Pleister zei:
Ik ben nu 20 jaar en heb 1/2 secundair diploma, een attestje van personal trainer en 1 jaar werkervaring de bouw na een schoolverlater te zijn in BSO. Ik zou énorm graag hoge school doen, namelijk dieetkunde. Dit om mijn kennis van PT (personal trainer) op te vullen en er toch een waardig beroep van te maken. Maar dan ben ik al 24 eer ik klaar ben met hoge school.
Ik ben 22 (verjaar in december), heb enkel een ASO-diploma en geen werkervaring (op wat vakantiewerk na). Ik ben bezig aan mijn derde studierichting en ben destijds twee jaar verloren door twee keer een foute keuze te maken. Ik ben dus eigenlijk al aan mijn vijfde jaar hogere studies bezig en heb nog steeds geen diploma, terwijl andere mensen van mijn leeftijd er al 2 hebben en naar werk aan het zoeken zijn of al werk hebben en zelfs al aan een huis bezig zijn. Ik kan me best voorstellen hoe je je voelt...
Mààr: ik zal deze zomer het bachelordiploma krijgen dat ik erg graag wil, terwijl ik drie jaar geleden op jouw leeftijd met jouw probleem zat. Ik was toen ook aan het denken "als ik nu nog aan een hogere studierichting moet beginnen vanaf 0, dan ben ik al al 24 op het moment dat ik met mijn diploma werk ga zoeken". Ik heb toen toch de beslissing gemaakt om met een nieuwe richting te beginnen, omdat ik dacht "wat is er erger, voor de rest van mijn leven werk doen dat onder mijn intelligentieniveau ligt, of 2 jaar 'achterstand' hebben op andere mensen van mijn geboortejaar?" Ik vond het eerste toch stukken erger...
Echt, 20 jaar is helemaal geen slechte leeftijd om je te heroriënteren. Veel mensen weten op hun 18 bijvoorbeeld nog niet echt wat ze willen doen, en beseffen dan een jaar of zelfs twee jaar later dat wat ze willen niet past bij de richting die ze aan het doen zijn. Ik heb nog vaak de neiging om te denken "had ik maar meteen deze richting gedaan, dan was ik nu geen 2 jaar kwijt", maar ik weet van mezelf dat ik die twee jaren van ronddwalen echt nodig had om degelijk te beseffen wat ik wou.
Pleister zei:
En als ik op andere fora lees kom ik dingen tegen zoals ''die kneus die op z'n 26 nog maar 1500euro netto verdient'' of ''Je bent 25 en woont nog thuis?!''.
25 zijn en nog thuis wonen vind ik alleen gek voor mensen die op hun 18 meteen zijn beginnen werken. Die hebben op hun 25 dan al 7 jaar kunnen sparen, dus als ze op die leeftijd geen kapitaal hebben om aan hun eigen huis te beginnen, dan wil dat in veel gevallen zeggen dat ze hun geld gewoon hebben opgebrast. Voor mensen die hogere studies gedaan hebben vind ik 25 daarentegen al vrij vroeg om alleen te gaan wonen. In tegenstelling tot wat velen denken/beweren verdien je met een hoger diploma namelijk geen geld als slijk (uitzonderingen voorbehouden). Tegenwoordig is het loonverschil tussen werk met alleen secundair diploma en werk met hoger diploma zelfs lang niet zo groot meer. Stel dat de gemiddelde studie 4 jaar duurt (hogeschool 3 jaar met soms 1 jaar master, unief meestal 5 jaar incl. master en soms maar 4), dan heb je op je 25 nog maar 3 jaar gehad om werk te zoeken en wat te sparen. Daar betaal je nog niet meteen een huis van.
En 1500 netto vind ik bijlange niet weinig voor iemand van 26. Wellicht heb je nogal wat stoeferspostjes gelezen ofzo

Ik zou zelf graag iets in de 2000 krijgen later, maar ik verwacht dat nog helemaal niet voor mijn 30ste.
Pleister zei:
Nu is mijn vraag/plan eigenlijk het volgende :
- aangezien ik niet in aanmerking kom voor hoge school op dit moment ('denk ik) zou ik via NHA.be een paar cursussen willen doen zoals fysica, wiskunde, biologie, nederlands, enz..
- aangezien het thuisstudie is en ik dan veel vrije tijd heb ga ik natuurlijk wel voltijds werken in de arbeidsector
- Ik kan op zaterdag nog een extra opleiding doen voor mijn PT diploma wat op te krikken, lijkt me wel wat terwijl ik me voorbereid op dieetkunde.
Verspil geen geld aan die NHA-cursussen (dat is echt geldklopperij, heeft geen enkele waarde op de arbeidsmarkt en is kwalitatief niet echt hoogstaand). Ga gewoon middenjury doen voor dat secundair diploma (zal volgens mij geen probleem zijn, want je komt intelligent genoeg over), zelfs al is het BSO. Met BSO kan je zonder probleem inschrijven voor het hoger onderwijs.
Als je met het oog op je hogere studies je wil voorbereiden qua biologie, fysica enz., zoek dan naar de cursussen die ze in het middelbaar gebruiken en probeer die door zelfstudie te verwerken. Ook een goeie tip is de cursussen die je aan de hogeschool nodig zal hebben nu al kopen en beginnen bestuderen. Zo weet je wat je kan verwachten en kan je het jaar al met een voorsprong beginnen.
Pleister zei:
Ik weet dat ik zal worden afgeschoten door sommige omdat ik op zo'n typische drop-out lijk. En geloof me, ik sta elke morgen met een haatgevoel op, ik schaam me kapot tegenover mijn vrienden en familie. En ook hier is er wel een schaamte gevoel aangezien mijn NL schrijven erg beperkt is en mijn wiskunde beperkt zich zelfs tot staartdelingen.
- Jouw schrijfstijl is alvast stukken beter dan wat ik hier meestal zie passeren (en daar zitten veel mensen bij die met succes hogere studies doen).
- Ik denk niet dat ze voor dieetkunde een hoog niveau wiskunde verwachten. Zeker niet voor de starters. Gewoon niet bang zijn om begeleiding te zoeken/bijlessen te volgen zodra je denkt dat je voor een bepaald vak toch een te grote achterstand hebt.
Je bent volgens mij echt intelligent genoeg om hogere studies te doen en 20 jaar is een prachtleeftijd om aan hogere studies te beginnen! Laat je leeftijd je gewoon extra hard motiveren om altijd keihard te werken en je komt er zeker wel.