Archief - POST: Schetsen en tekeningen V2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TiB0

Legacy Member
Volledig mee eens. Misschien kan je wel eens een boek kopen over technieken of anatomie... Deze kunnen zeker goed helpen als je nog in een beginnend stadium bent. Maar zonder gaat ook wel lukken... Ik zelf heb nog nooit een boek of andere tutorial gebruikt, maar ik zit wel op een kunstschool, dus jah :unsure:

DJ_Trash

Legacy Member
The_DeSigneR zei:
Weet jij soms een goede (nederlandstalige?) site waar ze dat uitlegge, want kheb al veel sites bezocht waar zone uitleg sta voor die hulplijne, maar af en toe te moeilijk uit gelegd waardoor het af en toe nen te grote warboel word :sad:

Iemand die zichzelf The designer" noemt zou zo' dingen toch moeten weten he? :)

zien! zien! zien! zien! dan tekenen (in die verhouding: 80% zien; 20% tekenen) dit proces oneindig keer herhalen.

bekijk een voorwerp en zoek de vormen die erin zitten. cilidners, balkskes, kegelkes etc... Als ge die vormen dan door elkaar laat lopen gade automatisch zien waar feitelijk uw hulplijnen komen te liggen. Op den duur maakte die basisvormen nimeer en gade drekt van aanduidingen en een paar assen en significante lijnen kunnen vertrekken

bv vorm van het hoofd met daarin paar lijnen voor hoogte van mond, neus en ogen etc... daar zijn ook allemaal "regeltjes" voor... int begin telt ge da best beetje uit, maar op den duur trekt ge de lijnen vanzelf

The_DeSigneR

Legacy Member
DJ_Trash zei:
Iemand die zichzelf The designer" noemt zou zo' dingen toch moeten weten he? :)

zien! zien! zien! zien! dan tekenen (in die verhouding: 80% zien; 20% tekenen) dit proces oneindig keer herhalen.

bekijk een voorwerp en zoek de vormen die erin zitten. cilidners, balkskes, kegelkes etc... Als ge die vormen dan door elkaar laat lopen gade automatisch zien waar feitelijk uw hulplijnen komen te liggen. Op den duur maakte die basisvormen nimeer en gade drekt van aanduidingen en een paar assen en significante lijnen kunnen vertrekken

bv vorm van het hoofd met daarin paar lijnen voor hoogte van mond, neus en ogen etc... daar zijn ook allemaal "regeltjes" voor... int begin telt ge da best beetje uit, maar op den duur trekt ge de lijnen vanzelf

Hehe die DeSigneR slaat meer op m'n bezigheden met leveldesign :D

ik probeer bv wel met een lichaam zo cilinders ofzo te trekken (voor benen enal) maar alsk ze probeer te verbinden en een echt lichaam ermee te tekenen krijg ik ofwel een plat effect of als ik het wat meer voller probeer te tekenen, een blokachtig effect :sad: kzal proberen zo een voorbeeld te posten

The_DeSigneR

Legacy Member
Hm wat is een scanner op stage toch handig, kan schetskes nu al poste :p

pic.php

trekt op ni zo bangelijk veel, maar kvond da tem iets had van een soort fantasie karakter :)

pic.php

nog zoiet raar, lippen kloppen echt niet :sad:

pic.php

Some dude :D probeerde er wat meer volume in te krijge, maar zoals je ziet, zo plat als iets...

pic.php

Wat doet men als men zich verveelt tijdens de les? gewoon wat neerkrabelle dus, bezie het resultaat :D

Voorbeelden van dat blokachtig effect heb ik niet bij, en thuis heb ik geen scanner dus kan volgende week pas posten... Maar tegen dan hebk al veel geoefend hoor ;) :D

DJ_Trash

Legacy Member
ik zie da ge uw hand hebt getekend; op zich nog ni zooo slecht voor iemand van uw niveau;

das een zeeri nteressante oefening, u eigen hand tekene;
meermaals oefene ga u veel helpen!

Erinyes

Legacy Member
http://www.saveloomis.org/
misschien kan dit je op weg helpen als je wil bijleren.

De grote beginnersfout bij het tekenen van gezichten is de ogen te hoog in het gezicht tekenen. Je tekent een eivorm en dan begin je lijnen te zetten waar de ogen komen, de onderkant van de neus, de scheiding van de lippen. De ogen zet je in de helft. De onderkant van de neus komt gewoonlijk in de helft van de helft. Zoals op die tweede tekening op de volgende site: http://www.portrait-artist.org/basics/step-by-step.html
Bij het tekenen van cartoons of manga kan dit uiteraard afwijken, maar nog steeds voel je het als er iets fundamenteel "fout" zit.

Happy drawing!

TiB0

Legacy Member
Of je kan gewoon vergelijken...hoe groot zijn je ogen in vgl met je mond? Hoe ver staat je mond van je neus? Op welke hoogte staan je oren? Enz... :)

Gewoon in de spiegel kijken kan al veel helpen :p

dresse

Legacy Member
nice r2d3 !!
de lijnen vindk ni schoon, ma de kleurkes vindk vet !

ook nog wa liggen schetsen voor den tv, vond de linksen dude nog wel cool:

zeteldude.jpg

Cederzo

Legacy Member
Lineweight oefening, ik wilde hierin vooral de cartoony look behouden, met de nadruk op de variatie in lijnen. Dit heeft een hele A4 pagina in beslag genomen, vind het vrij vervelend dat ik moeite heb om dit kleiner te tekenen.

taurenpencils.jpg


Eigenlijke bedoeling is om het te "inken" en daarna nogaltijd dezelfde line thickness hebben als nu. Ik zal updates posten als'k zover ben ;)

LunchBox

Legacy Member
steeds op groot formaat tekenen is niet zo'n nadeel lijkt me, digital concept artists die maken hun zaken doorgaans ook op een paar duizend vierkante pixels omdat ze er zo zeer veel detail kunnen insteken terwijl het eveneens printbaar is op hoge kwaliteit.

vraag me echter wel af wanneer je eigen creaties gaat tekenen, want veel meer dan bestaande gaming-characters overtekenen was er totnogtoe niet bij denk ik.. of ben'k verkeerd?

Cederzo

Legacy Member
vraag me echter wel af wanneer je eigen creaties gaat tekenen, want veel meer dan bestaande gaming-characters overtekenen was er totnogtoe niet bij denk ik.. of ben'k verkeerd?

Nope, je hebt gelijk. Om de 1 of andere reden ben ik niet zo heel erg creatief als het daarop aan komt. Misschien moet ik me daar eens op toeleggen, maar op dit moment gebruik ik inderdaad meer gaming characters als referentie. Deze zal ik alleszins eerst nog afwerken en dan zien we wel denk ik :)

Unzip Attack

Legacy Member
dragon2.jpeg

enorm veel detail verloren bij scannen en verkleinen...

dragon1.jpeg

zitten wa foutjes in, nuja...

tekening.jpg

reacties op deze tekening zijn meestal grappig :-)

Legoblokje

Legacy Member
Heyla,

Heb al sinds jaren niemeer getekend ( kindertijd to be precise :p ) maar nu ik al deze mooie tekeningen zie komen de kriebels toch weer terug.

Nu ben redelijk eenvoudig begonnen en proberen een van de tekening die hier is gepost na te maken, mijn oprechte excuses aan de maker voor deze remake :)

Heb deze maar ruw geschets maar zou toch graag wat feedback willen, rechterkant is 1ste try 2de is 2de try.

Mijn opmerkingen: Linkerarm is iets mis mee? slecht perspectief, maw het lijkt niet ofdat ze op haar knieën zit,..

Link: http://members.lycos.nl/legolasje/Kribbel.jpg

Greetz :)

Cederzo

Legacy Member
Misschien hangt het aan mijn browser, maar uw afbeelding is nogal moeilijk te bekijken doordat ze zo supergroot is, kmoet een keer of 3 omlaag scrollen voordat ik heel het lijf gezien heb.
Wat er opt eerste zicht beetje mis aan is, zijn haar schouders, die zijn te breed imho. Voor de rest zou'k zeggen doe zo voorts :)

En btw : http://www.maj.com/gallery/crasp/Artwork/womanlife.jpg

looks familiar ? :p

Legoblokje

Legacy Member
Mja ik zei al dat ik die van darkgamec had zien staan, was gewoon voor nog eens te proberen. Mijn oprechte excuses nogmaals :)

Greetz
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan