Archief - POST: Foto's

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Matt.

Legacy Member
@GenesisXX: Ge kunt ook veel contrast in uw foto's steken zonder grote gebieden te over- en onderbelichten eh... ;)

SweetEmmaRose

Legacy Member
SideShow zei:
Mr Pee

Kan je even uitleggen wat er speciaal is aan uw foto's? Ik ga u niet aanvallen ofzo .. maar ik vraag me af wat er speciaal is aan een gevel met raam en garage, lichtjes overbelicht, waar ge meestal een overdreven kader aan toevoegt en de mensen vraagt om ze als reeks te bekijken.
Meestal vind ik het onderwerp saai, de belichting plat, contrast afwezig.
Ok, sommigen foto's kunt ge als 'kunstig' aanzien .. dat 'zie' ik ook wel...
Maar kan je eens wat meer uitleg geven over wat je doet dus ?

Denk ni da er per se een uitleg is, da hangt er gewoon van af wa ge mooi vindt.
floyd en ik vinden da super, ik zou zo'n reeks direct kopen en ophangen, ik vind da geweldig. En I agree der is ni veel aan, maar het doet mij iets :p

Alhoewel ik de allerlaatste foto van mr pee ni zo leuk vind omda die wa schuin getrokken is, booeee :D

Ik vind die van pee beter als den bert btw ^^

Mr.Pee

Legacy Member
@ Genesis, die eerste is echt degene met het meeste contrast ooit ofzo op dit forum ;)

@SideShow; ik zeg ook helemaal niet dat ik iets speciaals doe ;) Op zich doe ik bijvoorbeeld hetzelfde als iemand die een foto neemt van een persoon. Dit genre binnen de fotografie noemen ze 'straight' fotografie, en het is iets wat volgens mij nie echt veel mensen aanspreekt. Je legt in feite alles vast zoals het er staat. Bekijk het als een stilleven. Ik doe het gewoon énorm graag, en daarom blijf ik het gewoon doen.

Goede voorbeelden van de straight-photography zijn bvb Bernd & Hilla Becher; dit duitse koppel deed niets anders als het fotograferen van watertorens en koeltorens, waar ze hele reeksen van maakten. Ed Rusha deed niets anders als het uitbrengen van boekjes met de reeksen parkings, zwembaden of tankstations in. Lewis Baltz maakte een deel van z'n leven fotoreeksen over gevels van fabrieken etc. Je had ook nog de 'Strufsky's' (Thomas Struth, Thomas Ruff en Andreas Gursky) Struth maakt bvb foto's van kijkende mensen in museums, Ruff maakt straight-in-the-face portretreeksen en Gursky maakt erg drukke foto's in fabrieken etc...
Nu zal ik stoppen met zagen hierover, maar eerst nog wat interessante namen: Stephen Shore, Lynne Cohen is ook érg interessant (haar fotokaders zijn trouwens gemaakt van nepmarmer om het allemaal een kitch-sfeerte mee te geven) en Thomas Demand is ook de moeite.

Mijn invalshoek bij m'n nieuwe foto's (die met de blauwe lucht) is het nemen van foto's die me doen denken aan de typische postkaartjes uit de jaren 70, gelukkig gezin in een mooi huisje met een perfect leventje, geen vuiltje aan de lucht, en dit op plaatsen die je bij wijze van spreken elke dag passeert. Zo'n leventje is trouwens vaak fake, ook dat kan je hopelijk een beetje zien aan m'n foto's. Kadrage is bij dit soort foto's ook belangrijk, en ik crop ook nooit.

Sideshow, ik begrijp wel dat je het maar niets vind, maar ik daag je toch uit eens hetzelfde te proberen! Ik wil gerust kritiek geven ;)

Wie weet heeft er zelfs iemand wel iets geleerd van m'n tekstje, dan ben ik een beetje in m'n doel geslaagd en heb ik dit niet voor niets allemaal getypt! :D

Floyd, ik denk dat sommige van die fotografen voor jou erg interessant zijn!

Emma, er zitten nog meer schuine in die reeks, daarom dat je het eigelijk in z'n totaal moet bekijken. Ik zal binnenkort eens een pagina aanmaken waar je op je gemak de hele reeks kunt bekijken, dan voel je de sfeer veel beter. Btw, ik wil wel nieuwe foto's laten zien, maar dan zijn ze zo snel op en dan is m'n internetroem weer weg... :( ;)

Kan je even uitleggen wat er speciaal is aan uw foto's? Ik ga u niet aanvallen ofzo .. maar ik vraag me af wat er speciaal is aan een gevel met raam en garage, lichtjes overbelicht, waar ge meestal een overdreven kader aan toevoegt en de mensen vraagt om ze als reeks te bekijken.
Zo denkt mijn ma daar trouwens ook over ;)

Morgen trouwens eindelijk nog eens een concert fotograferen...

Dakantochnie

Legacy Member
Mr.Pee zei:
@ Genesis, die eerste is echt degene met het meeste contrast ooit ofzo op dit forum ;)

@SideShow; ik zeg ook helemaal niet dat ik iets speciaals doe ;) Op zich doe ik bijvoorbeeld hetzelfde als iemand die een foto neemt van een persoon. Dit genre binnen de fotografie noemen ze 'straight' fotografie, en het is iets wat volgens mij nie echt veel mensen aanspreekt. Je legt in feite alles vast zoals het er staat. Bekijk het als een stilleven. Ik doe het gewoon énorm graag, en daarom blijf ik het gewoon doen.
Ik vind dat uw foto's een enorme rust uitstralen. Ze zijn helemaal niet vermoeiend voor de ogen en je hebt nergens de indruk dat er druk achter zat. Ik weet niet waarom, maar om één of andere reden geven ze mij de indruk dat ze uit de jaren '50 - '60 - '70 komen (en nee, dat komt niet door de huizen die je uitkoos). Misschien omdat de kleuren helemaal niet agressief zijn? Spijtig genoeg wordt de sfeer een beetje verpest door de foto's boven en onder je die er veel moderner uitzien (sorry jongens :p).
Eens een aparte pagina aanmaken waar je ze allemaal onder elkaar zet lijkt me een prima idee, ik ben fan. :)

GenesisX

Legacy Member
matthi_182 zei:
@GenesisXX: Ge kunt ook veel contrast in uw foto's steken zonder grote gebieden te over- en onderbelichten eh... ;)
Voorbeeldje? Zo weet ik welke richting ik uit moet gaan :).


@mr pee: Nee hoor, de eerste pic die ik hier poste was degene met het meeste contrast ooit... in uw leven fzo :p.

't Is nie persoonlijk bedoeld, maar ik vind mijn foto's met hoog contrast mooi en gy de uwe. Terwijl gy de mijne nie mooi vind en ik de uwe niet :p. Dat zegt dan misschien dat foto's veeleer subjectief zijn en misschien beter geschikt zijn voor een bepaalde doelgroep?

'k Vind het jammer da niemand ze mooi vindt :sad: 'k had er nochtans goede hoop op.

Dakantochnie

Legacy Member
GenesisX zei:
'k Vind het jammer da niemand ze mooi vindt :sad: 'k had er nochtans goede hoop op.
Ik heb een beetje problemen met die tegenstrijdigheid die erin zit.
Langs de ene kant zijn het allemaal zachte kleuren en lieflijke zaken, maar langs de andere kant heb je een heel hard beeld ervan door dat contrast en overbelichting. Probeer alles wat meer in balans te krijgen.

Mr.Pee

Legacy Member
Op zich zou uwe tweede bijvoorbeeld ne mooie foto kunnen zijn, maar ge verliest énorm veel detail in uw witte partijen. In feite heb je daar gewoon een wit vlak, waar helemaal géén contrast meer in zit. IK weet natuurlijk niet of je origineel overbelicht was, maar dit is het dus wel. Dé gouden tip is: Speel in photoshop niet met je contrast, maar met je curves en levels. Daar kan je veel uitgebalanceerder mee werken... Misschien heb je daar iets aan?

*edit; dakantochnie was mij gedeeltelijk voor ;)

Zou ik van de mods binnenkort een Thread mogen aanmaken, een soort fotofolio per fotograaf? Zoiets als de tekenaars hebben (de sketchbook threads)? Want deze thread was toch eigenlijk bedoeld als thread om geen nieuwe thread te moeten aanmaken?

DieselPower

Legacy Member
Doe gewoon uw zin, gebruik uw gezond verstand en als het niet in de regels staat mag het. :p
edit: Gij bedoelt meer een sketchbook prefix voor fotografen?

Mr.Pee

Legacy Member
Yep zoiets, maar dan bvb met de naam fotofolio, waar alle mensen hier op het forum die SERIEUS bezig zijn met fotografie (waarmee ik bedoel: geen snapshotgedoe toestanden of vakantiefoto's) hun nieuwe foto's/werk kunnen tonen. Dan kan je foto's bekijken per fotograaf, ipv alles door elkaar.

GenesisX

Legacy Member
Ma dan gaat er hier nie meer gepost worden :p.

F%20-%20088%20-%20satured%20flower.jpg


Zoiets dan? Ma da vind ik zo flauw en nie dramatisch :(

SweetEmmaRose

Legacy Member
Da vind ik al stukken beter.

Daar kunde tenminste even naar kijken, omda er toch iets detail in zit.

Matt.

Legacy Member
Zoiets is imo stukken beter. 't Is mss niet dramatisch maar dan is de vraag of dat wel altijd hoeft...

Edit: Emma was me voor. :)

Gromme

Legacy Member
Nog eentje van Frank Courchamps.

It's a go...
FCItsago.jpg


Smoking man.
Smokingman.jpg


Walking away...
WalkingAway.jpg


One wheeled Vehicle.
Onewheelvehicle.jpg

Floyd

Legacy Member
Mr.Pee: Extréém interessant. Ik heb uw post opgeslagen en ga zeker die namen allemaal eens opzoeken. Ik begrijp niet echt waarom ge u precies excuseert terwijl ge over die fotografen vertelt, 't is begot zowat de interessantste post in heel deze thread! Voor mijn part zouden wel meer mensen die weet hebben van interessante fotografe(s/n) daar regelmatig over mogen vertellen.
Ik ben trouwens wel te vinden voor zo'n fotofolio thread en denk dat ik er mij ook eentje zou aanmaken. LunchBox, dresse, ik kan mij niet inbeelden dat jullie hier iets op tegen hebben? ;)

GenesisX: Ik wil het niet te hard doen klinken en 't is ook maar mijn mening, maar ik denk dat ik wel weet waarom je zo graag harde contrasten, vignettering en andere extreme nabewerking gebruikt. Zoals je zelf zegt, bekijk de foto zonder nabewerking en je verliest de hele "dramatiek". Die er in mijn ogen sowieso enkel was op een gekunstelde manier. "Zonder" nabewerking is ook een groot woord, die bloem heeft ook wel wat vignettering meegekregen dacht ik?
- Hoe komt dit nu? Omdat je foto's neemt van emmers, bloempotten en bloemen. Je zal mij wel geloven als ik zeg dat daar sowieso niet erg veel dramatiek in te vinden is. :)
Ik herken in jou de beginner die wel merkt dat zijn foto's niet van hetzelfde niveau zijn als de foto's die hij bewondert en dat dan maar probeert te compenseren door in Photoshop met slidertjes aan de slag te gaan. Ik herken in jou de beginner die ik ook was en hetzelfde deed (sommigen op dit forum zullen het zich nog herinneren misschien). Net zoals wij deze foto's van jou zullen herinneren binnen een jaar of twee, als je blijft fotograferen en je wat meer toelegt op de FOTO zelf in plaats van alles er omheen.
Een dramatische nabewerking maakt een foto niet dramatisch. Hetzelfde geldt in mijn ogen ook voor de meeste foto's van mightyflup en die laatste van wouter_dc, maar dat is een andere kwestie. :p

Ik hoop dat je je hierdoor niet aangevallen voelt of zo. Zoals ik zeg; 't is mijn mening en ook maar dat.

Floyd

Legacy Member
Haha nice Gromme, het lijkt net of die kerel smijt een borstel weg of zo :D
Eén van de beste die ik van u al gezien heb, blijven gaan!

GenesisX

Legacy Member
Floyd, 'k voel mij niet aangevallen, want je hebt gewoon gelijk :p. Maar ik ben nog schuw om met mijn camera te gaan waar veel mensen komen, of gewoon ergens gaan waar ik de omgeving niet ken. Tips zijn welkom, maar ik zie da niet direct veranderen omdat da ook wat mijn karakter is. + lui zijn eh :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan