de Makro werkt, heeft zo'n verhaal verteld, maar dan over tv's. Ze merkten, alle de software merkte, dat er vaak een tv te weinig in stock stond, toevallig vaak een hele dure. Na wat onderzoek, ook van camerabeelden, hadden ze gevonden dat er dus een deal was tussen een kassabediende en zijn familie/vrienden.

Dus, ja, na een tijd merken ze dat. Ge zou niet de eerste kassabediende zijn die op dat idee kwam. Ge komt er mss een paar keer mee weg, maar ik denk niet genoeg om het echt de moeite te maken.

sanderkevdw

Legacy Member
Chilliewillie88 zei:
Bij ons staat er gewoon een volledig boekenrek vol met al het mogelijke bureaumateriaal dat je kan nodig hebben: pennen, potloden, scharen, nietmachientjes, perforators, telmachines, cursusblokken, post its, blanco rollers, markeerstiften,.......
Je kan daar nemen zoveel je wil wanneer je wil, ik heb niet de indruk dat daar buitensporig misbruik van gemaakt wordt.

Ik denk dat het punt net is dat die kast er staat om die materialen te gebruiken voor het werk en niet voor thuis... Een beetje dezelfde redenering als "de deur was niet vast, dus ik heb maar alles meegenomen wat binnen stond". Het is niet omdat er een mogelijkheid is, en weinig kans om betrapt te worden, dat het minder fout is.

Jeffer1980

Legacy Member
Second. op mijn vorig werk hebben ze zo een slot moeten zetten op de frisdrank frigo, omdat er 2 - 3 man heelder kratten uitpakten, voor thuis enzo ook. Resultaat, nu mocht 200 ineens gaan betalen voor hunne cola, terwijl vroeger iedereen zo af en toe een blikske pakte en nu mogen engel bezoekers nog iets uit die kast hebben.

n9ne

Legacy Member
Jup, op mijn vorige vakantiejob was dat ook zo. Gratis cola/water/jupiler. Tot er een paar echt alle jupiler meepakten naar huis. Nu niets meer gratis.

Vernon

Legacy Member
Nekeer een balpen, alcoholstift,... per ongeluk mee nemen valt niet onder stelen, lijkt me. Ik kom vaak 's avonds wel eens thuis van mijn vakantiejob met een balpen in mijn broekzak, ik pak het wel telkens terug mee.

Nuja, stelen op het werk is van alle tijden zeker? Genoeg vakantiejobs gezien waar er wél gestolen werd. Dozen met worstebroodjes, chocoladerepen die in de retour stonden om vernietigd te worden, pallet chocolade die viel en plots enkele pakken die magisch verdwijnen... 1x in de horeca gewerkt (jeneverkraam op de kerstmarkt) en daar zag ik wel redelijk vaak in de zakken van het personeel gaan. Misschien deels door het feit dat de bazin iedereen belachelijk weinig betaalde, maar dat praat uiteraard niets goed.

Jeffer1980

Legacy Member
Het wordt idd veel gedaan. En ne kerel die ik kende die in security zit, zei dat security vaak nog de ergsten zijn.

Soms ziede wel een pak verspilling bij bedrijven, zoals idd dingen weggooien die ge nog perfect zou kunnen gebruiken/consumeren.

Ander verhaal: op mijn middelbare school werd er zo elk jaar de dvd's en tv's gestolen, altijd rond het collegefeest. Na een 5-tal jaar hadden ze gevonden wie da was: de concierge. Buitengesmeten! Kerel had een relaxt jobke, nu dus kin kloppen.

ChasingRabbits

Legacy Member
Afprinten op het werk kan ik ook wel eens een keertje doen, maar echt dingen meenemen met waarde, no way.

Bubba

Legacy Member
Sja, wat is stelen hé...

Hier staat een kast vol met materiaal. Balpennen, cursusblokken, plastieken mapjes, ...
Af en toe pak ik ook wel eens een balpen of zo'n mapje mee, als ik dat echt nodig heb. Iets privé afdrukken net hetzelfde, een paar keer per jaar moet ik eens iets afdrukken en dan doe ik dat gewoon hier op het werk.

Als ge zoiets stelen wilt noemen, so be it, maar dan zitten er hier een hoop dieven bij elkaar. :)

Mclaeys

Legacy Member
Als er 1 plaats is waar ze pas lange vingers hebben dan is het wel bij De Lijn...
Het is schandalig wat ze daar allemaal door de vingers zien en het verziekt er ook gewoon de werksfeer. Heb er enkele jaren vakantiewerk gedaan en het is daar gewoon niet te doen.
- Mijn mp3 speler gestolen van de werkvloer, het was toegelaten om mijn mp3 speler te gebruiken tenzij ik bij rijdende bussen in de buurt kwam (en ik stond toch alleen, met muziek werkt prettiger). Deze lag nochtans weggestoken + de garage was op slot en er kon zogezegd niemand binnen. Bon, ik had hem maar niet moeten laten liggen, maar toch -.-
- Eten en drinken stelen van een collega. Komt iemand op het werk, zet even zijn flesje cola en yoghurt aan de kant om naar toilet te gaan dan is het gegarandeerd weg wanneer hij terugkomt.
- Er staat een frigo waarin de chauffeurs iets kunnen leggen om fris te houden voor hun dienst => zet er iets in, je bent het kwijt. Zelfs al staat je naam erop en staat het maar een kwartiertje erin.
- Kranten en tijdschriften die je meebrengt om tijdens je pauze te lezen op de bus ofzo, verlies ze geen seconde uit het oog.
- Iets verloren op de bus? Een mirakel dat je het terugkrijgt! Als je geluk hebt en de chauffeur brengt het toch binnen op de bureau dan blijft het daar wel ergens plakken en verdwijnt het. Mijn ouders brengen zelfs niks meer binnen op de bureau om die reden, gsm's geven ze aan mij en dan moet ik zoeken van wie hij is en dan bezorgen ze hem terug. Usb-sticks etc... idem. Al redelijk wat mensen gelukkig kunnen maken op die manier.
- Het eigen personeel is er zelfs gaan lopen met de kluis met de dagopbrengsten... Er is dan wel geen bewijs van, maar enkel het personeel komt daar + ze wisten perfect tot in de puntjes waar ze moesten zijn (wat dus een groot vermoeden van een interne zaak gaf). Ze zijn zelfs hun inbrekersmateriaal gewoon in de garage gaan halen door een raam open te boren.
- Lockers worden opengebroken om zaken uit te stelen.
- Flesjes fris water voor de chauffeurs op zeer warme dagen, dan zijn er die pakken water gewoon in hun auto laden en schaamteloos met weg zijn.

Welke maatregelen neemt De Lijn zelf? Niks. En zolang ze niet kordaat optreden zal er ook niks gebeuren.
Pas op, niet alle chauffeurs zijn zo natuurlijk, er werken enorm veel mensen. Maar op den duur vertrouw je gewoonweg niemand meer.

Gray

Legacy Member
Ik durf ook wel is iets afprinten op men werk, manuals oid dat net teveel is om thuis af te printen maar niet genoeg om daarvoor speciaal naar de kopie shop te gaan.
Enfin gebruiksgoederen zou ik nooit meenemen (pakken papier, inktcartridges enz...)

Ge moogt gebruikmaken van het systeem maar het moet deftig blijven vind ik, de relatie met uw werkgever is geven en nemen.;)

(In de printpolicy van ons bedrijf staat er ook nergens dat printen voor persoonlijk verbruik verboden is, wel worden er statistieken en logs bijgehouden en wordt dat maandelijks geevalueerd. Als ge elken dag nen boek afprint zult ge daar dus wel op aangesproken worden.)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan