Archief - stelen op het werk?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

the_fox

Legacy Member
Ik snap niet hoe mensen problemen kunnen maken van sporadisch eens iets af te drukken voor privé-doeleinden op uw werk. Als ge thuis nog iets doet voor uw werk print ge daar toch ook work-related dingen af, gebruikt ge misschien ook een balpen voor iets te noteren en gebruikt ge ook papier. Gaat ge da allemaal binnenbrengen op uw werk als onkosten?

Ik heb het dan natuurlijk ni over grote hoeveelheden.

Socks

Legacy Member
Ik werk in een restaurant/pub als barman,stelen zou ik nooit doen ma na het werk wordt er daar door alle collega's inclusief mij toch wel wat afgezopen op de baas zijn kosten.Maja de managers vinden dit dus ook geen probleem.Echt stelen is dit dus niet denk ik.

makila

Legacy Member
Underlegend zei:
Dingen afprinten voor persoonlijke doeleinden is al iets minder acceptabel (zeker in grote hoeveelheden) en ik denk dat de bazen het sowieso niet graag hebben.
Hoeveel kost nu het afprinten van één blaadje papier? Ik vind dat dit wel moet kunnen. In theorie is dit stelen, maar who gives a f**k. Meestal als ik 20 pagina's voor het werk moet afprinten, dan print ik er 21 af (ééntje voor persoonlijke doeleinden dus). Dan valt dat nooit op.

Maar inderdaad, ineens 100 pagina's voor persoonlijke doeleinden gaat afprinten, dat vind ik er ook wél serieus over én not done.

juvenalis

Legacy Member
Ik denk dat heel veel kleine dingen (oogluikend) worden toegelaten. Als ik hier eens bekijk wat ik nog heb liggen van vroegere vakantiejobkes bij interimkantoren...
Die hebben nooit iets teruggevraagd of laten weten wanneer ik dat moest terugbrengen of zelfs waar. An sich is dat ook stelen in de zuivere zin van het woord.

Een stylo, printer, scanner, ... gebruiken tijdens het werk, wat kan het voor kwaad als uw werk daar niet onder lijdt.
Als ge eenmaal daadwerkelijk (groot) materiaal meepakt, dan spreken we over iets anders.

Ullewupper

Legacy Member
Soms print ik wel eens iets af, of een persoonlijke brief meegeven met de post ofzo.
En eigenlijk is dit niet met de intentie te "stelen", maar meer uit luiheid :p

makila

Legacy Member
Ik heb wél ooit eens naar mijn voeten gehad omdat ik zat te surfen tijdens de middagpauze. :( Ik was betrapt door de baas. Hij meldde dit nadien ook op mijn evaluatiepapieren als een negatief punt.

Zoiets vind ik dus smerig. Ik doe toch tijdens mijn NIET betaalde pauze wat ik wil? Baas zag dat evenwel anders. Hij zei: "Internet hoort niet thuis op het werk. Het is een schande dat je je daar mee bezighoudt" :scream:

Het heeft me wél geleerd dat ik beter eerst hoor/zie hoe de (nieuwe) baas ineen zit, vooraleer dingen te doen die hij/zij misschien niet zo leuk vindt. :)

hyperon

Legacy Member
Een tijdje geleden in de krant gelezen (vind het niet direct meer terug) dat een Duitse arbeider ontslagen was omdat hij zijn gsm had opgeladen op het werk. Dat is immers diefstal van stroom. Was protest tegen gerezen.

gumball4000

Legacy Member
Bij ons opt werk ene betrapt. Hij maakte de facturen zelf en had een eigen programma thuis. Hij liet dus de facturen op zijn rekening storten.
Tot een klant een klacht had over zijn factuur en ze die nergens vonden in het systeem is die gast betrapt geweest.

sanderkevdw

Legacy Member
makila zei:
Hoeveel kost nu het afprinten van één blaadje papier? Ik vind dat dit wel moet kunnen. In theorie is dit stelen, maar who gives a f**k. Meestal als ik 20 pagina's voor het werk moet afprinten, dan print ik er 21 af (ééntje voor persoonlijke doeleinden dus). Dan valt dat nooit op.

Maar inderdaad, ineens 100 pagina's voor persoonlijke doeleinden gaat afprinten, dat vind ik er ook wél serieus over én not done.

Ik vind dat je dit toch anders moet bekijken. Een bedrijf met 100.000 werknemers (multinational consultancy bedrijf bvb.) waar een dag elke werknemer enkele pagina's voor privé gebruik afdrukt zal hier enorm hoge kosten door hebben. Ook al zijn de kosten voor professioneel gebruik 20x zo hoog. Hoewel het voor u persoonlijk lijkt alsof het niet opvalt, valt dit zéker wel op op een hoger management niveau.

foenN

Legacy Member
Hoe zit het met het stelen van 'tijd'?
Een paar van mijn collega's zijn rokers, en die nemen al gauw om het anderhalfuur een kwartier pauze, dat is meer dan 1 uur extra pauze die nemen op een dag dan niet-rokers.

Nog een collega van mij die dan stelselmatig elke dag minstens een half uur extra middagpauze neemt, niemand zegt hierop iets (wrs omdat ze niet op de hoogte zijn). aat er mij aan stoor is dat wij met permanentie werken, dus één van ons moet altijd aanwezig zijn

Dennoman

Legacy Member
foenN zei:
Hoe zit het met het stelen van 'tijd'?
Een paar van mijn collega's zijn rokers, en die nemen al gauw om het anderhalfuur een kwartier pauze, dat is meer dan 1 uur extra pauze die nemen op een dag dan niet-rokers.

Nog een collega van mij die dan stelselmatig elke dag minstens een half uur extra middagpauze neemt, niemand zegt hierop iets (wrs omdat ze niet op de hoogte zijn). aat er mij aan stoor is dat wij met permanentie werken, dus één van ons moet altijd aanwezig zijn
Er zijn genoeg bedrijven die geen extra rookpauzes toestaan, en terecht ook. Roken moet je maar doen tijdens pauzes die er voor iedereen zijn.

Aan de andere kant is het vaak: hoe groter het bedrijf, hoe minder het toezicht. In mijn paar maanden studentenjob aan de universiteit heb ik vaak genoeg gemerkt dat mijn "bazen" dagelijks minstens een uur buiten stonden met een sigaret en een koffie. Zelf ook mijn pauzes zeer lang gerekt, en gelukkig waren zij niet zo hypocriet om er iets van te zeggen als ze mij een dik kwartier te laat uit de refter buiten zagen komen. Beetje leven en laten leven.

Laatste wat ge moet doen is u er in opboeien, zo een dingen gebeuren overal. Ik weet niet wat ik zou doen als ik van u was: bij mij was het maar een studentenjobke om wat tijd te doden. Ergste dat ze konden doen was me ontslaan van dat monotoon apenwerk. DE TERREUR!

Ik wil mijn werk wel goed doen, daar niet van, maar ik ga niet het strebertje uithangen als anderen er fameus met hun klak naar smijten.

makila

Legacy Member
sanderkevdw zei:
Ik vind dat je dit toch anders moet bekijken. Een bedrijf met 100.000 werknemers (multinational consultancy bedrijf bvb.) waar een dag elke werknemer enkele pagina's voor privé gebruik afdrukt zal hier enorm hoge kosten door hebben. Ook al zijn de kosten voor professioneel gebruik 20x zo hoog. Hoewel het voor u persoonlijk lijkt alsof het niet opvalt, valt dit zéker wel op op een hoger management niveau.
Dikke onzin. Niet elk jaar zal het aantal afgeprintte papieren identiek zijn. Het ene jaar zijn er 1 miljoen papieren afgeprint. Het jaar nadien 1.1 miljoen. Dat kan perfekt. Nog straffer: dit is gewoon logisch want het éne jaar is het andere niet. Hoe ga je dan controleren dat daarvan 1000 papieren voor privégebruik zijn afgedrukt, laat staan dat dit opvalt? Leg me dat eens uit?

sanderkevdw

Legacy Member
makila zei:
Dikke onzin. Niet elk jaar zal het aantal afgeprintte papieren identiek zijn. Het ene jaar zijn er 1 miljoen papieren afgeprint. Het jaar nadien 1.1 miljoen. Dat kan perfekt. Nog straffer: dit is gewoon logisch want het éne jaar is het andere niet. Hoe ga je dan controleren dat daarvan 1000 papieren voor privégebruik zijn afgedrukt, laat staan dat dit opvalt? Leg me dat eens uit?

Dit moet helemaal niet gecontroleerd worden. Het zal gewoon opvallen dat er hoge kosten zijn in een bepaald domein (in dit geval printen) en daar zullen dan maatregelen voor genomen worden, en als dan toevallig uitkomt dat er iemand voor privé doeleinden afdrukt, dan heb je pech.
(off topic, dit is wel te controleren door bvb de bestandsnamen van de geprinte documenten eens te controleren, privébestanden hebben doorgaans een minder professionele naam dan een bestand voor bedrijfsdoeleinden)
Mijn punt was eerder aan te tonen dat hoewel iets voor jou persoonlijk als een lage kost ervaren wordt, dit op corporate niveau wel eens anders zou kunnen zijn.

Faun

Legacy Member
gumball4000 zei:
Bij ons opt werk ene betrapt. Hij maakte de facturen zelf en had een eigen programma thuis. Hij liet dus de facturen op zijn rekening storten.
Tot een klant een klacht had over zijn factuur en ze die nergens vonden in het systeem is die gast betrapt geweest.

Dat komt toch sowieso ooit uit? Dacht die daar nu weg mee te komen?

nixie

Legacy Member
meeste bedrijven betalen een vaste kost aan een externe firma voor hun prints.
Of er dus 1000 pagina's meer wordne afgedrukt of niet, zoveel maakt dat niet ui. (enkel op papier mss maar dan nog)

Faun

Legacy Member
the_fox zei:
't is afdrukken of printen! Afprinten is hier een contaminatie van en bestaat niet!

En uw punt is? Zolang iedereen zonder zware dialectwoorden of flagrante fouten typt is er toch geen probleem?

Dark Vampire

Legacy Member
Laatst gehoord dat vorig jaar (toen ik hier nog niet werkte) 2 mensen credit nota's voor hunzelf hadden aangemaakt ter waarde van 10.000 euro. Ik snap niet hoe je zelfs nog maar denkt met zoiets weg te kunnen komen zonder dat iemand dat zou merken.

Jack Wilshere

Legacy Member
Niet echt werk gerelateerd maar wel een leuk verhaal.
Kennis van mij gaf enkele maanden geleden een feestje bij hem thuis, niemand moest iets betalen voor de drank & versnaperingen.
Op een bepaald moment gaat een collega van een andere kennis (waren wel bevriend met elkaar) met de klak rond om een ophaling te doen voor het feestje (op zijn initiatief) en verdwijnt gewoon met het geld zonder iets te zeggen of af te geven aan de “organisator”.

Vordesh

Legacy Member
In de colruyt (magazijn) hebk nog iemand zijn c4 weten krijgen voor het stelen van een rol wc papier :')
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan