Archief - POST: Schetsen en tekeningen V2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TiB0

Legacy Member
.must..sleep

damn_scanner_by_T1B0.jpg


a_by_T1B0.jpg




:sop:

dresse

Legacy Member
Trash zei:
Mag ik juist eens vragen waar jullie hebben leren teken, en of het evt ergens online te leren valt hoe je kan teken/schetsen. Want ik had zo'n dingen ook graag willen tekenen, alle niet dat ik het zelfde niveau zal behalen, en dat het op 123 zat gaan, maar ik had wel graag de basis on der knie gekregen. Heeft er iemand tips/hints/links?
merci op voorhand :)

twee dingen da ge best doet:
heel veel tekenen zodat u lijnen vloeiend worden en da ge een vast hand krijgt. En heel veel dingen bestuderen zodat ge weet hoe alles eruit ziet. Als ge ni weet hoe iets eruit ziet kunt ge het ook ni tekenen, tenzij ge fantasie dingen tekent ma die zijn meestal ook nog altijd beter als ge u baseerd op bestaande zaken zoals de menselijke anatomie die ge dan wat overdrijft enzo...

DJ_Trash

Legacy Member
Crapnog nen Trash opt forum ik dacht WTF da heb ik toch helemaal ni gepost?

dacht al ff dak bonanza aant worre was.

The_DeSigneR

Legacy Member
Tijdje gelede dak nog iets gepost heb. Ben veel aan het tekenen geweest de laatste tijd, post nu gewoon wa schetskes.

[img=http://images2.pictiger.com/thumbs/54/97d5cf0e0342d3e487cea4e1644e4b54.th.jpg]
Wa face expressions om probere wa te oefene om basis gevoelens te laten overkomen.

[img=http://images2.pictiger.com/thumbs/0a/35076b9cb33470fa80f02504cd34dc0a.th.jpg]
Iets dak gemaakt heb op mijn stage. Refferentie: een vrouwelijke collega die dare werkt, zo één die af en toe doe of ze rijk is, maar percies kunt zien da die vanbinnen niet zo gelukkig is. Heb dus zowa haar "ziel" proberen te tekenen hoe die voor mij eruit zou zien ^^

[img=http://images2.pictiger.com/thumbs/dd/275c80f8e4bc93d83ce869e8536653dd.th.jpg]
Logo dak voor mijn GIP van boekhouden heb gemaakt. Banden zijn totaal niet rond I know, maar et moest toch klein gemaakt worden dus heb niet aan de details gewerkt want dat valt toch niet op.

[img=http://images2.pictiger.com/thumbs/25/adbee026f5506529e367600760e31f25.th.jpg]
Schetse na een week of 2 gestopt te zijn om even hand wat terug op te warmen :D

[img=http://images2.pictiger.com/thumbs/ec/3ff8918b83ffebcfc067628fc8e01eec.th.jpg]
zoals je ziet een oog, gekleurd in Photoshop. Is eerste keer dat ik met Photoshop werk.

[img=http://images2.pictiger.com/thumbs/b3/152ebdfb4051ef243d91cd60e9cdf4b3.th.jpg]
Eigen "fan art" van Cloud Strife.

[img=http://images2.pictiger.com/thumbs/68/d6633eb3aa63c2df35cfd1b98750aa68.th.jpg]
Buster sword. Het zwaard van Cloud Strife, ik weet dat het perspectief niet klopt, is een WIP dus hopelijk heb ik binnenkort tijd om er verder aan te werken.

C&C is altijd welkom, het zijn natuurlijk gewoon maar snelle schetsen, maar ik moet nog inderdaad een lange weg afleggen;)

Indieanus

Legacy Member
tis goed da ge soms studies maakt, ma kzou het daarbij houden voorlopig.

Eerst en vooral moet uw lijnvoering echt wel beter worden. Probeer in 1 vloeiende lijn te tekenen, als ge ziet da ge'r ni geraakt stop dan, verzet uw hand, en begin verder aan het uiteinde van uw lijn. Nu lijkt het veel te slordig.

Voor de rest: maakt studies, leer wa perspectief tekenen: gewoon simpel kubussen, veeeeel kubussen, probeer er paar achter-voor- naast elkaar,...cilinderkes,.... kwestie van wa feeling ermee te krijgen.
Ook geen schrik hebben om daarbij de lijnen door te trekken naar uw vluchtpunt, als ge ene keer uw tekening opwerkt, trekt ge de aandacht daar van weg, en eigl geven die lijnen ook nog wel een 'constructief' gevoel bij uw schets.
Wa ge ook best probeert is onzichtbare lijnen, licht doortekenen. Als uw perspectief dan klein beetje scheef zit, zorgen die lijnen ervoor dat ge uw schets toch juist interpreteert. Het helpt niet helemaal, en het mag zeker geen methode zijn om uw (slecht) perspectief bewustmatig te verdoezelen. Maar het helpt wel uw tekeneing duidelijker te maken. (zeker in mijn sector(architectuur))


Ik zie da ge vooral de 'anime' toer op wilt gaan, das op zich geen probleem, maar daarbij is zeker lijnvoering en uiteraard proportie heel belangrijk. Hou daar steeds rekening mee (dit geldt eigl voor elke goede schets)

dresse

Legacy Member
manga (anime is de animatie, manga de tekeningen) is wel een probleem !!
zoek u toch nen eigen stijl, ge zult er veel meer voldoening in vinden. manga is afgezaagd...

The_DeSigneR

Legacy Member
Bedankt voor crits Indieanus, de dingen die je hebt gezegd zijn dingen waar ik de laatste tijd al probeer op te letten, ik moet gewoon nog een vastere hand krijgen denk ik. Mijn lijnen zijn slordig ik weet het, is eigenlijk gewoon omdat ik in korte trekjes teken, daar probeer ik ook iets aan te doen (heb momenteel al stapels pagina's liggen vol met lijnen die ik heb getekend met mijn eigen hand om meer feeling te krijgen).

Eerlijk gezegd ga ik niet voor anime, tegengestelde trouwens. Ik wil niet iets doen dat al zoveel doen of proberen, maar voor één of andere reden als ik aan iets begin krijg ik iets soort anime achtig. Ik ben ook aan mijn eigen stijl bezig, maar meestal zijn dat tot hiertoe alleen maar wat gezichten of dergelijke in mijn schoolschriften :$.

DJ_Trash

Legacy Member
The_Designer: Like Indie says; kubussen man kubussen, balke en cilinders etc
ge hebt een waarneming voor detail maar ge plaatst het ni zo goe proportioneel... laat detail even rusten (ook al is het tempting, kweet het maar wees hard voor jezelf)

kijk om je heen en begin met de domste voorwerpen (zoals bv die coffeemug etc ; DA zijn heel goeie studieobjecten.
verhouding > detail in het leerproces
ook bij je gezichten feit dat die vrouw hare neus de juiste proportie heeft zal meer effect hebben dan het al dan niet aanwezig zijn van neusvleugels

The_DeSigneR

Legacy Member
DJ_Trash zei:
The_Designer: Like Indie says; kubussen man kubussen, balke en cilinders etc
ge hebt een waarneming voor detail maar ge plaatst het ni zo goe proportioneel... laat detail even rusten (ook al is het tempting, kweet het maar wees hard voor jezelf)

kijk om je heen en begin met de domste voorwerpen (zoals bv die coffeemug etc ; DA zijn heel goeie studieobjecten.
verhouding > detail in het leerproces
ook bij je gezichten feit dat die vrouw hare neus de juiste proportie heeft zal meer effect hebben dan het al dan niet aanwezig zijn van neusvleugels
Ik ben bewust dat basisvormen zoals kubussen en dergelijke zeer belangrijk zijn, vroeger tekende ik niets anders (Ik zat toen ook in metaal waar technisch tekenen mijn beste vak was). Maar in de loop der jaren ben ik het allemaal nogal beginnen verwaarlozen, ik zou mijn schrift van toen eens moeten opzoeken.
En met die voorwerpen, ik heb zeker alle voorwerpen uit mijn kamer al tientalle keren getekend, en elke keer begint het er meer op te lijken.
Bedankt voor de C&C alvast :love: :)

Cederzo

Legacy Member
dresse zei:
manga (anime is de animatie, manga de tekeningen) is wel een probleem !!
zoek u toch nen eigen stijl, ge zult er veel meer voldoening in vinden. manga is afgezaagd...

Da's gesproken! Eindelijk eens iemand die verder kijkt dan "wow ziet er yugi-oh uit!"

The_DeSigneR

Legacy Member
DarkGamec zei:
Da's gesproken! Eindelijk eens iemand die verder kijkt dan "wow ziet er yugi-oh uit!"
Ik denk wel dat er meer mensen zijn die zo denken hoor :). Als ik zo in deze thread rond kijk vind ik niet direct manga tekeningen. Die van mij misschien wel, maar zoals ik al eerder zei probeer ik het tegenovergestelde omdat ik niet iets wil doen dat zoveel anderen doen. Alleen krijgen ze elke keer die trekken :sad: Probeer momenteel zelf een eigen stijl te creëren.

dresse

Legacy Member
mja, ben ook ni echt voor ne stijl int algemeen. leer eerst gewoon tekenen. op nen dag zulde aan al u tekeningen wel zien van, tiens, ik heb toch precies ne stijl.
Als ge van int begin gaat zeggen van "ik neem die stijl en teken alleen maar zo" gaat ge u veel te veel beperken en gaat ge nooit echt goe kunnen tekenen imo...
stijl komt wel vanzelf, ge moet da ni forceren...

The_DeSigneR

Legacy Member
dresse zei:
mja, ben ook ni echt voor ne stijl int algemeen. leer eerst gewoon tekenen. op nen dag zulde aan al u tekeningen wel zien van, tiens, ik heb toch precies ne stijl.
Als ge van int begin gaat zeggen van "ik neem die stijl en teken alleen maar zo" gaat ge u veel te veel beperken en gaat ge nooit echt goe kunnen tekenen imo...
stijl komt wel vanzelf, ge moet da ni forceren...
Weet ik ook wel dat ge stijl niet moet of kunt forceren, ik heb altijd al zowat op mijn manier getekend, maar voor mij kwam da altijd over van: tiens, dees heb ik percies al meerdere keren gezien :s. Nu ben ik wel meer bezig deze uit te werken om ook nog meerdere mogelijkheden te bekomen. :)

Cederzo

Legacy Member
Bij mij is et tot nu toe altijd zo gegaan dat ik een bepaalde periode gefascineerd ben vn een bepaalde artist, en dat ik dan de dingen die ik graag zie in zijn stijl verwerk in "wat ge mijn 'stijl' kunt noemen". En zo voor alle artists die ik bewonder. Dus ik weet zelf eigelijk ook niet (meer) wat mijn eigen stijl nu is. Interesseert me ook nie zo, zolang het resultaat er maar is.
En van die manga, heel veel mensen in mijn buurt die zelf proberen te tekenen, 90% is halfassed manga.

The_DeSigneR

Legacy Member
DarkGamec zei:
En van die manga, heel veel mensen in mijn buurt die zelf proberen te tekenen, 90% is halfassed manga.
Ken ook zo'n mensen, maar die bepaalde mensen tekenen het gewoon omdat ze het "cool" vinden, en na een paar dagen zijn ze het beu. Nu denken jullie misschien ook van "Je bent er zelf zo één". Maar ik teken gewoon omdat ik het dolgraag doe :). En voor diegene die me niet geloven :tongue: @ u! :D.

TiB0

Legacy Member
cool :D Ik houd me ook bezig met zulke dingen tijdens school, snelle scraps die uiteindelijk wel creepy of extreem schattig zijn :p Er staan er zo 3 op elke pagina ofzo :sop:

w00tw00t

Legacy Member
TiB0 zei:
cool :D Ik houd me ook bezig met zulke dingen tijdens school, snelle scraps die uiteindelijk wel creepy of extreem schattig zijn :p Er staan er zo 3 op elke pagina ofzo :sop:


en op het einde van het jaar krijg je kunststukke :d
mijn leerkracht Godsdients zaagt altijd dak mijn cursuse volteken :(

The_DeSigneR

Legacy Member
w00tw00t zei:
mijn leerkracht Godsdients zaagt altijd dak mijn cursuse volteken :(
Die van mij moette ni zage ze, ik pak altijd keurig een apart blad, maar da moet ik direct wegsteken. Moeten ze ni verschieten da mijn schriften vol staan é :D. Van sommige krijg ik zelf een complimentje als ze et schoon vinden, als dat niet vriendelijk is :applause:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan