Archief - Als zelfstandige beginnen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Dubbelpunt

Legacy Member
[B]Rocketeer;15778355 zei:
Bijberoep tel ik totaal niet aangezien je met heel lage kosten een bedrijf kunt openhouden omdat uw inkomen 99% bestaat uit het werken voor een werkgever zijn.

Je moest eens weten hoeveel mensen er zelfstandige zijn in bijberoep en
1. zich inschrijven tot 5.000eur zonder btw
2. meer dan 10.000eur ophalen per jaar
3. er maar 2.000eur aangeven


Hoe kan het ook anders als je uw uren pas nadien moet aangeven? Dan liegt iedereen over het gedane werk in het verleden. Het systeem van zelfstandige in bijberoep roept om zwartwerk.

JPV

Legacy Member
[B]Rocketeer;15778355 zei:
Ge moogt da wel afgeven, maar ze zullen het weigeren. Aangezien ze u anders da moeten uitbetalen. Ieder zijn voor- en nadelen hé mensen. Begin dan morgen zelf, dan kunt ge da ook doen. Ik zaag toch ook niet dat als ik niet werk, ik geen inkomsten heb.
ik bedoelde aangeven ivm de belastingen, niet aan de werkgever.
En ik klaag daar niet over, ik trek het gewoon even door naar iets even illegaals als jij ;).
[b zei:
Rocketeer]

Bijberoep tel ik totaal niet aangezien je met heel lage kosten een bedrijf kunt openhouden omdat uw inkomen 99% bestaat uit het werken voor een werkgever zijn.
bijberoepen zullen net véél vaker neit voor een "werkgever" zijn.

swiers

Legacy Member
Dubbelpunt zei:
Je moest eens weten hoeveel mensen er zelfstandige zijn in bijberoep en
1. zich inschrijven tot 5.000eur zonder btw
2. meer dan 10.000eur ophalen per jaar
3. er maar 2.000eur aangeven


Hoe kan het ook anders als je uw uren pas nadien moet aangeven? Dan liegt iedereen over het gedane werk in het verleden. Het systeem van zelfstandige in bijberoep roept om zwartwerk.

Volledig juist! In onze sector ( bouw afwerking) krioelt het van de bijberoepers in b2c. Ik hoop dat crombez met prioriteit werk maakt van frauderende bijberoepers en managementvennootschappen !

Overigens de discussie over dat restaurantbezoek is peanuts in vergelijking met het bovenstaande!

[B]Rocketeer

Legacy Member
Dubbelpunt zei:
Je moest eens weten hoeveel mensen er zelfstandige zijn in bijberoep en
1. zich inschrijven tot 5.000eur zonder btw
2. meer dan 10.000eur ophalen per jaar
3. er maar 2.000eur aangeven


Hoe kan het ook anders als je uw uren pas nadien moet aangeven? Dan liegt iedereen over het gedane werk in het verleden. Het systeem van zelfstandige in bijberoep roept om zwartwerk.

Awel, tis da wadak bedoel hé :)

@JPV: Hehe, dacht het wel zenne :)
Met die 99% bedoel ik trouwens dat het hoofdinkomen van een werkgever komt (uw vaste job) en da ge nadien nog wat bijverdient door in bijberoep wat te doen. Ge kunt uw bedrijf in bijberoep met laat ons zeggen enkele honderden euro's per jaar draaiende houden, wat in hoofdberoep echt niet mogelijk is omdat je daar uw inkomen uit moet halen.

Mijn pa is zelfstandige in bijberoep, dus ik weet heel goed met welke kleine bedragen ge da draaiende kunt houden.

JPV

Legacy Member
mijn bijberoep is zelfs zo klein dat ik geen sociale bijdragen moet betalen noch mij moet aansluiten bij een sociale kas ;). (en nee, da's niet op het randje van het wettelijke, mijn prestaties zijn gewoon zo onregelmatig en de kosten die ik écht doe zijn 3x zo hoog als ik inkomsten heb, 't is een uit de hand gelopen hobby).

GiJay

Legacy Member
JPV zei:
Het aantal zelfstandigen sinds 1994:
1994 764.658
1995 771.385
1996 784.166
1997 787.171
1998 792.806
1999 793.854
2000 794.923
2001 793.481
2002 795.257
2003 856.655
2004 859.717
2005 867.268
2006 880.622
2007 904.954
2008 923.946
2009 934.642
2010 952.585

Mag ik een bron van deze cijfers? Deze data, zonder extra informatie, is te weinig om conclusies uit te trekken. Dat geldt ook voor je 2de gegeven datareeks.

[B]Rocketeer

Legacy Member
JPV zei:
mijn bijberoep is zelfs zo klein dat ik geen sociale bijdragen moet betalen noch mij moet aansluiten bij een sociale kas ;). (en nee, da's niet op het randje van het wettelijke, mijn prestaties zijn gewoon zo onregelmatig en de kosten die ik écht doe zijn 3x zo hoog als ik inkomsten heb, 't is een uit de hand gelopen hobby).

Schandalig :D
Dringend een wet nodig dat gij ook moet dokken :p
Uw hobby inbrengen als beroep :D

Dubbelpunt

Legacy Member
JPV zei:
mijn bijberoep is zelfs zo klein dat ik geen sociale bijdragen moet betalen noch mij moet aansluiten bij een sociale kas ;). (en nee, da's niet op het randje van het wettelijke, mijn prestaties zijn gewoon zo onregelmatig en de kosten die ik écht doe zijn 3x zo hoog als ik inkomsten heb, 't is een uit de hand gelopen hobby).

Bij u zal dit de waarheid zijn. Bij 1000'en andere mensen is dit hét excuus.

JPV

Legacy Member
Mijn inkomsten geef ik voor alle duidelijk wél aan aan de belastingen, met een overzicht van de kosten, volledig gedetailleerd én zelfs nog beperkt tot 30% (de rest is voor mij dan "privé-genot).

Dubbelpunt

Legacy Member
Het systeem klopt gewoonweg niet. Je moet alles 4 maanden later pas aangeven. Als jij dan een boiler gerepareerd hebt op een zaterdagmorgen, dan is dat nooit gebeurd als je dit beslissing 4 maanden nadien pas moet maken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan