Archief - Rechten studeren vanuit TSO

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mr.DarK

Legacy Member
Tenzij ik mij vergis denk ik dat Duckwhisperer TSO heeft gevolgd en nu succesvol zijn rechtenopleiding aan het doorlopen is. Misschien moet je hem eens contacteren. Ik denk vooral dat uw motivatie de doorslag gaat geven...

Just_life

Legacy Member
Mr.DarK zei:
Tenzij ik mij vergis denk ik dat Duckwhisperer TSO heeft gevolgd en nu succesvol zijn rechtenopleiding aan het doorlopen is. Misschien moet je hem eens contacteren. Ik denk vooral dat uw motivatie de doorslag gaat geven...

Inderdaad, heb ik ook gedaan en hij kan je wel goed helpen. :) Verder is het voor mij ook 1 grote uitdaging en kamp ik ook met een énorme faalangst. Hoe ik deze kan bestrijden weet ik zelf niet.

Weet dat een Rechten opleiding 0,00 voorkennis vergt. In de plaats hiervan vraagt men wel ietsje meer tijd dan andere opleidingen die meestal wel enige voorkennis eisen. De enige mensen die een kleine voorsprong hebben zijn die uit het Latiijnse (heb ik van Duckwhisperer ;p)

Cpt. Kablammo

Legacy Member
Uw slaagkansen lijken me enorm laag als ik uw verhaal zo lees, maar ik heb een PM verstuurd met wat ge moogt verwachten. Ik kom zelf wel niet uit TSO maar de stap tussen middelbaar en rechten is toch zo groot dat ASO/TSO niet bijster veel uitmaakt. Enkel de reden waarom ge TSO moest/wou gaan doen maakt een beetje uit.

Mueske

Legacy Member
Nogal grappig, de vrijheid aan de hoge school heeft u genekt, dus ga je maar naar de universiteit, waar je nog meer vrijheid gaat hebben.

4lex

Legacy Member
Uhm... Ik zou ook graag rechten studeren, maar ik weet niet of het haalbaar is voor mij (ik kom uit een aso richting) en ik weet evenmin of het haalbaar is voor iemand uit het TSO.
Anyway onze leerkrachten hebben ons uitgelegd dat er zoiets bestaat als een hogeschool,
waarna je na je bachelor van 3 jaar gwn een schakeljaar kan doen voor je masterdiploma.
Zo'n schakeljaar is uitgevonden voor mensen zoals 'ons' : Aso, eco-moderne talen en TSO handel,BI,Informatica,.... - woorden van mijn leerkracht economie. Jij hebt al hogeschool gedaan en ik vroeg mij af wrm je nu opeens Universiteit gaat doen. De meeste gaan van Univ naar Hogeschool en bij jou is het juist omgekeerd...

e.House

Legacy Member
4lex zei:
Uhm... Ik zou ook graag rechten studeren, maar ik weet niet of het haalbaar is voor mij (ik kom uit een aso richting) en ik weet evenmin of het haalbaar is voor iemand uit het TSO.
Anyway onze leerkrachten hebben ons uitgelegd dat er zoiets bestaat als een hogeschool,
waarna je na je bachelor van 3 jaar gwn een schakeljaar kan doen voor je masterdiploma.
Zo'n schakeljaar is uitgevonden voor mensen zoals 'ons' : Aso, eco-moderne talen en TSO handel,BI,Informatica,.... - woorden van mijn leerkracht economie. Jij hebt al hogeschool gedaan en ik vroeg mij af wrm je nu opeens Universiteit gaat doen. De meeste gaan van Univ naar Hogeschool en bij jou is het juist omgekeerd...

en dat wist jij niet? :eek:
En met zo'n schakeljaar verlies je meteen ook een jaar, laat staan dat een schakeljaar zo simpel is...

botchla

Legacy Member
De feiten:

- Statistisch gezien zijn uw slaagkansen zeer laag (lager dan 10% voor een TSO + zittenblijver).
- Uw intelligentie kunnen we zo niet meten. Rechten is niet zo een moeilijke richting maar je moet wel goed uit het hoofd kunnen leren. Dat is trainen en onderhouden, wat ik aanneem dat je niet gedaan hebt.
- Doorzettingsvermogen kunnen we niet meten, is voor rechten belangrijker dan intelligentie (vanaf een bepaald niveau). Weet gewoon dat ge veel "saaie" teksten vanbuiten zult mogen leren.


4lex, uw leerkracht economie zou beter zo geen uitspraken doen en groeperen. Dat terzijde ben je met je schakeljaar nog niet gelijkgesteld aan een master. Je doet je bachelor, dan schakel je en dan doe je je masteropleiding (moet ik er een tekeningetje bij maken dat je dan lang bezig bent?).

Lastly, topicstarter, waarom wil je rechten doen? Heb je een duidelijk idee wat je voor werk wil doen en kan doen met dit diploma? Weet dat advocatuur geen automatisch gevolg van dit diploma is, dan staan je nog balie examens te wachten...

Chilliewillie88

Legacy Member
Ik vraag mij toch altijd af waarom mensen eigenlijk rechten willen gaan studeren. Al zeker wanneer ze uit een TSO richting komen. Denk toch na mensen en realiseer dat ge helemaal geen rechten wilt gaan studeren :) Niemand wil rechten gaan studeren als hij 18 is.

SH343

Legacy Member
Chilliewillie88 zei:
Ik vraag mij toch altijd af waarom mensen eigenlijk rechten willen gaan studeren. Al zeker wanneer ze uit een TSO richting komen. Denk toch na mensen en realiseer dat ge helemaal geen rechten wilt gaan studeren :) Niemand wil rechten gaan studeren als hij 18 is.

Omdat (denken ze) $$$$ en geen vereiste competenties buiten een stel hersenen.

fragflap

Legacy Member
Cpt. Kablammo zei:
Uw slaagkansen lijken me enorm laag als ik uw verhaal zo lees, maar ik heb een PM verstuurd met wat ge moogt verwachten. Ik kom zelf wel niet uit TSO maar de stap tussen middelbaar en rechten is toch zo groot dat ASO/TSO niet bijster veel uitmaakt. Enkel de reden waarom ge TSO moest/wou gaan doen maakt een beetje uit.



Zou je me dat PM ook kunnen sturen aub. Ik ga ook rechten doen.

fragflap

Legacy Member
Ik heb hier al meermaals gelezen dat je juist geen TEKSTEN/wetten van buiten moet leren :s

W!mpix

Legacy Member
fragflap zei:
Ik heb hier al meermaals gelezen dat je juist geen TEKSTEN/wetten van buiten moet leren :s

Ge moogt uw wetboeken altijd gebruiken op examens. Maar ge moet af en toe wat dingen "vanbuiten" leren, wat ook voor zich spreekt.

Die discussies zijn al ZO vaak gevoerd, gebruik de zoekfunctie eens eh mensen. Zelfs dit jaar zijn er al een vijftal de revue gepasseerd, telkens met EXACT hetzelfde onderwerp.

SteveDotcom

Legacy Member
weer zo een typisch topic, elke keer breken jullie hier iemand af omdat die persoon van TSO komt. Ik ken iemand die voor burgerlijk ingenieur gaat die van TSO kwam, is dat uitzonderlijk ja, maar alles hangt van de motivatie af. Uw eerste jaar op de hogeschool/unief de meeste vegen er hun kl*ten aan door de vrijheid die ze krijgen.

Wij kunnen ni voor u zeggen dat ge het makkelijk gaat hebben, want da zal zeker niet zijn.
Ga een jaartje werken, de motivatie zal wel komen : )

-TC-

Legacy Member
2u /dag? Dan moogt ge nu uw boeken al toedoen.. Ik heb mijn eerste jaar (afgelopen jaar) 2-4u per dag met mijn Rechtenopleiding bezig geweest en mag er 4 van de 9 opnieuw doen. En iedereen die er volledig door is op het eerste jaar hebben elke dag minstens 8u zitten werken omtrent de studie (wel inclusief 2u les/dag, da is idd weinig ma zo is da in Hasselt)
Ma dus als ge het niet gaat beschouwen als uw job, dan moet ge er niet aan beginnen.. Dat ze da daar zeggen voordat ge begint is dus gene zever :D

Range

Legacy Member
Ik ken iemand die rechten doet en uit TSO komt. Het is keihard werken dag in dag uit en nog zul je waarschijnlijk buizen hebben. Niet opgeven is de boodschap.

Wel een kleine opmerking nog. Wat jij gedaan hebt bedrijfsmanagement stelt echt niets voor en kan eigenlijkvergeleken worden met het laatste jaren in één of andere aso richting.

Ik ken verschillende mensen uit TSO die zonder weinig op voorhand te studeren door de examens wandelen, wat van rechten niet kan gezegd worden. :)

De kans dat je zult falen is groot, zoek werk ;)

Chilliewillie88

Legacy Member
SH343 zei:
Omdat (denken ze) $$$$ en geen vereiste competenties buiten een stel hersenen.

Kan nogal eens vies tegenvallen, heb hier ook een rechtendiploma op de schap liggen :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan