Archief - Als zelfstandige beginnen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JPV

Legacy Member
en toch moeten zo'n zaken, bij een normale controle, verworpen worden. Echter, hoe sterk is die controle...

mod: had niet door dat hij met netto-onkosten de vergoeding bedoelt die hij nu heeft.

[B]Rocketeer

Legacy Member
Bunecarera heeft gelijk.
Had vorig jaar net hetzelfde gevraagd aan mijn boekhouder en die zei ook direct dat het niet mogelijk is.

Vroeger kon dit inderdaad, maar omdat er teveel gesjoemeld werd (lees: velen kochten al hun klerne op naam van het bedrijf) geldt nu slechts idd enkel de "echte" werkkledij.

Is het eerlijk:
* eigenlijk niet, want een kostuum als vertegenwoordiger is ook zijn/haar werkkledij

Kan je er iets tegen doen:
* nope

Bunecarera

Legacy Member
kay-gell zei:
We hebben hier thans vroeger al controle gehad op die netto-onkosten en daar hebben ze geen spel van gemaakt.

Er is een zeer groot verschil tussen netto-onkosten in een bedrijf die "uitgedeeld" worden aan werknemers en onkosten die je als beroepskosten ingeeft als zelfstandige.

Je kan die 2 niet vergelijken.

Nogmaals, ga met een boekhouder spreken.

swiers

Legacy Member
En ze worden volgend jaar nog strenger. Net een algemene brief gehad van ons boekhoudkantoor. Relatiegeschenk... ontvangstbewijs toevoegen, etentje... namen opschrijven, sponsoring... bewijslast toevoegen, geschenken personeel... ontvangstbewijs toevoegen. Studiereis... bewijslast toevoegen. Er zal ook strenger gecontroleerd worden op huurgelden(prive/zaak) en daarbij horende kosten...
:'(

Staat nog fijntjes achteraan de brief ; De slogan "we zien we bij een controle" moet opgeborgen worden.

JPV

Legacy Member
ze worden niet strenger, ze zullen gewoon beter controleren. Gelukkig maar. De zogezegde kosten en de netto-onkostenvergoedingen groeien véél te hoog.

Wij hebben net een RSZ-controle gehad en de 65 euro die wij krijgen is goedgekeurd. Wij konden dat dan ook mooi bewijzen.

kay-gell

Legacy Member
JPV zei:
ze worden niet strenger, ze zullen gewoon beter controleren. Gelukkig maar. De zogezegde kosten en de netto-onkostenvergoedingen groeien véél te hoog.

Wij hebben net een RSZ-controle gehad en de 65 euro die wij krijgen is goedgekeurd. Wij konden dat dan ook mooi bewijzen.

Hm, is natuurlijk jammer want kleding heb ik nu eigenlijk wel echt nodig.
Maar soit, vertrek binnen een week toch naar Thailand dan koop ik mij daar een hoop voor een paar jaar aan goedkoop tarief :p

LegalExperience

Legacy Member
kay-gell zei:
We hebben hier thans vroeger al controle gehad op die netto-onkosten en daar hebben ze geen spel van gemaakt.

Kostums worden niet aanvaard, enkel veiligheidskledij of echt een soort uniform dat je verplicht wordt van te dragen. En ookal is het aangekocht voor de omgang met klanten wordt het toch niet aanvaard. (Een heel dure auto inbrengenvoor bij heel rijke klanten langs te gaan wordt dan weer wel toegelaten maar swat)

JPV

Legacy Member
kay-gell zei:
Hm, is natuurlijk jammer want kleding heb ik nu eigenlijk wel echt nodig.
ik dacht dat er vroeger nog uitzondering gemaakt werd voor bepaalde kostuums waar in het groot een logo van het bedrijf aan vastgenaaid werd, maar dat zal wel niet meer, want nu zie je dat nooit meer...
kay-gell zei:
Maar soit, vertrek binnen een week toch naar Thailand dan koop ik mij daar een hoop voor een paar jaar aan goedkoop tarief :p
zorg er dan maar voor dat de douane je niet tegenhoudt :p.

kay-gell

Legacy Member
JPV zei:
ik dacht dat er vroeger nog uitzondering gemaakt werd voor bepaalde kostuums waar in het groot een logo van het bedrijf aan vastgenaaid werd, maar dat zal wel niet meer, want nu zie je dat nooit meer...

Rondlopen gelijk Jean Marie Pfaff. :lol:

zorg er dan maar voor dat de douane je niet tegenhoudt :p.

Ge leeft teveel naar de regeltjes, het leven is spannend. :D
Maar ze hebben mij nog nooit tegen gehouden en ben toch al een keer of 8-9 naar daar geweest en altijd wat kostuums of horloges meegenomen.
I know, I'm a gangsta. :cool:

[B]Rocketeer

Legacy Member
JPV zei:
ze worden niet strenger, ze zullen gewoon beter controleren. Gelukkig maar. De zogezegde kosten en de netto-onkostenvergoedingen groeien véél te hoog.

Wij hebben net een RSZ-controle gehad en de 65 euro die wij krijgen is goedgekeurd. Wij konden dat dan ook mooi bewijzen.

Ik vind juist dat ze nu TE STRENG gaan zijn.
Namen opschrijven voor etentjes enzo. Sorry, maar zo een kleine uitgaven gaan het niet maken. Das er gewoon voor zorgen dat niemand het nog interessant gaat vinden om zelfstandige te worden. Ze gaan alle voordelen gaan aanpakken, maar de nadelen blijven.

Dat er controle moet zijn: dat ontkent ik niet.
Dat er overcontrol is: ni goe bezig

Das bijna zoals zeggen: uwen baas staat tijdens uw werkuren gewoon achter u te kijken wat gij constant doet.

Af en toe eens een etentje/relatiegeschenk zetten op naam van het bedrijf moet kunnen zonder dat ge alles moet gaan verantwoorden. Ne mens riskeert al meer als genoeg als zelfstandige, laat men ook hun pleziertje hebben

Kandul

Legacy Member
[B]Rocketeer;15765463 zei:
Ik vind juist dat ze nu TE STRENG gaan zijn.
Namen opschrijven voor etentjes enzo. Sorry, maar zo een kleine uitgaven gaan het niet maken. Das er gewoon voor zorgen dat niemand het nog interessant gaat vinden om zelfstandige te worden. Ze gaan alle voordelen gaan aanpakken, maar de nadelen blijven.

Dat er controle moet zijn: dat ontkent ik niet.
Dat er overcontrol is: ni goe bezig

Das bijna zoals zeggen: uwen baas staat tijdens uw werkuren gewoon achter u te kijken wat gij constant doet.

Af en toe eens een etentje/relatiegeschenk zetten op naam van het bedrijf moet kunnen zonder dat ge alles moet gaan verantwoorden. Ne mens riskeert al meer als genoeg als zelfstandige, laat men ook hun pleziertje hebben
Schrijf het op en er is toch geen probleem? Wat maken die 10 seconden nu uit? Mensen die frauderen moeten aangepakt worden, dat kan enkel door te controleren. En correct controleren kan enkel indien er zaken op papier staan.
Ik vind dit echt alles behalve te veel controleren, zeker etentjes en relatiegeschenken zijn zeer gevoelig voor fraude en dan is het toch maar normaal dat dit goed gecontroleerd wordt?

Bunecarera

Legacy Member
[B]Rocketeer;15765463 zei:
Ik vind juist dat ze nu TE STRENG gaan zijn.
Namen opschrijven voor etentjes enzo. Sorry, maar zo een kleine uitgaven gaan het niet maken. Das er gewoon voor zorgen dat niemand het nog interessant gaat vinden om zelfstandige te worden. Ze gaan alle voordelen gaan aanpakken, maar de nadelen blijven.

Dat er controle moet zijn: dat ontkent ik niet.
Dat er overcontrol is: ni goe bezig

Das bijna zoals zeggen: uwen baas staat tijdens uw werkuren gewoon achter u te kijken wat gij constant doet.

Af en toe eens een etentje/relatiegeschenk zetten op naam van het bedrijf moet kunnen zonder dat ge alles moet gaan verantwoorden. Ne mens riskeert al meer als genoeg als zelfstandige, laat men ook hun pleziertje hebben

Haha, schitterend. En dan zijn we verbaasd dat zelfstandigen een slechte reputatie hebben...

Cartek

Legacy Member
Bunecarera zei:
Haha, schitterend. En dan zijn we verbaasd dat zelfstandigen een slechte reputatie hebben...

Nochtans heeft ie overschot van gelijk.
Weet je welk hoeveel uren zelfstandigen kloppen? Hoeveel risico ze nemen door uit loondienst te gaan en zelf iets uit de grond te stampen? De investeringen? Hoeveel verlies ze draaien de eerste jaren en de stress die dit met zich meebrengt?
Een cadeautje hier en daar mag zeker wel.

vanrumst

Legacy Member
Cartek zei:
Nochtans heeft ie overschot van gelijk.
Weet je welk hoeveel uren zelfstandigen kloppen? Hoeveel risico ze nemen door uit loondienst te gaan en zelf iets uit de grond te stampen? De investeringen? Hoeveel verlies ze draaien de eerste jaren en de stress die dit met zich meebrengt?
Een cadeautje hier en daar mag zeker wel.
+1

JPV

Legacy Member
[B]Rocketeer;15765463 zei:
Ik vind juist dat ze nu TE STRENG gaan zijn.
Namen opschrijven voor etentjes enzo. Sorry, maar zo een kleine uitgaven gaan het niet maken. Das er gewoon voor zorgen dat niemand het nog interessant gaat vinden om zelfstandige te worden. Ze gaan alle voordelen gaan aanpakken, maar de nadelen blijven.
voordelen = kunnen frauderen?
[b zei:
Rocketeer]
Dat er controle moet zijn: dat ontkent ik niet.
Dat er overcontrol is: ni goe bezig

Das bijna zoals zeggen: uwen baas staat tijdens uw werkuren gewoon achter u te kijken wat gij constant doet.

Af en toe eens een etentje/relatiegeschenk zetten op naam van het bedrijf moet kunnen zonder dat ge alles moet gaan verantwoorden. Ne mens riskeert al meer als genoeg als zelfstandige, laat men ook hun pleziertje hebben
hun pleziertjes bestaan er al uit om met een klant luxueus te kunnen gaan eten en dit grotendeels op kosten van het werk te kunnen doen.

Relatiegeschenken en etentjes met klanten MOETEN kunnen op kosten van het bedrijf. Maar laat het dan wel relatiegeschenken/bedrijfsetentjes zijn en geen geschenken/etentjes voor je relatie (=vriendin/vrouw).

Men vraagt geen uitgebreide beschrijvingen van wat er besproken is, maar wél dat je kan aantonen dat dit een bedrijfsetentje was. maw: wie was de klant, wie was de persoon aan wie je een geschenk gaf. dat kost geen 5 seconden om dat te noteren op het ticketje.

Zoals jij het beschrijft is dat net de fraude die eruit moet. Zelfstandigen vinden het normaal dat ze vanalles op hun bedrijf kunnen laten zetten dat écht daar niet toe hoort. Als de gemiddelde zelfstandige zich goed aan de regels houdt, zou niemand bij de belasting er een probleem mee hebben dat uitzonderlijk de vrouw van de zelfstandige eens mee komt eten bij een zakendiner ofzo. Maar nu grijpen véle zelfstandigen dit aan om vanalles op hun bedrijf af te schrijven. en ze zijn dan verbaasd als uitkomt dat die zetel dat ze zogezegd voor hun bedrijf kochten eigenlijk de slaapkamer is en dat dit niet mag.

Dubbelpunt

Legacy Member
Ik denk zelfs dat als het uitkomt, dat ze het er dan uitgooien en dan moet je dus meer belastingen / sociale lasten betalen. Uitstel van executie dus. Hoeveel controles krijgt een zelfstandige gemiddeld trouwens in heel zijn carrière?

[B]Rocketeer

Legacy Member
JPV zei:
voordelen = kunnen frauderen?
hun pleziertjes bestaan er al uit om met een klant luxueus te kunnen gaan eten en dit grotendeels op kosten van het werk te kunnen doen.

Ah tiens, ik kan met mijn klant totaal niet gaan eten omdat mijn klant daar geen behoefte aan heeft. Ik werk als freelancer waarbij mijn klant een consultancy bureau is in Engeland.

Relatiegeschenken en etentjes met klanten MOETEN kunnen op kosten van het bedrijf. Maar laat het dan wel relatiegeschenken/bedrijfsetentjes zijn en geen geschenken/etentjes voor je relatie (=vriendin/vrouw).

Men vraagt geen uitgebreide beschrijvingen van wat er besproken is, maar wél dat je kan aantonen dat dit een bedrijfsetentje was. maw: wie was de klant, wie was de persoon aan wie je een geschenk gaf. dat kost geen 5 seconden om dat te noteren op het ticketje.

Zoals jij het beschrijft is dat net de fraude die eruit moet. Zelfstandigen vinden het normaal dat ze vanalles op hun bedrijf kunnen laten zetten dat écht daar niet toe hoort. Als de gemiddelde zelfstandige zich goed aan de regels houdt, zou niemand bij de belasting er een probleem mee hebben dat uitzonderlijk de vrouw van de zelfstandige eens mee komt eten bij een zakendiner ofzo. Maar nu grijpen véle zelfstandigen dit aan om vanalles op hun bedrijf af te schrijven. en ze zijn dan verbaasd als uitkomt dat die zetel dat ze zogezegd voor hun bedrijf kochten eigenlijk de slaapkamer is en dat dit niet mag.

Misschien maar best ook dat we dit zouden kunnen doen.
Wat maakt het zelfstandig zijn anders interessant om al de risico's te nemen?

Ikzelf zit nu in mijn 4de boekjaar en ik kan u zeggen dak tegenover als werknemer nu een pak minder netto verdien (500€ minder). Maar hier en daar kan ik eens iet kopen op naam van de zaak om alles draaglijker te maken. Ik ben flexibeler in het kiezen van gsm/bedrijfswagen,...

Zolang ge geen 5x per week op kosten van het bedrijf gaat eten ofzo, zie ik geen probleem. Maja, misschien moeten de mensen eens aan de andere zijde gaan staan.

Ik heb beide kanten gezien voor verschillende jaren en ik kan zeggen dat ge als werknemer niet te veel moet kreften op zelfstandigen, want ge moet u ni teveel zorgen maken. Laat elk zijn plezier/voordelen hebben

Bunecarera

Legacy Member
Cartek zei:
Nochtans heeft ie overschot van gelijk.
Weet je welk hoeveel uren zelfstandigen kloppen? Hoeveel risico ze nemen door uit loondienst te gaan en zelf iets uit de grond te stampen? De investeringen? Hoeveel verlies ze draaien de eerste jaren en de stress die dit met zich meebrengt?
Een cadeautje hier en daar mag zeker wel.

Ik ben zelfstandige...
Dus ja, ik weet het.

Maar ik neem de tijd om bij elk etentje even een paar namen op te schrijven op de achterkant.
Geen gezaag, geen geklaag.

Dubbelpunt

Legacy Member
De meeste vergeten ook dat je het eten ook altijd effectief moet betalen. Iemand spreekt hier over 5 maal eten per week, zonder daarbij na te denken dat je dat geld ook moet betalen. Een etentje kost 100eur voor 2 personen, dus wie dat kan 5 maal per week heeft écht een goede zaak lopen.

Momenteel heb ik 500eur netto per maand als zelfstandige en ik ben in de 2 maanden dat ik bezig ben nog nooit gaan eten hoor. Integendeel, ik weet nu waar ik het goedkoopste mijn eten vind, iets waar ik als bediende nooit naar keek. Ik koop nu geen broodjes meer van 3eur, maar ik koop mijn beleg apart en dan koop ik een broodje zonder beleg van 65cent (om maar een dom voorbeeld te geven)

JPV

Legacy Member
[B]Rocketeer;15767346 zei:
Ah tiens, ik kan met mijn klant totaal niet gaan eten omdat mijn klant daar geen behoefte aan heeft. Ik werk als freelancer waarbij mijn klant een consultancy bureau is in Engeland.
ik gaf een voorbeeld, jij geeft zelf ook andere voorbeelden (gsm, bedrijfswagen, ...)[quote='Rocketeer]
Misschien maar best ook dat we dit zouden kunnen doen.
Wat maakt het zelfstandig zijn anders interessant om al de risico's te nemen?
[/quote]dat je meer kan verdienen, dat je geen baas hebt, dat je zelf je werklplanning maakt,.. [quote='Rocketeer]
Zolang ge geen 5x per week op kosten van het bedrijf gaat eten ofzo, zie ik geen probleem. Maja, misschien moeten de mensen eens aan de andere zijde gaan staan. [/quote]misschien handig om dit te zien in het kader dat zowel Bunacarera een zelfstandige activiteit hebben... [quote='Rocketeer]

Ik heb beide kanten gezien voor verschillende jaren en ik kan zeggen dat ge als werknemer niet te veel moet kreften op zelfstandigen, want ge moet u ni teveel zorgen maken. Laat elk zijn plezier/voordelen hebben[/QUOTE]
Ik laat iedereen zijn voordelen, maar enkel de legale voordelen. Niet de illegale.

@Dubbelpunt: de persoon die dat liet vallen van 5x uit te eten is Rocketeer, een zelfstandige :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan