Archief - Fout diploma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mini

Legacy Member
Iemand zei:
Not sure if serious. Misschien had een studie u toch geen slecht gedaan. :)

Waarom? :)
Ik zie niet in welk voordeel ik daar uit zou uitgehaald hebben


Sent from mobile device.

Black

Legacy Member
Ik begrijp mini langs een bepaalde hoek (alleen verwoordt hij zich wat ongelukkig denk ik).

Ik ben ook voorstander van mensen met een bredere kijk. Aan vakidioten hebben we niets. Mensen die perfect hun wetboek uit het hoofd kennen, maar niets eens het verstand hebben van een belastingsbrief invullen of gewoonweg vluchtmisdrijf plegen bij een ongeval omdat hen nooit geleerd is hoe te reageren. (misschien niet de beste vergelijking maar goed)

Hoe dan ook ben je in een kapitalistisch en materialistisch systeem (zoals we dat in EU kennen) niets zonder een deftig diploma. De tijd dat we wat in een magazijntje gaan aanmodderen zonder een reet op school gedaan hebben is nu aan China en de lageloon landen. De enigste reden dat grote bedrijven hier blijven is vanwege onze deftige opleidingen en kennis.

Daarbovenop zijn we al jaren geëvolueerd naar een diensteneconomie. In een diensteneconomie spreekt het voor zich dat je voor veel meer beroepen gekwalificeerd moet zijn aangezien het meer expertise vraagt dan pakweg een palet over te stapelen. (no offence)

Mini

Legacy Member
Ik wou maar zeggen dat het zonder diploma ook kan om ergens te geraken.

Niet overal natuurlijk. Rechten, wetenschappen etc is iets anders. Maar met een hoop richtingen die uiteindelijk wat anders gaan doen omdat ze met hun diploma geen werk vinden...
Nou dan ben ik blij dat ik geen 4 jaar op schoolbanken heb gezeten maar 4 jaar de wereld heb gezien :)


Sent from mobile device.

Black

Legacy Member
Mini zei:
Ik wou maar zeggen dat het zonder diploma ook kan om ergens te geraken.

Niet overal natuurlijk. Rechten, wetenschappen etc is iets anders. Maar met een hoop richtingen die uiteindelijk wat anders gaan doen omdat ze met hun diploma geen werk vinden...
Nou dan ben ik blij dat ik geen 4 jaar op schoolbanken heb gezeten maar 4 jaar de wereld heb gezien :)


Sent from mobile device.

Mag ik u vragen wat voor werk ge nu doet en hoe ge eraan gekomen zijt dan ?

Mini

Legacy Member
Outside sales, business developer in de expeditie :)

Heb 2 jaar operationele expeditie gedaan, en dan 2,5 jaar inside sales en nu buiten :)


Sent from mobile device.

Black

Legacy Member
Mini zei:
Outside sales, business developer in de expeditie :)

Heb 2 jaar operationele expeditie gedaan, en dan 2,5 jaar inside sales en nu buiten :)


Sent from mobile device.

Klinkt allemaal mooi, maar wat doet ge juist ? En hoe aan dat werk geraakt ? Kan me de dag van vandaag toch zeer moeilijk inbeelden dat ge zonder diploma zomaar een hogere functie krijgt hoor.

Dit kon allemaal perfect pakweg 10-20 jaar geleden, maar die tijd is ook al voorbij.

Iemand

Legacy Member
Mini zei:
Waarom? :)
Ik zie niet in welk voordeel ik daar uit zou uitgehaald hebben


Sent from mobile device.

Omdat een diploma niet overrated is volgens mij, ook al leer je in sommige richtingen amper iets bij.

Gezien de diplomainflatie zijn quasi alle gezochte profielen bachelors geworden. Daar iedereen bij wijze van spreken nu wel een bachelor haalt, vallen mensen zonder diploma vaak al uit de boot.

En op 3 jaar/5 jaar leer je in vele richtingen toch een pak bij. Over de wereld, maar ook over jezelf. Daarenboven is het ook wel een voorrecht dat in geld niet waardeerbaar is, om naar de knapste koppen van je tijd te mogen luisteren.

Mini

Legacy Member
Iemand zei:
Omdat een diploma niet overrated is volgens mij, ook al leer je in sommige richtingen amper iets bij.

Gezien de diplomainflatie zijn quasi alle gezochte profielen bachelors geworden. Daar iedereen bij wijze van spreken nu wel een bachelor haalt, vallen mensen zonder diploma vaak al uit de boot.

En op 3 jaar/5 jaar leer je in vele richtingen toch een pak bij. Over de wereld, maar ook over jezelf. Daarenboven is het ook wel een voorrecht dat in geld niet waardeerbaar is, om naar de knapste koppen van je tijd te mogen luisteren.

Je begrijpt niet wat ik zeg:

In retrospect, als ik erover nadenk, zie ik niet in waarom ik beter had gaan studeren.
Ik heb groot deel van de wereld gezien, veel over mezelf en de wereld geleerd, en ben goed terechtgekomen :)


Sent from mobile device.

Mini

Legacy Member
Black zei:
Klinkt allemaal mooi, maar wat doet ge juist ? En hoe aan dat werk geraakt ? Kan me de dag van vandaag toch zeer moeilijk inbeelden dat ge zonder diploma zomaar een hogere functie krijgt hoor.

Dit kon allemaal perfect pakweg 10-20 jaar geleden, maar die tijd is ook al voorbij.

Hoe ik er geraakt ben staat er toch bij? :)

En wat is er niet duidelijk aan de functie?


Sent from mobile device.

Iemand

Legacy Member
Mini zei:
Je begrijpt niet wat ik zeg:

In retrospect, als ik erover nadenk, zie ik niet in waarom ik beter had gaan studeren.
Ik heb groot deel van de wereld gezien, veel over mezelf en de wereld geleerd, en ben goed terechtgekomen :)


Sent from mobile device.

Jij misschien niet, maar uw uitspraak dat technische en wetenschappelijke diploma's de enigen zijn die niet overrated zijn, vind/vond ik toch wat ver gaan. :)

NotoriousP

Legacy Member
Mini: zeg even dat je rechten ook niet overrated vindt, dan laat hij het wel gaan. :)

Iemand

Legacy Member
NotoriousP zei:
Mini: zeg even dat je rechten ook niet overrated vindt, dan laat hij het wel gaan. :)

Mini heeft dat al gedaan hoor. Mijn blik houdt gelukkig niet bij mijn eigen richting op. :)

Black

Legacy Member
Mini zei:
Hoe ik er geraakt ben staat er toch bij? :)

En wat is er niet duidelijk aan de functie?


Sent from mobile device.

Dus ge zijt een verkoper, maar dan van afstand ?

Al die engelse bullshitbenamingen. Tegenwoordig is iedereen manager en advisor.

Anyway, ge zijt begonnen als verkoper of iets in die aard en hebt u nu kunnen opwerken naar verkoper maar dan van op afstand.


Nuja voor zon job zult ge idd niet per se een diploma moeten hebben, maar veeleer sociale skills. Kan me toch moeilijk inbeelden dat iemand die hooggeplaatst is zomaar die job kreeg zonder de juiste diploma's.

Daarbovenop, ieder zijn interesses. Sommigen zullen u gek verklaren voor zulk een job te willen doen, gij zult journalisten zot verklaren voor wat ze doen (en hun verloning). Het meest belangrijke is nog altijd dat je doet wat je graag doet en probeert er goed in te zijn.

Mini

Legacy Member
Verkoper van op afstand?

Wat moet ik daaronder verstaan :p

Ne vertegenwoordiger in de expeditie als Gé het int Nederlands wil :)


Sent from mobile device.

Mini

Legacy Member
BlackSoldier_05 zei:
Like..... Really.... Are you f*cking kidding me? You sound very stupid if read yours posts again.

Maar ja, hoogstwaarschijnlijk beoefent u geen droomjob. In uw ogen hebt u misschien een gedacht van "Ik ben tevreden met mijn job." Maar kom zeg, niet overdreven. Dat u geen diploma heeft en u de wereld heeft gezien, nou goed voor je. U hebt misschien de ervaring kunnen opdoen in de plaats van vier jaar "langer te studeren", dat is uw goed recht. Ik ben doorgaans overtuigd dat niemand, maar dan ook niemand staat te springen om als arbeider te werken een minimumloon. Dan ben ik nog liever een stagair advocaat die minder 1/3 netto minder verdiend dan een doorsnee poetsman/vrouw.

Puke :puke:
Als ik uw zinsbouw lees, denk ik van u hetzelfde.

Soit, 3000 bruto, 220 EUR netto forfaitair, hospi, groepsverzekering en pensioensparen, maaltijdcheques, iPhone, laptop, auto,

Zonder bonussen en 13 maand etc.

Ik doe mijn job graag, en mijn verloning is zeker marktconform.
Ik werk gwn tijdens kantooruren, geen overuren en normaal aantal dagen verlof

:)

Not bad zonder diploma vind ik toch zelf.





Sent from my iPhone.

flyingdutchman

Legacy Member
Dit soort discussies zien natuurlijk geen einde.

Laten we het er op houden dat uw zekerheid van werk over het algemeen veel groter is mét een diploma hoger onderwijs. Daaropvolgend is de kans dat ge in armoede valt (<&#8364;925/m) ook enorm veel kleiner. Dat laten de statistieken zeer duidelijk zien, dat heeft niets te maken met mijn mening.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen als Communicatiewetensch waar ge heel moeilijk een baan mee vind, net als Geneeskunde waarmee ge praktisch 100% zeker zijt van werk en een (heel) goed inkomen.
In die zin zou je dus kunnen zeggen dat kiezen voor hoger onderwijs, voor veel mensen een keuze is op een zekerheid van een bestaansminimum. Daar is niets mis mee.

Ik denk dat ons huidige systeem van hoger onderwijs best goed in elkaar zit, maar dat jongeren gewoon goed en duidelijk geïnformeerd moeten worden over de jobs en carrieremogelijkheden van een richting. Men hoeft niet afgeschrikt te worden, maar het zou de pol&soccers wel duidelijk gemaakt moeten worden dat de kans relatief aannemelijk is dat het moeilijk zal zijn om een (passende) job te vinden.
Dat maakt die richting niet minderwaardig of wat dan ook, het is gewoon een factor waar rekening mee gehouden moet worden.

Wat ik zelf vaak merk is dat mensen uit die richtingen niet willen zien dat het slecht gesteld is met de jobs van hun richting, à la: "ja maar dan doe ik master management en dan geraak ik zo binnen bij een bank ofzo". Ja, er zijn er altijd wel die dat voor elkaar krijgen, maar dat is toch maar een kleine minderheid. Daarbij moet in zulke gevallen het netwerken e.d. (vriendjes, familie, etc) niet onderschat worden.

Mini

Legacy Member
Als ge de nodige kwaliteiten hebt, kan het zonder ook.

En als Gé de nodige kwaliteiten niet hebt, komde er met een diploma ook niet.
Er staan er genoeg met een diploma te wenen dat ze nergens komen :)


Sent from my iPhone.

Vio

Legacy Member
Mini zei:
Ne vertegenwoordiger in de expeditie als Gé het int Nederlands wil :)

http://jobs.eecho.info/archive/job/51212196-vertegenwoordiger-sales-expeditie-regio-antwerpen.html

Dus zoiets als ik het goed begrijp, want uwen uitleg is maar vaag voor leken op dat gebied.
Hier wordt er dan ook een diploma gevraagd en de kans dat je binnengeraakt zonder diploma voor die job lijkt me dan ook maar klein.
Dat je misschien eerst op een andere dienst werkt en dan via daar naar deze functie geraakt kan ik aannemen maar dat is nog steeds niet vanzelfsprekend.

Dus ik ben akkoord dat je de kwaliteiten moet hebben, maar die kan je ook aanleren en dan bewijzen dat je die hebt met het diploma.
Dat jij bepaalde kwaliteiten hebt zonder te studeren kan goed zijn maar dat is niet bij iedereen zo en dan zijt ge veel meer met wel uw diploma te behalen.

Dus uw stelling: "En als Gé de nodige kwaliteiten niet hebt, komde er met een diploma ook niet. " slaat nergens op. Je studeert dan ook om die kwaliteiten te verwerven. Dat je er dan geen werk mee vindt door een overaanbod op de markt van mensen met jouw kwaliteiten dat is een andere zaak. Dan moet je u proberen omscholen of tijdelijk content zijn met minder tot je toch de job gekregen hebt in jouw branche.

En ook niet iedereen heeft de keuze om 4 jaar de wereld te gaan verkennen he, daarvoor zult ge geen beurs krijgen.

Benjamin

Legacy Member
Mini, ik vind het mooi dat jij momenteel een baan hebt waar jij tevreden over bent maar twee kanttekeningen:
- Je bent nog jong, dat maakt het in de huidige tijdsgeest (die overigens de komende decennia wel zal wijzigen) gemakkelijker om aangenomen te worden. Mocht jij in de toekomst ontslagen worden (hoeft niet aan jou te liggen) en jij solliciteert terwijl er ook 10 anderen solliciteren die wel een diploma hebben dan zal je minder snel worden aangenomen doordat je geen diploma hebt.
- Veel leuke beroepen kan je enkel beoefenen met een diploma (tenzij je wegkomt met fraude): arts en advocaat.

Mini

Legacy Member
Vio zei:
http://jobs.eecho.info/archive/job/51212196-vertegenwoordiger-sales-expeditie-regio-antwerpen.html

Dus zoiets als ik het goed begrijp, want uwen uitleg is maar vaag voor leken op dat gebied.
Hier wordt er dan ook een diploma gevraagd en de kans dat je binnengeraakt zonder diploma voor die job lijkt me dan ook maar klein.
Dat je misschien eerst op een andere dienst werkt en dan via daar naar deze functie geraakt kan ik aannemen maar dat is nog steeds niet vanzelfsprekend.

Dus ik ben akkoord dat je de kwaliteiten moet hebben, maar die kan je ook aanleren en dan bewijzen dat je die hebt met het diploma.
Dat jij bepaalde kwaliteiten hebt zonder te studeren kan goed zijn maar dat is niet bij iedereen zo en dan zijt ge veel meer met wel uw diploma te behalen.

Dus uw stelling: "En als Gé de nodige kwaliteiten niet hebt, komde er met een diploma ook niet. " slaat nergens op. Je studeert dan ook om die kwaliteiten te verwerven. Dat je er dan geen werk mee vindt door een overaanbod op de markt van mensen met jouw kwaliteiten dat is een andere zaak. Dan moet je u proberen omscholen of tijdelijk content zijn met minder tot je toch de job gekregen hebt in jouw branche.

En ook niet iedereen heeft de keuze om 4 jaar de wereld te gaan verkennen he, daarvoor zult ge geen beurs krijgen.

Is een soortgelijke functie inderdaad :)

Met diploma open je meer sollicitatiemogelijkheden als starter, dat wil ik nog wel toegeven.

Maar veel meer als dat doet een diploma niet in mijn ogen .
Tenzij we spreken over echt wetenschappelijke en of technische dingen.

Soit, er kan inderdaad over gezeverd blijven worden.
Ik spreek natuurlijk uit mijn eigen ervaring en standpunt, en ik ga er vanuit dat als ik goed terecht kan komen, kan iedereen het :)

Want het is niet dat ik uit een gegoed gezin kom of andere voordelen heb genoten.


Sent from my iPhone.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan