Archief - Rechten studeren vanuit TSO

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

J.F.

Legacy Member
glashelder zei:
Hangt er natuurlijk vanaf wat je voorkeur is. Je hebt studenten die het hele jaar door feesten om dan tijdens de blok nachten door te doen of om 7u opstaan. Ik werk dan liever elke dag een beetje om dan tijdens de blok een uurtje of 3 per dag te moeten blokken en voor de rest niks te kunnen doen (en ook geen lessen dan, dus eigenlijk gewoon 3-4 weken op m'n gemak).

Ja, dat is eh. Trouwens ik denk dat rechten niet zo heel veel les heeft in Leuven (correct me if I'm wrong). In mijn richting is dat bv. dat ik niet zo veel les heb en dan kunt ge perfect nog efkes voor school bezig zijn én de avond vrij zijn, uitgaan wat ge wilt... Ik heb tot nu toe ook geen herexamens en mijn studentenleven is heel erg sociaal en fijn, dus het kan zeker wel. Iedereen doet precies of 6-8 uur met school bezig zijn (incl. lessen of course) zo keiveel is, maar dat valt echt goed mee imo.

Chilliewillie88

Legacy Member
ryoudragon zei:
Tso gedaan, niet eens examens gedaan van andere hogere richting en denken dat ie er met 2uurtjes/dag gaat geraken :') Dude. Srsly. 2uurtjes is echt NIETS é, als ge denkt dat ge zo aan een diploma raakt. Of rekent TS niet op een modeltraject mss?

Een gemiddelde student raakt er simpelweg niet met 2 luttele uurtjes, we gaan hier niet in dromen beginnen geloven hé. Tenzij je natuurlijk verzot bent op herexamens en twee jaar langer studeren dan gepland.

Euh, het gaat hier wel over 2 uurtjes per dag een gans academiejaar aan een stuk, en niet alleen 2 uur per dag tijdens de blok/examen periodes he.

Met 2 uur per dag bezig zijn voor uw richting doet ge sowieso beter/meer da n80% van de studenten. 100% zeker van.

J.F.

Legacy Member
Chilliewillie88 zei:
Euh, het gaat hier wel over 2 uurtjes per dag een gans academiejaar aan een stuk, en niet alleen 2 uur per dag tijdens de blok/examen periodes he.

Met 2 uur per dag bezig zijn voor uw richting doet ge sowieso beter/meer da n80% van de studenten. 100% zeker van.

²

Sidgun

Legacy Member
Ik doe nu een master aan de Ugent namelijk bestuurskunde en publiek management. Daarvoor heb ik bachelor in sociaal werk gevolgd aan Artevelde. Tijdens deze bachelor leerde ik ook niet veel hoor, wat resulteerde in wat herexamens, maar was er op einde van de rit wel steeds door (gemiddelde van 12/20 over de hele opleiding). Nu doe ik dus die master. Ik ben ENORM veranderd als het op gebied van studeren komt. Ik kijk nu steeds mijn lessen na, begin meteen aan taken als ik die opkrijg,.... Dit resulteerde op het einde van mijn schakeljaar in een gemiddelde van 15,5/20.

Conclusie: Motivatie en veeeeeel werken, werpt vruchten af. Je moet je gewoon afvragen: Wil ik kansmaken op een succesvolle carrière? Zoja, versleur die handboeken!

Kandul

Legacy Member
Sidgun zei:
Conclusie: Motivatie en veeeeeel werken, werpt vruchten af. Je moet je gewoon afvragen: Wil ik kansmaken op een succesvolle carrière? Zoja, versleur die handboeken!
Sinds wanneer moet je handboeken verslinden om kans te maken op een succesvolle carrière?

ryoudragon

Legacy Member
Chilliewillie88 zei:
Euh, het gaat hier wel over 2 uurtjes per dag een gans academiejaar aan een stuk, en niet alleen 2 uur per dag tijdens de blok/examen periodes he.

Met 2 uur per dag bezig zijn voor uw richting doet ge sowieso beter/meer da n80% van de studenten. 100% zeker van.

Ja, maar 80% van de studenten slaagt er nog niet eens in een modeltraject te doen... das huilen met de pet op. Ik had het dan ook over de gemiddelde student. Er zijn er heus wel die het met weinig werken ook kunnen trekken, maar 2u/dag is veel te weinig voor een gemiddelden mens, ZEKER in rechten. Reken dat je ook nog eens ziek kunt vallen... je hebt niets van respijt meer over.

Bij een praktijkgerichte richting zit je trouwens makkelijk aan 5u/dag werken. Wel veel minder te doen in tijdens de examens dan. Ik heb zelfs niet eens examens gehad in juni. :3

Furiez zei:
Als men al te lui is voor bedrijfsmanagement...

²

Utred

Legacy Member
Ja, maar 80% van de studenten slaagt er nog niet eens in een modeltraject te doen... das huilen met de pet op. Ik had het dan ook over de gemiddelde student. Er zijn er heus wel die het met weinig werken ook kunnen trekken, maar 2u/dag is veel te weinig voor een gemiddelden mens, ZEKER in rechten. Reken dat je ook nog eens ziek kunt vallen... je hebt niets van respijt meer over.
Dat is zever.

J.F.

Legacy Member
ryoudragon zei:
Ja, maar 80% van de studenten slaagt er nog niet eens in een modeltraject te doen... das huilen met de pet op. Ik had het dan ook over de gemiddelde student. Er zijn er heus wel die het met weinig werken ook kunnen trekken, maar 2u/dag is veel te weinig voor een gemiddelden mens, ZEKER in rechten. Reken dat je ook nog eens ziek kunt vallen... je hebt niets van respijt meer over.

Bij een praktijkgerichte richting zit je trouwens makkelijk aan 5u/dag werken. Wel veel minder te doen in tijdens de examens dan. Ik heb zelfs niet eens examens gehad in juni. :3



²

Ja, misschien is dat net omdat die "80%" zoals gij dat zegt zich er niet toe kan zetten om na de les nog wat te doen eh :') zoals velen hier zeggen "oh, ik zou dat niet kunnen" en de meeste wat ik ken doen dat inderdaad ook niet. Djeez, ge kunt er maar moeilijk elke dag uren en uren boven op gooien eh, het moet ook nog een klein beetje doenbaar zijn. Als dat bij u zo uw leven opslorpt wilt dat misschien zeggen dat het voor jou te zwaar is en dat jij er harder voor moet leren dan een ander. Want da's echt totaal niet de norm zenne.

Conradus

Legacy Member
Just_life zei:
@ Exorikos & Conradus: Is motivatie echt alles of zijn jullie aan het zwanzen? :p
Ik weet dat velen hier nogal neerkijken op Rechten.

Rechten is qua stof niet zo moeilijk imo (ik ben net afgestuurd als master rechten), maar je moet wel kunnen studeren. En om dat te kunnen moet je het ook willen. Motivatie moet er dus zijn, of anders moet je al goed kunnen studeren. Ik weet niet in welke mate dat er bij TS is aangezien hij nooit heeft leren studeren. Over motivatie moet hij zelf beslissen, maar het is niet omdat je nu zegt dat je dat zal hebben dat dit ook zo blijft eenmaal de lessen bezig zijn.

Conradus

Legacy Member
Utred zei:
Dat is zever.

Feit. Ik heb nooit twee uur per dag gestudeerd buiten mijn lessen. Enkel in de weekends probeerde ik de lessen van de afgelopen we(e)k(en) samen te vatten. In de les zelf onderlijnde ik. In de examens zelf deed ik tbh ook relatief weinig, maar ik ken veel mensen die in het jaar niet te veel deden zolang ze maar goed doortrekken in hun examenperiode.

keulen

Legacy Member
Rechten is een studie die iedereen kan, maar niet iedereen aankan. Je moet HEEL veel vanbuiten leren. Je moet het niet begrijpen, je moet het leren. Daarnaast moet je toch in staat zijn om heel snel verbanden te leggen (op het examen).

Als je de statistiek kan halen (volg bijles, dan lukt het) dan kan je het. Zoals ik al zei, iedereen kan het, maar doe er wel de moeite voor. Het is in se makkelijker voor u om rechten te doen dan biologie of economie.

Chilliewillie88

Legacy Member
ryoudragon zei:
Ja, maar 80% van de studenten slaagt er nog niet eens in een modeltraject te doen... das huilen met de pet op. Ik had het dan ook over de gemiddelde student. Er zijn er heus wel die het met weinig werken ook kunnen trekken, maar 2u/dag is veel te weinig voor een gemiddelden mens, ZEKER in rechten. Reken dat je ook nog eens ziek kunt vallen... je hebt niets van respijt meer over.

Bij een praktijkgerichte richting zit je trouwens makkelijk aan 5u/dag werken. Wel veel minder te doen in tijdens de examens dan. Ik heb zelfs niet eens examens gehad in juni. :3



²

Komaan seg, twee uur geconcentreerd bezig zijn met uw vak is ZEKER genoeg, ZEKER bij rechten.
Ik heb het dan wel over geconcentreerd bezig zijn, niet in een of andere nutteloze les zitten, een of andere nutteloos tekstje van buiten dreunen, of een of andere cursus in 6 kleuren "lijnen".

Ik heb een rechtendiploma gehaald (ja volgens modeltraject als dat zo belangrijk is), zonder ooit iets tijdens het jaar te doen. Dat kon ik er gewoon niet voor opbrengen, hele dagen op café zitten is immers veel leuker. En ken echt hopen mensen die hetzelfde gedaan hebben en ook een diploma gehaald hebben. Allemaal kwestie van de juiste inspanningen leveren op het juiste moment (lees: in de blok/examen periode geen tijd voor foliekes). Dat je iedere dag van het academiejaar moet blokken is gewoon onzin, laat staan dat dit iedere dag 2, 5 of 10 uur zou moeten zijn.

Dat je op tijd en stond zal moeten studeren, zoveel is zeker.
Dat het niet evident zal zijn als je uit TSO komt om te slagen, al dan niet met een modeltraject (who cares anyway?) dat is ook zeker.
Maar dat je verplicht bent om iedere dag uren te blokken, slaat gewoon nergens op.

edit: ik vraag me trouwens af waarop jij je baseert als je zegt dat je minimaal 2 uur per dag moet studeren in een rechtenopleiding.

Conradus

Legacy Member
Het niet begrijpen is goed en wel in het eerste jaar, maar later ga je met ferme problemen komen te zitten. Dus geheel klopt die stelling toch niet.

Chilliewillie88

Legacy Member
keulen zei:
Rechten is een studie die iedereen kan, maar niet iedereen aankan. Je moet HEEL veel vanbuiten leren. Je moet het niet begrijpen, je moet het leren. Daarnaast moet je toch in staat zijn om heel snel verbanden te leggen (op het examen).

Als je de statistiek kan halen (volg bijles, dan lukt het) dan kan je het. Zoals ik al zei, iedereen kan het, maar doe er wel de moeite voor. Het is in se makkelijker voor u om rechten te doen dan biologie of economie.

Slaat ook weer nergens op. Van buiten leren is zeker niet de core business in ee n rechtenopleiding, maar die discussie ga ik hier niet opnieuw voeren.

En wat statistiek te maken heeft met rechten dat is me al helemaal een raadsel, er zijn immers genoeg rechtenfaculteiten die niet eens statistiek opnemen in hun opleiding.

Anoniem06

Legacy Member
Range zei:
Wel een kleine opmerking nog. Wat jij gedaan hebt bedrijfsmanagement stelt echt niets voor en kan eigenlijkvergeleken worden met het laatste jaren in één of andere aso richting.

Wat een zever... Accountancy-Fiscaliteit is één van de hoger aangeschreven richtingen op de hogeschool.

OT: Goh ja, als je echt graag rechten wilt studeren kan je zeker slagen. Als je gefaald bent door luiheid, en je jezelf kan herpakken, waarom zou het dan niet lukken?

En lol @ mensen die zeggen dat ge 6u per dag moet studeren...

Hoelang ge moet studeren hangt van persoon tot persoon af. Ik doe tijdens het jaar geen klop, skip regelmatig lessen en heb net mijn 2e jaar Acc-fisc voltooid. Ik begin met leren 3 dagen voor mijn eerste examen, maar ik blok dan wel serieus en geconcentreerd door. Heb dit jaar mijn eerste herexamen gehad (doordat ik een stuk was vergeten leren), en ben daarop geslaagd. Er zijn er maar enkelen van mijn jaar die dat kunnen zeggen. Dus hoewel die elke les aanwezig zijn, samenvattingen maken en zogezegd elke dag leren, hebben die toch 4-5 herexamens.

Ik wil maar zeggen dat de hoeveelheid uren leren niet zomaar vast te leggen valt.

Ik ben trouwens van plan om na volgend jaar een masterdiploma Handelswetenschappen te halen via schakelprogramma. Ik kom ook uit TSO (BI).

glashelder

Legacy Member
Chilliewillie88 zei:
Ik heb een rechtendiploma gehaald (ja volgens modeltraject als dat zo belangrijk is), zonder ooit iets tijdens het jaar te doen. Dat kon ik er gewoon niet voor opbrengen, hele dagen op café zitten is immers veel leuker. En ken echt hopen mensen die hetzelfde gedaan hebben en ook een diploma gehaald hebben. Allemaal kwestie van de juiste inspanningen leveren op het juiste moment (lees: in de blok/examen periode geen tijd voor foliekes). Dat je iedere dag van het academiejaar moet blokken is gewoon onzin, laat staan dat dit iedere dag 2, 5 of 10 uur zou moeten zijn.

Nogmaals, het is gewoon een kwestie van voorkeur. Ik werk praktisch iedere dag voor school, sowieso minstens een uur of twee, elke dag. Aan vijf uur kom ik eens op een zaterdag of zo. Velen zeggen dat ze dat niet zouden kunnen, maar ik zou het dan weer niet kunnen om 6-8u of langer te studeren tijdens de blok. Als je hier dan soms leest in het studententopic dat mensen al aan 8 uur zitten vandaag, of begonnen zijn om 7u30 en om 16u klaar zijn... En dat zo elke dag. Respect, maar het is niks voor mij. Te veel stress om alles op het laatste moment nog te moeten leren en begrijpen en blokken. Ik zorg gewoon dat ik alles op voorhand al weet, het is dan enkel nog maar een kwestie van herhalen. Het is maar wat je beter ligt, het zijn twee verschillende tactieken. Ik vind die eerste leuker dus ik vind dat niet zwaarder dan die andere, maar voor jou zal het dan weer omgekeerd zijn. De een kan drie maanden feesten, terwijl ik al snel last krijg van schuldgevoelens of begin te panikeren als ik dingen lang laat liggen ("ik zou nu eigenlijk moeten...").

Dus nee, het is niet nodig, het zal best lukken als je tijdens de blok- en examenperiode goed door doet, maar als je weet dat zoiets je niet ligt, dan is bijhouden tijdens het jaar een beter idee. Er bestaat niet zoiets als de ideale studiemethode, dat moet je gewoon zelf ondervinden. Dus nogal nutteloos om hier te komen zeggen "het MOET zo" of "dat moet NIET".

Alleen zitten we hier wel met iemand die zijn jaar al heeft verkloot door niks te doen. Dus dan zou ik zeker niet zeggen dat x uur leren tijdens het jaar niet nodig is. Moest ik hem zijn, zou ik mij sowieso voornemen om niks te laten liggen en toch elke dag iéts te doen, al is het maar het hoofdstuk dat je in de les gezien hebt nog eens doorlezen en fluoriseren (en nee, dat is niet altijd mindless onderlijnen, in mijn geval is dat de hoofdzaken van de bijzaken onderscheiden, en ook niet in 26 verschillende kleuren). Gewoon zien dat je mee bent en dat je niet tijdens de blok je begint af te vragen wat er eigenlijk allemaal behandeld wordt in dat vak. Een beetje voorbereid de blok ingaan lijkt me geen slecht advies voor TS. En of dat dan 2 uur of 5 uur per dag moet zijn, hangt af van hoe fanatiek TS is en hoe rap hij mee is. Maar je kan niet zeggen "ik moest 22 uur per dag leren dus TS moet dat ook doen" of "ik leerde nooit dus TS moet dat ook niet doen".

botchla

Legacy Member
Utred zei:
Dat is zever.

Hij zit toch in de buurt hoor en als je inzet af te studeren zonder credits dan zal hij zelfs juist zijn.

Een schamele 31,41% haalt een volledige studievoortgang rechten in zijn bachelor @KUL. Dat wil zeggen dat de ingezette studiepunten behaald zijn (maar dat is een combinatie van geslaagd + ingezette credits).

Studievoortgangscijfers - KU Leuven

@ al dat gebash op bedrijfsmanagement, daar lach ik eens mee. Genoeg vuilbak universiteitsrichtingen waarvan het diploma minder waard is als een bachelor accountancy-fiscaliteit. Als je naar marketing en consoorten kijkt dan ga ik wel akkoord ;).

Studeren en de nood hieraan is trouwens persoonlijk, ik heb buiten de blok ook niet veel uitgestoken en buiten een paar vakskes 2e zit mijn master toch easy binnengehaald. Ik nam mijn vakantie door het jaar ipv in de zomer (lees: ik ging werken tijdens mijn studies).

Chilliewillie88

Legacy Member
glashelder zei:
Nogmaals, het is gewoon een kwestie van voorkeur. Ik werk praktisch iedere dag voor school, sowieso minstens een uur of twee, elke dag. Aan vijf uur kom ik eens op een zaterdag of zo. Velen zeggen dat ze dat niet zouden kunnen, maar ik zou het dan weer niet kunnen om 6-8u of langer te studeren tijdens de blok. Als je hier dan soms leest in het studententopic dat mensen al aan 8 uur zitten vandaag, of begonnen zijn om 7u30 en om 16u klaar zijn... En dat zo elke dag. Respect, maar het is niks voor mij. Te veel stress om alles op het laatste moment nog te moeten leren en begrijpen en blokken. Ik zorg gewoon dat ik alles op voorhand al weet, het is dan enkel nog maar een kwestie van herhalen. Het is maar wat je beter ligt, het zijn twee verschillende tactieken. Ik vind die eerste leuker dus ik vind dat niet zwaarder dan die andere, maar voor jou zal het dan weer omgekeerd zijn. De een kan drie maanden feesten, terwijl ik al snel last krijg van schuldgevoelens of begin te panikeren als ik dingen lang laat liggen ("ik zou nu eigenlijk moeten...").

Dus nee, het is niet nodig, het zal best lukken als je tijdens de blok- en examenperiode goed door doet, maar als je weet dat zoiets je niet ligt, dan is bijhouden tijdens het jaar een beter idee. Er bestaat niet zoiets als de ideale studiemethode, dat moet je gewoon zelf ondervinden. Dus nogal nutteloos om hier te komen zeggen "het MOET zo" of "dat moet NIET".

Alleen zitten we hier wel met iemand die zijn jaar al heeft verkloot door niks te doen. Dus dan zou ik zeker niet zeggen dat x uur leren tijdens het jaar niet nodig is. Moest ik hem zijn, zou ik mij sowieso voornemen om niks te laten liggen en toch elke dag iéts te doen, al is het maar het hoofdstuk dat je in de les gezien hebt nog eens doorlezen en fluoriseren (en nee, dat is niet altijd mindless onderlijnen, in mijn geval is dat de hoofdzaken van de bijzaken onderscheiden, en ook niet in 26 verschillende kleuren). Gewoon zien dat je mee bent en dat je niet tijdens de blok je begint af te vragen wat er eigenlijk allemaal behandeld wordt in dat vak. Een beetje voorbereid de blok ingaan lijkt me geen slecht advies voor TS. En of dat dan 2 uur of 5 uur per dag moet zijn, hangt af van hoe fanatiek TS is en hoe rap hij mee is. Maar je kan niet zeggen "ik moest 22 uur per dag leren dus TS moet dat ook doen" of "ik leerde nooit dus TS moet dat ook niet doen".

Akkoord, het is ieder zijn keuze.
Mij gaat het er alleen maar over dat hier niemand moet komen verkondigen dat de gemiddelde student minimaal 5 uur per dag moet studeren in een gemiddelde universitaire richting :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan