Archief - [deleted]

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wie is jouw favoriete moderator?


  • Totaal aantal stemmers
    134
  • Opiniepeiling gesloten.

Bananarama

Legacy Member
Timmeke zei:
Dat kan ook wel deels verklaren waarom ik hier en daar lees/hoor dat het niveau zakt omdat ze meer mensen willen laten slagen voor het geld.
Anderzijds: beetje pervers ook omdat als je dan 1000 studenten hebt en er blijven er maar 500 over na 1 jaar, je moet investeren in 1000 man voor het eerste jaar, maar return krijgt van 500.. (waarom ze ook het niveau misschien laten zakken).

Dus dan vraag ik mij af: waarom het niveau laten zakken, als je gewoon de voorlichting veel transparanter kunt maken? Er zullen er zich een pak minder inschrijven, maar zij die zich inschrijven, zullen veel waarschijnlijker slagen voor de gehele studie. Je verliest dan (in de lijn van het voorbeeld) ook geen investering van 500 man in het eerste jaar die daarna stoppen met studeren, als ze zich gewoon nooit inschrijven.

Timmeke

Legacy Member
Bananarama zei:
Dus dan vraag ik mij af: waarom het niveau laten zakken, als je gewoon de voorlichting veel transparanter kunt maken? Er zullen er zich een pak minder inschrijven, maar zij die zich inschrijven, zullen veel waarschijnlijker slagen voor de gehele studie. Je verliest dan (in de lijn van het voorbeeld) ook geen investering van 500 man in het eerste jaar die daarna stoppen met studeren, als ze zich gewoon nooit inschrijven.

Interessante vraag, maar ik weet niet of dat wel klopt.

Er zijn nog altijd veel mensen die studeren (omdat ze "moeten", zonder interesse) die toch slagen.
De vraag is of je die dus ook wil "wegjagen".
En diegene die "moeten" (de hype van een diploma) die gaan toch blijven proberen denk ik.

Maar ik volg uw mening wel. Het is zou gedaan moeten zijn met dat concept van "studeren". Dat gaat echter niet veranderen denk ik want de overheid zet daar zwaar op in.
En verder: diegene die zich inschrijven zonder echt interesse, gaan die ook tegengehouden worden door meer inlichtingen? Het zijn diegene die juist nu ook de moeite niet doen dus die gaan ook niet bereikt worden met betere inlichtingen.

Bananarama

Legacy Member
Timmeke zei:
Kan ik mij in vinden.

Verder: cursussen inkijken en dergelijke => die optie heb je (ik heb dat vroeger gedaan), maar hoeveel studenten nemen die moeite? Toen ik het deed en ik vragen stelde aan de proffen/assistenten, viel het mij op dat er nauwelijks andere mensen waren.
Bijna niemand vna mijn klasgenoten had effectief cursussen bekeken... Ik was een van de weinige die echt wist welke vakken gegeven zouden worden enzo.
De meesten dachten zelfs dat ik bisser was omdat ik zo goed op de hoogte was...:s

Het is idd een optie, maar het wordt veel te weinig gepromoot. Vandaar dat ik voorstander ben om representatieve bundels samen te stellen en ter beschikking te stellen voor studenten die dat willen; er kortom veel meer reclame voor maken. Ik zou zelf bv maar al te graag cursussen hebben ingekeken, maar ik ben die kans eigenlijk nooit tegengekomen...

Bovendien zegt een cursus op zich ook maar zo veel he... Je kunt niet zomaar zien waar de prof veel aandacht aan besteedt, iets wat heel moeilijk is kan verrassend eenvoudig blijken en andersom, veel leerstof kan weinig blijken te zijn en andersom, artikels bomvol statistiek kunnen afschrikken, terwijl de prof op het examen geen aandacht besteedt aan al die statistiek, enz. enz. Vandaar zou de student mee betrokken moeten worden bij de beslissing "Wat kunnen we best tonen aan de toekomstige studenten voor dit vak en op welke manier?"

Timmeke

Legacy Member
Bananarama zei:
Het is idd een optie, maar het wordt veel te weinig gepromoot. Vandaar dat ik voorstander ben om representatieve bundels samen te stellen en ter beschikking te stellen voor studenten die dat willen; er kortom veel meer reclame voor maken. Ik zou zelf bv maar al te graag cursussen hebben ingekeken, maar ik ben die kans eigenlijk nooit tegengekomen...

Bovendien zegt een cursus op zich ook maar zo veel he... Je kunt niet zomaar zien waar de prof veel aandacht aan besteedt, iets wat heel moeilijk is kan verrassend eenvoudig blijken en andersom, veel leerstof kan weinig blijken te zijn en andersom, artikels bomvol statistiek kunnen afschrikken, terwijl de prof op het examen geen aandacht besteedt aan al die statistiek, enz. enz. Vandaar zou de student mee betrokken moeten worden bij de beslissing "Wat kunnen we best tonen aan de toekomstige studenten voor dit vak en op welke manier?"

Akkoord, maar niet evident. Vraagt veel tijd, is moeilijk.
Ik vind het al goed dat je op de kul bv lessen kunt volgen als middelbare scholier. Vind ik al zeer positief.
Verder moeten scholieren zelf wat initiatief nemen: studenten aanspreken, examenfora bekijken (het verbaast mij dat nog altijd veel studenten niet eens weten dat dit bestaat).

Bananarama

Legacy Member
Timmeke zei:
Interessante vraag, maar ik weet niet of dat wel klopt.

Er zijn nog altijd veel mensen die studeren (omdat ze "moeten", zonder interesse) die toch slagen.
De vraag is of je die dus ook wil "wegjagen".
En diegene die "moeten" (de hype van een diploma) die gaan toch blijven proberen denk ik.

Maar ik volg uw mening wel. Het is zou gedaan moeten zijn met dat concept van "studeren". Dat gaat echter niet veranderen denk ik want de overheid zet daar zwaar op in.
En verder: diegene die zich inschrijven zonder echt interesse, gaan die ook tegengehouden worden door meer inlichtingen? Het zijn diegene die juist nu ook de moeite niet doen dus die gaan ook niet bereikt worden met betere inlichtingen.

Eigenlijk heb je twee problemen:

1) Zij die studeren wegens de diploma-hype en nutteloze richtingen zoals OM tot gevolg van die hype
2) Zij die studeren en de studie niet afmaken, omdat ze slecht geïnformeerd waren.
(- Wat jij aanhaalt ivm gebrek aan interesse, is in mijn ogen dus geen probleem, zolang de studenten maar afstuderen in een richting die geen gevolg is van de diploma-hype)

2) is eenvoudig op te lossen door betere voorlichting
1) dit ga je nooit op 1-2-3 weggewerkt krijgen, maar betere voorlichting (bv mensen met gezaghebbende functies in de bedrijfswereld die duidelijk getuigen wat al dan niet de waarde van de richting is), kan wel een eerste stap zijn. Je kunt je afvragen waarom de scholen zulke getuigenissen zouden toelaten (want het is in feite slechte reclame voor de richting), maar het zou alvast verliezen voorkomen die er nu al zijn (door studenten die stoppen of alsnog iets anders gaan doen, omdat ze te laat doorhebben dat de richting vrij nutteloos is) en het zou studenten die in elk geval wel uitgesneden zijn voor hoger onderwijs, op tijd een richting kunnen insturen die zij wél als nuttig ervaren en die ze dus wel willen afmaken (wat het budget voor andere richtingen dan weer vergroot; m.a.w.: die inkomsten hoeven niet per se verloren te gaan, maar verhuizen gewoon van de ene naar de andere richting). OM zou dan na een tijdje min of meer doodbloeden of gewoon een heel klein studentenaantal tellen, maar dat hoeft dus kortom geen slechte zaak te zijn.

Bananarama

Legacy Member
Timmeke zei:
Verder moeten scholieren zelf wat initiatief nemen: studenten aanspreken, examenfora bekijken (het verbaast mij dat nog altijd veel studenten niet eens weten dat dit bestaat).

Ik vind het net erg dat ze dat zelf moeten. Ik zal daar eens als groentje een vreemde student aanspreken om te vragen of ik zijn cursussen eens mag bekijken, op die ene dag dat ik in een of andere vakantie eens naar Leuven, een voor mij totaal vreemde stad, kan komen om de sfeer op te snuiven... Examenfora van hetzelfde. Als ze niet weten dat het bestaat, dan wil dat gewoon maar zeggen dat er onvoldoende voorlichting is. "Je had maar moeten weten dat zoiets bestond" is echt een loze uitspraak. Want hoe moeilijk is het voor een school om in een brochure links van een aantal relevante fora te vermelden?

Timmeke

Legacy Member
Bananarama zei:
Ik vind het net erg dat ze dat zelf moeten. Ik zal daar eens als groentje een vreemde student aanspreken om te vragen of ik zijn cursussen eens mag bekijken, op die ene dag dat ik in een of andere vakantie eens naar Leuven, een voor mij totaal vreemde stad, kan komen om de sfeer op te snuiven... Examenfora van hetzelfde. Als ze niet weten dat het bestaat, dan wil dat gewoon maar zeggen dat er onvoldoende voorlichting is. "Je had maar moeten weten dat zoiets bestond" is echt een loze uitspraak. Want hoe moeilijk is het voor een school om in een brochure links van een aantal relevante fora te vermelden?
Enig initiatief van leerlingen is toch ook wel nodig vind ik.
Het gaat over hoger onderwijs, niet alles moet voorgekauwd worden.
En je krijgt genoeg kansen tijdens opendeur dagen om mensen aan te spreken vind ik.
Of de open lesweek bv.

Stan_V

Legacy Member
Bananarama zei:
Een omschrijving van het vak of het examen door een prof is ook totaal anders dan echte cursusuittreksels geselecteerd door studenten of echte getuigenissen van studenten over het examen. "Op het examen een online marketingcampagne kunnen voorstellen" vs. "Je moet ervoor zorgen dat je een 40-tal lijstjes (niet overdreven, ik was erbij) vanbuiten kent of de kans op meer dan een 9 is klein"

Gaat dit over een prof met de initialen D. d. G. ? :p Indien ja, dan heb ik het dit jaar ook, maar als ge die mens al tweemaal voor twee andere vakken hebt doorstaan, is dit te verwachten!

Ivm de discussie: ik heb ook altijd eigen initiatief genomen om zo goed mogelijk op de hoogte te zijn van wat er nu allemaal te gebeuren staat in de verschillende vakken. Het is frappant om te zien hoeveel mensen er in de laatste les uit de lucht komen gevallen wanneer nog 's wordt gezegd dat het examen mondeling is.

Timmeke

Legacy Member
Leila zei:
Zoals Silks al aanhaalde is het niveau in OM vaak niet al te hoog, al zeg ik niet dat dit voor alle scholen zo is. Het niveau van Duits bijvoorbeeld lag gewoon lager dan in het middelbaar. Ik heb in het middelbaar in moderne talen meer en moeilijker Duits gehad dan in die drie jaar OM. Frans en Engels gingen nog redelijk, maar waren ook niet echt van een hoog niveau te noemen.

Het niveau van de talen in het schakeljaar lag (gelukkig) wel een heel pak hoger, maar ik vond het bij momenten echt wel iets té theoretisch. Nu ja, gelukkig geen specifieke taalkundevakken meer in de master. Ik ben toch wel blij dat ik daar van af ben. :p
Maar het niveau kan dan toch niet zo laag liggen als je nu master toegepaste taalkunde doet. Dit is toch echt een vrij zware (praktische) richting? En op 1 jaar haal je toch niet het nodige niveau zonder deftige vooropleiding?
Welke talen doe je dan nederlands en engels? (mag je andere talen ook doen, als je zegt dat bv het duits zo laag is...?)

ludnak

Legacy Member
Bananarama zei:
Zoals ik dus al voorstelde:

De voorlichting zou veel transparanter, eerlijker en droger moeten worden: Dit zijn de vakken, dit is de inhoud van elk vak, dit zijn de tewerkstellingscijfers met de sectoren, dit is het aantal geslaagden in het eerste jaar, dit is het aantal mensen die binnen x maanden/jaren stoppen met de richting, dit is wat die mensen daarna gaan doen zijn,... En bovenal: dit zijn de positieve EN de negatieve getuigenissen van (oud-)studenten...

En wat nu ook nog in mij opkomt: ze zouden voor elke richting een representatieve groep studenten (dus zowel goede als minder goede presteerders) moeten samenstellen, die dan per vak van het eerste jaar (anders wordt het nogal veel) een bundel samenstelt met uittreksels uit de cursussen. Dus uittreksels waarover zij akkoord zijn dat die representatief zijn voor de inhoud en moeilijkheidsgraad van de hele cursus. Want nu moet je als groentje vaak geluk hebben om ergens een oude cursus te kunnen inkijken, of gewoon wachten tot je hem hebt aangekocht (en dan nog weet je niet zeker of àlles van de cursus wel gezien zal worden, waar de prof veel belang aan zal hechten en waaraan niet...).

Maar nee, laat ons het secundair onderwijs op een belachelijke manier hervormen, dàt zal de foute studiekeuzes wel verminderen...
Slaagpercentages zijn toch beschikbaar? De tewerkstellingscijfers met de sectoren had wel nog interessant geweest, maar dit vind ik eerder een taak van de studenten die dan via een soort van alumnigroep contact houden met oud-studenten.

Jouw laatste voorstel kan je eventueel ook oplossen door na elk afgerond vak een enquête door te sturen waar alle studenten dan kunnen op antwoorden. Ze kunnen ook de examenvragen op de website plaatsen, zo kan elke student zich een beeld vormen van de moeilijkheidsgraad.

Vordesh

Legacy Member
Budget van een school hangt af van inschrijvingen én afgestudeerden.

(ook al gaat het hier al niet meer over :p)

coldplayke

Legacy Member
ludnak zei:
Ze kunnen ook de examenvragen op de website plaatsen, zo kan elke student zich een beeld vormen van de moeilijkheidsgraad.

Op onze faculteit heeft er vorig jaar een of andere idioot beslist om het forum te verwijderen, omdat het vol spam stond. (ideetje: verwijder de spam en blijf er voor de rest met uw pollen af). Nee, we gaan de vragen heel mooi, ordelijk op een site zetten. Een paar problemen: er staan nu gewoon vragen op, maar uitleg bij de vragen hebben ze weggelaten waardoor sommige dingen gewoon totaal niet duidelijk zijn. Of voor Duits hadden ze gewoon niks, daar hadden ze geen zin meer in.
Ik wil mijn examenvragenforum terug :(

Bananarama

Legacy Member
ludnak zei:
Slaagpercentages zijn toch beschikbaar? ...
Jouw laatste voorstel kan je eventueel ook oplossen door na elk afgerond vak een enquête door te sturen waar alle studenten dan kunnen op antwoorden.

Slaagpercentages zijn idd beschikbaar, maar het zou mooi zijn om dat allemaal in één brochure te steken. Ik vind het echt niet normaal dat ik al moet gaan googlen voor dat soort dingen (want de website van de KUL ZUIGT nu eenmaal :p ). Bovendien gaan die cijfers niet over alle jaren en zegt het ook niets over vakken op zich.

Dat laatste (dat van die enquêtes) gebeurt trouwens ook, maar de respons is daar gewoon vrijwel nihil op... Ik heb daar als student eigenlijk ook nooit iets van resultaten van gezien, die worden m.a.w. gewoon alleen naar de proffen en personeel gecommuniceerd.

J.F.

Legacy Member
Ik heb blijkbaar toch een thesisonderwerp gekregen, fiejesttt. En het is nog iets wat mij wel goed interesseert!

Damn, ben blij dat ik geen tijd meer moet verdoen aan nieuwe motivatiebrieven.

glashelder

Legacy Member
Hmmm, ik zit een beetje... vast.

Thesis: brieven naar scholen zijn verzonden, kan nu alleen nog maar wachten tot ik antwoord krijg (of tot er genoeg tijd verstreken is zodat ik eens kan bellen).
Etnografie van conflict en ontwikkeling: eerste twee lessen samengevat, derde les was gisteren maar 'k wacht op iemand zijn notities
Werkcollege cultuur/onderwijs: heb mijn deel eigenlijk al af, wacht nu op het ander groepslid tot zij eens iets laat horen of zien zodat we verder kunnen met het volgende
Gevorderde kwalitatieve technieken: alles is klaar voor de presentatie van morgen

Dusss. Tum tum tum.

coldplayke

Legacy Member
Eens niets moeten doen is ook wel eens leuk :p

Als ik met alles bijgewerkt ben, heb ik ook nog altijd die stapel verplichte literatuur hier liggen, dus ik heb wel altijd 'verplichtingen' om me mee bezig te houden. 4 boeken voor Duits, 3 boeken voor Engels, elke week 150-200 blz. aan teksten voor Engels, 3 boeken voor bachelorpaper (primaire literatuur) en dan nog eens boeken voor secundaire literatuur. Dus als ik dat laat liggen, loopt het wel snel op :p

Lolplayer

Legacy Member
glashelder zei:
Hmmm, ik zit een beetje... vast.

Thesis: brieven naar scholen zijn verzonden, kan nu alleen nog maar wachten tot ik antwoord krijg (of tot er genoeg tijd verstreken is zodat ik eens kan bellen).
Etnografie van conflict en ontwikkeling: eerste twee lessen samengevat, derde les was gisteren maar 'k wacht op iemand zijn notities
Werkcollege cultuur/onderwijs: heb mijn deel eigenlijk al af, wacht nu op het ander groepslid tot zij eens iets laat horen of zien zodat we verder kunnen met het volgende
Gevorderde kwalitatieve technieken: alles is klaar voor de presentatie van morgen

Dusss. Tum tum tum.

Gij doet echt wel u best :p

glashelder

Legacy Member
coldplayke zei:
Eens niets moeten doen is ook wel eens leuk :p

Als ik met alles bijgewerkt ben, heb ik ook nog altijd die stapel verplichte literatuur hier liggen, dus ik heb wel altijd 'verplichtingen' om me mee bezig te houden. 4 boeken voor Duits, 3 boeken voor Engels, elke week 150-200 blz. aan teksten voor Engels, 3 boeken voor bachelorpaper (primaire literatuur) en dan nog eens boeken voor secundaire literatuur. Dus als ik dat laat liggen, loopt het wel snel op :p
Goh ja, op zich heb ik wel nog een paar verplichte literatuurdingen (artikels voor gevorderde kwalitatieve technieken), maar naar 't schijnt staat daar gewoon exact hetzelfde in als in de slides.

Lolplayer zei:
Gij doet echt wel u best :p
Ik doe wat ik moet doen ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan