Archief - Rechten studeren vanuit TSO

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Chilliewillie88

Legacy Member
ThomasC zei:
2u /dag? Dan moogt ge nu uw boeken al toedoen.. Ik heb mijn eerste jaar (afgelopen jaar) 2-4u per dag met mijn Rechtenopleiding bezig geweest en mag er 4 van de 9 opnieuw doen. En iedereen die er volledig door is op het eerste jaar hebben elke dag minstens 8u zitten werken omtrent de studie (wel inclusief 2u les/dag, da is idd weinig ma zo is da in Hasselt)
Ma dus als ge het niet gaat beschouwen als uw job, dan moet ge er niet aan beginnen.. Dat ze da daar zeggen voordat ge begint is dus gene zever :D

Och kom wat een absolute onzin. Kan er niet tegen als mensen hun persoonlijke ervaringen als algemene waarheid komen verkondigen.

Ik ken genoeg mensen, en met genoeg bedoel ik echt zeker een tiental (mezelf incluis) die een rechtendiploma hebben kunnen halen terwijl ze het hele jaar geen rotte kloot hebben uitgestoken behalve wat inzet getoond tijdens de blok/examen periodes.

Dat ge iedere dag van het academiejaar zou moeten blokken is misschien voor u waar, en respect als ge dat er voor over hebt, maar is ZEKER geen algemene waarheid.

ma bon, die discussie is hier al vaak genoeg gevoerd.

E_wout

Legacy Member
Had ik iedere dag moeten studeren tijdens mijn rechtenstudies, ik was het na drie maanden afgebold.

september - mei: feestjes en denken "ik zou toch beter eens iets doen"
juni: doodblokken tijdens de blok en examens
augustus: nog eens doodblokken tijdens tweede zit

(uitzondering was master na master waar ik toch eens wat beginnen doen ben tijdens het jaar en plots merkte dat ik tijdens de blokperiode tijd over had)

puni

Legacy Member
SteveDotcom zei:
weer zo een typisch topic, elke keer breken jullie hier iemand af omdat die persoon van TSO komt.

Ze breken hem niet af omdat hij uit TSO komt. Hebt gij de OP wel gelezen? Meneer komt uit Handel, flest grandioos in Bedrijfsmanagement, ziet dan zogezegd het licht en wil bijgevolg een studie gaan doen die, met alle respect, gewoon een pak zwaarder is (in de zin van hoeveelheid te verwerken leerstof). Mijns inziens heeft-ie gewoon geen schijn van kans.

Ik heb de omgekeerde beweging gemaakt, van rechten naar bedrijfsmanagement (accountancy-fiscaliteit infeite, maar soit). In de eerste richting grandioos geflest op alles, in de tweede eerste zit. En ik ben in alle bescheidenheid geen dommerik (hoewel ik ook uit TSO kom :unsure:).

-TC-

Legacy Member
Chilliewillie88 zei:
Och kom wat een absolute onzin. Kan er niet tegen als mensen hun persoonlijke ervaringen als algemene waarheid komen verkondigen.

Ik ken genoeg mensen, en met genoeg bedoel ik echt zeker een tiental (mezelf incluis) die een rechtendiploma hebben kunnen halen terwijl ze het hele jaar geen rotte kloot hebben uitgestoken behalve wat inzet getoond tijdens de blok/examen periodes.

Dat ge iedere dag van het academiejaar zou moeten blokken is misschien voor u waar, en respect als ge dat er voor over hebt, maar is ZEKER geen algemene waarheid.

ma bon, die discussie is hier al vaak genoeg gevoerd.

Excuseer, ik neem gewoon waar hoor.
Hoeveel mensen doen er Rechten? Wel afgelopen jaar 300+ in het 1e jaar ik Hasselt.
Daarvan zijn er heel wat mensen die academie jaar niet geweldig veel gedaan hebben, maar dan in de blok begonnen n lang bezig waren in die blokweek (blok na zes weken les, telkens een week in Hasselt) en die hebben de helft van hun studiepunten niet gehaald.
En believe me de mensen die het wel gehaald hebben, die hebben mij verzekerd dat ze er per dag 8-10 h mee bezig waren,( en geloof me ik heb met meer dan 10 mensen daarover gepraat)
Uiteraard zijn er de lucky few die het kunnen zonder iets uit te steken, maar in tegenstelling tot wat u beweert, moet ge gewoon met de instelling van er hard voor gaan werken want de kans is heel erg groot da ge maar ne gewone mens zijt op da vlak en anders in de shit komt
Serieus ze zeggen da op de universiteit (vanuit leerlingenbegeleiding uit)ni zomaar da er maar enkelingen zijn die het echt kunnen zoals u het gedaan heeft ;)

EDIT: en de kans da het algemene scenario van toepassing zal zijn op de ts lijkt me, aangezien zijn verleden, wel van toepassing. Misschien zelfs nog harder werken ;)

Chilliewillie88

Legacy Member
Kom kom zeg, ik was op het middelbaar (en later op de unief dan ook) maar een zéér gemiddelde student hoor. De opleiding rechten is dan ook gewoon een middelmatige universitaire richting, niet meer of minder dan dat.
Ik spreek natuurlijk wel voor de KUL, maar ik denk niet dat in Hasselt het niveau hoger zal liggen en dus moeilijker/meer zou zijn.

Ik wil hier niet mee zeggen dat rechten een makkelijke richting is, maar uit ervaring weet ik wel dat de doorsnee rechtenstudent zijn richting naar de buitenwereld toe graag wat moeilijker laat uitschijnen dan ze in werkelijkheid is.

TS zal zeker hard moeten studeren wil hij het diploma halen. Ik ga er echter manifest niet mee akkoord als je zegt dat je sowieso het hele jaar door x-aantal uur per dag moet blokken om het te halen, want dat is absoluut onzin.

Nighty

Legacy Member
Oke naar school gaan en dan nog eens 8 a 10h leren.... Serieus maar mijn vat met zout is ineens leeg (echt waar :unsure: )

Bestaat dat zulke studenten?

-TC-

Legacy Member
Ik zei 8h / dag waarvan 2u les ;d
Natuurlijk is dat het ideaal, waar enkelen maar aan komen, maar da zijn wel altijd degene zonder 2e zit ;d en maar zoveel studeren om net op alles 10/20 te halen is eigenlijk ook zinloos, als je ni de beste wil zijn, dan moet ge er ni aan beginnen ;)

J.F.

Legacy Member
Nighty zei:
Oke naar school gaan en dan nog eens 8 a 10h leren.... Serieus maar mijn vat met zout is ineens leeg (echt waar :unsure: )

Bestaat dat zulke studenten?

't Zou dan wel zijn met de lesuren incl. hé, dus als ge 6 uur les hebt en ge houdt u daar nog 2 uurkes mee bezig thuis (samenvatten ofzo, idk?) valt dat toch best mee? Afhankelijk van hoe laat ge gedaan hebt en of ge moet pendelen enzo... Echt leren in de zin van blokken door het jaar vind ik sowieso al vreselijk nutteloos.

maartendq

Legacy Member
4lex zei:
Uhm... Ik zou ook graag rechten studeren, maar ik weet niet of het haalbaar is voor mij (ik kom uit een aso richting) en ik weet evenmin of het haalbaar is voor iemand uit het TSO.
Anyway onze leerkrachten hebben ons uitgelegd dat er zoiets bestaat als een hogeschool,
waarna je na je bachelor van 3 jaar gwn een schakeljaar kan doen voor je masterdiploma.
Zo'n schakeljaar is uitgevonden voor mensen zoals 'ons' : Aso, eco-moderne talen en TSO handel,BI,Informatica,.... - woorden van mijn leerkracht economie. Jij hebt al hogeschool gedaan en ik vroeg mij af wrm je nu opeens Universiteit gaat doen. De meeste gaan van Univ naar Hogeschool en bij jou is het juist omgekeerd...

In geval van rechten is dat eerst 3 jaar 'n professionele bachelor Rechtspraktijk (Bedrijfsmanagement), daarna 'n schakeljaar en dan je twee masterjaren.

Chilliewillie88

Legacy Member
ryoudragon zei:

Zie niet in wat daar zo grappig aan is. Als je 2 uur per dag bezig bent met je richting een gans academiejaar aan een stuk (2 uur bezig zijn op uw eigen, niet in de les zitten, dat telt niet) ben je al hééél ver.

ryoudragon

Legacy Member
Chilliewillie88 zei:
Zie niet in wat daar zo grappig aan is. Als je 2 uur per dag bezig bent met je richting een gans academiejaar aan een stuk (2 uur bezig zijn op uw eigen, niet in de les zitten, dat telt niet) ben je al hééél ver.

Tso gedaan, niet eens examens gedaan van andere hogere richting en denken dat ie er met 2uurtjes/dag gaat geraken :') Dude. Srsly. 2uurtjes is echt NIETS é, als ge denkt dat ge zo aan een diploma raakt. Of rekent TS niet op een modeltraject mss?

Een gemiddelde student raakt er simpelweg niet met 2 luttele uurtjes, we gaan hier niet in dromen beginnen geloven hé. Tenzij je natuurlijk verzot bent op herexamens en twee jaar langer studeren dan gepland.

Utred

Legacy Member
ryoudragon zei:
Tso gedaan, niet eens examens gedaan van andere hogere richting en denken dat ie er met 2uurtjes/dag gaat geraken :') Dude. Srsly. 2uurtjes is echt NIETS é, als ge denkt dat ge zo aan een diploma raakt. Of rekent TS niet op een modeltraject mss?

Een gemiddelde student raakt er simpelweg niet met 2 luttele uurtjes, we gaan hier niet in dromen beginnen geloven hé. Tenzij je natuurlijk verzot bent op herexamens en twee jaar langer studeren dan gepland.

Jij werkte 2 uur per dag?:wtf:
Dat hou je toch niet vol?

Mueske

Legacy Member
ryoudragon zei:
Tso gedaan, niet eens examens gedaan van andere hogere richting en denken dat ie er met 2uurtjes/dag gaat geraken :') Dude. Srsly. 2uurtjes is echt NIETS é, als ge denkt dat ge zo aan een diploma raakt. Of rekent TS niet op een modeltraject mss?

Een gemiddelde student raakt er simpelweg niet met 2 luttele uurtjes, we gaan hier niet in dromen beginnen geloven hé. Tenzij je natuurlijk verzot bent op herexamens en twee jaar langer studeren dan gepland.

Dafuq. o.O Er zijn extreem weinig studenten die zelfs maar 2 uur per dag (na de lessen dan) bezig zijn.

Nighty

Legacy Member
Haja inclusief lessen, oke dan. My bad :p

Ik leerde ook enkel met examens en moest altijd kopiëren om cursus in orde te krijgen :D
Maja kheb dan ook geen rechte gedaan maar industrieel ingenieur

ryoudragon

Legacy Member
Mueske zei:
Dafuq. o.O Er zijn extreem weinig studenten die zelfs maar 2 uur per dag (na de lessen dan) bezig zijn.

en hoeveel van die studenten doen dan ook daadwerkelijk modeltraject zonder herexamens? :')

Hangt ook af van richting tot richting natuurlijk. Ikzelf heb zeer praktische richting gedaan, in het 5de semester werkte ik tot middernacht en om 8u zat ik alweer in de les. (en dan had ik nog niet eens tijd om te studeren voor mijn avondschool) Maar in de kerstvakantie heb ik 5 daagjes gestudeerd voor mijn examens en dat was het dan weer :D

ryoudragon

Legacy Member
Utred zei:
Jij werkte 2 uur per dag?:wtf:
Dat hou je toch niet vol?

Nuja, je weet waar je voor werkt hé, ik ben met een modeltraject afgestudeerd en ik heb nu al vakantie sinds 8 juni. (alez, examen avondschool meegerekend eigl pas sinds 20juni) Dat wil dus zeggen: meer dan 3 maand pure vakantie. Heerlijk (n_n)

glashelder

Legacy Member
Hangt er natuurlijk vanaf wat je voorkeur is. Je hebt studenten die het hele jaar door feesten om dan tijdens de blok nachten door te doen of om 7u opstaan. Ik werk dan liever elke dag een beetje om dan tijdens de blok een uurtje of 3 per dag te moeten blokken en voor de rest niks te kunnen doen (en ook geen lessen dan, dus eigenlijk gewoon 3-4 weken op m'n gemak).

Ketelbuik

Legacy Member
Verschilt toch voor iedereen? In het middelbaar leerde ik nooit veel voor de examens en ik had altijd een bovengemiddeld resultaat. In het middelbaar was het altijd van dat: 'ja, ik heb gisteren 8 uur geleerd' 'en ikke 10 uur'. Ik stond daar schoon met 3 uurkes goed blokken maar ik had wel een beter resultaat dan hen. Het hangt gewoon van persoon tot persoon af. Als ik studeer is het met de volle concentratie. Ik zit niet rond te kijken of ik ga niet mindless mijn cursus overschrijven.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan