@ Botchla: Toch opletten met wat ge zegt hoort.

Zonder een gezonde dosis verstand gaat ge welgeteld 0 casusjes foutloos kunnen oplossen en gaat elk examen met zo'n oefening(en) uitmonden in bidden voor een vraag die ge van buiten hebt geleerd. Ge kunt een gebrek aan intelligentie zeker en vast compenseren, maar dat betekent wel dat ge héééééél lang en hard gaat moeten leren in de 'zware' gevallen. En dat is dan vaak onbegonnen werk.
@ fragflap: Vraag aan OP want mijn outbox savet niets.
@ryoudragon: Please stop talking. Een zeer groot aantal studenten haalt het redelijk vlotjes zonder zelfs een uur per dag onder het jaar uit te steken. Beter nog, de 'gemiddelde' student doet geen klop onder het jaar want op elke dag staat het werk gepland voor 'morgen' of 'volgende week'. Bij zo een soort uitspraken als algemene waarheden gebruikt heb ik meteen flashbacks naar die meisjes in het middelbaar die een samenvatting van 30blz aan het blokken waren elke dinsdagmorgen voor een testje aarderijkskunde dat over 5 paginas ging om vervolgens 7/10 te krijgen ofzo.
De sleutel is zo'n beetje om zo te kunnen redeneren vanuit uw verstand en 'parate' kennis die ge uzelf eigen hebt gemaakt zodat ge zo weinig mogelijk telkens hoeft te blokken. Ge moet ook zeker geen teksten puur van buiten blokken, dat is een methode die heel erg valt af te raden. Ge haalt de teksten uit uw wetboeken en wat ge uzelf in moet prenten is de coherentie achter heel uw zoeksysteem zodat ge weet waar ge moet zoeken. In sociaal recht en fiscaal is het vaak een klein doolhofje aan wetgeving waar ge in moet beginnen zoeken. Maar alstublieft, leer de teksten niet van buiten. Begrijp gewoon de inhoud en naarmate dat ge er mee bezig zijt weet ge dat steeds beter en beter staan. Ge kunt ookeen papegaai worden maar dan gaat echt zwaar afzien, vrees ik.
Over op hogeschool rechtspraktijk doen en dan een schakeljaar te volgen om naar de master te gaan: Please don't. Ik denk niet dat uw slaagkansen bijster hoog zijn en wat ze ook zeggen, hogeschool rechtspraktijk is een serieus paar treden lager dan rechten op universitair niveau. Dan gaat ge na drie jaar vastroesten plots keihard uzelf moeten smijten enzovoort én nog een jaar kwijt zijn bovendoen. En dan staan u nog twee masterjaren te wachten. Die leerkracht moet inderdaad maar oppassen wat ie zegt want mensen zo aanmoedigen alsof het een 'easy way out' is, dat is een klein beetje te zot om los te laten lopen.
En de mensen die niet slagen met 8 uur studeren per dag doorheen het jaar. Ga werken of wees eerlijk met uzelf en geef toe dat ge 20 minuten studeert en voor de rest uw facebook update en met uw duimen draait. Kijk, dan komt ge niet uit TSO maar uit bijzonder onderwijs. Er is iets vreselijks mis met uw studiemethode of ge zijt Forrest Gump. Misschien overdrijft ge flagrant ivm uw aantal uren studeren per dag ofzo. Maar indien niet, zou dat betekenen dat ge zo een weekje nodig hebt om uit te zoeken hoe uw toetsenbord werkt denk ik. Leren betekent PC af, bureau opgeruimd, hoofd vrij, internet nog niet gebruikt die dag en knallen. Geen bullshit van 'kheb mijn pc nodig'. Slides kunt ge afdrukken, ge moet geen smoesjes verzinnen om op internet te zitten niksen.
Er is niks mis met het feit dat ge ondanks verwoede pogingen uzelf niet kunt aanzetten tot studeren als er geen druk op staat. Maar maak uzelf niks wijs. 8 uur per dag doorheen het academiejaar betekent dat ge tijdens uw blok niks te doen hebt. Dan hebt ge letterlijk alles al 3 keer gedaan vooraleer ge aan de blok begint.