Archief - Fout diploma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Iemand

Legacy Member
Benjamin zei:
Je parafraseert mij hier niet correct. Ik stel enkel dat ze een relatief hoog salaris hebben in verhouding tot de gevolgde opleiding en ik roep de vraag op ofdat juristen niet erg gemakkelijk uit het niets werk kunnen creëren voor andere juristen (als jij een rechtszaak tegen mij aanspant namens een klant van jou dan heb ik weinig andere keuze dan zelf ook een jurist in te huren, als jij nieuwe regels bedenkt als ambtenaar dan moeten andere juristen die regels weer uitwerken, toetsen etc.) zonder dat het in een relevante mate maatschappelijk nut heeft.
Verder vraag ik me inderdaad wel eens af ofdat notarissen niet enigzins parasiteren door zo'n hoge uurlonen te rekenen voor een produkt wat de klant gedwongen bij een notaris en dan ook nog bij een notaris in het betreffende land moet afnemen.
Ook bij bijv. psychologen en orthopedagogen die erg hoge uurtarieven kunnen rekenen omdat er lange wachtlijsten zijn krab ik achter mijn oren, ik heb niet eenzijdig mijn vizier gericht op die ene beroepsgroep.

Ben jij je er van bewust dat advocaten niet zelf processen starten uit het niets? Het zijn clienten die met hun problemen naar een advocaat gaan om een oplossing te vinden voor hun probleem.

Je moet overigens geen advocaat in de hand nemen op een proces. Daarnaast denk ik dat jij nog nooit een geschil hebt gevolgd/gehad. anders zou je ook weten dat er eerst meermaals in der minne contact is om een minnelijke schikking te treffen.

Daarnaast is de correcte prijs diegene die iemand wil betalen volgens mij en niet wat de goedkoopste is. If you pay peanuts, you'll only get a monkey.

Iemand

Legacy Member
Benjamin zei:
Dat dus. Maak van die duizenden honderden Euro's en dan nog geldt het argument. Een bruto-uurtarief van €30-€40 (exclusief een verhoging voor praktijkkosten indien die binnen de perken zijn, daar mag van mij ook nog wel een evenredig bedragje als extra voor worden gerekend) vind ik nog aanvaardbaar maar jongens, een vast bedrag voor een handeling die nauwelijks tijd vergt...iedereen voelt toch zeker wel aan dat dit krom is.

Een notaris houdt iirc ook de registratierechten meteen in. Denk dus niet dat die alles rechtstreeks in zijn zak steekt. ;)

Kandul

Legacy Member
In België heeft een notaris wel een 'vast' ereloon niet? Dit in tegenstelling tot Nederland. Waarom dat verschil juist?

Timmeke

Legacy Member
Iemand zei:
Die schaamte was voor de karikatuur die gemaakt wordt van een van de belangrijkste peilers van onze vooruitgang en beschaving.

Overigens zijn magistraten en advocaten vaak vragende partij voor de hervorming.

Dat is een minderheid.
Er gebeurt gewoon bijna niets omdat de meerderheid en oude garde het tegenhoudt.

En de advocatuur is nu toch wel gekend voor het grote aandeel geldwolven en egotrippers.
Heel veel advocaten starten nog met mooie principes en dergelijke, maar hoeveel schieten er daar nog van over na een tijdje?

Soeverein

Legacy Member
Iemand zei:
Uw volksvertegenwoordigers

Van wie de meerderheid ook juristen zijn. En ik kan me niet herinneren dat ik op ook maar 1 iemand in het Belgische parlement gestemd heb. Maar soit.

Het kan geen kwaad om verder te denken dan de algemene opvatting. Overigens is het loon van een advocaat ook gerechtvaardigd door de belangen die hij direct verdedigt en vaak over tienduizenden euro gaan, om te zwijgen over miljoenenzaken.

Als junior expediteur heb ik vandaag de belangen van mijn klant moeten verdedigen twv +/- een half miljoen euro.

Morgen eens aan mijn baas of hij mij opslag wilt geven zodat ik ook 10k per maand kan scheppen. :rofl:

Iemand

Legacy Member
Soeverein zei:
Van wie de meerderheid ook juristen zijn. En ik kan me niet herinneren dat ik op ook maar 1 iemand in het Belgische parlement gestemd heb. Maar soit.



Als junior expediteur heb ik vandaag de belangen van mijn klant moeten verdedigen twv +/- een half miljoen euro.

Morgen eens aan mijn baas of hij mij opslag wilt geven zodat ik ook 10k per maand kan scheppen. :rofl:

Het bedrijf wendt zich naar de rechtspersoon, niet naar u als werknemer. jij loopt dus naar alle waarschijnlijkheid geen enkele vorm van risico, terwijl een zelfstandige dat wel doet.

KnightOfCydonia

Legacy Member
Iemand;15456327 zei:
Daarnaast is de correcte prijs diegene die iemand wil betalen volgens mij en niet wat de goedkoopste is. If you pay peanuts, you'll only get a monkey.

Het feit dat advocaten zeer veel kunnen verdienen samen met het feit dat verschillende advocaten verschillende erelonen kunnen eisen, stinkt wat mij betreft alleszins naar klassenjustitie.
Indien de rechtspraak voldoende eenvoudig, snel en eerlijk was zou er gewoon een protocol gevolgd moeten worden waar gevonden bewijzen gecheckt worden tegen de regels, waarbij advocaten voor hun cliënten niet meer dan iemand die vereiste administratie in orde brengt, een verzekering dat de correcte procedures gevolgd zijn en eventueel een begeleiding in gebieden waar de regels uit noodzaak complex zijn. De werkelijkheid lijkt echter anders te zijn, waar duurdere advocaten betere resultaten lijken te garanderen voor hun cliënteel, en zich niet eens hoeven te laten limiteren door zaken zoals een gebrek aan bewijzen...

Het bedrijf wendt zich naar de rechtspersoon, niet naar u als werknemer. jij loopt dus naar alle waarschijnlijkheid geen enkele vorm van risico, terwijl een zelfstandige dat wel doet.

Met alle respect, maar een advocaat loopt ook niet veel risico wanneer hun cliënt een zaak verliest, in het slechtste geval tast het zijn/haar reputatie wat aan, of verliest hij de cliënt. Een werknemer die zijn werkgever vertegenwoordigt zoals in Soeverein zijn voorbeeld, loopt ook het risico zijn job te verliezen indien hij voor miljoenen euro's aan deals laat mislukken. Dit is opnieuw geen rechtvaardiging voor de hoge bedragen die juristen/advocaten opstrijken.

Iemand

Legacy Member
KnightOfCydonia zei:
Het feit dat advocaten zeer veel kunnen verdienen samen met het feit dat verschillende advocaten verschillende erelonen kunnen eisen, stinkt wat mij betreft alleszins naar klassenjustitie.
Indien de rechtspraak voldoende eenvoudig, snel en eerlijk was zou er gewoon een protocol gevolgd moeten worden waar gevonden bewijzen gecheckt worden tegen de regels, waarbij advocaten voor hun cliënten niet meer dan iemand die vereiste administratie in orde brengt, een verzekering dat de correcte procedures gevolgd zijn en eventueel een begeleiding in gebieden waar de regels uit noodzaak complex zijn. De werkelijkheid lijkt echter anders te zijn, waar duurdere advocaten betere resultaten lijken te garanderen voor hun cliënteel, en zich niet eens hoeven te laten limiteren door zaken zoals een gebrek aan bewijzen...

Met alle respect, maar een advocaat loopt ook niet veel risico wanneer hun cliënt een zaak verliest, in het slechtste geval tast het zijn/haar reputatie wat aan, of verliest hij de cliënt. Een werknemer die zijn werkgever vertegenwoordigt zoals in Soeverein zijn voorbeeld, loopt ook het risico zijn job te verliezen indien hij voor miljoenen euro's aan deals laat mislukken. Dit is opnieuw geen rechtvaardiging voor de hoge bedragen die juristen/advocaten opstrijken.

Justitie is niet eenvoudig. Dat ligt niet enkel aan de Belgische wetgever maar ook aan internationale verdragen, organisaties die ons leven, milieu, economie,... beheersen. Je kan dat ook niet makkelijk houden. Wat bij conflicten, afdwingbaarheid,...

Een advocaat kent ook beroepsaansprakelijkheid. Het is niet dat zoiets niet verzekerbaar is, maar toch. Daarnaast is hij/zij ook semi-zelfstandig. Je neemt het risico om een praktijk te beginnen en stopt daar zelf ook een aardige duit in. Dan moet de investering van 8 jaar studie (stage meegerekend waar je in je eerste jaar minder verdient dat een poetsvrouw) ook nog terugbetaald worden.

Renegadexxripxx

Legacy Member
Iemand zei:
Justitie is niet eenvoudig. Dat ligt niet enkel aan de Belgische wetgever maar ook aan internationale verdragen, organisaties die ons leven, milieu, economie,... beheersen. Je kan dat ook niet makkelijk houden. Wat bij conflicten, afdwingbaarheid,...

Geen enkele job is eenvoudig indien je er niets van kent. Ik zie het verschil niet.

Iemand zei:
Een advocaat kent ook beroepsaansprakelijkheid.

Architect, ingenieur, ... ze hebben allen een beroepsaansprakelijkheid. De meesten worden wel afgewenteld op het bedrijf, maar dit is ook zo voor de advocaten. Daar is het bedrijf de praktijk.

Iemand zei:
Dan moet de investering van 8 jaar studie (stage meegerekend waar je in je eerste jaar minder verdient dat een poetsvrouw) ook nog terugbetaald worden.

In C kan ik dit verstaan. Maar zelfs dit principe staat al onder druk vanwege verschillende kanten onder de noemer waarom zou men u meer geven, je hebt nog niets bewezen. Je hebt een papiertje gehaald, maar dat is het dan ook. Ook mag je niet vergeten dat brutogewijs dit het geval is voor de door u voorgestelde casus, maar dat dit in veel gevallen wordt aangevuld met nettovergoedingen die dit toch op eenzelfde niveau brengen.

diggie

Legacy Member
De commentaren van individuen zonder enige kennis van zaken tieren alweer welig.

Er zijn m.a.w. nog zekerheden in het leven ... :)

Zonder op de discussie te willen ingaan m.b.t. de relevantie van (goede) juristen in de hedendaagse samenleving, kan ik alvast volgende kanttekening maken bij bepaalde uitspraken over "de advocatuur":

- Sommigen trachten te doen uitschijnen dat je als advocaat eenvoudigweg "set for life" bent na je Master in de Rechten en het afleggen van de 3-jarige stage.

Niets is minder waar.

De balie van Antwerpen telt een kleine 1.600 advocaten. Ik zou de mensen die amper hun brood verdienen de kost niet willen geven ...

Verder overschat men m.i. zéér vaak wat een gemiddeld advocaat verdient, gelet op de uren die hij wekelijks klopt (50u / week is de norm, niet de uitzondering).

Als 25% van de advocaten goed tot zeer goed zijn boterham verdient zal het m.i. al veel zijn.

- Daarnaast heb je in Antwerpen ook nog eens een kleine 300 stagairs. Het minimumloon van een stagair bedraagt (IIRC) 1.250 EUR in zijn 1ste jaar en 1.750 EUR in zijn 2de & 3de jaar, bruto welteverstaan.

Ik ken persoonlijk talloze stagairs die na hun stage medewerker worden op een advocatenkantoor aan 2.500 EUR bruto, zonder uiteraard ook maar enig bijkomend voordeel waarvoor zij uiteraard "iets" meer dan 38u / week werken.

2.500 EUR BRUTO na 5 - 6 jaar studeren en 3 jaar werkervaring. Dat is m.i. niet echt om jaloers op te zijn ...

- Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat een aantal advocaten en stagairs hier een groot stuk bovengaan en bijzonder goed verdienen.

Maar het mag duidelijk zijn dat het om de uitzondering gaat en dit (meestal) eenvoudigweg zeer goede juristen zijn. Een goed jurist is dan ook een beetje zoals een degelijke boekhouder, die verdient zichzelf terug.

Dit zijn m.a.w. mensen die hoogopgeleid zijn, bijzonder lange uren kloppen en een enorme verantwoordelijkheid dragen. Dat zij goed verdienen lijkt mij niet meer dan normaal. Verder moet je toch benadrukken dat zij ook niet meer doen dan de vrije markt laten spelen. Als een advocaat 350 EUR per uur vraagt en hij vindt daar voldoende cliënteel voor die dat willen betalen, zie ik daar het probleem niet van in ...

- Tenslotte, en zoals Iemand terecht aanhaalt, loop je als advocaat een persoonlijk aansprakelijkheidsrisico, hetgeen toch wel mijlenver ligt van het risico dat een werknemer loopt als er iets misgaat (om niet te spreken van de kogelvrije vest die ambtenaren aanhebben).

Deze twee zaken met elkaar vergelijken getuigd van bijzonder weinig realiteitszin.

Faun

Legacy Member
Met mijn diploma (master criminologie) ben je ook niet zoveel op de privé-markt. Met dit diploma bij de overheid maak je wel mooie kansen (ze zoeken nu bijvoorbeeld een adviseur bij federale politie, ambtenaar op A-niveau).

Voor elk diploma bestaat er wel een mooie job, maar de job te pakken krijgen is iets anders.

jawadde001

Legacy Member
archytas zei:
Met dat diploma maak je vooral mooie kansen op werkloosheid.

2


Het is niet omdat er een paar vacatures zijn bij de politie dat men kan spreken van 'jobmogelijkheden'. Dat is niet meer dan een scheet in een fles.

Het aantal vacatures bedoeld voor criminologen is bedroevend laag. Hou je rekening met het hoge aantal afgestudeerden dan zal maar een fractie van hen tewerkgesteld zijn binnen een criminologisch relevant domein.

Benjamin

Legacy Member
Gelukkig voor hen kunnen ze nog solliciteren bij de politie, en dan maar hopen dat je niet zakt voor die selectie omdat een of andere vage psycholoog jou niet geschikt vindt om enkel voor hem begrijpelijke redenen. :)

SysRq

Legacy Member
Benjamin zei:
Gelukkig voor hen kunnen ze nog solliciteren bij de politie, en dan maar hopen dat je niet zakt voor die selectie omdat een of andere vage psycholoog jou niet geschikt vindt om enkel voor hem begrijpelijke redenen. :)

Criminologie vereist toch een inzicht in de psyche van de dader? Ik denk dat er tijdens die studie ook een aanzienlijk deel psychologie aan bod komt, of niet?

Fliblit

Legacy Member
Guys, jullie missen allemaal het punt. Het enige wat de mensheid nodig heeft zijn wetenschappers en economen. Humane wetenschappen? Kunst? Cultuur? Waardeloos, we hebben dat allemaal niet nodig. Het brengt niet op! Weg ermee! Wij willen geld! Geld! Geld! Dan pas zijn wij gelukkig!




:lol:

Iemand

Legacy Member
Benjamin zei:
Gelukkig voor hen kunnen ze nog solliciteren bij de politie, en dan maar hopen dat je niet zakt voor die selectie omdat een of andere vage psycholoog jou niet geschikt vindt om enkel voor hem begrijpelijke redenen. :)

Het is niet omdat je het niet snapt, het daarom niet gegrond kan zijn. ;)

NotoriousP

Legacy Member
Fliblit zei:
Guys, jullie missen allemaal het punt. Het enige wat de mensheid nodig heeft zijn wetenschappers en economen. Humane wetenschappen? Kunst? Cultuur? Waardeloos, we hebben dat allemaal niet nodig. Het brengt niet op! Weg ermee! Wij willen geld! Geld! Geld! Dan pas zijn wij gelukkig!




:lol:

Doet het pijn, zo sarcastische posts maken maar stiekem weten dat er een klein beetje waarheid achter schuilt? ;)

Overigens snap jij volgens mij het principe van vraag & aanbod op een arbeidsmarkt niet...

Fliblit

Legacy Member
NotoriousP zei:
Doet het pijn, zo sarcastische posts maken maar stiekem weten dat er een klein beetje waarheid achter schuilt? ;)

Overigens snap jij volgens mij het principe van vraag & aanbod op een arbeidsmarkt niet...

Bwa, als je ingenieur wilt worden omdat het je interesseert, doe dat maar. Ik zou het steunen. Hetzelfde voor geneeskunde, rechten... als het je interesseert, als het je gelukkig maakt, doe wat je wil. Ik doe T&L, wat mijn post nu in jouw ogen misschien ongeloofwaardig maakt, maar ik ging uit van dezelfde logica. Waarin wil ik me verdiepen? Wat kan me gelukkig maken? Welja, dan kies ik voor talen.

Er zijn er dan ook die wetenschappen, economie, rechten studeren, niet omdat ze het interessant vinden, maar omdat ze er later veel mee kunnen verdienen. Dat klopt, die zullen meer verdienen dan ik. Ik ga niet al te veel verdienen later, en dat wist ik toen ik eraan begon. Naar mijn mening is het een tradeoff: geluk tegenover geld. Ik zou een doodongelukkige ingenieur zijn. Mijn dagen zouden lang en saai zijn. Ik zou meer geld verdienen, inderdaad, maar zou dat me gelukkig maken? Nee.

Nu kan je opmerken "ja, maar met T&L kan je rekken gaan vullen. Gaat dat je gelukkig maken?". Nee, natuurlijk niet. Maar ik heb nu een paar jaar gedaan wat ik wil doen, ik heb me kunnen verdiepen in hetgeen me interesseert, en wat ik daarna zal doen zie ik wel. Waarschijnlijk leraar worden. Het blijft een groot algemeen diploma - ik vind het persoonlijk nogal moeilijk (en kortzichtig) om te zeggen "als je iets doet dat niet kan worden gebruikt in een bedrijf heb je een foute richting gekozen".

Dan nog algemeen, niet naar jou toe (:p), maar het heersende idee in dit subfora dat wetenschap = alles en humanities = waardeloos hangt me nogal de keel uit.

Bluewings

Legacy Member
Even gewoon uit interesse.
Mensen die in de fysica zijn afgestudeerd , hebben die veel werkzekerheid?
En wat voor jobs krijgen die zoal , ik weet dat er veel theoretici naar de financiële sector vertrekken. Maar wat zijn de andere mogelijkheden?

Groeten

Evelyn123

Legacy Member
NotoriousP zei:
Doet het pijn, zo sarcastische posts maken maar stiekem weten dat er een klein beetje waarheid achter schuilt? ;)

Overigens snap jij volgens mij het principe van vraag & aanbod op een arbeidsmarkt niet...[/

Met werken word je toch niet rijk. Wat maakt het nu uit of je 1800 eur bruto verdient als beginnend poetsvrouw/magazijnier/journalist/verpleegster/communicatiespecialist of 2500 eur bruto als beginnend dokter/advocaat/ingenieur? Elk studiegebied is evenveel waard. Studeren doe je omdat het u interesseert. De waarde van een diploma is niet uit te drukken in geld maar in de ontwikkeling die je als mens doormaakt. Neerkijken op mensen omwille van hun studies of job is op zich al een teken van domheid. Elke mens maakt zich op de manier dat hij of zij wilt! Ikzelf werk als escorte. Daar heb je helemaal geen diploma voor nodig. Toch verdien ik 1000den euros per maand. Geld en diplomas zijn zo relatief!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan