Archief - stelen op het werk?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Gray

Legacy Member
Wat is stelen op het werk? Eens een balpen meenemen? Af en toe eens iets afprinten op het werk voor persoonlijke doeleinden?
Wat kan, wat kan niet volgens jullie?:wtf:
Is er een verschil tussen grote bedrijven en kleine kmo's?
Ik wil wel eens weten hoe iedereen hierover denkt.

Underlegend

Legacy Member
Ieder bedrijf heeft toch een soort van bedrijfsethiek en policy niet? Een balpen mag je toch sowieso gebruiken, dus hem meenemen is niet echt stelen. Dingen afprinten voor persoonlijke doeleinden is al iets minder acceptabel (zeker in grote hoeveelheden) en ik denk dat de bazen het sowieso niet graag hebben.

Verder is dit een vrij rare vraag niet? Stelen = stelen en je zou zelf wel moeten kunnen bepalen wat kan en niet.

djemz

Legacy Member
vrij rare vraag eigenlijk.. Als ik thuis iets nodig heb vraag ik dat gewoon of ik het eens mag meedoen, normaal is dat ook geen probleem. Je zal maar gepakt worden met stelen op het werk, succes om dan een andere job te vinden.

mister__ID

Legacy Member
Ik denk dat stelen op het werk zich beperkt tot het stelen van apparatuur op het werk en het stelen van producten. Een balpen meenemen kun je dan weer gewoon zien als materiaal meenemen naar huis om daar verder te werken.

Faun

Legacy Member
Op mijn werk neem ik niks mee, zelf geen batterijen. Maar ik weet kennissen die werkzaam zijn in de bouw die vanalles naar huis meezeulen. Ik weet er liever zo weinig mogelijk over.

djemz

Legacy Member
volgens mij doet iedereen die in de bouw werkt zulke dingen. Het ergste dat ik gehoord heb is iemand die zijn terras laten gieten heeft op kosten van meerdere klanten, gewoon bij meerdere klanten iets meer beton genomen dan nodig en dan allemaal voor zijn eigen terras laten gieten savonds. Ik snap het dan nog beter dat ze dingen meedoen van een werf aangezien bazen meestal verzekerd zijn voor die dingen dan dat ze de gewone werkmens bestelen.

Anoniem09

Legacy Member
djemz zei:
volgens mij doet iedereen die in de bouw werkt zulke dingen. Het ergste dat ik gehoord heb is iemand die zijn terras laten gieten heeft op kosten van meerdere klanten, gewoon bij meerdere klanten iets meer beton genomen dan nodig en dan allemaal voor zijn eigen terras laten gieten savonds.

Kan ook weer een opgeblazen verhaal zijn. Hier is het terras en de oprit ook allemaal gratis gegoten met beton, gewoon omdat dat allemaal overschotten zijn. Ze kunnen nooit precies inschatten hoeveel ze nodig hebben, wat dan te doen met het overschot dat in die mixer-wagen zit? Bij iemand gaan afzwieren natuurlijk, kunt dat niet de volgende dag hergebruiken.

Wazzipi

Legacy Member
op mijn werk is er ook ene betrapt zetten het dan op kapaza ofzo echt e....

MrKend54l

Legacy Member
Een balpen meenemen doe je vaak niet bewust en is ook niet stelen. Documenten printen is ook niet echt stelen in mijn ogen, je moet het natuurlijk altijd vragen maar meestal is dit geen probleem.
Als je echt al een computer of dergelijke meeneemt dan is dit uiteraard wel stelen. Maar die verhalen van in de bouw is in principe ook stelen maar de baas gaat niet dood van een doos vijzen en pluggen die meegenomen worden hoor. Vaak nemen mensen ook dingen mee die je in een gewone winkel moeilijk kan vinden of enkel in grote aantallen waardoor het op het werk meenemen/ laten meenemen goedkoper en makkelijker is.

Mensen die een camionet hebben vol met gereedschap hebben van hun werk en dit voor prive doeleinden gebruiken stelen in principe ook.

djemz

Legacy Member
koenpje zei:
Kan ook weer een opgeblazen verhaal zijn. Hier is het terras en de oprit ook allemaal gratis gegoten met beton, gewoon omdat dat allemaal overschotten zijn. Ze kunnen nooit precies inschatten hoeveel ze nodig hebben, wat dan te doen met het overschot dat in die mixer-wagen zit? Bij iemand gaan afzwieren natuurlijk, kunt dat niet de volgende dag hergebruiken.

ja ok, onze oprit ook, maar 60m² is toch geen overschot meer imo

Tonerider

Legacy Member
bij ons mag je zelfs niets meenemen dat voor de vuilbak bestemd is. :sad:

boostah

Legacy Member
Sdc zei:
bij ons mag je zelfs niets meenemen dat voor de vuilbak bestemd is. :sad:

Logisch, ken zo nog een bedrijf waar het vroeger wel mocht. Met als resultaat dat je zelf ervoor zorgt dat dingen voor de vuilbak worden zodat je ze kan meenemen

Polestar

Legacy Member
MrKend54l zei:
Een balpen meenemen doe je vaak niet bewust en is ook niet stelen. Documenten printen is ook niet echt stelen in mijn ogen, je moet het natuurlijk altijd vragen maar meestal is dit geen probleem.
Als je echt al een computer of dergelijke meeneemt dan is dit uiteraard wel stelen. Maar die verhalen van in de bouw is in principe ook stelen maar de baas gaat niet dood van een doos vijzen en pluggen die meegenomen worden hoor. Vaak nemen mensen ook dingen mee die je in een gewone winkel moeilijk kan vinden of enkel in grote aantallen waardoor het op het werk meenemen/ laten meenemen goedkoper en makkelijker is.

Mensen die een camionet hebben vol met gereedschap hebben van hun werk en dit voor prive doeleinden gebruiken stelen in principe ook.

Je "gebruikt" het materiaal toch alleen maar dan? Je houdt het niet bij dus dat is dan niet stelen volgens mij. En als je toch een camionette vol materiaal mee naar huis mag nemen, dan kan je er evengoed van gebruikmaken.

Tr1ploid

Legacy Member
Nuttiez zei:
Je "gebruikt" het materiaal toch alleen maar dan? Je houdt het niet bij dus dat is dan niet stelen volgens mij. En als je toch een camionette vol materiaal mee naar huis mag nemen, dan kan je er evengoed van gebruikmaken.

Gebruik = slijtage

brandon_

Legacy Member
Een collega van mij werd om dwingende reden ontslagen nadat hij betrapt werd toen hij geld nam uit de winstkas van de drankautomaat. Daar zit kleingeld in met een waarde van maximaal € 100 vermoed ik, dus om het niet te laten opvallen heeft hij wellicht maximaal € 10 - € 20 proberen te nemen.
Onbegrijpelijk hoe iemand zijn job/carrière op het spel kan zetten voor enkele luttele euro's... Het risico om 1000-den euro's te verliezen op lange termijn voor een winstmarge van enkele 10-tallen euro's. Sommige mensen begrijp ik echt niet!

Oldskooler

Legacy Member
JasperCLA zei:
Mijn collega tijdens m'n vakantiejobke vorig jaar. Ik had toen net een week gedaan met werken: Verkoper besteelt Carrefour voor 127.000 euro aan elektronica - HLN.be

Carrefour becijferde een tekort in de stock van 165.000 euro aan winkelwaarde, maar dit cijfer werd teruggebracht tot 127.000 euro omdat niet alle tekorten op Jonas V.H. zijn conto mochten worden gezet. Intussen bereikten de ouders van V.H., wiens moeder al 30 jaar aan de kassa's van Carrefour werkt, een overeenkomst met Carrefour om 125.000 euro terug te betalen. 2.500 euro loon werd immers niet meer uitgekeerd toen de feiten bekend raakten. Carrefour stelt zich om die reden geen burgerlijke partij.

Jonas V.H. riskeert een werkstraf van 175 uur of een vervangende gevangenisstraf van 12 maanden met uitstel. Vonnis op 27 september.



Hoe het leven van mama te ruïneren.
Ook niet snugger om het zo groots aan te pakken, dat ging niet opvallen.

Dennoman

Legacy Member
Oldskooler zei:
Hoe het leven van mama te ruïneren.
Ook niet snugger om het zo groots aan te pakken, dat ging niet opvallen.
Groot geld geroken uiteraard. Heeft wel verdomme veel moeten pikken precies, eer ge €165.000 aan materiaal bij mekaar hebt :s

Vooral geweldig hoe die ouders zich nooit hebben afgevraagd hoe die plots een BMW én een quad kon betalen. Surtout omdat de moeder al 30 jaar bij Carrefour werkt, dus die maakt zich toch geen illusies over hoeveel die verdiende?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan