Archief - Als zelfstandige beginnen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Burny

Legacy Member
@ JPV: Volgens mij heeft die stijging ook te maken met het feit dat het voor een bedrijf zo enorm duur is om iemand een 'goed' loon uit te betalen. Maw: veel schijnzelfstandigen.
Zitten mensen met een bijberoep ook in die statistiek?

JPV

Legacy Member
Code:
Jaar    Hoofd    bij     na pensioen ander  totaal        
1994   584.088  114.146     64.507   1.917  764.658
1995   585.503  119.013     65.643   1.226  771.385
1996   591.762  125.756     66.610      38  784.166
1997   591.849  129.768     65.503      51  787.171
1998   592.084  136.062     64.652       8  792.806
1999   588.978  140.603     64.270       3  793.854
2000   586.394  145.594     62.905      30  794.923
2001   581.517  150.399     61.558       7  793.481
2002   580.317  154.023     60.917       -  795.257
2003   640.047  158.094     58.514       -  856.655
2004   636.594  163.772     59.351       -  859.717
2005   636.620  170.357     60.291       -  867.268
2006   640.732  178.926     60.964       -  880.622
2007   652.000  190.268     62.686       -  904.954
2008   659.907  199.650     64.389       -  923.946
2009   662.039  205.862     66.741       -  934.642
2010   669.726  212.665     70.194       -  952.585
De stijging heeft dus vooral te maken met het aantal bijberoepers.

Kandul

Legacy Member
Als het economisch slecht gaat, zou je net een sterke daling verwachten van het aantal zelfstandigen.
Zou je niet het omgekeerde verwachten? Meer mensen die beslissen om voor zichzelf te gaan werken om zo niet meer afhankelijk te zijn van de conjunctuurgrillen van een werkgever?

Dubbelpunt

Legacy Member
Kandul zei:
Zou je niet het omgekeerde verwachten? Meer mensen die beslissen om voor zichzelf te gaan werken om zo niet meer afhankelijk te zijn van de conjunctuurgrillen van een werkgever?

Dat denk ik er ook van.


Wat wil die kolom 'na pensioen' zeggen?
Mensen die zelfstandige worden na hun pensioen? :eek:

Burny

Legacy Member
Kandul zei:
Zou je niet het omgekeerde verwachten? Meer mensen die beslissen om voor zichzelf te gaan werken om zo niet meer afhankelijk te zijn van de conjunctuurgrillen van een werkgever?

Net niet. Het is zo al al moeilijk genoeg om als zelfstandige uw zaak uit te bouwen. Laat staan in volle crisis.
Dat zal natuurlijk ook van sector tot sector verschillen.

JPV

Legacy Member
Kandul zei:
Zou je niet het omgekeerde verwachten? Meer mensen die beslissen om voor zichzelf te gaan werken om zo niet meer afhankelijk te zijn van de conjunctuurgrillen van een werkgever?

Dat doe je als het goed gaat.

Als het slecht gaat, ga je geen ontslag nemen om zelfstandig te worden. Dan hoop je net dat je je job kan blijven behouden. Iemand die ontslagen wordt en zelfstandig begint, doet dat meestal als het goed draait, omdat je dan gemakkelijk je plaats op de markt kan veroveren.

Dubbelpunt zei:
Wat wil die kolom 'na pensioen' zeggen?
Mensen die zelfstandige worden na hun pensioen? :eek:
die tabel gaat niet over het aantal mensen die zelfstandige worden, maar over het aantal mensen die zelfstandige zijn. Ook dus bvb na het opnemen van hun pensioen.

Dubbelpunt

Legacy Member
Je kan dus zelfstandige blijven tot je 90e? Dat wist ik niet, cool :D

[B]Rocketeer

Legacy Member
@JPV: en hoeveel zaken zijn er de laatste jaren failliet gegaan tegenover vroeger ;)

Nu een werknemer kan ook perfect in het zwart werken (en in den bouw is dat schering en inslag). Ik kan het dan weer heel moeilijk in mijn sector, maar ik gun het die werknemers. Maar dan moeten ze ook niet komen klagen dat ik wat onkosten maak op naam van het bedrijf. Ik heb er namelijk voor gewerkt, tis ni dat het geld van zijn eigen binnen komt (spijtig genoeg :D)


*edit*
Net je andere post ook gelezen: vooral in bijberoep dus.
De profiteurs die nog wat extra geld willen verdienen, liefst voor een stuk int zwart :D (j/k hé)
*edit*

rscaboy

Legacy Member
Wat voor een idiote redenering is dat nu, omdat er andere mensen de wet overtreden mag jij het ook?

Anywayz serieus ontopic.

Renegadexxripxx

Legacy Member
Kandul zei:
Zou je niet het omgekeerde verwachten? Meer mensen die beslissen om voor zichzelf te gaan werken om zo niet meer afhankelijk te zijn van de conjunctuurgrillen van een werkgever?

Op het gebied van zelfstandigen in hoofd ja.

Ik zou echter wel eens graag een uitzetting willen zien van het aantal zelfstandigen (in hoofd) ten opzichte van de actieve bevolking.

Maar de massastijging (praktisch verdubbeling in 16 jaar) van bijberoepers is te verwachten. Als het wat minder goed gaat, willen veel personen via een bijberoep hun inkomen aanvullen. Persoonlijk lijkt zo'n bijberoep statuut mij eerder oneerlijke concurrentie te zijn, daar deze personen makkelijk onder de prijs kunnen gaan van iemand die zijn volle loon daar moet uit halen, daar voor een bijberoeper dit in de meeste gevallen puur een extraatje is. In C zou je dit kunnen vergelijken met gelegaliseerd zwart werken.

Alsook de aantallen binnen deze hoofd, hoeveel hiervan opgestart zijn meer dan 2 jaar geleden.

[B]Rocketeer

Legacy Member
@RSCAboy: maak eens het verschil tussen iets dat ik mooi in het wit betaal en in mijn boekhouding steek en iets dat werknemers achter hun uren int zwart doen ;). Bij mij zijt ge dan nog zeker dat het geregistreerd staat en ze het ni als zwart geld kunnen gebruiken (hoeveel personeel wordt er wel niet graag voor een stuk int zwart uitbetaald voor hun belastingen ;))

@renegade: in de praktijk komt dit er inderdaad op neer ja voor de meesten.
Het is wel goed om zo de markt te kunnen afschuimen en te kijken of je het nadien in hoofdberoep kan doen.

JPV

Legacy Member
werknemers die achter hun uren iets in't zwart doen zijn zelfstandigen.

Burny

Legacy Member
JPV zei:
werknemers die achter hun uren iets in't zwart doen zijn zelfstandigen.

Nu moeten we alleen nog een manier vinden om die ook in die statistieken op te nemen :p

JPV

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
Op het gebied van zelfstandigen in hoofd ja.

Ik zou echter wel eens graag een uitzetting willen zien van het aantal zelfstandigen (in hoofd) ten opzichte van de actieve bevolking.

Maar de massastijging (praktisch verdubbeling in 16 jaar) van bijberoepers is te verwachten. Als het wat minder goed gaat, willen veel personen via een bijberoep hun inkomen aanvullen. Persoonlijk lijkt zo'n bijberoep statuut mij eerder oneerlijke concurrentie te zijn, daar deze personen makkelijk onder de prijs kunnen gaan van iemand die zijn volle loon daar moet uit halen, daar voor een bijberoeper dit in de meeste gevallen puur een extraatje is. In C zou je dit kunnen vergelijken met gelegaliseerd zwart werken.

Alsook de aantallen binnen deze hoofd, hoeveel hiervan opgestart zijn meer dan 2 jaar geleden.
bijberoepsysteem is vooral veel gemakkelijk en aantrekkelijker geworden door de lage lasten en de afwezigheid van veel controle. Is idd soms oneerlijke concurrentie.

Ivm die tijdreeksen: amuseer jezelf: https://rproxy.rsvz-inasti.fgov.be/WebSta/index_nl.htm
[B]Rocketeer;15777153 zei:
@JPV: en hoeveel zaken zijn er de laatste jaren failliet gegaan tegenover vroeger ;)
sinds 2001 een 20% meer in Vlaanderen.

[B]Rocketeer

Legacy Member
Amai, serieus stijgingspercentage. Kwist al dat het veel was, maar zo hoog in Vlaanderen alleen al

Chilliewillie88

Legacy Member
De kleine zelfstandige is weer aan het klagen :) Wat ze wel vergeten is dat niemand maar dan ook helemaal niemand hen verplicht om zelfstandig te zijn. Ik vraag me serieus af waarom jullie het nog doen als de loontrekkende het toch zo goed heeft allemaal.
Wat ik hier op mijn werk allemaal zie passeren in de boekhoudingen van KMO's, dat is soms echt niet voor te stellen. Als ik zie dat de accountants een stapel rekeninguitreksels in hun handen krijgen waarop de eerste pagina "WIT" staat, dan hoef je jezelf al niet af te vragen waar het ander stapeltje gebleven is.

Een keer op de kosten van de zaak gaan eten, dat zal overal wel eens een keer gebeuren en zie ik persoonlijk ook geen graten in. Maar als zelfstandige kan je maar beter weten dat de fiscus definitief de riem aan het aantspannen is. Sinds de aanslag geheime commissielonen effectief uitgevoerd wordt komen zelfstandigen hier met troepen binnenlopen om het een en het ander recht te trekken in hun boekhouding. Je kan maar beter op je hoede zijn als zelfstandige (en terecht).

JPV

Legacy Member
[B]Rocketeer;15777435 zei:
Amai, serieus stijgingspercentage. Kwist al dat het veel was, maar zo hoog in Vlaanderen alleen al

tjah, het aantal zelfstandigen is in die tijd in Vlaanderen dan ook met zo'n 20% gestegen... niet meer dan logisch dus.

[B]Rocketeer

Legacy Member
@jpv: in hoofdberoep of in het algemeen?

@chilliewillie: Dat vraag ik mij op sommige momenten ook af. De flexibiliteit tot kiezen van gsm/printer/pc/wagen vooral hier. Voor het loon hoef ik het momenteel helemaal niet te doen.

Trouwens: werknemers klagen toch ook overal over? Langer werken, vvaa wagen,...

JPV

Legacy Member
Wij klagen niet over het feit dat we geen vals identiteitskaart mogen gebruiken alsof we reeds 60 zijn om in brugpensioen te kunnen of waarom we de viering van mijn verjaardag niet als bewijsbare kosten voor het werk mogen aangeven.

en die 20% is in't algemeen.

[B]Rocketeer

Legacy Member
Ge moogt da wel afgeven, maar ze zullen het weigeren. Aangezien ze u anders da moeten uitbetalen. Ieder zijn voor- en nadelen hé mensen. Begin dan morgen zelf, dan kunt ge da ook doen. Ik zaag toch ook niet dat als ik niet werk, ik geen inkomsten heb.




Ah ok, thanks :)
Was benieuwd naar de relatie tussen hoeveel % er in hoofdberoep gefaald hebben en hoeveel er in dezelfde zijn bijgekomen.

Bijberoep tel ik totaal niet aangezien je met heel lage kosten een bedrijf kunt openhouden omdat uw inkomen 99% bestaat uit het werken voor een werkgever zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan