Archief - [deleted]

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Hoeveel herexamens heb jij?


  • Totaal aantal stemmers
    342
  • Opiniepeiling gesloten.

Utred

Legacy Member
Drew zei:
²

Hoe je als weldenkend mens kan zeggen dat politiek je niet intereseert, dat snap ik niet. Alsof dat 1 of andere obscure kunsttak is waarvan je gewoon kan wegblijven. De politiek bepaalt elk aspect van je leven. Alles. Hoe moet een democratie in godsnaam werken als het grootste deel van de mensen zegt dat het hun toch niet interesseert? Triestig is het.

En in een richting rond literatuur al zeker. Een gigantisch deel van de belangrijke literatuur is politieke kritiek. Van Swift tot Kant of Kafka of Orwell. Je kan die boeken niet lezen en dan zeggen dat politiek je niet interesseert. Dan ben je zeer slecht bezig.

GemaneDude

Legacy Member
Ook als het bij iemand anders was geweest had ik het gezegd. Je moet gewoon niet op alles zo verontwaardigd reageren. Als iemand letteren studeert en politiek niet interessant vindt, is dat jouw probleem toch niet? :p

Lorvet

Legacy Member
Utred zei:
²

Hoe je als weldenkend mens kan zeggen dat politiek je niet intereseert, dat snap ik niet. Alsof dat 1 of andere obscure kunsttak is waarvan je gewoon kan wegblijven. De politiek bepaalt elk aspect van je leven. Alles. Hoe moet een democratie in godsnaam werken als het grootste deel van de mensen zegt dat het hun toch niet interesseert? Triestig is het.

En in een richting rond literatuur al zeker. Een gigantisch deel van de belangrijke literatuur is politieke kritiek. Van Swift tot Kant of Kafka of Orwell. Je kan die boeken niet lezen en dan zeggen dat politiek je niet interesseert. Dan ben je zeer slecht bezig.
Goh, ik kan hun redenering erg goed volgen omdat ik er mij zelf ook op durf te betrappen. Van die auteurs die je vernoemt heb ik voorlopig enkel Orwell grondig gelezen, en die was van toepassing op het totalitarisme van die tijd. Dat is inderdaad iets enorm boeiend en fascinerend waar ik zonder problemen lange discussies over kan voeren.

Als je echter kijkt naar hedendaagse politiek krijg je vaak de indruk dat het "postjespakkerij" is en dat ze meer bezig zijn met hun electorale belangen, dan de belangen van zij die voor hun gestemd hebben. Tuurlijk zeg ik niet dat dat effectief zo is, maar je snapt wel wat ik ongeveer bedoel. Van die belachelijke communautaire discussies zoals je er herhaaldelijk hebt en dat constante gedoe van Vlamingen vs. Walen zoals de N-VA dat durft te promoten geven mij nu ook niet zo'n goed beeld van de politiek. Zelf interesseert politiek mij, maar van de Belgische politiek ben ik toch wat minder fan, zo sterk verbaast mij dat dus niet dat sommigen zich totaal niet interesseren in de politiek.

Bananarama

Legacy Member
Utred zei:
²

Hoe je als weldenkend mens kan zeggen dat politiek je niet intereseert, dat snap ik niet. Alsof dat 1 of andere obscure kunsttak is waarvan je gewoon kan wegblijven. De politiek bepaalt elk aspect van je leven. Alles. Hoe moet een democratie in godsnaam werken als het grootste deel van de mensen zegt dat het hun toch niet interesseert? Triestig is het.

En in een richting rond literatuur al zeker. Een gigantisch deel van de belangrijke literatuur is politieke kritiek. Van Swift tot Kant of Kafka of Orwell. Je kan die boeken niet lezen en dan zeggen dat politiek je niet interesseert. Dan ben je zeer slecht bezig.

De politiek van TOEN interesseert mij wel. Vandaag vind ik het echter een vrij homogene soep (postjespakkerij zoals iemand hierboven het al zei; de folder van de aldi is betrouwbaarder én brengt wellicht meer voordeel voor mij met zich mee), en democratie werkt niet. Toch niet als iedereen naar het stemkot MOET en coalities mogelijk zijn. Als stemmen nu zou mógen ipv moeten, en coalities waren niet mogelijk, dan zou ik het al een pak interessanter vinden.

Lorvet

Legacy Member
glashelder zei:
Het gaat dus niet zozeer over desinteresse, maar over desillusie? ;)
Het ene zorgt toch voor het ander? Als je er van uitgaat dat het toch niets uitmaakt verlies je er toch sneller je interesse in?

ryoudragon

Legacy Member
Ik kon niet naar de les vanwege geen lesrooster en nu zie ik op Chamilo opeens dat ik een taak had. Organisatie is toch nul komma nul in het hoger. Sjans dak een richting gekozen heb waarmee ik terug naar het middelbaar kan achteraf :D

Conradus

Legacy Member
Bananarama zei:
De politiek van TOEN interesseert mij wel. Vandaag vind ik het echter een vrij homogene soep (postjespakkerij zoals iemand hierboven het al zei; de folder van de aldi is betrouwbaarder én brengt wellicht meer voordeel voor mij met zich mee), en democratie werkt niet. Toch niet als iedereen naar het stemkot MOET en coalities mogelijk zijn. Als stemmen nu zou mógen ipv moeten, en coalities waren niet mogelijk, dan zou ik het al een pak interessanter vinden.

Verhuis naar de USA en kom dan tot de conclusie dat dat ook niet werkt. Winner takes all leidt tot twee partijen die niet veel van elkaar gaan verschillen, maar alles gaan doen om elkaar tegen te werken.

Bananarama

Legacy Member
Conradus zei:
Verhuis naar de USA en kom dan tot de conclusie dat dat ook niet werkt. Winner takes all leidt tot twee partijen die niet veel van elkaar gaan verschillen, maar alles gaan doen om elkaar tegen te werken.

En toch vind ik de politiek van ginder interessanter om te volgen dan die van hier (het ging om interesse). Gefoefel enzo terzijde, vind ik het gewoon interessanter om te weten dat mensen Bush, Obama en al hun voorgangers écht gekozen hebben, en dat elke stem voor hen een échte stem is geweest door iemand die écht voor hen wilde stemmen, en niet een stem van Jan en Mie die zich naar het stemkot hebben moeten slepen en snel maar een bolletje hebben aangeduid omdat de patatten thuis op het vuur stonden.

Ironpole

Legacy Member
Gisteren op een hele namiddag 21 bladzijden kunnen doen. Ben wel volledig mee dan. Nu ne keer een andere cursus bezien voor ik weg moet om 14u...

Gisterenavond nog eens volledig jaak kunnen gaan in mijnen hometown, geweldig! :love:

Matt.

Legacy Member
Utred zei:
²

Hoe je als weldenkend mens kan zeggen dat politiek je niet intereseert, dat snap ik niet. Alsof dat 1 of andere obscure kunsttak is waarvan je gewoon kan wegblijven. De politiek bepaalt elk aspect van je leven. Alles. Hoe moet een democratie in godsnaam werken als het grootste deel van de mensen zegt dat het hun toch niet interesseert? Triestig is het.

En in een richting rond literatuur al zeker. Een gigantisch deel van de belangrijke literatuur is politieke kritiek. Van Swift tot Kant of Kafka of Orwell. Je kan die boeken niet lezen en dan zeggen dat politiek je niet interesseert. Dan ben je zeer slecht bezig.

²
Utred for president!

Lorvet

Legacy Member
Bananarama zei:
En toch vind ik de politiek van ginder interessanter om te volgen dan die van hier (het ging om interesse). Gefoefel enzo terzijde, vind ik het gewoon interessanter om te weten dat mensen Bush, Obama en al hun voorgangers écht gekozen hebben, en dat elke stem voor hen een échte stem is geweest door iemand die écht voor hen wilde stemmen, en niet een stem van Jan en Mie die zich naar het stemkot hebben moeten slepen en snel maar een bolletje hebben aangeduid omdat de patatten thuis op het vuur stonden.
Gevolg van stemplicht is echter wel dat alle lagen van de maatschappij aan het stemmen toekomen. Hoezeer de onderste laag geïnformeerd is over de hele politiek laat ik in het midden, maar zij zouden helemaal niet gaan stemmen tenzij ze moeten. Ben er zelf ook geen echte voorstander van, maar ik snap waarom hij er is.

Utred

Legacy Member
GemaneDude zei:
Ook als het bij iemand anders was geweest had ik het gezegd. Je moet gewoon niet op alles zo verontwaardigd reageren. Als iemand letteren studeert en politiek niet interessant vindt, is dat jouw probleem toch niet? :p
Ik stoor me daar nu eenmaal aan. Wie literatuur bekijkt zonder politiek ziet niet het hele plaatje. Op de unief moet je het hele plaatje leren zien.
En het is nu niet dat ik daar zo ongelooflijk verontwaardigd over ben. Ik hou gewoon van discussies:p.


Lorvet zei:
Goh, ik kan hun redenering erg goed volgen omdat ik er mij zelf ook op durf te betrappen. Van die auteurs die je vernoemt heb ik voorlopig enkel Orwell grondig gelezen, en die was van toepassing op het totalitarisme van die tijd. Dat is inderdaad iets enorm boeiend en fascinerend waar ik zonder problemen lange discussies over kan voeren.
Orwell gaat niet over het totalitarisme 'van die tijd'. Dat is van alle tijden, en dus een tijdloze boodschap. Toch wel een belangrijke nuance vind ik.
Dat politiek vandaag zo anders is dan vroeger is toch vooral een illusie. In de geschiedenisboeken komen alleen maar de interessante dingen. Wie zijn ideologie wil doorvoeren moet nu eenmaal eerst aan de macht geraken, en daarvoor is al die zever nodig. En om door al de zever en loze beloftes en idiote uitspraken te zien, moet je goed geïnformeerd zijn.

Bananarama

Legacy Member
Matt. zei:
²
Utred for president!

De politiek achter grote werken zoals die van Orwell en Swift is niet hetzelfde als de politiek achter de krant van vandaag. Dat over 1 lijn trekken is gewoon kortzichtig.

Bananarama

Legacy Member
Utred zei:
Dat politiek vandaag zo anders is dan vroeger is toch vooral een illusie.

De (westerse) wereld is anders nooit zo sterk veranderd als tussen het einde van de 18e eeuw en het einde van de jaren 60 van de 20ste eeuw.

Exorikos

Legacy Member
Die debatten op tv zijn best beschamend vaak. Het eindigt altijd in wat geroep over en weer...

stinky

Legacy Member
Bananarama zei:
De (westerse) wereld is anders nooit zo sterk veranderd als tussen het einde van de 18e eeuw en het einde van de jaren 60 van de 20ste eeuw.

Dus volgens u is er tussen 1960 en nu niets groots meer in Europa gebeurt op politiek vlak :oink:.

Bananarama

Legacy Member
Lorvet zei:
Gevolg van stemplicht is echter wel dat alle lagen van de maatschappij aan het stemmen toekomen. Hoezeer de onderste laag geïnformeerd is over de hele politiek laat ik in het midden, maar zij zouden helemaal niet gaan stemmen tenzij ze moeten. Ben er zelf ook geen echte voorstander van, maar ik snap waarom hij er is.

Maar wat is een stem nu waard, als er niet over is nagedacht? Word ik wel écht vertegenwoordigd in de politiek als ik niet eens besef voor wie of wat ik gekozen heb? Maar intussen zorgt mijn onoverwogen stem er wél voor dat de weloverwogen stem van een ander opgeheven wordt.

Voor hetzelfde geld staat er een politicus op een bepaalde plaats op het scherm waar mensen van nature toe aangetrokken worden, en zijn meer dan de helft van de stemmen van die politicus niet gebaseerd op zijn kennen en kunnen, maar op zijn plaats op het scherm. Is dat democratie, of stom geluk?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan