Archief - Fout diploma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

NotoriousP

Legacy Member
Wat een nutteloze post toch...

Dit heeft toch niets te maken met geld of neerkijken op anderen of wat van die andere zever die jullie hier aanhalen. Ik reageerde op Flibit zijn sarcastische post... Ik citeer:

Fliblit zei:
Guys, jullie missen allemaal het punt. Het enige wat de mensheid nodig heeft zijn wetenschappers en economen. Humane wetenschappen? Kunst? Cultuur? Waardeloos, we hebben dat allemaal niet nodig. Het brengt niet op! Weg ermee! Wij willen geld! Geld! Geld! Dan pas zijn wij gelukkig!

Dit is, in zekere mate, hoe de wereld werkt. De maatschappij is veel sterker gericht op winst dan op kunst of cultuur. Wilt dit zeggen dat hier geen plaats voor is? Natuurlijk niet... maar er is een veel grotere vraag naar beroepen die voor winst kunnen zorgen. Combineer dit met een groot aanbod aan kunst/cultuur afstuderende en een relatief laag aanbod aan ingenieurs of economen en je krijgt de huidige situatie in de arbeidsmarkt. Dit is niet meer dan een logische evolutie.

Wilt dit zeggen dat iedereen maar moet kiezen voor iets wat hij niet graag doet? Neen maar het is wel belangrijk dat ze rekening houden met de ligging in de arbeidsmarkt en ze dit volledig beseffen, dan pas hun keuze maken. Hoe vaak hoor je tegenwoordig niet van mensen in een minder gevraagde richting dat ze spijt hebben van hun keuze? Om nog maar te zwijgen van mensen die content zijn van hun richting maar dan geen job vinden in hun gebied en zich moeten stellen met een onaangename job... dan hadden ze evengoed iets anders kunnen doen dat misschien aangenamer was of op zen minst beter betaalde.

En Evelyn, een hoer is een irrelevant voorbeeld. Zoals Gates of Jobs, kijk diploma's zijn nutteloos want zij worden miljardair zonder! :s

janwouters

Legacy Member
Evelyn123 zei:
Ikzelf werk als escorte. Daar heb je helemaal geen diploma voor nodig. Toch verdien ik 1000den euros per maand. Geld en diplomas zijn zo relatief!

:rofl:

stvw

Legacy Member
Wat zouden jullie hebben tegen een toelatingsproef en maximum aantal (de beste) gesubsidieerde toelatingen voor die overbevolkte maar amper gevraagde richtingen?

Doe je niet je best dan betaal je volle pot of zoek je een andere richting?

Evelyn123

Legacy Member
NotoriousP zei:
Wat een nutteloze post toch...

Dit heeft toch niets te maken met geld of neerkijken op anderen of wat van die andere zever die jullie hier aanhalen. Ik reageerde op Flibit zijn sarcastische post... Ik citeer:



Dit is, in zekere mate, hoe de wereld werkt. De maatschappij is veel sterker gericht op winst dan op kunst of cultuur. Wilt dit zeggen dat hier geen plaats voor is? Natuurlijk niet... maar er is een veel grotere vraag naar beroepen die voor winst kunnen zorgen. Combineer dit met een groot aanbod aan kunst/cultuur afstuderende en een relatief laag aanbod aan ingenieurs of economen en je krijgt de huidige situatie in de arbeidsmarkt. Dit is niet meer dan een logische evolutie.

Wilt dit zeggen dat iedereen maar moet kiezen voor iets wat hij niet graag doet? Neen maar het is wel belangrijk dat ze rekening houden met de ligging in de arbeidsmarkt en ze dit volledig beseffen, dan pas hun keuze maken. Hoe vaak hoor je tegenwoordig niet van mensen in een minder gevraagde richting dat ze spijt hebben van hun keuze? Om nog maar te zwijgen van mensen die content zijn van hun richting maar dan geen job vinden in hun gebied en zich moeten stellen met een onaangename job... dan hadden ze evengoed iets anders kunnen doen dat misschien aangenamer was of op zen minst beter betaalde.

En Evelyn, een hoer is een irrelevant voorbeeld. Zoals Gates of Jobs, kijk diploma's zijn nutteloos want zij worden miljardair zonder! :s

Ik reageer gewoon op de algemene teneur op dit forum als zouden sommige richtingen minderwaardig zijn...

Greenie

Legacy Member
Evelyn123 zei:
Ik reageer gewoon op de algemene teneur op dit forum als zouden sommige richtingen minderwaardig zijn...

Als dat diploma minder in trek is op de arbeidsmarkt, dan is dat voor de arbeidsmarkt ook minderwaardig. Lijkt me cru, maar logisch.

En ja, money makes the world go round, face it = het is realiteit.
Uiteindelijk wil je ook een loon krijgen en daar dingen mee kopen...

Maar versta me niet verkeerd, ik respecteer ieders keuze/mening. Maar de wereld zit nu eenmaal zo in mekaar.

Benjamin

Legacy Member
stvw zei:
Wat zouden jullie hebben tegen een toelatingsproef en maximum aantal (de beste) gesubsidieerde toelatingen voor die overbevolkte maar amper gevraagde richtingen?

Doe je niet je best dan betaal je volle pot of zoek je een andere richting?
Dat was ook een plan van mij.
Je moet dan wel zeer voorzichtig zijn dat andere opleidingen niet de nieuwe massa-opleidingen worden die slechte baankansen geven doordat de afgevallen kandidaten voor die opleidingen kiezen. Mits goed uitgevoerd ben ik voorstander van een dergelijke oplossing.

Benjamin

Legacy Member
Bluewings zei:
Even gewoon uit interesse.
Mensen die in de fysica zijn afgestudeerd , hebben die veel werkzekerheid?
En wat voor jobs krijgen die zoal , ik weet dat er veel theoretici naar de financiële sector vertrekken. Maar wat zijn de andere mogelijkheden?

Groeten
Vraag het eens aan Hyperon, Dieleman, Exoricos en Fighting Hobbit. Excuses aan de gewaardeerde medeforumleden die ik over het hoofd zie.

Evelyn123 zei:
Ik reageer gewoon op de algemene teneur op dit forum als zouden sommige richtingen minderwaardig zijn...
Sommige opleidingen zijn minderwaardig.
De vraag is wat jij onder minderwaardig verstaat, de intrinsieke waarde van de opleiding of de werkgelegenheid die het voltooien van zo'n opleiding oplevert.

NotoriousP

Legacy Member
Evelyn123 zei:
Ik reageer gewoon op de algemene teneur op dit forum als zouden sommige richtingen minderwaardig zijn...

Dan moet je mij niet citeren hé...

Genious

Legacy Member
Evelyn123 zei:
Met werken word je toch niet rijk. Wat maakt het nu uit of je 1800 eur bruto verdient als beginnend poetsvrouw/magazijnier/journalist/verpleegster/communicatiespecialist of 2500 eur bruto als beginnend dokter/advocaat/ingenieur? Elk studiegebied is evenveel waard. Studeren doe je omdat het u interesseert. De waarde van een diploma is niet uit te drukken in geld maar in de ontwikkeling die je als mens doormaakt. Neerkijken op mensen omwille van hun studies of job is op zich al een teken van domheid. Elke mens maakt zich op de manier dat hij of zij wilt! Ikzelf werk als escorte. Daar heb je helemaal geen diploma voor nodig. Toch verdien ik 1000den euros per maand. Geld en diplomas zijn zo relatief!
Echt rijk ga je er (quasi) nooit mee worden. Maar om gewoon uw voorbeeldje te nemen: over een volledige carrière is dat een verschil van ruim 300.000 euro. En dat houdt geen rekening met dertiende maanden, loonevolutie tijdens de carriere, de kans op werk etc.

MetalG

Legacy Member
Genious zei:
Echt rijk ga je er (quasi) nooit mee worden. Maar om gewoon uw voorbeeldje te nemen: over een volledige carrière is dat een verschil van ruim 300.000 euro. En dat houdt geen rekening met dertiende maanden, loonevolutie tijdens de carriere, de kans op werk etc.

Das wel kort door de bocht! :p verschil zal wel een pak hoger oplopen


---
iPhoned

EternalSilence

Legacy Member
NotoriousP zei:
Dit is, in zekere mate, hoe de wereld werkt. De maatschappij is veel sterker gericht op winst dan op kunst of cultuur. Wilt dit zeggen dat hier geen plaats voor is? Natuurlijk niet... maar er is een veel grotere vraag naar beroepen die voor winst kunnen zorgen. Combineer dit met een groot aanbod aan kunst/cultuur afstuderende en een relatief laag aanbod aan ingenieurs of economen en je krijgt de huidige situatie in de arbeidsmarkt. Dit is niet meer dan een logische evolutie.

Wilt dit zeggen dat iedereen maar moet kiezen voor iets wat hij niet graag doet? Neen maar het is wel belangrijk dat ze rekening houden met de ligging in de arbeidsmarkt en ze dit volledig beseffen, dan pas hun keuze maken. Hoe vaak hoor je tegenwoordig niet van mensen in een minder gevraagde richting dat ze spijt hebben van hun keuze? Om nog maar te zwijgen van mensen die content zijn van hun richting maar dan geen job vinden in hun gebied en zich moeten stellen met een onaangename job... dan hadden ze evengoed iets anders kunnen doen dat misschien aangenamer was of op zen minst beter betaalde.
QFT

Aap

Legacy Member
Bartvb zei:
VDAB-baas zegt dat het mogelijk moet zijn om afgestudeerden van bepaalde richtingen vanaf dag 1 om te scholen naar een knelpuntberoep. Groen! is alvast volledig tegen dit voorstel en zal het blokkeren.

Tja, de VDAB zou dat graag hebben, extra subsidies voor de VDAB!

't Wordt tijd dat ze de zogenaamde "knelpuntberoepen" onder de loep nemen. Er zullen ongetwijfeld wel echte knelpuntberoepen tussen zitten.

flyingdutchman

Legacy Member
Om eens een voorbeeld te geven hoe het ook kan:

Ik volg EW aan de KUL. Meer 'theoretische' economie, met een wat groter deel 'sociale' en 'maatschappelijke' vakken zoals Sociologie, economische geschiedenis, politiek, etc...
De meeste mensen in mijn jaar zijn mensen die ook met plezier voor Geschiedenis/politieke wetenschappen of sociologie gekozen zouden hebben en sommigen komen zelfs van die richtingen.
Er zijn dus een aantal mensen die sterk geïnteresseerd zijn in dergelijke richtingen, maar er vervolgens toch voor kiezen om meer het raakvlak met de economie te kiezen. Ja er zullen dan enkele vakken tussen zitten die ze minder interessant vinden, maar de trade-off voor 'een zekere toekomst' maken velen graag. Ikzelf ook trouwens.

Onze richting telt ongeveer 40 mensen. Vrij weinig ivm TEW (350) en HIR (300)
Pol&Soc moet zelfs thuis de lessen volgen omdat de aula's overvol zitten.

Wij kunnen straks kiezen tussen een master TEW of EW (directe toegang tot beide). TEW is meer business gericht, EW meer sociaal/pol.

Om maar te zeggen dat het prima mogelijk is om iets te studeren dat 'interessant' is en terwijl toch een degelijk diploma te halen.

aimless

Legacy Member
Ik vraag mij altijd af waarom mensen hier over willen discussiëren? Waarom willen richtingen die beter liggen binnen de arbeidsmarkt perse aantonen dat andere richtingen volgens hun waardeloos zijn of makkelijkere zijn etc. Het kan best zijn dat bepaalde diploma's niet zo goed in de markt liggen, maar moet daar dat telkens opnieuw over gezaagd worden? Een diploma is nooit waardeloos laat dat duidelijk zijn. Daarnaast bepaalt u persoonlijkheid en u ingesteldheid nog zoveel meer dan uw diploma. En een ingesteldheid die ik hier van veel studenten lees brengt u op de arbeidsmarkt net nergens. Of denkt ge dat ge als ingenieur alleen maar te maken krijgt met andere ingenieurs en vervolgens verder neerbuigend kunt doen over alle andere mensen? Wat als ge een overste krijgt die bijvoorbeeld electro-mechanica heeft gedaan, gaat ge daar dan als IR een beetje neerbuigend tegen doen? Of een manager die regent aardrijkskunde is? Dat zal allemaal niet zo frequent voorkomen maar het bestaat zeker en meer dan ge denkt. Dus kunt ge best als bezitter van een "beter" diploma een andere houding aannemen dan een arrogantie over dat diploma.

Mini

Legacy Member
Ik heb niet eens een diploma :o

Al dat gedoe over diploma's... Tenzij Gé een diploma hebt in een wetenschappelijke of technische richting hebt, is een diploma overrated.

Achter de vuilkar lopen nu ook al mannen met een diploma.

Ik heb diploma ingeruild voor de wereld te zien.
En ik eet er nu geen boterham minder om, en ik sta ni aan den band of in ploegen.
Als ge de capaciteiten hebt, toont da zonder da papierken ook wel.


Sent from mobile device.

aimless

Legacy Member
Mini zei:
Ik heb niet eens een diploma :o

Al dat gedoe over diploma's... Tenzij Gé een diploma hebt in een wetenschappelijke of technische richting hebt, is een diploma overrated.

Achter de vuilkar lopen nu ook al mannen met een diploma.

Ik heb diploma ingeruild voor de wereld te zien.
En ik eet er nu geen boterham minder om, en ik sta ni aan den band of in ploegen.
Als ge de capaciteiten hebt, toont da zonder da papierken ook wel.


Sent from mobile device.

Beetje een vreemde redenering. Ge zijt dus volop gegaan voor de ervaring en verrijking door de wereld rond te trekken. Maar studeren is ook een ervaring een verrijking maar op een andere manier. Ik heb heel veel gehad aan mijn studies niet bepaalt op professioneel vlak maar toch zeker als mens.

SysRq

Legacy Member
Er zijn geen foute diploma's; alleen foute mensen.

Nieuwsgierig, beleefd, en vriendelijk zijn helpt soms meer dan een diploma. Aan de top lijkt alles beneden maar iets voor techniekers.

Blackblade

Legacy Member
Bluewings zei:
Even gewoon uit interesse.
Mensen die in de fysica zijn afgestudeerd , hebben die veel werkzekerheid?
En wat voor jobs krijgen die zoal , ik weet dat er veel theoretici naar de financiële sector vertrekken. Maar wat zijn de andere mogelijkheden?

Groeten

Management functies of projectingenieur spelen. Bedrijven in kwestie leiden hun personeel toch op. Als fysicus zijn die cursussen een echte walk in the park. Daar wringt het schoentje niet. Met een hoger EQ zal je meer hebben dan je IQ in het bedrijfsleven. Zo'n mensen zijn echt gegeerd.

Voor onderzoek is dezer dagen toch liefst een doctoraat gewenst.


Universiteit is trouwens om u zelf te ontplooien. Je kiest iets wat je graag doet, niet wat economisch relevant is. Trouwens iets wat economisch relevant is, is niet noodzakelijk maatschappelijk relevant.

Mini

Legacy Member
aimless zei:
Beetje een vreemde redenering. Ge zijt dus volop gegaan voor de ervaring en verrijking door de wereld rond te trekken. Maar studeren is ook een ervaring een verrijking maar op een andere manier. Ik heb heel veel gehad aan mijn studies niet bepaalt op professioneel vlak maar toch zeker als mens.

Dat ontken ik toch niet?

Maar tegenwoordig staart iedereen zich blind op zon stukje papier. Er zijn andere dingen in het leven, andere mogelijkheden en manieren


Sent from mobile device.

Iemand

Legacy Member
Mini zei:
Ik heb niet eens een diploma :o

Al dat gedoe over diploma's... Tenzij Gé een diploma hebt in een wetenschappelijke of technische richting hebt, is een diploma overrated.

Achter de vuilkar lopen nu ook al mannen met een diploma.

Ik heb diploma ingeruild voor de wereld te zien.
En ik eet er nu geen boterham minder om, en ik sta ni aan den band of in ploegen.
Als ge de capaciteiten hebt, toont da zonder da papierken ook wel.


Sent from mobile device.
Not sure if serious. Misschien had een studie u toch geen slecht gedaan. :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan