Archief - 20jaar, geen diploma..

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tr1ckstar

Legacy Member
NotoriousP zei:
Neem aub geen voorbeeld aan die man, het is een sukkel met chance.

Dat is net als een mongool die een ander verwijt van mongool te zijn.

Ik vind niet dat ge u slecht moet voelen door een sociaal stigma noch uzelf moet vergelijken met leeftijdsgenoten qua academische prestaties. Zulke mensen lijden de meest neppe levens en vinden het gras bij de buren altijd wat groener. Het eindigt toch allemaal in een kist en de kans is groot dat na uw dood ge gauw vergeten zijt, dat en uw hele levensloop.

Tenzij ge natuurlijk schrijver wordt als ik. ;)
Of dictator in het Oost-Blok of zo.

Shift

Legacy Member
caoimhin zei:
Over zo'n eenvoudige richting 5 jaar doen is nu ook niet iets om trots op te zijn :P

ik ben ook niet trots, maar ik schaam me niet. ik zelf zie het gewoon als langer student. wou toch niet werken op 21.

en van men keuzerichting ben ik al op alles door. gewoon programmeren niet, ik haat dat en het heeft niks te zien met wat ik doe

Fliblit

Legacy Member
Tr1ckstar zei:
Dat is net als een mongool die een ander verwijt van mongool te zijn.

Ik vind niet dat ge u slecht moet voelen door een sociaal stigma noch uzelf moet vergelijken met leeftijdsgenoten qua academische prestaties. Zulke mensen lijden de meest neppe levens en vinden het gras bij de buren altijd wat groener. Het eindigt toch allemaal in een kist en de kans is groot dat na uw dood ge gauw vergeten zijt, dat en uw hele levensloop.

Tenzij ge natuurlijk schrijver wordt als ik. ;)
Of dictator in het Oost-Blok of zo.

Enkel de grote schrijvers blijven bestaan :p Al heb ik nooit die drang goed begrepen om te willen verderleven na je dood - wat maakt dat nu uit, je gaat het toch nooit zelf meemaken.

caoimhin

Legacy Member
Shift zei:
ik ben ook niet trots, maar ik schaam me niet. ik zelf zie het gewoon als langer student. wou toch niet werken op 21.

en van men keuzerichting ben ik al op alles door. gewoon programmeren niet, ik haat dat en het heeft niks te zien met wat ik doe

Ok, maar je kan ook specialisatiejaren doen als je nog niet wil werken. Elke jaar dubbelen is an sich een verloren jaar. Soms ook niet, omdat zo'n jaar je kan doen beseffen dat het anders moet in je leven en dan is het een belangrijk jaar. Maar anders verlies je gewoon een jaar werkervaring of extra kennis, en dat is toch jammer.

oxbow

Legacy Member
20 is nog echt jong, dus je hebt nog alle kansen.(en wat meer levenservaring om de juiste keuzes te maken)

Ik ben zelf beginnen met werken op mijn 19 met een BSO diploma +specialisatiejaar (vakbekwaamheid+bedrijfsbeheer)
Ben zelf ook in BSO beland omdat ik extreem schoolmoe was, godzijdank slim genoeg om zonder studeren het te kunnen uitdoen.

Nu ben ik 25 en is het voor mij te laat om nog te studeren, (zeker nu ik volledig gesetteld zit in mijn huis) dan kan je moeilijk terug.

Amaryliss

Legacy Member
Er zijn ook verschillende mogelijkheden om te gaan studeren aan hogeschool of unif ZONDER middelbaar diploma.
Daar zijn procedures voor. Misschien eens informeren?

Anoniem07

Legacy Member
Ik heb een maat en die heeft na zijn BSO diploma gehaald in elektriciteit. Vervolgens heeft die een bachelor elektromechanica behaald. Die heeft gelijk ne zot er voor moeten gaan om even bij te schave met wiskunde maar buite een paar herexaam was ie er door. Dus iedereen kan dat echt als ie dat wil.

En 24 voor af te studeren is geeeen probleem? IK zelf ben afgestudeerd om 23 met gewone bachelor en zelfs nog een schakeljaar geprobeerd, maar daar had ik geen zin in meer :P. Gewoon DOEN, voor de rest van u leven spijt hebben omda je niet hebt geprobeerd is echt wel een kutgevoel. People appreciate the power to change !

Muscleduck

Legacy Member
Pleister zei:
Maar dan ben ik al 24 eer ik klaar ben met hoge school. En als ik op andere fora lees kom ik dingen tegen zoals ''die kneus die op z'n 26 nog maar 1500euro netto verdient'' of ''Je bent 25 en woont nog thuis?!''.
Echt 2 belachelijke zinnen imo. Ten 1e is 1500 netto niet zo slecht op uw 25e. Er zijn mensen die al 20 jaar werken en dat nog altijd niet verdienen. Mij stoort het veel meer als er mensen zijn van 25 die nog studeren en alles van thuis krijgen, zonder zelf 1 vinger op te heffen.
Ten 2e zijn er genoeg mensen die zo oud zijn en thuis wonen. Ik ben er 26 geworden 3 weken terug en ik ben van plan om nog zeker 2 jaar thuis te wonen. Mijn broer is vorige week 28 geworden en woont ook nog thuis.

PS: 20 zijn en geen diploma hebben is geen schande, er zijn er genoeg die 2 of meer keren blijven zitten (mezelf inc).

maxdevis

Legacy Member
24 zijn als je afstudeert, dan kan je nog met gemak 40 jaar werken.
Tijd genoeg dus.
Hier in België zijn we gewoon van echt heel jong te gaan werken: geen legerdienst, laag inschrijvingsgeld waardoor je niet deeltijds moet gaan werken (en dus langer over je studie doet), relatief weinig zitteblijvers in het middelbaar,...

Op je 20 beginnen met studeren is echt niet oud.
Begin gewoon goed te plannen: kijk wat je deze zomer gaat doen van jobke. Volg desnoods een voorbereidende cursus en vlieg er in komend academiejaar.

Bokskangoeroe

Legacy Member
1) Schrijf je in voor de richting Kantoor in de Examencommissie van de Vlaamse Gemeenschap (vroegere middenjury). Deze is zo gemakkelijk dat je slaagt met je ogen dicht, heb deze ook gedaan na het stoppen met secundair.

2) Na het slagen voor Kantoor heb je je A2, dit is je toegangsticketjet voor hogere studies. Kies een studierichting waar je écht iets mee bent, of zoek een job.

Twintig jaar is piepjong, richtingen genoeg die je kan uitgaan... Zie maar eerst dat je de middenjury gemakkelijk kan afleggen zodat je een A2 hebt... met een half diploma ben je niets. Hogere studies zijn wel een pak zwaarder en reken op MINIMAAL 3jaar hard studeren, kans is er dat dit 4 a 5 jaar wordt. Dan ben je nog maar 24 of 25, wat nog altijd jong genoeg is om een blitzcarrière te maken!

Razors

Legacy Member
Hoewel ik niet geheel in dezelfde situatie zit, ken ik het gevoel.

Tijdens mijn middelbare school heb ik ook serieus mijn voeten eraan geveegd. Uiteindelijk afgezakt tot BSO, hier heb ik lang op mijn tanden gebeten tot ik hier uiteindelijk mijn 7de jaar heb afgewerkt zodat ik hier toch al een A2 op zak had.

Mijn interesses lagen geheel in de ICT sector, ik heb me dan ook ingeschreven op Karel de Grote hogeschool in Antwerpen waar ik met succes Applicatie ontwikkeling heb gevolgd.

Er zijn nog veel opties mogelijk zolang de motivatie er is. Zelf komende van het beroeps onderwijs zat ik zwaar met wiskunde problemen in het begin. Statistieken vooral dan, er zijn genoeg extra cursussen die je vooruit helpen. Kortom, je toekomst ligt voor het grijpen, je moet alleen wat moeite doen om ze te nemen.

Unlimited

Legacy Member
Ik snap echt niet waarom iemand zegt dat 20 jaar 'te oud' zou zijn om te gaan studeren..
Wat is de gemiddelde leeftijd dan, 18/19? Why the hell zou 20 dan ineens oud zijn?

Lots02

Legacy Member
Ik heb hier niet alles gelezen, maar ik wil enkel maar zeggen tegen de TS dat het verre van een schande is als je op je 25 nog thuis woont.

Ikzelf ben 25 en studeer nog (volgend jaar mijn laatste jaar). Soms is het inderdaad vervelend omdat je nog geen geld kan verdienen gans het jaar door, maar het is verre van erg dat je op deze leeftijd nog thuis woont!

Just my two cents :)

ConChuros

Legacy Member
troost u, ik ben momenteel 22 en in mijn eerste jaar Office Management door.
Na mijn hogeschoolopleiding wil ik nog graag voor een master in TEW gaan dus ik ben ten hoogste 28 jaar als ik afstudeer. Vergeet natuurlijk niet dat een diploma tegenwoordig een zeer grote meerwaarde heeft in onze samenleving.
Bovendien op studeren staat geen leeftijd. Laat die mannetjes maar zeggen, wij Belgen studeren nu eenmaal langer dan sommige anderen.

En wees blij dat je kan studeren veel mensen is het niet gegund. ;)

puni

Legacy Member
26 en net mijn eerste jaar Accountancy-Fiscaliteit afgemaakt. :woohoo:

Ik kan mij in delen van uw verhaal wel vinden, hoewel het bij mij nooit zo dramatisch is afgelopen. Mijn middelbaar diploma met middenjury gehaald, en dan gewoon heel lang moeten zoeken eer ik een richting vond die me echt lag. Die heb ik nu ontdekt, en dat toont zich ook in mijn resultaten. :)

Yones

Legacy Member
25 dit jaar en zit in m'n laatste jaar bachelor sociaal werk

TS heeft nog tijd genoeg me dunkt :)

Jack Wilshere

Legacy Member
Er gewoon voor gaan jonguh, en je moet u helemaal niet spiegelen aan die internet losers hier die lopen te stoefen met hun dikke pree , ge moet doen wat ge graag doet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Caelistas

Legacy Member
Ik zit ongeveer in een gelijkaardige situatie , veel domme dingen gedaan waar ik nu spijt van heb.... Ik ben nu 23 en mag niet meer verder studeren aan men hogeschool wegens triss en 1 quadriss vakken. (khad al is een motivatiebrief moeten schrijven verleden jaar voor een ander triss).

Ja ik heb er met mijn klak naar gesmeten het is mijn eigen fout en moest ik de tijd kunnen terugdraaien zou ik het onmiddelijk doen en zien dat ik braaf studeer.....

Resultaat: gewoon ASO diploma.....

Nu zit ik met het probleem dat ik a) niet meer mag verder studeren aan men hogeschool; en b) in de problemen zal zitten met mijn studiepunten aangezien ik al 5 jaar bezig ben (2 jaar en ander richting gedaan) + slechte punten -> studiepunten kwijt.

Is er nog een mogelijkheid om te mogen voortstuderen aan een hogeschool als men onder uw studiepunten zit of als ge al zolang bezig zijt?

Ik heb er mij gespeeld en ik beklaag het mij zo neig nu, ik ben depressief en weet niet wat te doen.

Ik had al gedacht om avondschool te doen (graduaat) ma das nog altijd niet zelfde als een bachelor en tegenwoordig is het bijna allemaal bachelor gevraagd of 5 jaar ervaring....

Mijn enige optie is om te smeken om ng 3 jaar hogeschool te mogen starten of 3 jaar avondschool te doen, ondertussen werk zoeken en dan proberen om via afstondonderwijs of een schakeljaar zo nog mijn bachelor te behalen.....

Bananarama

Legacy Member
Caelistas zei:
Ik zit ongeveer in een gelijkaardige situatie , veel domme dingen gedaan waar ik nu spijt van heb.... Ik ben nu 23 en mag niet meer verder studeren aan men hogeschool wegens triss en 1 quadriss vakken. (khad al is een motivatiebrief moeten schrijven verleden jaar voor een ander triss).

Ja ik heb er met mijn klak naar gesmeten het is mijn eigen fout en moest ik de tijd kunnen terugdraaien zou ik het onmiddelijk doen en zien dat ik braaf studeer.....

Resultaat: gewoon ASO diploma.....

Nu zit ik met het probleem dat ik a) niet meer mag verder studeren aan men hogeschool; en b) in de problemen zal zitten met mijn studiepunten aangezien ik al 5 jaar bezig ben (2 jaar en ander richting gedaan) + slechte punten -> studiepunten kwijt.

Is er nog een mogelijkheid om te mogen voortstuderen aan een hogeschool als men onder uw studiepunten zit of als ge al zolang bezig zijt?

Ik heb er mij gespeeld en ik beklaag het mij zo neig nu, ik ben depressief en weet niet wat te doen.

Ik had al gedacht om avondschool te doen (graduaat) ma das nog altijd niet zelfde als een bachelor en tegenwoordig is het bijna allemaal bachelor gevraagd of 5 jaar ervaring....

Mijn enige optie is om te smeken om ng 3 jaar hogeschool te mogen starten of 3 jaar avondschool te doen, ondertussen werk zoeken en dan proberen om via afstondonderwijs of een schakeljaar zo nog mijn bachelor te behalen.....

Ik zou gewoon werk beginnen zoeken als ik jou was. Twee jaar verspelen kan gebeuren, drie jaar eventueel ook nog, maar víjf is echt wel heel wat. En wat als je er, hoe hard je ook probeert, weer een jaar langer over doet? Je hebt vijf keer de kans gehad om je te herpakken, waarom jezelf nog wijsmaken dat het deze keer wel zal lukken?

Mààr het hangt er aan de andere kant natuurlijk ook van af hoeveel je nog moet doen. Als het nog een paar vakken zijn, dan kan je misschien bij andere scholen proberen of ze je er nog door laten? Waarom ga je niet eens langs bij de studiebegeleiding ofzo?

willydrama

Legacy Member
Caelistas zei:
en tegenwoordig is het bijna allemaal bachelor gevraagd of 5 jaar ervaring....

Uw persoonlijke perceptie is dat vanaf nu alles kut wordt, beginnen aan een normaal loon in een functie waar je ervaring opdoet is hetzelfde als leergeld betalen. Op uw 23 fulltime student zijn is klote, laat je dit los dan gaat alles vlotter vooruit gaan.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan