Archief - POST: schetsen en tekeningen V3

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TiB0

Legacy Member
XA4_ zei:
Doet me terugdenken aan de tijd dat ik ook voor mijn eindexamen in de zoo moest gaan tekenen. Dat waren voor mij de mooiste momenten van het hele jaar. Samen met mijn beste vriend op't gemakske wat beestjes tekenen, ook tijdens het weekend met de schetsboek in de hand... En dan naar huis gaan met wat telefoonnummers (want blijkbaar heeft dat "kunnen tekenen" wel een positief effect op vrouwen... allé, meiskes toch ;) ) van meiskes die er met school wat vragen moesten komen beantwoorden... Goh, echt een geweldige tijd. Helaas moesten wij onze tekeningen afgeven...

Maar goed, stop dreaming... :$
Je hebt wel een heel aangename tekenstijl (ik denk dat ik dat nog al eens bij jouw heb gezegd) Mijn favoriet is wel die "meer gevogelte". Ik ben wel zo voor een ruwe schets van een dier en dan een onderdeel (liefst de kop natuurlijk) wat gedetailleerder uitgewerkt. Dat "vogeltje" vind ik dan weer net iets te veel uitgewerkt... (kan aan mij liggen natuurlijk)

Je bent van Antwerpen... Eindexamen in de zoo... Toevallig niet de Kunsthumaniora?

Alles wat je daar aanhaalt klinkt erg herkenbaar, maar ipv lijstje telefoonnummer een lijstje email-adressen :D Wij kregen onze tekeningen terug na de "jury" (als je 2 leerkrachten een jury kan noemen :sop:).
Het is de derde maal dat we het moesten doen (ben 1 maal blijven zitten, ik moet morgen dus ipv naar het 6de naar het 5de :cry:) maar dit jaar was het weer wel erg slecht dus minder fun :( Normaal gezien is het idd de leukste periode van het jaar.

En yep, toevallig van de Kunsthumaniora (nu naar de Architecturale Vorming, hoera)

XA4

Legacy Member
TiB0 zei:
En yep, toevallig van de Kunsthumaniora (nu naar de Architecturale Vorming, hoera)
Dat is dus wat ik ook heb gedaan... (en ik zal dan maar zwijgen over het feit dat ik 2 keer het 4de heb gedaan, anders gaan er te veel overeenkomsten zijn en gaat het wat creepy beginnen worden ;) )

w00tw00t

Legacy Member
vnacht gemaakt
shitmyselfsmall.jpg

moemi

Legacy Member
lol, da's grappig.

Is niet echt mijn ding eigenlijk :p

Vind uw cartoontjes leuker :)

Maar ne mens mag experimenteren eh ;)

Floyd

Legacy Member
Twee photoshop-werkjes:

binda.gif


glenn.gif


Ik heb al gehoord dat bij deze laatste de kaaklijn (onder het oor) niet klopt, maar ik krijg maar niet ingezien hoe het dan wel zou moeten! En de totale compositie trekt daar ook niet op veel imo.
Verdere kritiek altijd welkom! :)

Cederzo

Legacy Member
Modeltekeningen, 3 minuten per pose. Eerste keer datk zoiets deed, best wel moeilijker dan ik dacht.

gestures.jpg

Floyd

Legacy Member
Nice. Drie minuten maar, da's echt weinig voor zo'n (in mijn ogen) goeie resultaten.
(Waarom moeten dan altijd naakte vrouwen zijn?)

DieselPower

Legacy Member
Floyd zei:
Nice. Drie minuten maar, da's echt weinig voor zo'n (in mijn ogen) goeie resultaten.
(Waarom moeten dan altijd naakte vrouwen zijn?)
Ge moet eerst leren om lichamen op te bouwen, met kleren is dat moeilijker...
De korte tijd is zodat ge u niet te hard begint te focussen op details maar de algemene vorm/verhoudingen juist probeert te krijgen. Idd wel moeilijker dan de meeste mensen aannemen.

moemi

Legacy Member
omdat naakte vrouwen gemaklijker te tekenen zijn omdat ge die belemmering van kledij niet hebt , zo kunde vloeiende vormen en lijnen weergeven. Met kledij is eigenlijk al ne stap verder...
;)

edit: oeie, te laat persies :p

TheJudge

Legacy Member
Modeltekenen, portret en later karakters uit het hoofd in allerlei posities wordt zwaar onderschat! Imo één van de moeilijkste dingen om zelfs maar een beetje onder de knie te krijgen.

Maar uw tekeningen zijn al goed, zeker voor je eerste keer. Dit kan trouwens goed van pas komen voor je andere tekeningen want daar ontbreekt telkens diepte.

dresse

Legacy Member
ja... maar waarom altijd vrouwen eh..
vrouwen zijn idd leuker om een paar uur na elkaar op te staren, maar pezige gespierde mannen lijkt me toch ook is interessant om te tekenen... maarja, altijd maar vrouwen...

joyraider

Legacy Member
dresse zei:
ja... maar waarom altijd vrouwen eh..
vrouwen zijn idd leuker om een paar uur na elkaar op te staren, maar pezige gespierde mannen lijkt me toch ook is interessant om te tekenen... maarja, altijd maar vrouwen...

:unsure:

weten je ouders 't al?

:p


maar 't is wel zo natuurlijk!

TheJudge

Legacy Member
Vrouwen zijn eenvoudiger om te tekenen;)
Bij mannen moet je veel meer aandacht besteden aan de spieren en dan moet je dus al een beetje kennis hebben van anatomie( ja zelfs bij modeltekenen moet je evengoed daarvan kennis hebben.)

Dusja iedereen begint bij vrouwen. Uiteindelijk moet je zowiezo mannen leren tekenen omdat die lijnen gewoon enorm anders zijn.

XA4

Legacy Member
Ik heb op school tijdens het snelschetsen ooit een gast moeten tekenen die cello aan het spelen was. En daarna ook een meiske dat viool aan het spelen was. Daar hadden we ook niet ontzettend veel tijd voor en die zitten uiteraard ook niet echt stil.

Het is inderdaad zo dat je bij modellen zonder kleren beter de verhoudingen, de lijnen, de opbouw ziet... maar waarom begint men dan eigenlijk met aangeklede modellen en pas na 2 of 3 jaar aan naakte modellen? Of ben ik mezelf te veel aan het concentreren op de school waar ik zat en heeft dit gewoon te maken met het feit dat men geen 14-jarige snotneus (no offence) gaat laten loeren naar een naakte vrouw?

Ik heb overigens nooit naakte modellen getekend. Ik deed een richting met weinig "waarnemingstekenen" (architecturale vorming) en naakt stond bij ons dus niet op het programma.

TheJudge

Legacy Member
Ik denk dat het bij jou dan eerder om de pose ging, niet om de details van het lichaam. Maar gewoon de positie en houding kunnen waarnemen.

Cederzo

Legacy Member
Ik kies het model ook niet he :P (Was het maar...:D )
Modeltekenen is nu eenmaal naakt. Waarschijnlijk om beter de spieren te zien en geen belemmeringen te hebben van kleren. Nuja die 'leraar' deed dan zo enkele snelschetsen voor, en dan zag ge echt wel dat die perfect wist hoe elk lichaamsgedeelte aan mekaar zit en hoe het werkt. Die vertrok gewoon van pure wiskunde eigenlijk, model in 4 verdelen, met zen potlood meten, streepjes zetten, en uiteindelijk had die dan zijn tekening. Op 1 minuutje tijd ofzo :/
Ik teken gewoon dadelijk wat ik zie, geen bollekes of lijntjes of in 4 verdelen ofzo, dunno, is tijdverspilling vindek...
Maja, vrijdag hebk nog zo'n les en dan eens kijken of et al wat beter gaat.

Cederzo

Legacy Member
TheJudge zei:
Mag ik vragen waar ge die les volgt DarkGamec?

Stedelijk Conservatorium te Hasselt. Gisteren eerste les 'tekenkunst' gehad daar. Wilde eigenlijk wat lessen portrettekenen volgen, maar aangezien dat allemaal samenhoort...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan