Archief - 20jaar, geen diploma..

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Don-Robo

Legacy Member
Als ik me niet vergis is personal trainer een knelpuntberoep, of is dit toch geweest. Ga volledig voor de richting als het uw interesse is. Volg opleidingen die relevant zijn en waarde hebben. Ga daarna aan de slag als personal trainer en werk uzelf op. Dat zal allemaal niet eenvoudig zijn maar neem alle kansen aan en investeer in uw toekomst. Wie weet waar kom je later nog terecht!!!

Satkan

Legacy Member
Riverdale27 zei:
Je bent nog maar 20? Ga dan toch gewoon hogeschool doen. No worries there. En iedereen die vervelend tegen je doet omwille van die leeftijd? Fuck 'em!

BTW: ik was net geen 23 toen ik afstudeerde. So? Dat is tegenwoordig vrij normaal :)

², Ik ben nu 20 en ga toch ook gewoon beginnen met een Bachelor in Hogent?
23 jaar is nu ook niet zo verschrikkelijk laat om met school te stoppen. :)

Edit : ik zit nu ook in BSO.

tomypomy

Legacy Member
Bij ons in de richting zitten er 2 die 30 zijn! (en ik zit nog maar in het eerste jaar) Dus zoals je ziet: je bent nooit te oud om te leren. ;)

eniac

Legacy Member
Oldskooler zei:
Velen van diegenen die goed begonnen zijn, eindigen in diepe schulden en met een echtscheiding op vroege leeftijd.

Ik volgde je volledig tot je dit zei... Rare uitspraak imo. Zijn er dan statistieken die aantonen dat mensen die "slecht" beginnen langer getrouwd blijven, ofzo? :)

Enfin ontopic: op je 24 afstuderen is zeker niet het einde van de wereld. Dat is nog jong, je kan nog alles van je leven maken

Oldskooler

Legacy Member
eniac zei:
Ik volgde je volledig tot je dit zei... Rare uitspraak imo. Zijn er dan statistieken die aantonen dat mensen die "slecht" beginnen langer getrouwd blijven, ofzo? :)

Euh, nee, het omgekeerde hoeft daarom niet waar te zijn.

Dat er velen zijn die veel kansen hebben, maar zichzelf toch in de vernieling rijden.

Je moet niet ver zoeken achter huisje tuintje bo... mislukt huwelijk en schulden, of iets anders.

Het was maar een zwarte slot-uitspraak, om te zien dat zijn situatie daarom momenteel nog niet zo slecht is.
Beter slecht starten en verbeteren, dan slecht eindigen.

Nu ja, die zin had wel meer introductie nodig -_-

Lmaonaise

Legacy Member
Je bent nooit te oud om te leren. :p

Mijn nicht is 22 ofzo en is wéééral iets nieuws aan 't proberen op de hogeschool. Als het dit schooljaar niet lukt zijn haar punten (je krijgt x aantal punten bij het begin van je hogeschool-carriere, elke buis doet je punten verliezen, alsook met een richting stoppen) op en is ze verplicht om te gaan werken in een fabriek/winkel/restaurant. Die gaat afzien :D:lol:

Ikzelf heb ook effe hogeschool geprobeerd (ik kom ook uit BSO) en ik ga je nu al vertellen dat de stap te groot is om te zetten. Althans in de richting die ik volgde.

Laat je leeftijd je zeker niet afschrikken lol, in mijn klas daar zaten wijven van 30-40 met klein mannen.
Lol, mijn beste maat is even oud als u en zit moet NOG een jaar middelbaar doen na dit jaar. :lol:



Gewoon proberen dus! Good luck.

willydrama

Legacy Member
om maar 1 voorbeeld te noemen alex agnew (stand up comedian) was student tot z'n 29 denk ik en pas succesvol vanaf z'n 32 omdat hij toen pas begon met te doen wat hij graag deed

je loon dient toch in de eerste plaats voor eten, onderdak, vervoer en verzekering mee te coveren - speelgoed, merkkledij, enz. zou ik gewoon niet kopen tenzij je echt in een sfeer van peer pressure wil zitten

voor grof geld moet je veel opgeven (tegen uw goesting werken, geen tijd meer voor een goeie relatie, stress, slechte werksfeer,...), ik heb dat zeer kortstondig gedaan maar had er snel genoeg van

Pleister

Legacy Member
Allereerst zou ik graag iedereen bedanken voor de reacties, je hebt allemaal geen idee hoeveel dat doet. Heb vandaag weer wat belangrijke beslissingen genomen en dat komt grotendeels door jullie.

Ik hou jullie nog op de hoogte. :)
Bedankt.

Syfi

Legacy Member
Ga hier ook eens mijn dingen zeggen. Ik ben nu 23 jaar ik heb op "normale" manier mijn middelbaar diploma gehaald 7de jaar BSO = TSO, daarna was ik geïnteresseerd in Grafische vormgeven. Ik heb dan via syntra (yes i know :puke:) 2jaar opleiding grafisch vormgeving gedaan. Die lessen trokken echt op niets, nuja zelf kon ik het niet aan om 12uur constant denken, uitwerken en creatief bezig zijn. Dat lukt me niet. Dan heb ik gaan werken als magazijnier. Maar ik voelde dat ik veel meer aan kan gewoon. Ik amuseerde mij niet in die functie het was niet mijn ding.

Ik was dan al een tijdje bezig bij een Jeugdhuis die een festival organiseerde zat toen in alletwee de organisatie al een 5tal jaar in het bestuur. Ik geniet gewoon van die samenhang van dingen te organiseren. Momenteel ben ik zelf organisator van dat festival.

Omdat ik toen redelijk in de knoop lag bij mijzelf heb ik moeten een jaar een break nemen (want stond eigenlijk op het punt om serieus kapot te gaan zeg maar). Nu heb ik een volledige nieuwe vriendenkring opgebouwd (dankzij enkele familieleden).

Vorige week eindelijk besluit genomen bij mezelf. Ik ga event-management gaan leren. Wat kan je hiermee of wel met de serieuze hoeveelheid bagage die ik heb. Ga ik zelf iets organiseren, ofwel geraak ik ergens binnen. Ik heb al hier en daar serieus wat contacten. Maar als ik wat ondersteuning kan krijgen (stages, enz...) ga die contacten nog meer uitbreiden.

Maar om mijzelf te motiveren ga ik nu 3 maanden gaan werken. Vrijdag hopelijk goed nieuws van een firma krijgen om te gaan werken. Want ik betaal het zelf. Dat moet een extra drijfveer zijn om door te zetten. Ik zal ook eens polsen bij CLB of andere organisaties om weer te leren te leren. Want grote hoeveelheden (blijkbaar valt het in die richting serieus mee) theorie verwerken heb ik nooit moeten doen.

Ik ben nu bezig met een vriendin om Spaans te leren en in juli/augustus neem ik de talen Frans en Engels onderhanden. Zodat ik al wat voorsta op dat vlak.

Bananarama

Legacy Member
Pleister zei:
Ik ben nu 20 jaar en heb 1/2 secundair diploma, een attestje van personal trainer en 1 jaar werkervaring de bouw na een schoolverlater te zijn in BSO. Ik zou énorm graag hoge school doen, namelijk dieetkunde. Dit om mijn kennis van PT (personal trainer) op te vullen en er toch een waardig beroep van te maken. Maar dan ben ik al 24 eer ik klaar ben met hoge school.

Ik ben 22 (verjaar in december), heb enkel een ASO-diploma en geen werkervaring (op wat vakantiewerk na). Ik ben bezig aan mijn derde studierichting en ben destijds twee jaar verloren door twee keer een foute keuze te maken. Ik ben dus eigenlijk al aan mijn vijfde jaar hogere studies bezig en heb nog steeds geen diploma, terwijl andere mensen van mijn leeftijd er al 2 hebben en naar werk aan het zoeken zijn of al werk hebben en zelfs al aan een huis bezig zijn. Ik kan me best voorstellen hoe je je voelt...

Mààr: ik zal deze zomer het bachelordiploma krijgen dat ik erg graag wil, terwijl ik drie jaar geleden op jouw leeftijd met jouw probleem zat. Ik was toen ook aan het denken "als ik nu nog aan een hogere studierichting moet beginnen vanaf 0, dan ben ik al al 24 op het moment dat ik met mijn diploma werk ga zoeken". Ik heb toen toch de beslissing gemaakt om met een nieuwe richting te beginnen, omdat ik dacht "wat is er erger, voor de rest van mijn leven werk doen dat onder mijn intelligentieniveau ligt, of 2 jaar 'achterstand' hebben op andere mensen van mijn geboortejaar?" Ik vond het eerste toch stukken erger...

Echt, 20 jaar is helemaal geen slechte leeftijd om je te heroriënteren. Veel mensen weten op hun 18 bijvoorbeeld nog niet echt wat ze willen doen, en beseffen dan een jaar of zelfs twee jaar later dat wat ze willen niet past bij de richting die ze aan het doen zijn. Ik heb nog vaak de neiging om te denken "had ik maar meteen deze richting gedaan, dan was ik nu geen 2 jaar kwijt", maar ik weet van mezelf dat ik die twee jaren van ronddwalen echt nodig had om degelijk te beseffen wat ik wou.

Pleister zei:
En als ik op andere fora lees kom ik dingen tegen zoals ''die kneus die op z'n 26 nog maar 1500euro netto verdient'' of ''Je bent 25 en woont nog thuis?!''.

25 zijn en nog thuis wonen vind ik alleen gek voor mensen die op hun 18 meteen zijn beginnen werken. Die hebben op hun 25 dan al 7 jaar kunnen sparen, dus als ze op die leeftijd geen kapitaal hebben om aan hun eigen huis te beginnen, dan wil dat in veel gevallen zeggen dat ze hun geld gewoon hebben opgebrast. Voor mensen die hogere studies gedaan hebben vind ik 25 daarentegen al vrij vroeg om alleen te gaan wonen. In tegenstelling tot wat velen denken/beweren verdien je met een hoger diploma namelijk geen geld als slijk (uitzonderingen voorbehouden). Tegenwoordig is het loonverschil tussen werk met alleen secundair diploma en werk met hoger diploma zelfs lang niet zo groot meer. Stel dat de gemiddelde studie 4 jaar duurt (hogeschool 3 jaar met soms 1 jaar master, unief meestal 5 jaar incl. master en soms maar 4), dan heb je op je 25 nog maar 3 jaar gehad om werk te zoeken en wat te sparen. Daar betaal je nog niet meteen een huis van.

En 1500 netto vind ik bijlange niet weinig voor iemand van 26. Wellicht heb je nogal wat stoeferspostjes gelezen ofzo :) Ik zou zelf graag iets in de 2000 krijgen later, maar ik verwacht dat nog helemaal niet voor mijn 30ste.


Pleister zei:
Nu is mijn vraag/plan eigenlijk het volgende :

- aangezien ik niet in aanmerking kom voor hoge school op dit moment ('denk ik) zou ik via NHA.be een paar cursussen willen doen zoals fysica, wiskunde, biologie, nederlands, enz..

- aangezien het thuisstudie is en ik dan veel vrije tijd heb ga ik natuurlijk wel voltijds werken in de arbeidsector

- Ik kan op zaterdag nog een extra opleiding doen voor mijn PT diploma wat op te krikken, lijkt me wel wat terwijl ik me voorbereid op dieetkunde.


Verspil geen geld aan die NHA-cursussen (dat is echt geldklopperij, heeft geen enkele waarde op de arbeidsmarkt en is kwalitatief niet echt hoogstaand). Ga gewoon middenjury doen voor dat secundair diploma (zal volgens mij geen probleem zijn, want je komt intelligent genoeg over), zelfs al is het BSO. Met BSO kan je zonder probleem inschrijven voor het hoger onderwijs.

Als je met het oog op je hogere studies je wil voorbereiden qua biologie, fysica enz., zoek dan naar de cursussen die ze in het middelbaar gebruiken en probeer die door zelfstudie te verwerken. Ook een goeie tip is de cursussen die je aan de hogeschool nodig zal hebben nu al kopen en beginnen bestuderen. Zo weet je wat je kan verwachten en kan je het jaar al met een voorsprong beginnen.

Pleister zei:
Ik weet dat ik zal worden afgeschoten door sommige omdat ik op zo'n typische drop-out lijk. En geloof me, ik sta elke morgen met een haatgevoel op, ik schaam me kapot tegenover mijn vrienden en familie. En ook hier is er wel een schaamte gevoel aangezien mijn NL schrijven erg beperkt is en mijn wiskunde beperkt zich zelfs tot staartdelingen.

- Jouw schrijfstijl is alvast stukken beter dan wat ik hier meestal zie passeren (en daar zitten veel mensen bij die met succes hogere studies doen).

- Ik denk niet dat ze voor dieetkunde een hoog niveau wiskunde verwachten. Zeker niet voor de starters. Gewoon niet bang zijn om begeleiding te zoeken/bijlessen te volgen zodra je denkt dat je voor een bepaald vak toch een te grote achterstand hebt.


Je bent volgens mij echt intelligent genoeg om hogere studies te doen en 20 jaar is een prachtleeftijd om aan hogere studies te beginnen! Laat je leeftijd je gewoon extra hard motiveren om altijd keihard te werken en je komt er zeker wel.

Syfi

Legacy Member
Heel uw post eigenlijk :niceone:


Maar als je er aan begint is dit het allerbelangrijkste naar mijn mening. Ben er nu ook eigenlijk mee bezig


Bananarama zei:
Verspil geen geld aan die NHA-cursussen (dat is echt geldklopperij, heeft geen enkele waarde op de arbeidsmarkt en is kwalitatief niet echt hoogstaand). Ga gewoon middenjury doen voor dat secundair diploma (zal volgens mij geen probleem zijn, want je komt intelligent genoeg over), zelfs al is het BSO. Met BSO kan je zonder probleem inschrijven voor het hoger onderwijs.

Als je met het oog op je hogere studies je wil voorbereiden qua biologie, fysica enz., zoek dan naar de cursussen die ze in het middelbaar gebruiken en probeer die door zelfstudie te verwerken. Ook een goeie tip is de cursussen die je aan de hogeschool nodig zal hebben nu al kopen en beginnen bestuderen. Zo weet je wat je kan verwachten en kan je het jaar al met een voorsprong beginnen.

Alwinp

Legacy Member
Er zijn er velen die met hetzelfde probleem kampen. Sommigen weten meteen wat ze willen, bij andere komt dat later.

Ikzelf heb een gelijkaardige situatie. Bso afgestudeerd omdat ik totaal geen interesse in school had als 14 jarig kind en alles overhoop gooide in TSO. Ook na mijn secundair heb ik nog een jaar vergooid met de vraag wat ik nu echt wil bereiken en zelfs vandaag denk ik daar nog over. Maar alles begint wel stilaan op een rijtje te komen en dat boost vanzelf je zelfvertrouwen.

Gewoon doen wat je zelf wilt en je geen bal aantrekken van wat anderen je zeggen.
En diegenen die je ontmoedigen kun je als motivatie gebruiken om hun het tegendeel te bewijzen.

Ik word dit jaar 23 en als ik een kot geregeld krijg binnen mijn budget zal ik volgend jaar ook terug de schoolbanken opgaan voor een bachelor. Werken zul je nog lang genoeg, dus kun je beter een poging nemen om hetgeen te doen wat je graag wilt doen. Of ge dat al in vroege leeftijd beseft of latere leeftijd maakt dan uiteindelijk niks meer uit.

Ties

Legacy Member
Alwinp zei:
Werken zul je nog lang genoeg, dus kun je beter een poging nemen om hetgeen te doen wat je graag wilt doen. Of ge dat al in vroege leeftijd beseft of latere leeftijd maakt dan uiteindelijk niks meer uit.

dit zegt alles :)

Het draait in het leven toch om gelukkig zijn? Wat als er nu mensen 3,4,5,.. jaar langer/meer studeren dan de "normale" student? als dat gelukkige jaren zijn, so what..

Darkrise

Legacy Member
Ik ken iemand die dieetleer gedaan heeft, en die zei dat het uiteindelijk niet zo moeilijk was. Waar je wel echt ga mee moeten oppassen is de chemie. Die is vrij zwaar, zeker als je er zoals jij nog geen of vrij weinig hebt gehad. Daar struikelen de meeste over.

Foute keuzes maakt iedereen in het leven, het is alleen aan jezelf om ze daarna zo goed als mogelijk terug recht te trekken. Dus doe er wat aan en je zal jezelf later zeer dankbaar zijn.

alexthefalex

Legacy Member
bwaa

ik ben nu 23 en besef dat ik eigenlijk iets met tractievoertuigen wil doen

en wrm ben je te oud,

ik heb tko gedaan en daar zatten twee mannen van 29 tussen wiens moeder nog de boterhammen van smeert (de rest van de klas was wel geschokt), één ervan ging erna rechten studeren, hij zou rond zijn 35 moeten afstuderen

Shift

Legacy Member
Schamen ? ik word 23, ik doe hogeschool ICT, nrml 3 jaar studie, doe er nu al 5 jaar over. EN DAN, ik ga het halen ! :)

NotoriousP

Legacy Member
willydrama zei:
om maar 1 voorbeeld te noemen alex agnew (stand up comedian) was student tot z'n 29 denk ik en pas succesvol vanaf z'n 32 omdat hij toen pas begon met te doen wat hij graag deed

En heeft dan enorm veel geluk gehad dat mensen zijn zwakke humor (en heel wat gestolen moppen) goed vinden. Neem aub geen voorbeeld aan die man, het is een sukkel met chance.

caoimhin

Legacy Member
Over zo'n eenvoudige richting 5 jaar doen is nu ook niet iets om trots op te zijn :P

Misericordiam

Legacy Member
Maak u geen zorgen. Nu ben ik 26.

Zelf begonnen met middenjury toen ik 21 was (BSO, kwam wel uit ASO en TSO, enzo)

Dan bach sociaal werk behaald.

Vervolgens begonnen aan bach criminologie (volgend jaar master)

En om af te sluiten nog een Banaba management (1- jarig en behaal ik dit jaar)

Ik zal dus bijna 28 zijn als ik afstudeer.

Afgaande op uw posts merk ik wel drive en motivatie. Ga ervoor en maak uzelf trots.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan