GemaneDude zei:
Ook als het bij iemand anders was geweest had ik het gezegd. Je moet gewoon niet op alles zo verontwaardigd reageren. Als iemand letteren studeert en politiek niet interessant vindt, is dat jouw probleem toch niet?
Ik stoor me daar nu eenmaal aan. Wie literatuur bekijkt zonder politiek ziet niet het hele plaatje. Op de unief moet je het hele plaatje leren zien.
En het is nu niet dat ik daar zo ongelooflijk verontwaardigd over ben. Ik hou gewoon van discussies

.
Lorvet zei:
Goh, ik kan hun redenering erg goed volgen omdat ik er mij zelf ook op durf te betrappen. Van die auteurs die je vernoemt heb ik voorlopig enkel Orwell grondig gelezen, en die was van toepassing op het totalitarisme van die tijd. Dat is inderdaad iets enorm boeiend en fascinerend waar ik zonder problemen lange discussies over kan voeren.
Orwell gaat niet over het totalitarisme 'van die tijd'. Dat is van alle tijden, en dus een tijdloze boodschap. Toch wel een belangrijke nuance vind ik.
Dat politiek vandaag zo anders is dan vroeger is toch vooral een illusie. In de geschiedenisboeken komen alleen maar de interessante dingen. Wie zijn ideologie wil doorvoeren moet nu eenmaal eerst aan de macht geraken, en daarvoor is al die zever nodig. En om door al de zever en loze beloftes en idiote uitspraken te zien, moet je goed geïnformeerd zijn.