Archief - [deleted]

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wie is jouw favoriete moderator?


  • Totaal aantal stemmers
    134
  • Opiniepeiling gesloten.

Bananarama

Legacy Member
Als hij het gesprek niet met jou aan het voeren is, dan laat je de deur gewoon open (anders geef je door het sluiten van de deur eigenlijk toe dat je aan het meeluisteren was, of nog beter, het kan overkomen als "seg, met die zever hier, ik kan zo ni werken é dus ik doe de deur ff dicht é :s ), als hij het gesprek met jou aan het voeren is, dan doe je ze gewoon dicht (want het gaat om je eigen privé) :p

Bananarama

Legacy Member
Silks zei:
Ja dat merkte ik ook onmiddellijk. Maar ik dacht telkens: het wordt wel beter, het is nog maar het begin.
Het is niet gemakkelijk om die dingen in te schatten als nieuwe student :(

Veel ligt volgens mij ook aan de voorlichting van de studenten. Er zijn (of zo is het toch bij de KUL) voor de vakken vrijwel altijd vakfiches online ter beschikking, waarin de inhoud en de activiteiten omschreven worden, maar nieuwe studenten vinden daar niet altijd meteen hun weg naar. Of die fiches zijn gewoon amper ingevuld e.d., dan heb je er dus ook weinig aan.

Wat de studenten meestal wél bereikt, is de typische brochure. "Kijk hoe fantastisch deze richting is, zie alle mensen op de foto's eens lachen, lees eens hoe tevreden oud-studenten zijn, kijk eens hoeveel mensen werk vinden binnen het jaar (de soorten jobs vertellen we er wel even niet bij),..."

Ik herinner mij uit mijn tijd zelfs een brochure die deed alsof een academische bachelor al héél wat was :lol: (BA-MA-systeem stond toen nog min of meer in de kinderschoenen). Zovan: "Dan heb je dus al een eerste diploma. De meeste studenten gaan daarna dan nog voor het masterdiploma, anderen gaan al meteen werk zoeken met hun bachelordiploma." I.p.v. te zeggen: "Dan heb je een bachelordiploma, maar als je degelijke kansen wil maken op de arbeidsmarkt, dan is een masterdiploma sterk aangeraden".

De voorlichting zou veel transparanter, eerlijker en droger moeten worden: Dit zijn de vakken, dit is de inhoud van elk vak, dit zijn de tewerkstellingscijfers met de sectoren, dit is het aantal geslaagden in het eerste jaar, dit is het aantal mensen die binnen x maanden/jaren stoppen met de richting, dit is wat die mensen daarna gaan doen zijn,... En bovenal: dit zijn de positieve EN de negatieve getuigenissen van (oud-)studenten...

coldplayke

Legacy Member
Timmeke zei:
Haha, dat klinkt bekend.
Ik krijg bij u soms wel het idee dat ze van u profiteren, dat ge veel te braaf zijt.

Nee, echt? :unsure: :p

Ik vraag me af waarom Emerson Shakespeare de hele tijd Shakspear noemt. Is dat een oude spelling waar ik niet van op de hoogte ben? Saaie boel trouwens, Emerson.

Silks

Legacy Member
Bananarama zei:
Veel ligt volgens mij ook aan de voorlichting van de studenten. Er zijn (of zo is het toch bij de KUL) voor de vakken vrijwel altijd vakfiches online ter beschikking, waarin de inhoud en de activiteiten omschreven worden, maar nieuwe studenten vinden daar niet altijd meteen hun weg naar. Of die fiches zijn gewoon amper ingevuld e.d., dan heb je er dus ook weinig aan.

Wat de studenten meestal wél bereikt, is de typische brochure. "Kijk hoe fantastisch deze richting is, zie alle mensen op de foto's eens lachen, lees eens hoe tevreden oud-studenten zijn, kijk eens hoeveel mensen werk vinden binnen het jaar (de soorten jobs vertellen we er wel even niet bij),..."

Ik herinner mij uit mijn tijd zelfs een brochure die deed alsof een academische bachelor al héél wat was :lol: (BA-MA-systeem stond toen nog min of meer in de kinderschoenen). Zovan: "Dan heb je dus al een eerste diploma. De meeste studenten gaan daarna dan nog voor het masterdiploma, anderen gaan al meteen werk zoeken met hun bachelordiploma." I.p.v. te zeggen: "Dan heb je een bachelordiploma, maar als je degelijke kansen wil maken op de arbeidsmarkt, dan is een masterdiploma sterk aangeraden".

De voorlichting zou veel transparanter, eerlijker en droger moeten worden: Dit zijn de vakken, dit is de inhoud van elk vak, dit zijn de tewerkstellingscijfers met de sectoren, dit is het aantal geslaagden in het eerste jaar, dit is het aantal mensen die binnen x maanden/jaren stoppen met de richting, dit is wat die mensen daarna gaan doen zijn,... En bovenal: dit zijn de positieve EN de negatieve getuigenissen van (oud-)studenten...

Mooi uitgelegd, en de realiteit is inderdaad hoe jij het voorsteld! :)

Cadiuro

Legacy Member
Ik vind het vooral fantastisch om superveel mensen rond mij te zien buizen op vakken waarvan je zegt "is ez"

glashelder

Legacy Member
Bananarama zei:
Veel ligt volgens mij ook aan de voorlichting van de studenten. Er zijn (of zo is het toch bij de KUL) voor de vakken vrijwel altijd vakfiches online ter beschikking, waarin de inhoud en de activiteiten omschreven worden, maar nieuwe studenten vinden daar niet altijd meteen hun weg naar. Of die fiches zijn gewoon amper ingevuld e.d., dan heb je er dus ook weinig aan.
Ik verbaas mij nog altijd over het grote aantal studenten dat amper weet wat een studiefiche is. Je ziet het hier ook wel, dat ze vragen welke vakken je hebt in een richting en over wat het gaat en welke boeken je nodig hebt. Maar goed, dat zijn beginnende studenten, dat kan ik nog snappen. Maar als er in een masterjaar nog verbaasd gedaan wordt over een paper voor bepaald vak of waarover het vak gaat... Tja, dat lees je toch in de studiefiche? 'k Snap niet waarop mensen hun keuze dan baseren (voor keuzevakken of minors/majors), zo op de titel van het vak of zo? Ik zit hier al die studiefiches uit te pluizen om te kijken wat het meeste/minste werk is, en wat er interessant en wat niet, om dan een soort ultiem glashelderjaar te kunnen samenstellen. En dan heb je mensen die zeggen "ah dat vak klinkt wel tof, hup, inschrijven" :unsure:

lantaarnpaal

Legacy Member
Cadiuro zei:
Ik vind het vooral fantastisch om superveel mensen rond mij te zien buizen op vakken waarvan je zegt "is ez"

het ergste is dat ik op de ez vakken buis, maar op de moeilijke vakken raak ik er makkelijker door :(

flyingdutchman

Legacy Member
Bananarama zei:
Veel ligt volgens mij ook aan de voorlichting van de studenten. Er zijn (of zo is het toch bij de KUL) voor de vakken vrijwel altijd vakfiches online ter beschikking, waarin de inhoud en de activiteiten omschreven worden, maar nieuwe studenten vinden daar niet altijd meteen hun weg naar. Of die fiches zijn gewoon amper ingevuld e.d., dan heb je er dus ook weinig aan.

Wat de studenten meestal wél bereikt, is de typische brochure. "Kijk hoe fantastisch deze richting is, zie alle mensen op de foto's eens lachen, lees eens hoe tevreden oud-studenten zijn, kijk eens hoeveel mensen werk vinden binnen het jaar (de soorten jobs vertellen we er wel even niet bij),..."

Ik herinner mij uit mijn tijd zelfs een brochure die deed alsof een academische bachelor al héél wat was :lol: (BA-MA-systeem stond toen nog min of meer in de kinderschoenen). Zovan: "Dan heb je dus al een eerste diploma. De meeste studenten gaan daarna dan nog voor het masterdiploma, anderen gaan al meteen werk zoeken met hun bachelordiploma." I.p.v. te zeggen: "Dan heb je een bachelordiploma, maar als je degelijke kansen wil maken op de arbeidsmarkt, dan is een masterdiploma sterk aangeraden".

De voorlichting zou veel transparanter, eerlijker en droger moeten worden: Dit zijn de vakken, dit is de inhoud van elk vak, dit zijn de tewerkstellingscijfers met de sectoren, dit is het aantal geslaagden in het eerste jaar, dit is het aantal mensen die binnen x maanden/jaren stoppen met de richting, dit is wat die mensen daarna gaan doen zijn,... En bovenal: dit zijn de positieve EN de negatieve getuigenissen van (oud-)studenten...

Ik vraag me soms eigenlijk af waar de belangen van de instellingen van hoger onderwijs liggen? Ik heb weet van veel mensen van mijn middelbaar die echt heel clever zijn, geschiedenis, kunstwetenschappen of pol&soc oid zijn gaan studeren en nu depressief en werkloos zijn.
Ik snap het wel van vrije keuze en jada jada, maar ergens vind ik het spijtig dat mensen met zulke capaciteiten niet iets anders zijn gaan doen, wat ze misschien ook leuk hadden gevonden.

Veel van die fisches zijn imho ook gewoon ronduit leugenachtig, volgens mij ook vaak ingevuld door over-enthousiaste decanen of proffen. Hoeveel shitrichtingen wel niet "onze studenten komen op hele uiteenlopende plekken terecht, van manager tot topambtenaar tot consultant..." bij beroepsuitwegen hebben staan, waarbij dat dan gebaseerd is op 1 uitblinker, terwijl de rest op veel minder spraakmakende plaatsen terecht komt.

De studiekeuze zou hoofdzakelijk rond de inhoud moeten draaien, maar zaken als baanperspectief spelen steeds meer mee... Is het dan niet zaak om dit veel eerlijker te maken?

Timmeke

Legacy Member
Leila zei:
Zou nooit meer aan OM beginnen, maar ik heb het uiteindelijk afgemaakt. En ik kwam uit ASO. De ideale richting zou voor mij een mix van praktijk en theorie geweest zijn.
In OM vond ik het allemaal iets te praktisch (natuurlijk ergens logisch aangezien het een professionele bachelor is), terwijl ik in het schakeljaar en zelfs nu in de master dan weer praktijk mis.

Sowieso zouden ze die richting OM wel mogen hervormen.
Naar wat schakel jij nu dan?

ludnak

Legacy Member
flyingdutchman zei:
Ik vraag me soms eigenlijk af waar de belangen van de instellingen van hoger onderwijs liggen? Ik heb weet van veel mensen van mijn middelbaar die echt heel clever zijn, geschiedenis, kunstwetenschappen of pol&soc oid zijn gaan studeren en nu depressief en werkloos zijn.
Ik snap het wel van vrije keuze en jada jada, maar ergens vind ik het spijtig dat mensen met zulke capaciteiten niet iets anders zijn gaan doen, wat ze misschien ook leuk hadden gevonden.

Veel van die fisches zijn imho ook gewoon ronduit leugenachtig, volgens mij ook vaak ingevuld door over-enthousiaste decanen of proffen. Hoeveel shitrichtingen wel niet "onze studenten komen op hele uiteenlopende plekken terecht, van manager tot topambtenaar tot consultant..." bij beroepsuitwegen hebben staan, waarbij dat dan gebaseerd is op 1 uitblinker, terwijl de rest op veel minder spraakmakende plaatsen terecht komt.

De studiekeuze zou hoofdzakelijk rond de inhoud moeten draaien, maar zaken als baanperspectief spelen steeds meer mee... Is het dan niet zaak om dit veel eerlijker te maken?
Hoe zou je dat eerlijker maken?

Bananarama

Legacy Member
ludnak zei:
Hoe zou je dat eerlijker maken?


Zoals ik dus al voorstelde:

De voorlichting zou veel transparanter, eerlijker en droger moeten worden: Dit zijn de vakken, dit is de inhoud van elk vak, dit zijn de tewerkstellingscijfers met de sectoren, dit is het aantal geslaagden in het eerste jaar, dit is het aantal mensen die binnen x maanden/jaren stoppen met de richting, dit is wat die mensen daarna gaan doen zijn,... En bovenal: dit zijn de positieve EN de negatieve getuigenissen van (oud-)studenten...

En wat nu ook nog in mij opkomt: ze zouden voor elke richting een representatieve groep studenten (dus zowel goede als minder goede presteerders) moeten samenstellen, die dan per vak van het eerste jaar (anders wordt het nogal veel) een bundel samenstelt met uittreksels uit de cursussen. Dus uittreksels waarover zij akkoord zijn dat die representatief zijn voor de inhoud en moeilijkheidsgraad van de hele cursus. Want nu moet je als groentje vaak geluk hebben om ergens een oude cursus te kunnen inkijken, of gewoon wachten tot je hem hebt aangekocht (en dan nog weet je niet zeker of àlles van de cursus wel gezien zal worden, waar de prof veel belang aan zal hechten en waaraan niet...).

Maar nee, laat ons het secundair onderwijs op een belachelijke manier hervormen, dàt zal de foute studiekeuzes wel verminderen...

Timmeke

Legacy Member
Bananarama zei:
Zoals ik dus al voorstelde:

De voorlichting zou veel transparanter, eerlijker en droger moeten worden: Dit zijn de vakken, dit is de inhoud van elk vak, dit zijn de tewerkstellingscijfers met de sectoren, dit is het aantal geslaagden in het eerste jaar, dit is het aantal mensen die binnen x maanden/jaren stoppen met de richting, dit is wat die mensen daarna gaan doen zijn,... En bovenal: dit zijn de positieve EN de negatieve getuigenissen van (oud-)studenten...

Als je betaald wordt per leerling... gaat dat niet gebeuren he.

Anderzijds: aan de KUL zie toch al de vakken op eenvoudige wijze + een beschrijving vaak.

Het ligt ook grotendeels aan de studenten: ze weten vaak gewoon niet wat ze gaan studeren.
Toen ik in de master zat, was 70% van mijn medestudenten nog altijd maar "iets" aan het studeren zonder echte interesse. Keuzevakken werden gekozen op basis van: wat is het eenvoudigst, wat past het best in mijn schema, welk vak is niet 's morgens...

Bananarama

Legacy Member
Timmeke zei:
Als je betaald wordt per leerling... gaat dat niet gebeuren he.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat er ooit een tekort aan studenten zal zijn. Ik geloof ook dat de universiteit geld krijgt per student die een studie afrondt (of dat daar althans een serieuze bonus aan gekoppeld is qua budget), dus ze hebben er alle baat bij om studenten meteen in een gepaste en haalbare richting te plaatsen. Ik ben echter niet zeker over de manier waarop het budget van een universiteit wordt bepaald (wat de studenten betreft), dus als je dat ergens duidelijk verwoord ziet staan, dan lees ik het graag.

Timmeke zei:
Anderzijds: aan de KUL zie toch al de vakken op eenvoudige wijze + een beschrijving vaak.

Ja, maar zoals gezegd vinden niet alle studenten daar hun weg naar. De vakomschrijvingen laten ook vaak nog te wensen over en zeggen nog steeds niets substantieels over "wat na de studies?", noch over hoe de gemiddelde student het vak ervaart. Een omschrijving van het vak of het examen door een prof is ook totaal anders dan echte cursusuittreksels geselecteerd door studenten of echte getuigenissen van studenten over het examen. "Op het examen een online marketingcampagne kunnen voorstellen" vs. "Je moet ervoor zorgen dat je een 40-tal lijstjes (niet overdreven, ik was erbij) vanbuiten kent of de kans op meer dan een 9 is klein"

Timmeke zei:
Het ligt ook grotendeels aan de studenten: ze weten vaak gewoon niet wat ze gaan studeren.
Toen ik in de master zat, was 70% van mijn medestudenten nog altijd maar "iets" aan het studeren zonder echte interesse. Keuzevakken werden gekozen op basis van: wat is het eenvoudigst, wat past het best in mijn schema, welk vak is niet 's morgens...

Volledigere en transparantere uitleg over alles tijdens en na de studierichting, zou daar dus heel wat verandering in kunnen brengen. Overigens is het ook niet slecht om je niet vast te pinnen op één deur die na je studies hopelijk zal opengaan.

Timmeke

Legacy Member
Leila zei:
Schakeljaar Toegepaste Taalkunde vorig jaar en nu zit ik in de master Vertalen.

Ok.
Dan hebt ge toch veel talen gehad in die bachelor? Op een deftig niveau?


Bananarama zei:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat er ooit een tekort aan studenten zal zijn. Ik geloof ook dat de universiteit geld krijgt per student die een studie afrondt (of dat daar althans een serieuze bonus aan gekoppeld is qua budget), dus ze hebben er alle baat bij om studenten meteen in een gepaste en haalbare richting te plaatsen. Ik ben echter niet zeker over de manier waarop het budget van een universiteit wordt bepaald (wat de studenten betreft), dus als je dat ergens duidelijk verwoord ziet staan, dan lees ik het graag.



Ja, maar zoals gezegd vinden niet alle studenten daar hun weg naar. De vakomschrijvingen laten ook vaak nog te wensen over en zeggen nog steeds niets substantieels over "wat na de studies?", noch over hoe de gemiddelde student het vak ervaart. Een omschrijving van het vak of het examen door een prof is ook totaal anders dan echte cursusuittreksels geselecteerd door studenten of echte getuigenissen van studenten over het examen. "Op het examen een online marketingcampagne kunnen voorstellen" vs. "Je moet ervoor zorgen dat je een 40-tal lijstjes (niet overdreven, ik was erbij) vanbuiten kent of de kans op meer dan een 9 is klein"



Volledigere en transparantere uitleg over alles tijdens en na de studierichting, zou daar dus heel wat verandering in kunnen brengen. Overigens is het ook niet slecht om je niet vast te pinnen op één deur die na je studies hopelijk zal opengaan.
Akkoord, maar wees eerlijk: je weet het pas echt hoe het vak verloopt als je het vak volgt...

Ik dacht dat effectief hoge scholen en uniefs geld kregen per student die zich inschrijft. Ik kan me versgissen. Zou het eens moeten opzoeken.

Verder vind ik gewoon dat 1) studenten te veel nog gaan studeren omdat ze nu eenmaal een diploma "moeten" hebben en ze vaak gewoon iets kiezen zonder echt uit interesse te kiezen
2) studenten gewoon algemeen vaak niet geïnteresseerd zijn. Zelfs in masterjaren zitten er nog veel bij die totaal geen interesse hebben. (btw: zelfs bij doctorandi merk je dat... wat toch echt schandalig is)

Cadiuro

Legacy Member
Onze lector vertelde dat de KHL betaald wordt (en ik vermoed dat dit voor de andere instellingen ook geldt) per geslaagde student. Ik dacht dat hij hiermee ook per examenreeks bedoelde, niet algemeen per afgeronde opleiding. De docenten krijgen wel echter hetzelfde loon, ongeacht aantal geslaagde studenten.

EternalSilence

Legacy Member
Cadiuro zei:
Onze lector vertelde dat de KHL betaald wordt (en ik vermoed dat dit voor de andere instellingen ook geldt) per geslaagde student. Ik dacht dat hij hiermee ook per examenreeks bedoelde, niet algemeen per afgeronde opleiding. De docenten krijgen wel echter hetzelfde loon, ongeacht aantal geslaagde studenten.

Dit is al langer gekend.

Timmeke

Legacy Member
Cadiuro zei:
Onze lector vertelde dat de KHL betaald wordt (en ik vermoed dat dit voor de andere instellingen ook geldt) per geslaagde student. Ik dacht dat hij hiermee ook per examenreeks bedoelde, niet algemeen per afgeronde opleiding. De docenten krijgen wel echter hetzelfde loon, ongeacht aantal geslaagde studenten.

EternalSilence zei:
Dit is al langer gekend.

Dat kan ook wel deels verklaren waarom ik hier en daar lees/hoor dat het niveau zakt omdat ze meer mensen willen laten slagen voor het geld.
Anderzijds: beetje pervers ook omdat als je dan 1000 studenten hebt en er blijven er maar 500 over na 1 jaar, je moet investeren in 1000 man voor het eerste jaar, maar return krijgt van 500.. (waarom ze ook het niveau misschien laten zakken).

Cadiuro

Legacy Member
EternalSilence zei:
Dit is al langer gekend.

Ik weet het, ik reageerde voornamelijk op de post boven mij die het niet zeker wist. Volgende keer zal ik me weer op de quote-tags storten!

Tis inderdaad wel een mogelijke bedreiging voor kwalitatief onderwijs.

Bananarama

Legacy Member
Timmeke zei:
Akkoord, maar wees eerlijk: je weet het pas echt hoe het vak verloopt als je het vak volgt...

Natuurlijk, maar het gaat er mij om dat er van de universiteit uit een veel beter beeld zou kunnen gegeven worden van het vak, dan nu dus het geval is. Nu lees je hoogstens op een (voor starters weinig bekende) fiche wat de prof over zijn vak zegt en lees je in een glossy brochure wat een PR-team heeft samengesteld als "dé beroepsuitwegen en dé getuigenis van dé student". Cursussen is wat toekomstige studenten willen zien, échte getuigenissen (positief én negatief) over de richting en de vakken, échte cijfers over de tewerkstelling, en waarom geen uitgebreide getuigenissen van mensen die in het bedrijfsleven instaan voor aanwervingen. Zien ze mensen met diploma X graag komen, verwachten ze naast diploma X ook nog andere competenties en zijn dat competenties die de student in zijn studententijd al kan verwerven,...?

Dat er studenten het vak (of de gehele richting) uiteindelijk toch zullen laten vallen, is natuurlijk nooit uit te sluiten, ongeacht de kwaliteit van de voorlichting over het vak/de studierichting. Maar het aantal van die studenten die verkeerd blijken te zitten, daar kan volgens mij dus wel heel wat aan gedaan worden.


Timmeke zei:
Verder vind ik gewoon dat 1) studenten te veel nog gaan studeren omdat ze nu eenmaal een diploma "moeten" hebben en ze vaak gewoon iets kiezen zonder echt uit interesse te kiezen

Daar zou die verbeterde voorlichting dus heel wat aan kunnen veranderen. Als we een halt kunnen toeroepen aan die "iederéén moet verder studeren"-hype, dan zouden veel mensen die niet thuishoren in het hoger onderwijs (of het nu vanwege gebrek aan interesse of capaciteiten is), er gewoonweg niet eens aan beginnen. Neem nu bv. dat Office Management-gedoe. De brochure zou volstaan met werkgevers die zeggen dat iemand na een 7de jaar Kantoor of na Secretariaat-Talen of na ASO die job even goed aankan en dat die evenzeer kans maakt op de job.


Timmeke zei:
2) studenten gewoon algemeen vaak niet geïnteresseerd zijn. Zelfs in masterjaren zitten er nog veel bij die totaal geen interesse hebben. (btw: zelfs bij doctorandi merk je dat... wat toch echt schandalig is)

Akkoord, maar daar gaat de discussie hier niet om. Het gaat om dropouts en de mate waarin misleidende voorlichting daar schuld aan heeft. Iemand kan ongeïnteresseerd zijn en nog altijd zijn richting perfect voltooien en daarna perfect functioneren in een beroep dat relevant is voor zijn opleiding.

Ik heb zelf bv nooit gezegd "Wauw, ZO interessant, wat ben ik blij dat ik studeer, ik weet nu ook al zeker wat ik hier later mee wil doen", maar geef mij om het even welke job die aansluit bij mijn studierichting en ik zal mij 100% inzetten om die job goed te doen (en ik weet door die studie ook dat ik er de capaciteiten voor heb, of het mij in se nu interesseert of niet). En dat is uiteindelijk de reden waarom de maatschappij hoger onderwijs organiseert. Niet voor de student zijn entertainment, maar om wat de maatschappij er op termijn voor zal terugkrijgen.

Timmeke

Legacy Member
Bananarama zei:
Natuurlijk, maar het gaat er mij om dat er van de universiteit uit een veel beter beeld zou kunnen gegeven worden van het vak, dan nu dus het geval is. Nu lees je hoogstens op een (voor starters weinig bekende) fiche wat de prof over zijn vak zegt en lees je in een glossy brochure wat een PR-team heeft samengesteld als "dé beroepsuitwegen en dé getuigenis van dé student". Cursussen is wat toekomstige studenten willen zien, échte getuigenissen (positief én negatief) over de richting en de vakken, échte cijfers over de tewerkstelling, en waarom geen uitgebreide getuigenissen van mensen die in het bedrijfsleven instaan voor aanwervingen. Zien ze mensen met diploma X graag komen, verwachten ze naast diploma X ook nog andere competenties en zijn dat competenties die de student in zijn studententijd al kan verwerven,...?

Dat er studenten het vak (of de gehele richting) uiteindelijk toch zullen laten vallen, is natuurlijk nooit uit te sluiten, ongeacht de kwaliteit van de voorlichting over het vak/de studierichting. Maar het aantal van die studenten die verkeerd blijken te zitten, daar kan volgens mij dus wel heel wat aan gedaan worden.




Daar zou die verbeterde voorlichting dus heel wat aan kunnen veranderen. Als we een halt kunnen toeroepen aan die "iederéén moet verder studeren"-hype, dan zouden veel mensen die niet thuishoren in het hoger onderwijs (of het nu vanwege gebrek aan interesse of capaciteiten is), er gewoonweg niet eens aan beginnen. Neem nu bv. dat Office Management-gedoe. De brochure zou volstaan met werkgevers die zeggen dat iemand na een 7de jaar Kantoor of na Secretariaat-Talen of na ASO die job even goed aankan en dat die evenzeer kans maakt op de job.




Akkoord, maar daar gaat de discussie hier niet om. Het gaat om dropouts en de mate waarin misleidende voorlichting daar schuld aan heeft. Iemand kan ongeïnteresseerd zijn en nog altijd zijn richting perfect voltooien en daarna perfect functioneren in een beroep dat relevant is voor zijn opleiding.

Ik heb zelf bv nooit gezegd "Wauw, ZO interessant, wat ben ik blij dat ik studeer, ik weet nu ook al zeker wat ik hier later mee wil doen", maar geef mij om het even welke job die aansluit bij mijn studierichting en ik zal mij 100% inzetten om die job goed te doen (en ik weet door die studie ook dat ik er de capaciteiten voor heb, of het mij in se nu interesseert of niet). En dat is uiteindelijk de reden waarom de maatschappij hoger onderwijs organiseert. Niet voor de student zijn entertainment, maar om wat de maatschappij er op termijn voor zal terugkrijgen.

Kan ik mij in vinden.
Maarja, het draait te veel om marketing (als je die brochures enzo ziet).
Verder: cursussen inkijken en dergelijke => die optie heb je (ik heb dat vroeger gedaan), maar hoeveel studenten nemen die moeite? Toen ik het deed en ik vragen stelde aan de proffen/assistenten, viel het mij op dat er nauwelijks andere mensen waren.
Bijna niemand vna mijn klasgenoten had effectief cursussen bekeken... Ik was een van de weinige die echt wist welke vakken gegeven zouden worden enzo.
De meesten dachten zelfs dat ik bisser was omdat ik zo goed op de hoogte was...:s
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan