Nogmaals, het is gewoon een kwestie van voorkeur. Ik werk praktisch iedere dag voor school, sowieso minstens een uur of twee, elke dag. Aan vijf uur kom ik eens op een zaterdag of zo. Velen zeggen dat ze dat niet zouden kunnen, maar ik zou het dan weer niet kunnen om 6-8u of langer te studeren tijdens de blok. Als je hier dan soms leest in het studententopic dat mensen al aan 8 uur zitten vandaag, of begonnen zijn om 7u30 en om 16u klaar zijn... En dat zo elke dag. Respect, maar het is niks voor mij. Te veel stress om alles op het laatste moment nog te moeten leren en begrijpen en blokken. Ik zorg gewoon dat ik alles op voorhand al weet, het is dan enkel nog maar een kwestie van herhalen. Het is maar wat je beter ligt, het zijn twee verschillende tactieken. Ik vind die eerste leuker dus ik vind dat niet zwaarder dan die andere, maar voor jou zal het dan weer omgekeerd zijn. De een kan drie maanden feesten, terwijl ik al snel last krijg van schuldgevoelens of begin te panikeren als ik dingen lang laat liggen ("ik zou nu eigenlijk moeten...").
Dus nee, het is niet nodig, het zal best lukken als je tijdens de blok- en examenperiode goed door doet, maar als je weet dat zoiets je niet ligt, dan is bijhouden tijdens het jaar een beter idee. Er bestaat niet zoiets als de ideale studiemethode, dat moet je gewoon zelf ondervinden. Dus nogal nutteloos om hier te komen zeggen "het MOET zo" of "dat moet NIET".
Alleen zitten we hier wel met iemand die zijn jaar al heeft verkloot door niks te doen. Dus dan zou ik zeker niet zeggen dat x uur leren tijdens het jaar niet nodig is. Moest ik hem zijn, zou ik mij sowieso voornemen om niks te laten liggen en toch elke dag iéts te doen, al is het maar het hoofdstuk dat je in de les gezien hebt nog eens doorlezen en fluoriseren (en nee, dat is niet altijd mindless onderlijnen, in mijn geval is dat de hoofdzaken van de bijzaken onderscheiden, en ook niet in 26 verschillende kleuren). Gewoon zien dat je mee bent en dat je niet tijdens de blok je begint af te vragen wat er eigenlijk allemaal behandeld wordt in dat vak. Een beetje voorbereid de blok ingaan lijkt me geen slecht advies voor TS. En of dat dan 2 uur of 5 uur per dag moet zijn, hangt af van hoe fanatiek TS is en hoe rap hij mee is. Maar je kan niet zeggen "ik moest 22 uur per dag leren dus TS moet dat ook doen" of "ik leerde nooit dus TS moet dat ook niet doen".